Het zachte schoenenwerk gaat aardig, op de Light Jig na: wat heb ik een moeite om die bewegingen onder de knie te krijgen! Ondanks dat ik zo hard geoefend heb in de vakantie, wil het nog steeds niet.
Ik krijg duidelijk te horen dat ik de derde 'hop' in de lead-around eigenlijk achterwege moet laten, maar voorlopig gaat dat nog niet lukken.

Het harde schoenenwerk heb ik ook geoefend, zij het op m'n werk. Een van die dagen fiets ik ook nog heen en weer tussen m'n werk en m'n woonplaats en merk ik dat dat toch wel erg vermoeiend is. Ik doe het overigens twee dagen later gewoon nog een keer dus ergens zal het wel meevallen met de energie die het kost.

Onduidelijk is nog of ik aan de Antwerpen Feis mee doe of niet. Kwa vervoer gaat het waarschijnlijk niet lukken, daar er niet zo vroeg een trein vertrekt richting Antwerpen.
Iemand van onze dansschool gaat vermoedelijk en als zij gaat kan ik wel meerijden. Wie het is, geen flauw idee, maar goed, ik aanvaard de mogelijkheid dat als zij gaat, ik mee kan rijden, in dank.

Weinig leerlingen, weinig rust

Er zijn maar weinig leerlingen deze les en daarom krijgen we amper de tijd om te rusten. De enige Primary in het groepje van deze avond is onze enige pauze en daarna moeten ik en een andere beginner weer aan de bak.
Vanwege de mogelijke deelname aan de Antwerpen Feis wordt er dan ook met z'n drieën tegelijk gedanst, dit omdat de Primary enkele dansen op Beginners niveau zal dansen.

Daarna is het tijd voor het harde schoenenwerk. Hier moeten we de Primary alleen laten, het tempo kunnen wij beide niet bijbenen. Op een lager tempo zijn wij daarna aan de beurt en naast me werkt mijn medebeginner op haar dans-sneakers haar harde schoenen werk af. Dat vind ik ontzettend knap, omdat ik dat zelf zo moeilijk vond. Voor iemand die op Intermediate niveau danst waarschijnlijk geen probleem, maar ik vond het een ramp. Op de nog stroevere vloer die hier ligt (in Den Haag lag zeil) is het nóg moeilijker een treble te doen zoals op harde schoenen.

Als we nog even buiten in de hal oefenen, zegt ze ook nog dat ze de bewegingen ontzettend moeilijk vind, waarop ik alleen maar kan zeggen dat ik het harde schoenenwerk op zachte schoenen doen uiterst moeilijk vond vanwege de wrijving die je op bijna elke ondergrond ervaart, waar de tips van een harde schoen spekglad zijn. Ik raad haar dan ook aan een paar harde schoenen te kopen, maar ze wacht tot haar dochter binnenkort nieuwe neemt, ze heeft toch dezelfde maat.

Terug in de zaal valt de docente ook nog iets op: ze zet teveel kracht bij het plaatsen van de tip op de vloer, een probleem wat ik zelf ook nog sterk heb maar waar ook de Primary nog mee worstelt. Het klinkt ook moeilijk te bevatten: schop je voet naar buiten waarbij je met je tenen kort de vloer 'aanslaat' en laat daarna je voet ongeveer op dezelfde plaats met je tenen op de vloer 'vallen'. Op harde schoenen geeft dat 2 duidelijke tikken. Maar ga er maar aan staan dat je je been volkomen 'los' laat na het naar buiten schoppen.

Het is dan ook een aardige oefening die we alle drie moeten blijven doen.