23:03 17-6-2017. Weerpagina en Techniek

Op de Weerpagina heb ik enkele foto's over de koudegolf van februari 2012 toegevoegd.

Op de Techniekpagina heb ik een nieuw artikel toegevoegd over de gevolgen van een verkeerd bedrade Firewire kabel. Die vernielde de insteekkaart in de PC, maar ook de interface in de camera.

Meer frequente bezoekers zullen wel weten dat ik graag in zeven sloten tegelijk loop en dat is nu niet anders. Ik ben met zoveel pagina's tegelijk bezig dat ik soms zelfs niet eens meer weet wat er allemaal nog te doen is. Ik ben bijvoorbeeld bezig met pagina's waarin ik wat meer over mezelf vertel, naast alle andere zaken.


00:00 04-06-2017. Techniek en Modelbouw

Op de Techniekpagina heb ik een nieuw artikel toegevoegd over een poging een videolens te repareren met een gewapende lijmverbinding.

Op de Modelbouwpagina heb ik de verbouwing van de 1600 van Lima uitgebreid:

Voor de modelbouwafdeling ben ik nog altijd bezig aan een groot artikel over bovenleiding en overwegen. Het artikel over overwegen zal een deel van de informatie die nu nog op de pagina over de bouw van een AKI staat, vervangen. Ik moet nog wat schaven aan de opbouw en moet nog enkele foto's maken voordat het online komt.

Voor de pagina over bovenleiding gaat hetzelfde op: bijna af, maar er missen nog wat stukjes hier en daar.


11:30 21-05-2017. Modelbouw.

Post over het artikel over mijn WSA op de modelbouw-afdeling, maakte duidelijk dat ik het schema daar vergeten te plaatsen ben. Dat bleek ik grotendeels klaar te hebben, maar enkele kleine zaken moesten nog aangepakt worden en dat had ik voor me uitgeschoven en zou ik doen vlak voor de nieuwe website online ging. Dat vergat ik, dus bij deze is alsnog het schema geplaatst.


21:29 20-5-2017. Techniek, Modelbouw en Dans!

Op de techniekpagina heb ik een artikel over gewapend plastic geplaatst:

Op de modelbouwpagina heb ik de pagina over de airbrush uitgebreid:
Nabericht 22:00 uur: Op deze pagina bleken nog een flink aantal oude afbeeldingen te staan. Die zijn vervangen door de nieuwe.

Van het dansdagboek 'The Road to Heavies' heb ik 2 nieuwe delen online geplaatst:


21:20 6-5-2017. Modelbouw en Dans!

Op de modelbouwpagina heb ik de Lima BR103 ombouw uitgebreid.

De artikelen over overwegen, bovenleiding, de nieuwe straatlantaarn in model en een spoors sein vorderen gestaag, maar zijn nog niet klaar. Verder heb ik op diverse pagina's wat kleine fouten gecorrigeerd.

Op de Dans!-pagina's heb ik 2 nieuwe delen van het dansdagboek 'The Road to Heavies' geplaatst.

Voor Dans! ben ik bezig met wat uitbreidingen van enkele pagina's. Daarnaast heb ik nog nieuwe weerpagina's klaarstaan en de nodige uitbreidingen voor de techniekpagina.


11:17 22-04-2017. Weerpagina, Modelbouw en Dans!

Op de weerpagina heb ik een weervideo van 10 en 11 juli 2010 geplaatst:

Op de modelbouwpagina is de ombouw van de Lima BR103 weer wat gevorderd. Dit is een update die lang is blijven liggen wegens de werkzaamheden aan de site die ik eind 2015 startte.

Daarnaast heb ik in het artikel 'Pantograaf-cosmetica: Nieuwe stroomafnemers voor Lima Koploper' enkele afmetingen toegevoegd. Het was de bedoeling dat ik dat vóór het uploaden van de nieuwe site gedaan zou hebben, maar vergat het. Daarna zie je zo'n foutje gemakkelijk over het hoofd.

Op de Dans!-pagina's heb ik 3 nieuwe delen van het dansdagboek 'The Road to Heavies' geplaatst.

On the 'Dans!' pages, 3 translated entries from the diary 'The Road to Heavies' have been added.


12:07 8-4-2017. Weerpagina en Dans!

Op de weerpagina heb ik foto's van 15 april 2010 geplaatst.

Op de Dans!-pagina's heb ik 3 nieuwe delen van het dagboek 'The Road to Heavies' geplaatst.

On the 'Dans!' pages, 3 new translated entries from 'The Road to Heavies' have been added.

Andere werkzaamheden

Ik ben achter de schermen vooral bezig geweest met het uitbreiden van artikelen en de aanmaak van een nieuw groot artikel voor de techniekpagina. Daarom lijkt het alsof de modelbouwafdeling een beetje stilstaat, maar dat valt eigenlijk wel mee.


18:10 25-3-2017. Weerpagina en Dans!

Op de weerpagina heb ik een weervideo geplaatst.

Er zijn 3 nieuwe Nederlandse dagboekpagina's van 'Dans! - The Road to Heavies' geplaatst.

Daarnaast zijn er 4 vertaalde delen van 'The Road to Heavies' bijgekomen.
On the 'Dans!' pages, 4 translated entries from 'The Road to Heavies' have been added.


11:23 18-3-2017. Weerpagina, Dans! en Nieuws

Op de weerpagina heb ik de weerfoto's van 25 en 26 mei 2009 toegevoegd:

Aan de Dans!-pagina's heb ik nog wat (vooral onzichtbaar) gewijzigd. Er bleken de nodige pagina's te zijn die geen sleutelwoorden hadden én soms geen beschrijving. Bij een enkele pagina bleek zelfs nog wat oude code aanwezig te zijn. Dat alles is gewijzigd en opnieuw geplaatst. Verder zijn er hier en daar wat links bijgeplaatst of kleine stukken tekst gewijzigd.
Daarnaast zijn er 4 vertaalde delen van 'The Road to Heavies' bijgekomen.
Ook heb ik gezorgd dat elke Engelse Dans!-pagina nu terugverwijst naar de Engelse introductiepagina van Dans! bij het klikken op de knop in de menubalk.

Besides some rather invisible changes to 'Dans! 4 translated entries from 'The Road to Heavies' have been added.
Every English dance-page now takes you back to the English introduction-page about Dans! when you click the button on the menu-bar.

Op deze pagina heb ik behoorlijk wat gebroken links gerepareerd. Die zijn op de een of andere manier de dans ontsprongen bij het omzetten van de site en verwezen naar locaties en bestanden die niet meer bestonden.


15:43 5-3-2017. Dans! en Techniek

Op de Dans!pagina's heb ik eindelijk de eerst 8 vertaalde delen van m'n dansdagboek toegevoegd.
On the Dans!pages, I finally placed the first 8 translated entries from my Irish dance-diary 'The Road to Heavies'

Techniek

Op de Techniekpagina heb ik de afdeling 'Reparaties' toegevoegd en tegelijkertijd de reparatie van een Medion 30919 PO TFT scherm geplaatst.


21:24 4-2-2017. Dans! en Techniek

Op de Dans!pagina's heb ik de lessen van januari en februari 2016 toegevoegd. Ik ben bezig een nieuwe achterstand in te lopen. Gelukkig kan die niet meer groter worden. Ik heb na meer dan 5 jaar besloten met het wekelijkse 'dagboek' te stoppen omdat het teveel tijd kost.

Om de pagina met dagboek-vermeldingen niet te groot te laten worden, heb ik alle dagboek-delen van eerdere jaren per jaar gebundeld op 1 pagina, aanklikbaar in het hoofscherm.

Op de techniekpagina heb ik het schema bij 'geklooi met een bobine' toegevoegd. 'Geklooi met een TV-lijntrafo' heeft nu een link gekregen naar de uitleg over het gebruikte schema.

Even pauze

Verder heb ik besloten het even rustig aan te doen. Ik kan duidelijk merken dat al het werk van de afgelopen maanden ervoor heeft gezorgd dat ik niet zoveel zin heb om nu aan m'n website te werken.
Achter de schermen blijf ik wel bezig, maar het staat even op een lager pitje.


21:22 7-1-2017: Uitbreiding van modelbouwartikel

Daarnaast ben ik bezig met enkele nieuwe modelbouwartikelen.
Voor de bouw van een nieuwe variant van de al beschreven zelfbouw van een AKI-installatie, ben ik bezig de nodige informatie op een rijtje te zetten en daarna een nieuw artikel te plaatsen over overwegen in het algemeen. Dat wordt een bijzonder grondig artikel, dus dat is voorlopig nog niet klaar.

De nieuwe artikelen betreffen:
Een nieuwe straatlantaarn
SMD-soldeerhulp
Modelbouw: wat heb je daar voor nodig?
Een spoorsein in model

Daarnaast staan er (meer) uitbreidingen van diverse bestaande artikelen op stapel:
Een tweeling-uitvoering van de Koffer 150
De goederenwagon opgetrokken uit rommel
Een goederenwagon van Lima in revisie
Königin der Schienen: BR103 in een nieuw jasje
Fleischmann O&K ombouw

Ook op de weerpagina heb ik meerdere pagina's klaar staan, maar die pak ik over een week of 2 op.

Kleine foutjes hier en daar

Nu de nieuwe website online is, merk ik ook dat ik hier en daar wat dingen vergeten ben. Soms werd er nog gelinkt naar oude afbeeldingen en soms ontbreken ze hier of daar.
Op de pagina met de zelfbouw-AKI waren dit nog de oude afbeeldingen, dat heb ik nu opgelost.
Het schema op de pagina over proeven met een bobine ontbreekt nog. Ik dacht dat ik het had, maar kan het nergens vinden. Dat wordt ook zo snel mogelijk opgelost.


00:00 28-12-2016: Alle controles voorbij, alle pagina's nagekeken. Welkom op de nieuwe site!

Na een dag lang alles controleren wat er te controleren valt, externe links die niet meer werken te controleren op het doorsturen naar het nieuwe adres en ook de laatste hand te leggen aan het 301 redirect bestand, is het einde daar.

Na 14 maanden menig vrije avond doorgebracht te hebben met het doorworstelen van bergen code, tekst en afbeeldingen mag het resultaat er zijn. De nieuwe website is een stuk overzichtelijker en is ook stukken gemakkelijker te onderhouden.

Dit betekent overigens niet dat ik klaar ben. Enkele pagina's vereisen nog wat werk en zeker op de modelbouw-pagina ga ik nog wat veranderen aan de drop-down menu's, die nu ontzettend lang kunnen worden bij veel updates.
Sowieso zijn sommige pagina's ontzettend lang, wat bij mobiele verbindingen waarschijnlijk behoorlijke vertraging op kan leveren. Ook die pagina's deel ik uiteindelijk op in stukken.

Daarnaast zal ik voortaan alleen nog heel summier op de homepage aangeven wat het nieuws is. Het nieuws plaats ik daarna alleen nog hier.


23:07 25-12-2016: Nieuws on-line

Met de nodige problemen is ook de nieuwspagina nu online. Ik ben nu bezig alle pagina's te controleren en daarbij blijkt, ondanks alle werkzaamheden van de afgelopen 12 maanden, toch hier en daar nog wat oude code in de pagina's aanwezig te zijn. Gelukkig vertelt de validator dat meteen en kan ik er dus direct wat aan doen.

Met een beetje geluk ben ik nog een dag bezig, maar wie weet wat ik nog tegen kom.


16:59 25-12-2016: Dans! on-line

Geheel volgens verwachting ging het on-line plaatsen van de Dans!pagina's gepaard met de nodige problemen. Sowieso moest ik met de hand de nodige links (zo'n 176 stuks) aanpassen.
Daarnaast kwam ook wat roestige kennis van MS-DOS van pas om de bestanden zelf in naam aan te passen, daar ik een deel van een andere bestandsnaam had voorzien.

De nieuwspagina en indexpagina zijn de enige pagina's die nog moeten, maar daar verwacht ik geen problemen mee.


12:02 25-12-2016: Links on-line

Zonder problemen zijn de pagina's met links on-line gekomen. De danspagina's volgen en daar verwacht ik de nodige problemen.


11:47 25-12-2016: Techniekpagina's on-line

Zonder problemen zijn de techniekpagina's on-line gezet. De pagina's met links volgen.


10:42 25-12-2016: Weerpagina on-line

Zonder problemen is de weerpagina nu volledig on-line. Ik volg met de Techniek-pagina's.


21:34 24-12-2016: De modelbouw on-line

Na veel correcties is de modelbouw-afdeling gecontroleerd en in z'n nieuwe jasje gestoken. De weerpagina volgt morgen. Er kwam ook een probleem aan het licht met een massacorrectie. De knop 'Nieuws' had per ongeluk ook 'Home' als tekst gekregen. Gelukkig was dat met een tweede massa-correctie zo opgelost.


13:30 24-10-2016: Redirect probleem opgelost

Wat er precies mis gegaan is, weet ik niet, maar uiteindelijk werkt het nu min of meer zoals het hoort.

Ik ben begonnen met het legen van de server.


01:00 24-12-2016: Redirect-probleem...

Rond 1 uur 's nachts heb ik een redirect geplaatst die bezoekers waar dan ook vandaan naar een tijdelijke pagina zou moeten loodsen. Kort gezegd: dat ging verschrikkelijk verkeerd en ik kreeg fouten om m'n oren die ik nog nooit eerder om mijn oren had gehad.

Waarom het misging is me een raadsel. Ik gebruikte voorbeeldcode van de provider en tóch ging het mis. In ieder geval werkt het nu zoals het hoort.


22:33 21-12-2016: De allerlaatste hordes...

Van alle pagina's ben ik, voor zover nodig, de bestandsnaam nog aan het aanpassen, om deze gelijk te trekken met de categorie waar ze in vallen.
De bestanden van de oude website zijn allemaal verplaatst, zodat ik orde heb in de huidige map.
Als laatste moet ik nog een hele rits Dans!pagina's aanpassen om die dezelfde nummering te geven als de pagina's die aangemaakt zijn sinds ik met het nieuwe ontwerp begonnen ben.

Daarna worden alle links gewijzigd, omdat ik afstap van de huidige bestandsstructuur waarbij alle html bestanden hun eigen map hebben, net zoals alle afbeeldingen. Daar verwacht ik ook geen verrassingen meer, dus dat wordt een massacorrectie die enkele seconden in beslag zal nemen (het controleren ervan gaat langer duren).

Het 301 redirect-bestand is aangemaakt en zo goed als klaar (ik zal vast wat over het hoofd gezien hebben).

Het einde is daar. Frameset, je was geweldig. Vaarwel.


21:46 10-12-2016: Het einde in zicht...

Vrijdag 9 december heb ik een succesvolle test op meerdere mobiele apparaten kunnen houden.
Hoewel Iphone-gebruikers de drop-down menu's niet kunnen gebruiken (een probleem dat waarschijnlijk ook in desktop-Apple's optreedt) werkt verder alles ook daarop zoals het hoort.

Het betekent dat de website in z'n huidige vorm nog 2 weken online is. Daarna gaat de website een tijdje dicht voor het grootste onderhoud ooit. Ik hoop dat dat zo gebeurd is maar hou rekening met onverwachte fouten hier en daar.

Het nieuwe ontwerp ga ik mogelijk ook gebruiken als duidelijk onderscheid in video's, maar dat weet ik nog niet zeker. Het is wel mijn bedoeling om, als de nieuwe website eenmaal online is, wat meer over mezelf te vertellen.


22.30 01-12-2016 Nieuws over de nieuwe website

Een tijdje lang even geen nieuws, tegen m'n zin, maar tegen de zeer heftige buikgriep die ik opliep begin november kon ik weinig beginnen.

Alle pagina's waar nog aan gesleuteld moest worden, zijn nu ook klaar, al heb ik de Dans-pagina's daar even van uitgezonderd omdat er vrijwel niet tegenop te werken is. Ik heb dan ook besloten dat eind dit jaar het laatste deel verschijnt omdat het simpelweg teveel tijd kost.

Wel ben ik nog aan een nieuw ontwerp voor de modelbouwpagina begonnen, dat daarmee tegelijkertijd de weerfoto's hetzelfde uiterlijk geeft. De krappe ruimte tussen de afbeeldingen van de modelbouw-artikelen werkt gewoon wat onrustig en al snel besloot ik dat aan te passen.

De uitlijning klopt nu, maar ik zit nog met irritante scrollbalken in beeld die ik vooralsnog niet wegkrijg.
Ander wijzigingsnieuws is dat ik waarschijnlijk genoegen neem met Arial/Helvetica als lettertype. Ik wou daar eigenlijk vanaf omdat er totaal geen onderscheid is tussen een hoofdletter i en een kleine letter L.
Slechts enkele standaard lettertypes bieden een duidelijk onderscheid aan, maar vind ik persoonlijk weer niet lekker lezen, dus is het kiezen tussen twee kwaden. Omdat uitlijningen er afhankelijk van zijn, besluit ik er maar mee te leven.

Wel neem ik nog voor de lancering van de nieuwe website afscheid van de 'justify' instelling van de tekst. Het staat heel strak, maar bij schermbreedtes tussen 550 en 750 pixels kan de tekst irritant ver uitgerekt worden, iets waar ik op ontwerpresolutie (1024 x 768) overheen keek.

Concreet: Ik ben een testsite aan het inrichten met alle elementen die ik in het nieuwe ontwerp gebruik. Over 2 weken hoop ik daarvan de resultaten te hebben. Ik vermoed dat alles goed gaat, maar je weet maar nooit.

Als de testen goed verlopen richt ik de redirect-pagina in en wordt in de laatste week van december de server geleegd en onderdeel voor onderdeel opnieuw ingericht.
Vermoedelijk zal ik daarna nog wel wat puntjes op de spreekwoordelijke i moeten zetten, maar daarvoor zal ik eerst de restresultaten af moeten wachten.


00:00 16-10-2016. Nieuws over de nieuwe website

Drie weken verder heb ik de grafische problemen aangepakt. Enkele zaken bleken net te breed en daardoor niet juist weergegeven te worden, óók niet op een groter scherm. Het was even stoeien en resulteerde helaas in een uitlijningsprobleem op enkele pagina's, maar dat is niet anders. Ik was al van plan er nog eens in te duiken, maar dat komt waarschijnlijk als de website in z'n nieuwe jasje online is.

Ander nieuws betreft de meta-informatie. Dat zijn sleutelwoorden, beschrijvingen en andere zaken voor zoekmachines waar je als gebruiker over het algemeen amper iets van merkt.
Bij het doorbladeren van de pagina's bleken er nogal wat pagina's doorheen geglipt te zijn die soms geen enkele meta-tag hadden.

Sowieso moest ik de dans-pagina's nog doen en die 'afdeling' is met zo'n 130 pagina's inmiddels veruit de grootste van de website. Ik ben nu pakweg halverwege met de sleutelwoorden. De beschrijvingen en titels moeten nog.

Beter nieuws rondom de Dans!pagina's betreft de uitlijning van de links op de pagina's van de stoomcursus en het dagboek. Die heb ik nu eindelijk juist uitgelijnd gekregen, terwijl ze ook meeschalen als het venster kleiner wordt dan de breedte van de klikbare links.

Ander Dans!-nieuws betreft de extra pagina's: die zijn nu ook klaar en bieden een persoonlijke blik op het wereldje, inclusief kosten, tijd en benodigde materialen.

Concreet: nog zo'n 2 maanden te gaan. Het staat er goed voor en het enige wat nog rest is een flinke test om te kijken of alles grafisch gaat zoals het hoort.
Ik ben van plan een soort testsite op te zetten met enkele pagina's, gevuld met alle elementen die ik, verspreid over de pagina's gebruik. Bij dansles hoop ik met zoveel mogelijk verschillende mobiele apparaten een grondige test te houden. Als dat goed gaat (en dat verwacht ik) gaat het licht op groen en rest alleen nog een goed redirect-bestand.
Als ook dát gereed is, valt eind dit jaar het doek voor het huidige ontwerp.


23:10 24-09-2016. Nieuws over de nieuwe website

Weer een maand verder is het nieuws eigenlijk dat er niet zoveel nieuws is.
Ik worstel nog steeds met de links op de dans-pagina's, die ik niet lekker uitgelijnd krijg. De Dans!-afdeling wordt wel stukken groter dan hij nu is. Ik heb niet alleen de stoomcursus eindelijk klaar, ook de vertaling daarvan is nu klaar. Van het dagboek heb ik de achterstand volledig ingelopen en dat was vooral een kwestie van 'niet nadenken en gaan...'.

Falende hardware heeft ook wat roet in het eten gegooid. Het starten van een back-up en m'n computerscherm daarbij helemaal uitschakelen, was de doodsteek voor de voeding die hoogstwaarschijnlijk met bolle elco's te kampen heeft.

Het scherm gaat niet meer aan, maar ja, ik moest mijn computer wel uit kunnen zetten. Gelukkig zworf er nog een oud (veel kleiner) scherm rond in huis. Ik zit nu weer op een resolutie van 1024 x 768 te werken en bij toeval mijn website openen bracht aan het licht dat de modelbouwpagina niet 3 maar 2 kolommen toont omdat er blijkbaar iets te breed is. Vervelender is dat ook de menu-balk bovenin het scherm net een paar pixels te breed blijkt en de contact-knop onder de andere knoppen geplaatst wordt.

Samen met de andere uitlijn-problematiek duik ik nog eens diep in de CSS-code. Het is mijn bedoeling een andere lay-out techniek te gebruiken (inline-flex), waarbij ik niet meer na hoef te denken over uitlijning, omdat dat automatisch gaat binnen door mij gestelde afmetingen.

Uiteraard komt er ook weer een goede monitor. Of ik m'n oude monitor nog repareer weet ik niet. Hij heeft het nu 10 (en misschien zelfs 12) jaar uitgehouden en dat is voor tegenwoordige begrippen een hele respectabele leeftijd.
Ik wil al langer een breder scherm, dus het defect komt niet eens zo ongelegen.


00:55 26-8-2016. Nieuws over de nieuwe website

Anderhalve maand verder ben ik nu klaar met het aanpassen van alle inhoud. Alle foto's zijn opnieuw opgeslagen in het grotere formaat en vrijwel alle pagina's hebben hun sleutelwoorden en inhouds-beschrijving.

De Dans!-pagina's blijken wat hardnekkig. Ik moet daar nog eens in de code duiken om de links die verwijzen naar de vorige en volgende pagina's juist te kunnen plaatsen. Bij een kleinere schermbreedte komen er scroll-balken bij, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Interne links naar onderwerpen elders op de website werken gelukkig wel goed. Over het ontwerp ervan twijfel ik nog, maar het wijzigen ervan is zo gebeurd.

Het ontwerp voor de 404-pagina is nu klaar én ik ben nu op de hoogte hoe een html-301 verwijzing in elkaar zit. Dat blijkt wel een wat pittiger karwei te worden dan ik had verwacht, maar ja.

Nu alles langzaam in een standaard gegoten is, ben ik ook enkele updates aan het voorbereiden. Daarbij bleek des te meer hoe veel makkelijker de nieuwe inhoud bewerkt. Het geheel in het tijdelijke bestand weergeven gaat zonder de tabellen veel makkelijker dan in de oude situatie.

Eigenlijk zijn de hierboven genoemde zaken de enige dingen die nog opgelost moeten worden. Daarna is de site klaar om over te gaan en is het na iets van 13 jaar gedaan met de frameset-opbouw.

17:44 9-7-2016. Nieuws over de nieuwe website

Meer dan een maand sinds het laatste nieuwsbericht heb ik opnieuw flinke vooruitgang geboekt. Ook zijn er toch weer enkele verrassingen boven water gekomen. Bij het ombouwen van de Dans!pagina's bleek dat de titel van de pagina's niet altijd in de balk bovenaan de pagina pastte. Enig stoeien met de code leverde onleesbare titels op, dus is de belangrijkste informatie in de balk gezet en de rest eronder.

Met het omzetten van de Dans!pagina's is een einde gekomen aan een klus die net iets meer dan een half jaar geduurd heeft en me menig vrije avond gekost heeft. Alle pagina's, de OV-pagina uitgezonderd, zijn nu omgezet naar het nieuwe ontwerp, de inhoud is op vrijwel geen pagina ongemoeid gelaten en daar waar nodig herschreven, alles zou code-technisch juist moeten zijn en alleen wat kleinere zaken moeten nog in een standaard gegoten worden.

Nu volgen alle zaken waar de gebruiker niet meteen wat van merkt. Dat zijn de sleutelwoorden op alle pagina's, de beschrijvingen van afbeeldingen, de beschrijvingen van links op de pagina's zelf, het controleren van alles wat er te vinden is, het opnieuw opslaan van alle afbeeldingen in het nieuwe formaat, werken aan een nieuwe foutpagina als er iets niet helemaal goed gaat en als laatste een pagina om door te verwijzen naar de nieuwe locatie, omdat vrijwel geen pagina onder de huidige naam zal blijven bestaan.

Hoe lang dat gaat duren is nu nog moeilijk te zeggen. Met alle verrassingen die me de afgelopen 6 maanden voor de voeten geworpen zijn durf ik inmiddels niet meer te zeggen dat ik geen gekke dingen meer verwacht. Ik hou nog steeds het eind van het jaar aan om de website over te zetten. Daardoor blijven updates voorlopig nog uit.


20:28 29-5-2016. Nieuws over de nieuwe website

Weer 2 weken verder begint het einde van het wijzigen van de inhoud langzaam in zicht te komen.
Twee techniekpagina's hebben bijna alle beschikbare tijd in beslag genomen omdat ze volledig overnieuw geschreven zijn. Dan blijk je in al die jaren toch een hoop informatie op het internet geplaatst te hebben en dat in een nieuw jasje gieten zonder al teveel informatie weg te halen, koste behoorlijk wat tijd.

Ik moet nu nog een verzamelpagina bedenken voor de techniek-pagina's zelf, maar ik ben er nog niet uit of ik voor het kolommen-uiterlijk als op de modelbouwpagina ga, of een ander systeem ga hanteren.
Voor het kolommen-uiterlijk gaat op dat ik foto's nodig heb van de schakelingen om het een beetje aan te kleden. Daar ik die van meer schakelingen niet dan wel heb, pleit veel voor een ander systeem van verzamelen van de pagina's.

De Dans!pagina's zijn de enige pagina's die nog moeten. Omdat daar (tot nu toe) alleen maar tekst te vinden is, verwacht ik daar geen verrassingen meer. Eventueel invoegen van plaatjes is inmiddels gesneden koek voor me, dus dat moet zo gebeurd zijn.

Ik vermoed dat ik eind juni klaar ben met de pagina's zelf. Daarna volgt het toevoegen van sleutelwoorden op alle pagina's, het controleren van beschrijvingen van afbeeldingen, het op groter formaat opslaan van alle afbeeldingen (voor zover mogelijk, niet van alles is nog een groot-formaat origineel beschikbaar) en uiteindelijk controleren van elke pagina afzonderlijk. M'n beste schatting is dat rond de jaarwisseling de website klaar is en de boel vervangen word. Ja... zo halverwege heb ik inmiddels een aantal keer iets gehad 'waar ben ik aan begonnen...'.


15-05-2016. Nieuws over de nieuwe website

Na nog een aantal uur ploeteren op code heb ik nu de verwijzingen naar de websites van anderen eindelijk zoals ik het wil. Dat was even schrikken toen ik een foutje maakte in het opmaakbestand en alles wat tot dan toe goed leesbaar en uitgelijnd was ineens volledig door elkaar gegooid werd, maar de fout bleek uit een simpele punt te bestaan.

De weerpagina's heb ik nu allemaal gehad en de elektronica-pagina's en andere techniek-pagina's zijn nu aan de beurt. Enkelen daarvan zijn nog ouder dan sommige weerpagina's en vooral tekstueel heb ik me op veel pagina's er wel erg makkelijk vanaf gemaakt.
Er ontbreekt duidelijke uitleg, punten en komma's ontbreken en de teksten zitten barstensvol spelfouten. Sommige pagina's zijn zo'n enorme rotzooi dat ik niet eens inhoud kopiëer maar gewoon volledig overnieuw begin op een lege pagina.


02-05-2016. Nieuws over de nieuwe website

Weer een maand verder heb ik me nu vooral bezig gehouden met de pagina's met weerfoto's.
Dat zijn zo'n beetje de oudste pagina's en de code was daar dan ook een grote rotzooi. Het omzetten ervan heeft veel meer tijd gekost dan ik had verwacht. Naast het omzetten heb ik ook nogal gesnoeid in de meeste pagina's: pagina's met veel foto's zijn er enkele of meerdere kwijt geraakt omdat ze weinig toevoegden en sommige pagina's verdwijnen helemaal.

Vervolg vanaf de thuispagina

Op enkele modelbouwpagina's loop ik, tegen verwachting in, nog tegen verrassingen aan waar ik nog geen oplossing voor heb. Op enkele pagina's na is alles daar inmiddels omgezet.

Naast bovenstaande werkzaamheden ben ik ook begonnen aan een nieuw uiterlijk voor de verwijzingen naar de websites van anderen. Het uiterlijk wat ik eerst had, een kolommen-achtig idee als op de modelbouwpagina, werd te druk voor het oog. Na veel knutselen met de code kreeg ik het fijn leesbaar, maar de keerzijde was dat de pagina al snel enorm lang werd, wat bij gebruik op een smartphone niet fijn zou zijn.

Ik heb het over een andere boeg gegooid en ben overnieuw begonnen, maar krijg het nog niet zoals ik het wil. Een beetje tegen mijn eigen hoop in krijg ik het vooralsnog niet voor elkaar een pagina te ontwerpen die doet wat ik wil.

Grof gesteld ben ik nu halverwege met het omzetten van de pagina's naar het nieuwe ontwerp. Zodra alle pagina's klaar zijn, begint het werk op de 'achtergrond'. De pagina's zijn dan visueel klaar, maar hebben geen sleutelwoorden, een soort 'kentekens' waar zoekmachines de pagina's aan kunnen herkennen. Die worden nog aan elke pagina afzonderlijk toegevoegd. Daarna volgen kleine zaken in de opmaak van de pagina om deze een logische opbouw te geven en uiteindelijk zal elke pagina op correctheid van de code gecontroleerd worden voor die online gaat, in de hoop grote fouten op te lossen voordat de website vervangen wordt door het nieuwe ontwerp.


20-3-2016. Nieuws over de nieuwe website

Na nog een maand aan het werk te zijn geweest, kan ik echt wel stellen dat de website omzetten stukken pittiger is dan ik had verwacht.
Vooral op oudere pagina's heb ik in het verleden flink lopen experimenteren met de afmeting van afbeeldingen en de plaatsing ervan, wat het omzetten naar het nieuwe formaat flink vertraagt.

Desondanks zijn ook de pagina's waar alles in betere staat verkeerd niet zomaar omgezet. Code-technisch heb ik er op sommige pagina's (vaak onbewust) een flinke puinhoop van gemaakt. Dergelijke fouten vallen niet altijd op waardoor sommige onderdelen in het nieuwe ontwerp ineens hele rare resultaten opleveren.

De belangrijkste vertragende factor is echter de inhoud zelf. Veel pagina's hebben alinea's van veel en vaak lange zinnen, die niet lekker lezen, helemaal niet als de website op een smartphone bekeken wordt. Daarnaast was er veel dubbele inhoud, onnodig uitwijden en soms deden ook enkele afbeeldingen niet ter zake. Die inhoud wordt aangepast en, vooral in het geval van oudere pagina's, ook vrijwel geheel herschreven.

Alle bovenstaande feiten zorgen ervoor dat ik voorlopig nog niet klaar ben. Een grote modelbouwpagina kost al snel een uur of 8 om geheel om te zetten naar het nieuwe ontwerp en vervolgens nog enkele uren schaven aan de inhoud voordat ik tevreden ben.

Bij de modelbouwpagina's verwacht ik niet veel moeilijkheden meer. Ongeveer tweederde daarvan is nu omgezet en het is een verademing. Bijwerken van de inhoud is stukken makkelijker, de inhoud is overzichtelijker op het scherm te zien (vooral in die van m'n HTML-editor) en het vasthouden aan een standaard formaat afbeelding scheelt ook nogal in het denkwerk.

Ik ben nu begonnen aan een nieuw uiterlijk voor de verwijzingen naar websites van anderen. Daar loop ik tot op heden tegen wat problemen aan met het beschrijven van de vele links. In de huidige situatie staat er een link en een beschrijving van wat er te vinden is.

In de nieuwe situatie is daar minder of zelfs geen ruimte voor, vooropgesteld dat ik voor een van de twee nieuwe ontwerpen kies. De titel van sommige pagina's maakt echter weinig duidelijk over de inhoud ervan, dus of ik die weg moet wel bewandelen, ik weet het nog niet.

Positief is wel dat de inhoud van deze pagina aanpassen zo enorm veel makkelijker is in het nieuwe ontwerp, ik zeker niet zal kiezen voor de huidige situatie waarbij de links over meerdere pagina's verspreid zijn.
De verandering was zelfs zo groot dat ik me afvroeg waarom ik dat niet veel eerder had gedaan. Juist het tijdrovende aanpassen van deze pagina's, bij gebroken links een karwei dat al snel vijf minuten voor één verdwenen link in beslag nam, was er de oorzaak van dat de pagina's nooit goed onderhouden werden.

Met de nieuwe vormgeving behoort dat tot het verleden en kan ik sowieso meer links plaatsen. In de loop der jaar heb ik genoeg andere websites bij m'n favorieten gezet om de pagina flink uit te breiden.


15-2-2016. Groot nieuwsbericht over de nieuwe website

Inderdaad, geen updates. Dat betekent niet dat ik stilgezeten heb (nou ja, eigenlijk wel).
Ik ben al weken bezig met het nieuwe ontwerp van de website.
Na veel stoeien met de code heb ik nu een menu zoals dat links te zien is dat me bevalt én bij kleinere schermresoluties gewoon meeschaalt.
Met extra stoeien kreeg ik ook de inhoud aardig uitgelijnd en ben ik begonnen de modelbouwpagina opnieuw op te bouwen en enkele pagina's die er nu al zijn om te zetten om te kijken of ik tegen problemen aan loop.

Vervolg vanaf de thuispagina vanaf hier

En dat was een pittige opgave, veel pittiger dan ik had verwacht. Een uiterlijk vinden waarbij de inhoud zowel op een desktop-computer, tablet én smartphone netjes presenteert bleek veel moeilijker dan ik dacht. Ik wou nieuwe vormgeving en gebruiksgemak voor elk apparaat denkbaar, maar zonder daarbij uit te komen op de verscheidene lompe ontwerpen die van professionele websites te vinden zijn, waarbij de desktopgebruiker volkomen vergeten lijkt te zijn.

Maar, ik vind dat ik er in geslaagd ben een ontwerp op te zetten waarbij elke gebruiker een prima website voorgeschoteld krijgt, zonder in te leveren op functionaliteit: alleen de modelbouwpagina raakt de directe links naar pagina-updates kwijt, maar een drop-down menu waar desktop, tablet en smartphone-gebruikers op kunnen klikken, vervangt het.

En hoe meer ik met het nieuwe ontwerp bezig ben, hoe meer ik ook van het niewe uiterlijk ben gaan houden. De menubalk links, die 135 pixels breed is en op de links na vooral ruimte in beslag neemt, verdwijnt. Het menu verhuist naar boven en is met 50 pixels een stuk minder ruimtevretend. Een ruimte van nog eens zo'n 50 pixels geeft in een duidelijk, groot lettertype informatie over de pagina die je op dat moment aangeklikt hebt en is zodoende ook duidelijker.
De ruimte voor inhoud neemt gigantisch toe: van zo'n 870 pixels ruimte in de breedte naar 1000 pixels.

De afmetingen voor afbeeldingen gaan daardoor ook omhoog: de meeste plaatjes zullen 498 x 332 pixels groot worden, waar 300 x 200, of 450 x 300 nu gebruikelijk is, enkele uitzonderingen daargelaten.
De plaatjes schalen straks kleiner zodra het scherm smaller wordt dan pakweg de 498 pixels die de plaatjes breed zijn en op dit moment is de minimale schermbreedte zo'n 330 pixels. Dat is genoeg om ook op oudere smartphones de website weer te geven, al moet de gebruiker zijn scherm dan wel draaien. Op de meeste nieuwere telefoons is 330 pixels in de breedte in verticale modus geen enkel probleem.

Concreet: voordat de website helemaal overgaat op het nieuwe ontwerp ben ik echt nog een paar maanden bezig. Vooral het op een totaal andere manier opbouwen van pagina's neemt tijd. Ik ben in de loop der jaren verschrikkelijk gewend geraakt aan de opbouw met tabellen, een manier van opbouw die HTML-technisch niet helemaal juist is.

Die techniek bood me echter wel de nodige duidelijkheid kwa uitlijning van tekst ten opzichte van plaatjes, een proces dat nu overgenomen is via een andere techniek en nu nog voor mij onverwachtte resultaten produceert.

Daar staat weer tegenover dat de tekst zich, bij juiste codering van de webpagina in kwestie, automatisch om het plaatje heen 'vouwt' en ik daar verder niet meer over na hoef te denken. Ook de modelbouwpagina, die ik als test eens van een nieuwe update van een van de sub-pagina's voorzag, is 10 keer gemakkelijker bij te houden in het nieuwe ontwerp. En daar was het ten tweede om te doen: een website-ontwerp vinden waarbij de functionaliteit voor de gebruiker beter is, maar ook het aanpassen gemakkelijker gaat ten opzichte van het huidige ontwerp.

Zodra ik van elke afdeling op de website enkele pagina's omgezet heb, gaat de test-versie van de nieuwe website online. Tot die tijd blijft het even bij 3 scherm-afdrukken.

Het nieuwe site-ontwerp, de modelbouwpagina:
Schermafdruk: modelbouwpagina (1059 x 943 pixels, 150kb)
De modelbouwpagina met een van de dropdown-menu's geactiveerd: de paarse balken geven een bezochte link aan:
Schermafdruk: de modelbouwpagina met een geactiveerd drop-down menu (1059 x 943 pixels, 150kb)
Een van de modelbouwpagina's, het artikel over een koffer 150 lantaarn van AEG.
Schermafdruk: modelbouwpagina over bouw Koffer 150 lantaarn (1059 x 943 pixels, 150kb)


24-1-2016

Even geen nieuwe artikelen of updates deze keer. Ik heb een drukke tijd op m'n werk achter de rug maar heb me daarnaast gestort op een nieuw ontwerp voor de website, wat pittiger is dan ik had verwacht.
De grootste uitdaging zit 'm in het komen tot 1 uniform ontwerp voor alle pagina's. In het verleden deed ik dat af als saai, maar inmiddels lijkt het me een goed idee.

Daarnaast probeer ik de website 'actief' te laten reageren op de breedte van het scherm, zodat de inhoud ook duidelijk op het scherm van een smartphone te lezen is. Vooral dat laatste blijkt behoorlijk moeilijk.

Het goede nieuws is dat ik in een paar weken tijd vrijwel alle pagina's naar een technisch juist HTML-formaat heb kunnen corrigeren. Enkele functies van het HTML-programma dat ik al jaren gebruik voor het schrijven van m'n website, bleken goud waard om alle pagina's van een vage brei HTML-code naar juiste HTML 4 Transitional om te zetten en zo de overgang naar een nieuw ontwerp en andere code (XHTML) makkelijker te maken.

Het lastigste deel is dan nu ook om het ontwerp zelf te maken. Een nieuwe indeling is al grotendeels klaar, het komt nu vooral aan op het begrijpen wat de code doet (en daar blijk ik nog een hoop te kunnen leren). Iets dat binnen mijn technische kennis past én voldoende flexibiliteit biedt aan de inhoud op alle pagina's, het is bepaald geen gemakkelijke opgave en m'n broer heeft al redelijk wat keren geholpen.

Daarom blijven updates waarschijnlijk even uit. Deze site is en blijft een hobby (hoewel die in de loop der jaren wat uit de hand gelopen is) en ik spendeer er dus geen uren per dag aan.


15:30, 1-1-2016

Bijna een maand stilte. Dit keer was m'n computer de oorzaak. Na bijna 7 jaar trouwe dienst besloot het ding op de dag dat ik een 'nieuwe' kocht, dat het welletjes was geweest. Met veel moeite kon ik nog in de machine komen om een laatste back-up te draaien.

Het heeft daarna even geduurd voordat ik de nieuwe machine aan de gang had, omdat ik niet alleen van computer wisselde, maar ook van besturingssysteem. Windows XP werd Windows 7 en het installeren van alle software en andere zaken, duurde even. Daarnaast deed ik ook het programma waar ik al sinds het begin mijn website mee uploadde - WSftp95 - de deur uit en verving het door WinSCP, wat ook erg wennen is.

Site-technisch hoop ik dat dit het jaar wordt waarin ik de boel eindelijk op orde kan krijgen. Ik ben de laatste 2 maanden van 2015 begonnen met het min of meer overnieuw leren van HTML4. Daaruit bleek dat er nogal wat mankeert aan mijn pagina's. Om te voorkomen dat ik met technisch slechte pagina's een overstap maak naar een andere taal, wil ik eerst orde scheppen.

Daarna zal ik eerst eens moeten kijken wat ik wil. Wil ik elke pagina een uniform ontwerp geven of mag een weerpagina er altijd anders uitzien dan een pagina van de techniek-afdeling?
Ga ik voor een eigen ontwerp met zelfgeschreven code, of ga ik voor een kant-en-klaar pakket? Ik gebruik zelf geen tablet, maar een website die daar meer op inspeelt, zou waarschijnlijk wel handig zijn.
In ieder geval allemaal zaken die ik eerst helder moet hebben voordat ik aan het herontwerpen van alle pagina's begin.

Op de modelbouwpagina is een artikel over het maken van een Betere aflezing voor een Proxxon MICROMOT kruistafel geplaatst.


6-12-2015

De home-page ziet er vanaf vandaag iets anders uit. De familiewebsite blijkt niet meer in de lucht, dus de link heb ik verwijderd. Omdat het naar mijn mening wel duidelijk is dat op deze pagina bovenaan het laatste nieuws staat, heb ik de hele bovenste balk verwijderd. Het nieuws is ook prima aan de linkerkant te vinden.

De knop om deze pagina in het Engels te lezen, is daarom verplaatst naar de linkerzijde.
The flag to view this page in English, has moved to the left side of the page.

Code-technisch is er een en ander gewijzigd, waardoor deze pagina (en anderen) makkelijker bij te houden zijn. Het is een eerste, hele kleine stap op weg naar een volledig her-ontwerp van m'n website, waarbij het her-ontwerpen vooral op de code slaat.
Alles zou nog moeten werken zoals het hoort, maar mocht ik iets over het hoofd gezien hebben, verneem ik dat graag.

Verder nog wel updates: op de modelbouw-afdeling van deze website is de Königin der Schienen weer een stapje verder.
Er is daarnaast een artikel bij gekomen op die pagina: Een kleine revisie van de BR 215-033 van Roco

Daarnaast zijn er enkele delen van het dagboek van Dans! bij gekomen.

Voor de modelbouw ben ik bezig het artikel over bovenleiding volledig te herschrijven en te scheiden in een deel voor het model en een deel dat over de werkelijkheid gaat, omdat de laatste pagina al enorm uitgebreid geworden is.
Voor de modelbouw of de techniek-afdeling, ik weet nog niet welke van de twee het wordt, komt nog een artikel online.


26-10-2015

Even geen update van het dagboek van 'Dans!' deze keer. Ik ben er wel mee bezig, maar het schrijven wil niet vlotten. Ook het vertalen van het Engels bleek wat moeilijker dan gedacht.
Translating the pages from the 'Dans!' section of this website proves to be a little more difficult than I thought. I hope to get a few of them online this week.

Wel 3 updates op de modelbouw-afdeling van deze website.
Daar is de Königin der Schienen weer een stapje verder.
De 'Goederenwagon opgetrokken uit rommel' is ook weer een stap verder
Tot slot is De airbrush ook weer aangevuld met nieuwe informatie.

Van de 'Königin der Schienen' zijn binnenkort sowieso nog 2 updates te verwachten en ook de 'goederenwagon opgetrokken uit rommel' wordt nog wel een keer van extra informatie voorzien.
Ik hoop de 'O&K loc van Fleischmann' en de '1600 van Lima' binnen niet al te lange tijd weer eens te updaten.
Twee nieuwe 'artikelen' staan op stapel. Eentje waarbij enkele dingen die soms níet goed gaan met het modelbouwen, opgesomd zijn en een nieuw artikel over een lantaarn.


18-10-2015

En zo komt er privé iets volkomen onverwachts (maar gelukkig wel leuks) tussendoor en blijft een update 3 weken liggen. Daarom bij deze alsnog de update zoals deze 3 weken terug klaarstond.

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 4 delen. Meer delen volgen. Helaas heb ik met de zomerstop de achterstand niet ingelopen.

Op de modelbouwpagina is het artikel Königin der Schienen aangevuld.
Ook de ombouw van het model van Orenstein & Koppel is aangevuld.
Van de 'Goederenwagon opgetrokken uit rommel' is binnenkort weer een update te verwachten.

Op de weerpagina zijn de foto's van 16 maart 2009 en 7 mei 2009 geplaatst.


18-7-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 8 delen. Meer delen volgen en ik hoop, nu het zomerstop is, alle resterende delen online te plaatsen zodat ik niet meer achterloop.

Op de modelbouwpagina is het artikel Straatlantaarn in model: AEG Koffer 150 geplaatst.
Naar aanleiding van post die ik kreeg over het artikel over messing etsen, heb ik in het betreffende artikel iets duidelijker uitgelegd wat de concentraties moeten zijn van de vloeistoffen die je nodig hebt.

Op de weerpagina zijn de foto's van de volgende data online gekomen:
2 juni 2008
7 juli 2008
13 augustus 2008
30 december 2008

De links naar andere weerpagina's heb ik eens nagelopen en inactieve links heb ik verwijderd.


25-5-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 3 delen. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is de Revisie van het O&K lokje een stap verder. Maar dat ging niet zomaar...


18-5-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 3 delen. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is de Revisie van het O&K lokje een stap verder. Maar dat ging niet zomaar...


12-5-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 3 delen. Alles tot de Antwerp Feis van 2015 is nu online. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is de Revisie van het O&K lokje een stap verder.


4-5-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 6 pagina's. Alles tot het einde van 2014 is nu online. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is de Revisie van een BR55 van Piko een stap verder.


19-4-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 6 lessen. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is het artikel Solderen met weerstand: het WSA. Een korte uitleg en een globale indruk van mijn zelfbouwapparaat geplaatst.


31-01-2015

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld tot de zomerstop van 2014. Meer delen volgen.

Daarnaast ben ik bezig een aantal pagina's van Dans! te vertalen in het Engels. Daarnaast staat de uitbreiding van enkele modelbouwpagina's op stapel.


25-12-2014

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 4 delen. Meer delen volgen.

Daarnaast is op de modelbouwpagina de revisie van een BR55 van Piko flink gevorderd.


28-11-2014

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld met 4 delen. Meer delen volgen.


17-11-2014

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld tot les 25. Meer delen volgen.

Op de modelbouwpagina is de revisie van de Königin der Schienen weer aangevuld.


02-11-2014

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld tot les 20. Meer delen volgen.


22-9-2014

Op de modelbouwpagina is de revisie van de 1600 van Lima weer uitgebreid. Dat was een gewichtige zaak

Op Dans! is het 'dagboek' van The Road To Heavies aangevuld tot les 8. De rest volgt uiteraard nog.


15-9-2014

Op de modelbouwpagina is de revisie van de BR55 van Piko weer uitgebreid. Het locje heeft nu een interieur...

Op de Danspagina zijn de eerste 6 pagina's in het 'dagboek' van The Road To Heavies online gekomen. De rest volgt uiteraard nog.


1-9-2014

Op de modelbouwpagina is de revisie van de Königin der Schienen weer uitgebreid

Links is de pagina 'Dans!' nieuw. Op deze pagina vertel ik over het beoefenen van Ierse dans, waar ik in 2011 mee begon. Er komen nog wat pagina's bij, daar werk ik nog aan.


20:55 16-8-2014

Op de modelbouwpagina is het tweede deel van het tweeluik Kwetsbaar? Etsbaar! Zelf messing etsen, echt niet moeilijk. geplaatst.


12:02 9-8-2014

Op de modelbouwpagina is het eerste deel van het tweeluik Kwetsbaar? Etsbaar! Zelf messing etsen, echt niet moeilijk. geplaatst. Deel 2 volgt over een week.


22:07 1-8-2014

Op de modelbouwpagina is de stoomloc revisie weer wat gevorderd.

Het artikel over messing etsen is volledig nagelopen en zal binnenkort verschijnen.
Daarnaast ben ik nog steeds bezig met de pagina's over de Ierse dans.


00:46 19-7-2014

Op de techniekpagina is het artikel Experiment met kunststof: Een bakje voor vijltjes, gemaakt van acryl geplaatst.
Daarnaast is het artikel over de zaklamp strobo aangepast en herschreven teruggeplaatst.
Op de modelbouwpagina is het airbrush artikel uitgebreid en is ook de revisie van de BR103 van Lima weer verder gevorderd.


20:40 6-4-2014

Op de techniekpagina is het artikel Draaispoelmeters simpel verlicht geplaatst. Daarnaast heb ik wat zaken verwijderd op de techniekpagina.
Op de thuispagina (de pagina die je nu bekijkt) heb ik wat typfouten verholpen. Niet alleen zichtbare fouten, ook fouten in de code.


20:38 23-2-2014

Op de modelbouwpagina is het artikel over de verbouwing van een BR55 van Piko aangevuld
Voor de techniek-pagina ben ik bezig met enkele pagina's over de kunststoffen acryl en polycarbonaat en heb ik een klein, simpel artikel over draaispoelmeters klaar staan.

Voor de modelbouw-afdeling staat in de planning: Een tweeluik over het etsen van messing. Dat is al zo goed als klaar, maar ik moet het nog een keer goed doornemen om de puntjes op de i te zetten. In tegenstelling tot veel pagina's heb ik in het tweeluik elke stap tot in detail beschreven, maar of dat goed genoeg is, moet nog blijken.
Een uitbreiding van het artikel over de airbrush.
De ombouw van de 1600 van Lima vordert gestaag, dus die wordt uitgebreid.
Hetzelfde gaat op voor de BR103 van Lima.
Daarnaast heb ik nog wat extra pagina's voorbereid over van alles en nog wat.

Verder ben ik bezig met een paar pagina's waarin ik wat meer vertel over mezelf en een aantal pagina's over het Ierse dansen wat ik sinds oktober 2011 doe. Ook die moeten nog een keer goed doorgenomen worden voordat ik die publiceer.


10-2-2014

Op de modelbouwpagina heb ik het artikel over de revisie van een 1600 van Lima aangevuld. Ik heb gewerkt aan de kapbevestiging, dak-opbouw en stroomafnemers


20:23 31-1-2014

Op de modelbouwpagina is een nieuw mini-artikel toegevoegd. 'Een gat-afdek-stopje-lantaarn'


18-1-2014

Na lang dubben heb ik besloten de pagina die al jaren door het leven gaat onder de naam 'Experimenten' toch maar 'Techniek' te gaan noemen. Het dekt de lading wat beter zonder dat ik de pagina op zou moeten splitsen in verschillende pagina's.
Op de betreffende pagina is een schakeling geplaatst van een Zware motorregeling met 555, stuurtrap en MOSFET.


28-12-2013

Op de modelbouwpagina is het artikel over verfalternatieven aangevuld.


23-12-2013

De Revisie van een BR55 van Piko is aangevuld.


14-12-2013

Op de modelbouwpagina is het artikel over de airbrush aangevuld. Lekker enthousiast een spuitklusje af willen maken, krijg je last van Lekkage...

Daarnaast heb ik enkele modelbouw-artikelen opnieuw bekeken en aangepast. In een aantal pagina's zitten nogal wat fouten in de code, die met een eventuele overschakeling op een technisch beter ontwerp, eerst opgelost moeten worden.


7-12-2013

Op de modelbouwpagina is Königin der Schienen: BR103 in een nieuw jasje uitgebreid met een min of meer dubbele update.


28-11-2013

Er is een hele tijd niets meer aan de website gebeurd, vooral omdat m'n gezondheid het het afgelopen jaar flink af heeft laten weten.
Achter de schermen heb ik inmiddels het nodige klaarstaan: Twee nieuwe modelbouwartikelen, diverse uitbreidingen van een aantal modelbouw-artikelen en na wat uitzoekwerk heb ik nog een aantal weerfoto's die webwaardig zijn.

De uitbreiding die nu volgt is die van de goederenwagon opgetrokken uit 'rommel'


0:01 6-9-2012

Op de experimenten-pagina is het halogeenknipperlicht vernieuwd

Op de modelbouwpagina is het artikel Königin der Schienen: BR103 in een nieuw jasje geplaatst.

Naast deze toevoegingen ben ik bezig met een nieuwe schakeling en een pagina speciaal over het etsen van messing.


17:50 22-7-2012

Het artikel Straatverlichting nader bekeken... is op de modelbouwpagina geplaatst.


22:25 16-7-2012

Ik weet het, een hele tijd niets nieuws. Dat heeft niet alleen te maken met een gebrek aan tijd, maar ook een technische oorzaak.
Nee, niet weer een verhaal van back-ups die niet zo zorgvuldig blijken, maar computertechnisch gezien
zat het de laatste paar maanden niet echt mee toen een tijdje terug m'n hoofdschijf besloot het voor gezien te houden.
Voordat je alles weer draaiende hebt en ongeveer ingesteld zoals je het had ben je (ik althans) zo 3 tot 4 weken verder.

Vervolgens sta je op het punt weer wat aan je site te gaan doen als het wéér mis blijkt en de hele machine simpelweg niet meer op wil starten...

Alles doet het nu weer min of meer, dus: waar ben ik mee bezig?
Voor de modelbouw komt nog deze week een artikel over straatverlichting online. Dat artikel is een 'voorbereiding' op het artikel over zelfbouw van model-lantaarns.

In de categorie experimenten staat een nieuwe, of eigenlijk verbeterde schakeling te wachten op plaatsing. Met wat geluk komt er ook nog een nieuwe schakeling bij.

Het uiterlijk van een aantal pagina's is iets gewijzigd. Ik ben daar niet bij alle pagina's even tevreden over, dus daar wijzig ik nog wat aan.

Naast het modelbouwen, werken aan de site, wat filmen of fotograferen en zo nu en dan weer eens muziek maken, heb ik er ook een hobby bij gekregen: Sinds 1 oktober 2011 heb ik me gestort in de wereld van het Ierse dansen.

Er ligt nog een lange weg voor me en waar de weg zal eindigen weet ik nog lang niet.
Daarom ben ik al lang mijn ervaringen tot zover aan het opschrijven en ben druk bezig het geheel prettig leesbaar te krijgen in een soort dagboekvorm: hoe moeilijk is het? Wat moet je je er bij voorstellen?
Die en andere zaken ga ik aan bod proberen te laten komen. Wanneer dat alles online komt is afwachten omdat ik nog even wil overleggen met de school waar ik de lessen volg.


19:51 7-12-2011

Een lange tijd niets, maar ik heb zeker niet stilgezeten. Onderstaand de aanvullingen van de diverse pagina's.

Een nieuwe wereld: de airbrush is aangevuld met een stukje over afplakken.
Ik heb de wereld aan een draadje... Bovenleiding filosofie is fors uitgebreid met diverse nieuwe foto's. De tekeningen zijn allemaal vernieuwd.
Revisie van een BR55 van Piko heeft een kleine aanvulling ondergaan, helaas alleen tekst.
De bouw van Laagdreef is letterlijk ten einde gekomen: de baan, voor zover die er was, is afgebroken en ik ben overnieuw begonnen.
Orenstein & Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann is aangevuld met een foto en wat extra tekst.

Naast deze wijzingen heb ik de hoofdpagina vanaf vandaag wat uitgebreid met informatie over mezelf. Aan de linkerkant is 'Mijn mening' verdwenen en heb ik de diverse opties in mijn ogen wat logischer gerangschikt.
De link 'Cornea' is tijdelijk verdwenen: het is wel de bedoeling dat ik die weer terug plaats.

De nieuwsbalk is vanaf vandaag beperkt tot 1 bericht.


00:56 12-10-2011

Op de modelbouwpagina is het artikel Een nieuwe wereld: de airbrush aangevuld en het artikel Lima-ombouw: 1600 met een aantal verbeteringen toegevoegd.

Op komst:
Een mini-artikel over het maken van simpele lantaarns.
Aanvulling van 'Orenstein & Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann'.


00:59 19-9-2011

Op de modelbouwpagina zijn de artikelen Al het afval verzameluh!: Een goederenwagon opgetrokken uit 'rommel' en Orenstein & Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann aangevuld.

Ik ben bezig met de uitbreiding cq het klaarmaken voor plaatsing van de artikelen:
Een nieuwe wereld: de airbrush.
Lima-ombouw: 1600 met een aantal verbeteringen.


11-09-2011

Het moge duidelijk zijn: uitbreidingen van de website hebben al maandenlang niet plaatsgevonden: dat heeft verschillende oorzaken, waarover ik niet uit ga wijden. Een van die oorzaken waar ik wel meer over zal vertellen is de technische kant van het verhaal: ik heb verwoede pogingen gedaan DIV's te begrijpen, maar ik ben bang dat ik een nieuw, vooral technisch gezien beter ontwerp van m'n site aan m'n broer over moet laten: ik krijg het amper voor elkaar 1 pagina er juist uit te laten zien, laat staan 300 stuks.

Een andere oorzaak is pure desinteresse in m'n hobbies: als je er alle tijd voor hebt is het niet leuk meer, en laat je het uiteindelijk liggen: dat is gelukkig weer aangetrokken, en dus kunnen diverse pagina's gevuld gaan worden met nieuwe informatie.


10-10-2010

Er is al een hele tijd niets aan de site gebeurd. Dat ligt niet alleen maar aan het feit dat ik er soms geen zin in had er aan te werken, maar verlies van bestanden door een toch niet zo zorgvuldig gebleken backup na een computercrash, helpen niet mee aan een snelle publicatie van nieuwe artikelen en foto's.

Verder ben ik aan het studeren op de mogelijkheden de site vooral technisch helemaal binnenste buiten te keren.
De frames die nu nog aanwezig zijn, zijn niet meer van deze tijd. Een opmaak door middel van zogenaamde div's past meer bij de huidige stand van zaken en geeft tegelijkertijd de mogelijkheid alle pagina's HTML-technisch in orde te maken.

Dat betekent echter wel een gigantische operatie: een dikke 300 HTML bestanden die allemaal voorzien dienen te worden van de nieuwe opmaak is nou niet iets wat je even in een hand-omdraai doet.

Er staat dus het nodige te gebeuren en op de achtergrond heb ik ook zeker gewerkt aan uitbreiding van een paar artikelen, maar wanneer ik die online zet, weet ik nog niet.


10-5-2010

Op de modelbouwpagina zijn de artikelen: Een 2200 van Roco in revisie, Orenstein & Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann en Giethars en zijn mogelijkheden aangevuld.

Daarnaast is het artikel Zelf printjes maken: Echt niet moeilijk toegevoegd.


18-3-2010

Bij de experimenten is een nieuw artikel toegevoegd: Zelfbouw LEDlamp


23-2-2010

Op de modelbouwpagina is het artikel Orenstein & Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann aangevuld.
Op de experimentenpagina's is in de categorie 'Microscoopfoto's' een nieuw artikel geplaatst:
Een nog kleinere inscriptie op een EPROM chip


4-2-2010

Op de experimentenpagina is in de categorie 'Microscoopfoto's' een nieuw artikel geplaatst.
Gebroken transistor-chips in STK 4853


29-1-2010 Een gigantische update deze keer:

Op de weerpagina zijn de volgende weerfoto's toegevoegd:

16 juni 2007
3 juli 2007
16 juli 2007
20 december 2007
21 december 2007
22 december 2007

Op de modelbouwpagina zijn de artikelen Een nieuwe wereld: de airbrush en Al het afval verzameluh!: Een goederenwagon opgetrokken uit 'rommel' actief geworden.
Daarnaast zijn de artikelen: Een 2200 in revisie
Een BR55 van Piko in revisie en Een weg van isolatieschuim aangevuld.

Bij de experimenten is in de categorie 'microscoopfoto's' een nieuwe pagina geplaatst: 'Inscriptie' op EPROM chip.
De schakeling Stroboscoop schakeling met microcontroller 16F84A of 16F628 is, zoals de titel al zegt, uitgebreid met de code en schema voor een 16F628 controller.

Vanwege de omvang van de update kan het even duren voordat alles beschikbaar en zichtbaar is.
Veel leesplezier.


29-10-2009

Op de modelbouwpagina hebben de artikelen 'Een 2200 van Roco in revisie'
'Het slooptransport' en Revisie van een BR55 van Piko een aanvulling gekregen.


26-10-2009

De nieuwsberichten zijn weer op orde gebracht. De volgorde klopt weer. Het hieronder geplaatste bericht vervalt hiermee.


7-10-2009

Het modelbouwartikel: 'Een 2200 van Roco in revisie' is aangevuld
Daarnaast is er een nog niet actief artikel geplaatst.

Extra: er blijkt iets mis gegaan te zijn met de nieuws-berichten: verschillende berichten staan dubbel op de pagina 'nieuws' en het bericht hieronder klopt totaal niet met de chronologische volgorde. Ik ben het aan het aanpassen.


16-9-2009

Op de modelbouwpagina heeft het artikel Een goederenwagon van Lima in revisie een update gekregen.


11-9-2009

Op de modelbouwpagina zijn de artikelen: Een 2200 van Roco in revisie
en Een goederenwagon van Lima in revisie geplaatst.


9-8-2009

Na veel bijschaven is het modelbouwartikel: 'Het overwegen waard: de bouw van een AKI' online gekomen


3-7-2009

Op de modelbouwpagina is een nieuw artikel toegevoegd: Pantograaf-cosmetica: Nieuwe stroomafnemers voor een Koploper van Lima


28-6-2009

Op de modelbouwpagina heb ik een paar verwijzingen naar artikelen geplaatst, de betreffende pagina's zijn echter nog niet aanwezig, en zodoende resulteert het aanklikken ervan in een foutmelding. De betreffende pagina's zullen één voor één ingevuld gaan worden.
Naast de nieuwe pagina's zullen ook de al bestaande pagina's de nodige extra informatie krijgen, het neemt echter wat tijd. Zo ben ik van plan nog wat foto's te maken van station Hoorn voor de bouw van het station op m'n modelbaan, dat duurt echter nog een tijdje voor dat zover is, dus tot die tijd verandert er niets.


1-6-2009

Op de modelbouwpagina heeft het artikel Mabuchi en Mitsumi: Modeltorque en zijn alternatieven wat extra informatie gekregen.

8-5-2009

Op de modelbouwpagina is een nieuw artikel toegevoegd: Revisie van een BR54 van Piko

Over het verslag van mijn operatie: dat schiet inderdad niet op: dat ligt grotendeels aan het feit dat ik al een lap tekst van 17 pagina's geschreven heb, die nog bijgeschaafd moet worden op een paar punten, en dat is gewoon tijdrovend werk. Daarnaast wil ik niet alleen maar tekst neerzetten, maar ook de nodige afbeeldingen plaatsen: daar heb ik echter weinig van, dus ook dat is een reden van het oponthoud (de laatste reden is gewoon dat ik er soms geen zin in heb...)


25-3-2009

Op de modelbouwpagina hebben de artikelen:
Van BR218 naar BR218: een Lima model in de ombouw en
Giethars en zijn mogelijkheden een update gekregen.


19-3-2009

Op de modelbouwpagina heb ik een nieuw mini-artikel toegevoegd: Roco-decoder zonder tandartsboor


14-3-2009

Op de modelbouwpagina is een nieuw artikel toegevoegd: Mabuchi en Mitsumi: Modeltorque en zijn alternatieven


12-3-2009

Het heeft wat langer geduurd dan ik had gewild voordat het eerste deel over mijn operatie van nu bijna 2 maanden geleden online zou komen, simpelweg omdat ik de laatste paar weken geregeld last had van flinke hoofdpijn, of op een andere manier last had van mijn oog. Maar het eerste (kleine) stuk over mijn operatie is dan toch online, en is te vinden door aan de linkerkant te klikken op 'Cornea' (de Latijnse benaming voor hoornvlies)


28-2-2009

Op de modelpagina is een mini-artikel toegevoegd: Mini-artikel: sluitseinen in een BR218 van Fleischmann


11-2-2009

Terwijl ik wat kleine veranderingen doorvoerde op de pagina's met verwijzingen naar andere sites, kwam ik ook wat onvolkomenheden tegen in de weerpagina, bij pogingen die onvolkomenheden te verwijderen is er ook iets mis gegaan met de grote rode tekst in de 'header' van de weerpagina: van groot en rood en goed leesbaar, is die nu klein, zwart en slecht leesbaar geworden. Ik probeer een oplossing te vinden, maar het gaat even duren.

Over een paar dagen komt er een pagina bij, over mijn operatie van een maand geleden.


30-1-2009

Wat rondneuzende in een paar artikelen van de modelbouwpagina's, kwam ik ineens een aanvulling tegen op de pagina over de verbouwing van m'n Lima Hondekop: Die heb ik dus maar even geplaatst


29-1-2009

Ik ben herstellende en op de modelpagina is dan ook een mini-artikel toegevoegd:
Van BR 215 naar BR 215


11-1-2009

Het is een tijdje stil geweest op de site. Ik ben met het nodige bezig geweest (uiteraard zal ik ook zo nu en dan iets moeten maken om op deze website te kunnen plaatsen natuurlijk) en er is het nodige materiaal voorhanden. Nu wordt ik op 13 januari geopereerd, waardoor alles volledig stil komt te liggen.
Zowel deze pagina's als de OV-pagina's zullen een tijdje niet bijgewerkt worden: hoe lang dat gaat duren weet ik niet, omdat ik totaal geen idee heb van de duur van het herstel na de operatie.

Tot die tijd blijft het hier dus een beetje leeg en rustig.


25-11-2008

het O&K lokje heeft een bezoek gebracht aan de kuilwielenbank...


15-11-2008

Orenstein & Koppel, maar dan in model, en met bestukte lichtprintjes


10-11-2008

Orenstein & Koppel, in model, met nieuwe lamphouders voor front en sluitseinen


6-11-2008

Orenstein & Koppel, een overizcht van de tot nu toe verrichte werkzaamheden


3-11-2008

Orenstein & Koppel, maar dan in model, en met een nieuwe motor


22-12-2008

Een nieuw artikel toegevoegd op de pagina 'Modelbouw':
Van BR218 naar BR218: een Lima model in de ombouw


28-10-2008

Een nieuw artikel toegevoegd op de pagina 'Modelbouw':
Orenstein&& Koppel, maar dan in model: een oudgediende van Fleischmann


20-10-2008

Sprinterstel 2012 is gedigitaliseerd. Lees er meer over in het artikel Decoder-inbouw in Sprinter 2012


28-9-2008

Een nieuwe pagina bij 'Modelbouw' toegevoegd: het slooptransport
Ik ga de modelbouwpagina opnieuw indelen, want de lijst wordt inmiddels een beetje lang. Het is de bedoeling dat alles straks op materieel, scenery en andere onderwerpen gesorteerd wordt.


18-9-2008

Sprinter 2012 is weer rijvaardig! Klik hier voor een verslag van de revisie van Sprintertweetje 2012, en voor de technische inspectie van Sprinterstel 2011.


11-9-2008

Een nieuw experiment toegevoegd: Spaarlamp ombouw


4-9-2008

Na veel uitzoekwerk en installeren van software kan ik weer aan m'n website werken, op een nieuwe computer. En dan doet het toch best een beetje pijn om m'n oude macbine, waar ik het toch een jaartje of 5 op uitgehouden heb en uit 1997 stamt, aan de kant te zetten.

In ieder geval is het even wennen en vooral veel leren, want er zit toch wel een verschil tussen Windows 98 en windows 2000, waar ik nu mee werk.

Updates zullen dan ook even op zich laten wachten, ik moet m'n computer nog 'inruimen' en weer even leren werken met de locaties van alle bestanden en mappen, want op dat gebied is wat veranderd, maar daar valt mee te leven. Dus nog even geduld, de updates gaan weer volgen zoals gewoonlijk.


22-8-08

Er staat het nodige op stapel maar het neemt natuurlijk allemaal tijd om dat te beschrijven, en tegelijkertijd werk ik ook graag aan m'n modelbaan, dus zo nu en dan lijkt alles hier een beetje stil te staan.

Naast deze goede berichten is er ook slechter nieuws: een paar dagen geleden heeft een van m'n belangrijkste schijven in mijn computer het begeven: de schijf is zwaar beschadigd geraakt, maar ik heb gelukkig de belangrijkste bestanden kunnen redden.
Dat ik uitgerekend op die schijf een wat oude back-up van het geheugenkaartje van mijn digitale camera bewaar komt uiteraard slecht uit, maar de reddingspogingen zijn tot nu toe succesvol.

Inmiddels wordt het ook wel tijd voor een nieuwe computer. De machine waar ik nu mee werk en onder andere de website mee onderhoud, is onderhand bijna de 12 jaar gepasseerd. Dan mag een PC er ook wel eens mee ophouden vind ik.
Voorlopig liggen de belangrijkste dingen dus even ergens anders dan de website, maar ik zal uiteraard hier het nieuws blijven meldden, zodra dat er is.


17-8-08

Ik heb de indeling van de modelbouwpagina iets aangepast: of het zo blijft moet nog blijken.


3-8-08

Het artikel 'De wereld aan een draadje, bovenleiding-filosofie is aangevuld.

Vanaf vandaag heeft een tweede Sprintertweetje het materieelpark versterkt, lees meer in het materieelpark

De ombouw van m'n Lima Hondekop is ook weer van nieuwe informatie voorzien.


26-7-08

Ik ben even wat in de weer geweest met grijze verf, en nu hebben de daken en deuren van m'n hondekop-viertje een mooie grijze kleur.


25-7-08

Het artikel 'De wereld aan een draadje, bovenleiding-filosofie is aangevuld.


20-7-08

Het artikel 'De wereld aan een draadje, bovenleiding-filosofie is aangevuld.


20-7-08

Er is een nieuw artikel geplaatst bij de afdeling modelbouw: De inbouw van een decoder in het Roco Gläsener Zug.


13-7-08

Het artikel De bouw van Laagdreef is weer aangevuld.


7-7-08

Na wederom schoonmaakwerk verricht te hebben, waarbij de 1ste klas bak zijn verf aan 1 kant weer kwijtraakte is de hondekop-ombouw weer een stukje verder.

Gisteren heb ik ook het lettertype aangepast, daarbij ging kort iets mis met de weerpagina, die ineens zijn zwarte achtergrondkleur weer terug kreeg. Dat is nu weer opgelost en alle pagina's zijn zoals het hoort.


01-07-08

De ombouw van de Hondekop-vier vordert gestaag: Alle bakken in de gele verf


25-6-08

Het artikel De bouw van Laagdreef is uitgebreid.


12-6-08

Wachten op verf die aan het drogen is duurt lang. Hoe dan ook, de ombouw van de Hondekop-vier is weer een stapje verder


7-6-08

De ombouw van de Hondekop-vier is weer gevorderd: lees de uitbreiding hier


26-5-08

De ombouw van de Hondekop-vier is weer een stukje verder: lees het korte stukje hier


13-5-08

Nieuwe weerfoto's toegevoegd:
8 mei 2007, 15 mei 2007 en 8 juni 2007


21:49 2-4-08

Toegevoegd bij de weerfoto's:
8 februari 2007 en foto's 14 én 15 maart 2007


23-3-08

Twee nieuwe weerpagina's toegevoegd:
9 mei 2007
1 juni 2007


00:50 26-2-08

Het artikel: Hondekop-ombouw: op weg naar de werkelijkheid is weer aangevuld.


23:37 23-2-08

Een nieuw artikel toegevoegd bij de afdeling 'modelbouw':
BRV 215's krijgen verlichting


23:23 3-2-08

Het artikel: Hondekop-ombouw: op weg naar de werkelijkheid. is weer aangevuld.


23:23 3-2-08

Een nieuw artikel toegevoegd bij de afdeling 'modelbouw':
Mini-artikel: Mag ik de tijd van u? Brawa stationsklok krijgt TL licht-imitatie


20:41 11-2-08

Het artikel De bouw van Laagdreef op de modelbouwpagina is aangevuld.

EXTRA: OV-pagina: Klik naar: Chipkaart-artikel deel 15: Onder OV-Chipkaart: Ik krijg niet al m'n geld terug van de NS: ik laat het er niet bij zitten!


23:44 7-2-08

Het artikel Giethars en zijn mogelijkheden is uitgebreid.


23:23 3-2-08

Twee nieuwe artikelen toegevoegd bij de afdeling 'modelbouw':
Giethars en zijn mogelijkheden en
Stoepjes...


21:16 23-1-08

Het artikel 'Ik heb de wereld aan een draadje... Bovenleiding filosofie.' op de modelbouwpagina is flink uitgebreid. Ook het artikel over de bouw van de modelbaan in zijn totaliteit is aangevuld.


16:48 2-1-08

Ik zal eerlijk zijn: de nieuwsberichten aanvullen schiet er een beetje bij in de laatste tijd: ik ben echter druk bezig geweest met de modelbouw-pagina's, en daar is nu een stuk meer informatie bij gekomen, neem gerust een kijkje zou ik zeggen.


02:27 2-12-07

Even een nieuwsberichtje op de site, dat mag wel na een maand. Ik ben druk bezig om allerlei artikelen te schrijven rondom de nieuwe afdeling 'Modelbouw'
Omdat ik alleen een beetje achterloop met het schrijven daarvan stapelt het zich een beetje op, ik hoop over 2 weken de achterstand ingelopen te hebben. Naast dit alles heb ik ook de werkzaamheden rondom de OV-pagina nog, die zo nu en dan uitgevoerd moeten worden.


20:22 26-11-07

Een nieuw onderdeel toegevoegd aan de website. Na 6 jaar geen meter modelrails meer in mijn kamer te hebben gehad, besluit ik de draad toch weer op te pakken. Onder 'Modelbouw' zijn de vorderingen te volgen.


00:10 10-10-07

Ik heb de kleuren op de linkpagina's aangepast, en ook de weerpagina heeft nu de standaard kleur: de zwarte achtergrond met witte tekst is nu verleden tijd.


21:17 29-9-07: Een fris nieuw begin!

Na bijna 6 jaar lang op het xs4all account van mijn vader een website te hebben gehad en me ook behoorlijk lang aan het lange adres ervan geërgerd te hebben, is het moment daar. De hele site wordt overgezet naar een .nl domein.

Omdat het overzetten een groot karwei is, zou het kunnen zijn dat er iets niet werkt, daar vraag ik begrip voor: ik probeer alles zo snel mogelijk aan te passen.


21:12 11-9-07

Nieuwe weerpagina toegevoegd. De weerfoto's van 1 februari 2007


21:00 17-6-07

Nieuwe weerpagina toegevoegd: De bui- en bliksemfoto's van 01-10-2006.

Klik hier om direct naar de betreffende pagina te gaan.


23:03 16-6-07

De 'geavanceerde bobinesturing' is ververst, en heeft wat nieuwe informatie, meer volgt.
Klik hier om direct naar het experiment te gaan.


00:13 16-6-07

De 'geavanceerde bobinesturing' is ververst, en heeft wat nieuwe informatie, meer volgt.
Klik hier om direct naar het experiment te gaan.


15:24 13-6-07

Er is een nieuw experiment op de experimentenpagina: De 'Stroboscoop-schakeling met microcontroller 16F84A'
Klik hier om naar de experimentenpagina te gaan, of
Klik hier om direct naar het experiment te gaan.


19:39 2-6-07

Een nieuwe weerpagina is toegevoegd. De foto's van 30 september 2006.
Klik hier om naar de weerpagina te gaan.


12:01 25-2-07

Vandaag is er op de OV-pagina nog maar 1 rood kruis te bekennen: een rood kruis achter een link betekende dat een link nog niet actief was, in ongeveer anderhalve maand tijd heb ik op 1 kruis na alle pagina's aangemaakt, en is de nieuwe site dus (bijna!) helemaal compleet.

De categorie: 'reizen' zal wel wat minder vaak van nieuw materiaal voorzien worden.

Het is straks de bedoeling dat ook de links boven de categoriëen klikbaar worden, om uitleg te geven over de inhoud van die categorie.

Zover is het allemaal nog lang niet, dus tot nu toe wil ik je dan ook veel plezier wensen op deze site!


16:06 23-2-07

Er is een nieuwe 'Mijn mening' geplaatst: Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid: in een flesje


21:30 1-2-07

Er is een nieuwe 'Mijn mening' geplaatst: Hanzelijn: Hannes-lijn?


20:10 16-1-07

Vanaf vandaag is er een 'rubriek' bijgekomen: Mijn mening.
In 'mijn mening' geef ik mijn visie op nieuws, andere actualiteiten en de maatschappij.

Deze rubriek verschijnt niet op een vaste tijd of datum, en het wordt op deze pagina vermeld wanneer er een nieuw bericht bijgeplaatst is.


21:53 11-1-07

De openbaar vervoer pagina is nu in zijn nieuwe jasje online.
Het zal nog heel wat werk vergen voordat alles daar is zoals het hoort te zijn, maar omdat ik allemaal nieuwe pagina's aan moet maken volgens een nieuwe manier, vergt dat gewoon even gewenning.

Alles wat naast het 'echte' OV op de OV pagina stond, dus de modeltreinen en dergelijke, zijn met ingang van de nieuwe pagina's vervallen. Voorlopig keren die pagina's ook niet terug, want het is zeer onwaarschijnlijk dat ik in dit huis ooit nog een modelbaan aanleg, de mogelijkheden zijn gewoon te beperkt om uit te werken wat ik wil.

Naast deze aanpassing is er een weerpagina toegevoegd: Bliksemfoto's van 29 september 2006.


20:34 30-12-06

De Nedstat teller heb ik verwijderd, en is vervangen door een van Belstat.

Op de OV pagina is de fotopagina van 5 september 2006 en de eerste pagina van de herfsttoer geplaatst. De herfsttoer vond plaats van 24 t/m 26 oktober 2006.

!!! Doordat een map op de server hernoemd is zijn alle afbeeldingen op de treinpagina korte tijd niet zichtbaar!!!


00:44 27-12-06

Nieuwe weerpagina toegevoegd: 11 mei 2006.
Daarnaast hebben de weerpagina's een nieuwe top-afbeelding gekregen.


01:48 26-12-06

Nieuwe weerpagina toegevoegd: Weerfoto van 9 mei 2005


22:41 24-12-06

Nieuwe weerpagina toegevoegd: Weerfoto's van 2 augustus 2006.
Op de weerpagina is de 'hoge resolutie foto's beschikbaar?' kolom vervangen door 'Toegevoegd op'

Naast deze wijizigingen is de nieuws afdeling op de thuispagina voortaan gelimiteerd tot 3 berichten.


17:44 17-12-06

Alle pagina's van wat voorheen 'de treinenpagina' was, hebben de nieuwe 'top' afbeelding gekregen, zijn in zinslengte aangepast (en dus beter opgemaakt bij een resolutie van 1024 x 768) en het programma is ingesteld op de nieuwe breedte.

Overigens zijn ook alle pagina's van het Echtbedrijf wat aangepast in breedte, om iets meer overeen te komen met de links helemaal bovenaan.

Daarnaast is de knop 'Treinenpagina' veranderd in 'OV pagina' en heb ik de knop 'Discopagina' nu toch maar eens verwijderd.

Met ingang van vandaag is de nieuwssectie op de thuispagina ingekort tot maximaal 3 berichten, de updates worden steeds groter en daarna in 1 keer geplaatst, waardoor er alsnog veel ruimte voor het nieuws gereserveerd word.


23:33 1-12-06

Ik ben aan het experimenteren met een nieuwe 'top' afbeelding voor de treinpagina.

Met de nieuwe pagina's die langzaam maar zeker vorm krijgen is de afbeelding niet echt meer representatief te noemen.
Ook de naam van de pagina gaat veranderen: van Treinpagina naar OV-Pagina of iets dergelijks, daar ben ik nog niet echt uit.

Over de fotopagina's: ik zit op een andere schermresolutie dan de meeste bezoekers van mijn pagina.
Een aantal treinenpagina's heeft bij mij (1280 x 1024) de juiste lengte voor de tekst.
Bij de meeste bezoekers echter, zijn de regels te lang voor 1024 pixels breedte.
Dit leid tot zeer raar opgemaakte/afgebroken zinnen, op het moment ben ik daar een oplossing voor aan het zoeken.

Rest me nog te melden dat rond de kerstvakantie de nieuwe weerpagina's erbij komen, en op de OV-pagina de nieuwe pagina's van de herfstvakantie geplaatst worden.

Wens ik allen nog een prettig weekend.


22:56 28-10-06

Zo, nu de herfstvakantie bijna voorbij is, is er een gigantische lading aan fotomateriaal bijgekomen.

In de herfstvakantie heb ik niet stil gezeten, en heb flink gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in bijna half Nederland.
Het verwerken van al die foto's zal echter wel flink wat tijd gaan kosten, naast het feit dat ook de weerpagina een aantal wachtende serie foto's heeft zal er denk ik pas rond kerst of iets dergelijks een nieuwe update zijn, simpelweg omdat ik er daarvoor geen tijd voor heb.

Ik wil de bezoekers van mijn site (wie dat ook moge zijn) dan ook nog meegeven om te genieten van de herfst, nu deze eindelijk begonnen is.


22:35 26-9-06 Een van de laatste updates:

Nieuwe fotopagina toegevoegd op de treinpagina (echtbedrijf -> binnenland): 'n Dagje sporen naar het Oosten en Zuiden.


16:48 10-9-06

Nieuwe treinfotopagina toegevoegd onder Echtbedrijf Binnenland: Station Alkmaar 2006.

Dit is dan de laatste update voordat het een periode wat rustiger gaat worden, er komt zeker geen makkelijk schooljaar aan en daardoor wordt de site waarschijnlijk een tijdje niet uitgebreid, hooguit in de vakanties, maar er zullen lang niet zoveel updates meer volgen als nu het geval is.


20:33 5-9-06

Het frame aan de bovenkant heb ik verwijderd.
Het heeft op dit moment teveel voeten in de aarde om het in te voeren zoals ik het wil en daarom heb ik de situatie weer gemaakt zoals deze was.

Extra: Er is een nieuwe fotopagina toegevoegd bij de treinfotopagina's: 24 augustus 2006, allereerste foto's met mijn eigen camera.


23:47 1-9-06

De test die gisteren o zo onsuccesvol verliep is zojuist wel goed gegaan.
Bovenaan is nu een extra frame toegevoegd, waar straks de links van de treinpagina in komen te staan en bij de andere pagina's eventueel meer informatie getoond kan worden.
Dit heeft echter wel zijn consequenties: voorlopig verdwijnt de afbeelding die verschijnt bij het openen van de weerpagina, en verdwijnt (voorlopig!) ook de afbeelding op de treinpagina.

Het een en ander moet nog ingevuld worden, kijk niet raar op als er een dubbele pagina te zien is (het linker frame of het frame met het nieuws e.d 2 keer zichtbaar)

Ik hoop een en ander zo spoedig mogelijk afgewerkt te hebben.


20:20 31-8-06

Ik doe opnieuw wat tests om de site aan te passen: er komt een topframe bij, maar dat kan
wat rare resultaten opleveren bij openen van de pagina.

Extra: De test is ten einde.


20:27 23-8-06

Nieuwe weerpagina toegevoegd: het weer tussen kwart over 6 en 8 uur 's avonds op 19 augustus 2006


20:40 20-8-06

Met de invoer van CSS code (Cascaded Style Sheets) is ook deze pagina waarschijnlijk iets veranderd.
Verder ben ik wat kleinigheidjes aan het wegwerken die wat storend werken op sommige pagina's, het is lang niet altijd zichtbaar dát er wat verandert, maar maakt het aanmaken van nieuwe pagina's makkelijker.

Verder is er goed nieuws: sinds gisteren heb ik een eigen digitale camera gekocht, voorlopig moet ik deze eerst leren kennen, kwaliteits-kiekjes zijn er voorlopig nog niet mee te verwachten.

Naast dit alles, is er een binnenlandse fotopagina op de treinpagina bijgeplaatst.
Een klein beeld van station Purmerend-Overwhere in 1998.


22:39 14-8-06

Met het vinden van een tweede foto heb ik nu uitsluitsel dat de foto van de Sprinter bij station Uitgeest, ook werkelijk op station Uitgeest is gemaakt.
De tekst op de bewuste pagina is aangepast en de tweede foto is bijgeplaatst. De dubbele link (Station Uitgeest staat onder het jaar 1998 en 2001) is verwijderd.


23:20 13-8-06

Ik heb het 'ontwerp' van het linker frame toch nog maar wat aangepast, en ik hoop dat dit wat beter staat.


19:54 12-8-06

Zonder dat er iets van te merken was zijn alle treinpagina's voorzien van CSS code, wat een en ander op de pagina's een stuk makkelijker maakt (veranderingen zijn nu veel makkelijker door te voeren)


22:50 11-8-06

Eerste buitenlandse treinfoto pagina toegevoegd: Duitsland (Gerolstein) in 1997.

Er is ook een nieuwe binnenlandse treinfoto pagina toegevoegd: Spoorwegovergang Weidevenne (2001)

Wat de fotopagina betreft: ik ben bezig om allerlei foto's in te scannen, maar helaas hebben niet
alle foto's de eerdere jaren overleefd en resten slechts de negatieven.
Daar we geen negatiefscanner hebben, het zal dus even duren voordat die op de site verschijnen.


22:46 31-7-06

Ik ben aan het experimenteren met de achtergrond van het linker frame, de kleur beige werkt zeer storend op de zwarte experimenten pagina's en blauwe trein pagina's, daarom kijk ik nu even wat wel en niet mooi staat.


16:57 23-7-06

Bij de treinen links is een nieuwe link toegevoegd: http://www.nicospilt.com/index2.html

Bij de weerpagina verzameling is een nieuwe fotopagina geplaatst: het onweer van zaterdag 22 juli 2006 is met foto's en 2 geluidsopnames bijgeplaatst.


18-7-06

Op de treinfotopagina van 11 juli 2006 is een foto toegevoegd en wat informatie bijgeplaatst.


12-7-06

Nieuwe fotopagina toegevoegd. Op de treinenpagina is de nieuwe binnenlandse fotopagina 'Dinsdag 11 juni, laatste gele Sprinter naar Denemarken' toegevoegd.


5-7-06

Met deze hitte zit ik niet bepaald met veel plezier aan m'n site te werken, toch ben ik zo snel mogelijk bezig met alle Echtbedrijf trein fotopagina's, om daar de juiste data en dergelijke bij te zoeken, en de pagina opmaak te testen.

Een van de schakelingen is wel voorzien van nieuwe informatie: het betreft de zaklamp strobo.


27-6-06

Bij de fotopagina: '19 juni: Treinfotografie in en rond Amsterdam' staat de verkeerde datum... Dat heb ik maar even veranderd in 16 juni.


24-6-06

De kleurstelling geel en blauw op de treinpagina bevalt me wel en is daarom ook overal toegevoegd.
Nieuwe technische link toegevoegd: www.elektrotechniek-circuit.nl


21-6-06

Nieuwe fotopagina toegevoegd onder 'Echtbedrijf' op de treinenpagina.
De foto's van 19 juni 2006 zijn nu toegevoegd.


19-6-06

De schakelingen staan even in de wacht, de zin ontbreekt gewoon even om alles op te schrijven.
Achter de schermen ben ik druk bezig met de fotopagina van het 'Echtbedrijf' van de treinenpagina, vooral de kleurstelling wordt veranderd, het roze verandert in blauw en het wit - voor de tekst - in geel.

Op de echtbedrijf pagina ben ik druk bezig met uitproberen, dus het kan zijn dat iets wat er de ene dag wel is, de volgende dag weer weg is.


23-5-06

De pagina met de flyback experimenten is weer aangevuld, met 1 foto, en ook de 'Glas condensator' onder 'Zelfbouw experimenten' heeft een kleine uitbreiding gekregen.
Er staat nog meer op stapel, de zaklamp strobo wordt binnenkort (zowaar!) nog eens geupdate en een nieuwe schakeling staat in de startblokken.


14-05-06

Nieuwe weerfoto's toegevoegd.
Foto's van Maandag 27 maart 2006 (Foto's gemaakt te Hilversum)


20-4-06

Nieuw experiment toegevoged: Voedingen, hierin worden 2 ontwerpen besproken, inclusief een paar foto's.


18-4-06

Vanavond heeft de 10000ste bezoeker de site bezocht.
Een mijlpaaltje waar ik niet al teveel bij stil ga staan, behalve met flink wat updates die klaarstaan.
Zo staan een aantal updates klaar van een paar experimenten, zijn er nieuwe weerfoto's op komst, en vandaag is in ieder geval al het nieuwe optische experiment: "Projectieklok" toegevoegd, uiteraard te vinden onder de experimenten.

Er is iets meer dan 3 maanden niets aan de site gebeurd, dat heeft z'n redenen, maar toch zal er in de toekomst rekening mee moeten worden gehouden dat er minder vaak nieuwe informatie bijkomt, het wordt steeds lastiger om nog schakelingen te bedenken die niet overal op site's staan (behalve de standaard schakelingen)

Van de categorie weerfoto's zullen uiteraard nieuwe foto's blijven verschijnen, en het wordt de bedoeling
om de informatie inhoud bij de foto's iets te verhogen.

Tja, en dan de 10000ste bezoeker, het is in ieder geval de tijd om serieus te gaan zoeken naar een .nl adres, en dan zeker de nodige reclame voor de site te maken.
Maar 1 ding blijft zeker: animaties en/of welke andere vorm van bewegende reclame komt er niet op, daar hou ik me aan.


8-1-06

Nieuwe weerfoto's toegevoegd:
Weerfoto's van 26 juli 2005 en van 22 november 2005.
Daarnaast 1 nieuwe weerlink toegevoegd:
http://www.janbesselink.nl/algemene_paginas/home.htm
1 nieuwe technische link toegevoegd:
http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Verder zijn er 2 nieuwe experimenten toegevoegd:
Zelfbouw LEDspot en de Glas condensator.
Daarnaast heeft het flyback experiment een kleine update gekregen.


5-12-05

Nieuwe weerfoto's toegevoegd. Foto's van Woensdag 7 september 2005.


3-12-05

Foto's toegevoegd bij het 'LED lampje van omgebouwd fietslampje' experiment.
Nieuwe foto's bij het 'Simpele laser scanner experiment' (2 updates!)
Nieuwe pagina bij 'Mijn hobbyplek' de link: Mijn fouten/blunders.


1-12-05

Nieuw experiment toegevoegd: LED lampje van omgebouwd fietslampje.


19-11-05

Zoals ik zei: onbepaalde tijd geen updates, hier toch een.
Er is een nieuw experiment toegevoegd: looplicht met de 4017 én 4015B


12-11-05

Even weer wat nieuws.
Op het moment staat alles even op een laag pitje.
Gelukkig werkt wel het programma voor de microcontrollers weer, dus kan ik weer verder.
Voor onbepaalde tijd word de site NIET geupdate.


20-10-05

Nieuwe update op de treinpagina, onder 'alles over mijn treintafel'. De eerste foto's zijn nu geplaatst.


15-10-05

Nieuwe update op de treinpagina, onder 'alles over mijn treintafel'


12-10-05

Nieuwe update op de treinpagina, onder 'alles over mijn treintafel'
Deze pagina zal met de bouw van de nieuwe baan vaker geupdate gaan worden.


7-10-05

De treinpagina heeft een kleine update gekregen, onder 'Alles over mijn treintafel'


6-10-05

Nieuw experiment toegevoegd: Zeer simpele stappenmotorschakeling.


29-9-05

Twee projecten geupdate: Het Toestel van Hoffman is geupdate, en de Zelfbouw condensator heeft een update gekregen.

EXTRA: Nieuwe weerlink toegevoegd: http://home.introweb.nl/~jheffing/


16-9-05

In totaal 6 nieuwe links toegevoegd:
2 nieuwe techniek links: http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html http://aart.vslcatena.nl/
2 nieuwe weer links: http://www.meteodemarne.nl/ http://trudyg.nl/
2 nieuwe modelspoor links: http://www.hetgroterdamproject.nl/ http://oase.uci.kun.nl/~gvvoorst/index_mspmain.html

Nieuwe weerfoto's toegevoegd, zeer spectaculaire bliksemfoto's van 27 augustus.


15-9-05

Iets te gretig bezig geweest met verwijderen van bestanden op de server, daardoor was de site een aantal uur niet bereikbaar.
De link: mijn hobbyplek bij de experimenten is nu ingevuld, moet nog wat aan veranderd worden wat foto's en zo betreft, maar dat gebeurt na deze week.


12-9-05

De server wordt opgeruimd, afbeeldingen kunnen tijdelijk verdwijnen, of pagina's zijn niet vindbaar. Werkzaamheden duren tot eind van de week.


9-9-05

Nieuw project toegevoegd: Het grote uitbreidingsproject van de knightrider schakeling met de 4017, waarin alles gemaakt is om in de auto in te bouwen.


28-8-05

De link: http://members.lycos.nl/stynus2/index.htm is veranderd in http://www.schematheek.com/

Weerfoto's zijn nu ook sneller te verwachten, omdat het programma voor het overzetten van camera naar de computer nu is geinstalleerd.
Omdat het nogal een bende is op deze pc zal het alleen even duren voordat alle updates weer zullen volgen.


14-8-2005

Weerfoto's van 20 juli toegevoegd op de weerpagina.
Ik heb een gigantische zooi weerfoto's uitgezocht, en daarom komen er dus ook ineens zoveel bij, en zullen er de komende dagen zeker meer volgen.

Op de treinpagina en experimentenpagina zijn een aantal links bijgeplaatst die echter nog niet actief zijn, deze krijgen de komende weken invulling.
Bij 'Echtbedrijf' op de treinpagina komen bijvoorbeeld foto's van echt materieel (hoe kan het ook anders).
Op de experimentenpagina komen op de plek van 'Mijn hobbyplek' foto's van de plek waar ik aan electronica klooi en dergelijke en wordt het lijstje van wat er bij mij allemaal overlijd aan meetapparatuur en dergelijke verplaatst naar die pagina.


13-8-2005

Nieuwe weerfoto's!
De nieuwe foto's zijn van 24 november 2004, en van 13 juli 2005, de foto's van vrijdag 3 juli hadden de verkeerde datum, dit was (en is nu) vrijdag 1 juli.


11-8-2005

3 Nieuwe dagen met weerfoto's toegevoegd, waaronder (wel een beetje laat) de sneeuwval van de maand maart.

Ook zijn er nieuwe microscoop foto's toegevoegd, deze keer microscoop foto's van een EPROM chip


5-8-2005

Op de discopagina na zijn alle pagina's veranderd met de nieuwe navigatie, naar
mijn mening is het navigeren nu een stuk makkelijker geworden.

Bij het flyback experiment is een update geplaatst, inclusief een foto van m'n nieuwste flyback.
Vandaag heb ik m'n eerste microcontrollers binnengekregen, die ik dus ook zal gaan programmeren, projecten zijn voorlopig niet te verwachten, eerst maar eens programmeren onder de knie krijgen.
Dank aan Electrogek voor het leveren van de controllers.


24-7-2005

De linkpagina's zijn helemaal klaar, de beginpagina van de modeltreinen is ook in definitieve vorm, nu de andere pagina's daarvan nog.


15-7-2005

De navigatie krijgt op sommige pagina's vorm, maar er is nog heel wat werk te doen.
De discopagina ondergaat dezelfde werkzaamheden en is tot nadere bekendmaking offline.


13-7-2005

De nieuwsbalk is terug gebracht tot maximaal 4 berichten, onder de knop nieuws is het oudere nieuws nog te lezen.
De knoppen hiernaast zijn weer wat aangepast, het verschil is echter bij elke browser anders.
De treinpagina wordt nu onder handen genomen (de hoofdpagina) deze kan er zeer vreemd uitzien de komende tijd.


10-7-2005

De hele site wordt verbeterd wat navigatie betreft, maar dat kan wat rare resultaten opleveren bij het openen van bepaalde pagina's.


7-7-2005

Tja m'n belofte niet nagekomen over die weerfoto's, maar het verkleinen was even lastig.
Die weerfoto's zijn er dus nu wel, het zijn de weerfoto's van 3 juli.
De schakelingen laten nog op zich wachten omdat m'n derde onderdelenkast ingericht moet worden, maar daarbij meer dan de helft van m'n onderdelen opnieuw gesorteerd moet worden.


1-7-2005

Nieuwe schakeling toegevoegd: Aanpassing van blokker leeslampje.


11-6-2005

De server moet nodig eens opgeruimd worden en vooral de plaatjes van de experimenten moeten nodig een eigen map krijgen, want die zwerven nu los tussen de HTML bestanden.
Het zou dus kunnen dat er binnenkort even geen plaatjes te zien zijn en dat kan ongeveer een week duren.


26-5-2005

Nieuwe schakeling toegevoegd bij de experimenten: Looplicht met de 74159.
Er zitten wat 'gevaarlijkere' experimenten aan te komen, waarbij het lichtnet gebruikt gaat worden, dat is nu nog even wachten, omdat ik daarvoor een stoppenkast krijg, maar die ergens in juni/juli pas beschikbaar wordt.

Nieuwe technische link toegevoegd:
Bekijk hem hier

Nieuwe modelspoorlink toegevoegd: Klik hier

Nieuwe weerlink toegevoegd: Klik hier


22-5-2005

Nieuwe link toegevoegd bij de technische links: klik hier om te bekijken.

Over die projecten die eraan zitten te komen: het zit inderdaad niet mee met hoelang het duurt voor ik ze plaats, maar geldgebrek (wordt binnenkort wel opgelost) is de oorzaak ervan dat ze nog steeds niet geplaatst zijn.


25-4-2005

Nieuwe link toegevoegd bij Modeltrein/trein links.
http://www.sporenplan.nl/
Nieuwe weerlink toegevoegd.
http://www.dutchweather.nl/
De 5000ste bezoeker heeft de site bezocht!
Toch leuk dat de site meer bezocht word.
In het begin van deze site heeft het heel wat moeite gekost om wat bezoekers te krijgen, maar het is gelukt.
Helaas laten de weerfoto's op zich wachten omdat mijn vaders pc bezet is op het moment.