24 Oktober 2006, een dagje BBA'en (eh... dat was de bedoeling tenminste)
Met de intentie wat van BBA land te gaan zien, stapten we (ik en m'n broer) die ochtend bus 104 van Purmerend naar Amsterdam Centraal in.
Het miezerde toen al een beetje, goed weer was dan ook niet voorspeld voor deze dag.
Aangekomen op Amsterdam Centraal Station stond een van de nachttreinen te wachten op
de voltooiing van de schoonmaakdiensten, om daarna (vermoedelijk) afgerangeerd te worden.
Kort daarna kwam loc 1841 aanrijden om te wachten op aankoppeling.
'Buiten' stond loc 1830, die het onderweg niet droog had gehouden:
We stapten in de trein naar Hilversum (trein 5831) van 9.39 richting Amersfoort Vathorst, hier een nogal slechte foto van 'de 113' van de HIJSM.
Uitgestapt op Hilversum en wachtende op de trein naar Utrecht werden frontseinen zichtbaar, en het was wat ik hoopte dat het was: een flinke goederentrein, getrokken door de 6508, de 1609 loopt in opzending mee.
Na de trein naar Utrecht genomen te hebben, waren we toch erg nieuwsgierig naar
het busstation van Utrecht.
Aangekomen op dat busstation hebben we er ook niet meer dan een kwartiertje rondgehangen... het is niet meer dan één grote dreunende bende, waar heel veel bussen vertrekken.
Hier een foto van bus 558 als lijn 7 naar Kanaleneiland Zuid.
Na me omgedraaid te hebben en naar de andere kant van het 'busperron-eiland' gelopen te zijn ontwaarde ik de kleuren van onze zo gewraakte vervoerder... Arriva rijd dus ook al een lijn naar Utrecht CS (waar deze vandaan komt weet ik niet, en interesseert me ook niet)
Goed, toch m'n schrik en angst maar even overwonnen, en een kijkje gaan nemen bij de (overigens)
compleet gesloten bus, type Commander 6205.
Nog een stukje 'Connexxion spul' waar ik niet echt van op de hoogte was: de groene trammetjes die er rijden.
Hier de tram die klaarstaat om terug te rijden naar Nieuwegein Zuid.
Na de massa van dreunende busmotoren verlaten te hebben en weer het station ingelopen
te zijn ontwaarde ik zowaar een 'verdacht' pakketje; een krantenverkoper had zijn rugtas drie meter verderop tegen een pilaar gezet, en de kranten er duidelijk uit laten steken.
Voor de gein grapte ik tegen m'n broer dat er een verdacht pakketje stond, waarna de krantenverkoper zich omdraaide en bijna smeekte alsjeblieft NIET te bellen, want er waren er al 2 geweest die hun telefoon trokken om een telefoontje naar de
wetsdienaars te plegen.
Aangekomen op spoor 14b stond daar Citypendel 2026 gekoppeld met een SGM III
klaar om als trein 7332 richting Uitgeest te vertrekken.
Direct na het nemen van deze foto werd het typische gebrom van een 16/17/1800 loc hoor-
baar, het zal toch niet?
Juist, wel dus, een goederentrein, en ik was te laat om nog een goede plek op te kunnen zoeken.
Goed, de trein naar 's Hertogenbosch genomen, en plaatsgenomen in een heerlijk comfor-
tabele Koploper voor zolang dat - met de eerste revisie al aan de gang - nog mag duren.
In 's Hertogenbosch was het even zoeken naar de uitgang voor de bussen.
BBA had (dachten wij) 1 dag gestaakt, maar ach, dat doen wel meerdere vervoerders, twee dagen, nou ja, ala, dat komt ook nog wel eens voor, 3 dagen wordt nogal
uitzonderlijk, maar dit hadden we dus echt niet verwacht, BBA staakte nog steeds.
Er waren geen mensen, geen bussen, alleen maar regen, die langzaam steeds sterker werd.
Het regende, de lucht was grijs, het plein leeg... BBA staakt:
Dit gooide toch echter wel wat roet in het eten, maar ach, doel was nu Winterswijk, om daar hopelijk nog wat leuk busspul te vinden.
Dus de trein van:
genomen, met de planning uit te stappen op het eindpunt.
Hier de Plan V'tjes glimmend van de regen, op Den Bosch.
Aangekomen op Nijmegen viel dit (toen we gewoon wat ronddoolden) als eerste op:
TEE trein met toeslag, is half zichtbaar op de CTA op spoor 4b, jaja...
Driemaal Sikken leed te Nijmegen: (vlnr) Sik 214, 327 en 231 zijn overgeleverd aan de elementen, de emmers over de schoorstenen zullen wel tegen de regen en andere rommel zijn.
Langzaam werd het krakende geluid van koppelingen hoorbaar... jawel... weer te laat:
Van loc RN 232 906-8 stond (dat zag ik ook pas bij het bekijken van de foto's) een deur open:
De gigantische trein leek langzaam tot stilstand te komen, en langzaam kruipende werden de remmen ineens weer gelost, en trok de loc met al zijn kracht weer aan de sleep wagons.
In de plan V, die onderdeel was van trein 7643 naar Arnhem, was het aangenaam warm: inmiddels regende het stevig, het waaide flink, het was koud... kortom, wij waren blij dat we binnen waren, en de hele 'coupe' voor ons alleen hadden.
Een foto door een raam van 'onze' bak, maakte de boel nog somberder dan het al was:
Vlakbij Arnhem moesten we ineens in de remmen, waarna 'breedbekkikker' G 2000 BB met zijn goederentrein langs kwam, hier een foto vanuit een raampje:
Op een gegeven moment reden wij echter weer verder, en mocht de goederentrein in de remmen, zodoende haalden we die dus in, en arriveerden we ruim voor die trein op Arnhem.
Daar kon ik toch nog een mooie foto maken van deze trein:
Op Arnhem werd zeer vaak omgeroepen dat er vanwege werkzaamheden bussen reden tussen Zutphen en Zwolle, dus zijn we toch maar eens gaan zien wat het precies inhield.
Dat was niet veel, een witte partytent (tegen de regen) met een paar NS medewerkers die het grootste deel van de reizigers helaas niets hoefden te vertellen.
Ook op de loopbrug over de sporen op station Arnhem waren de nodige medewerkers en borden geplaatst om de weg naar de bussen te wijzen, wat dat betreft was dat goed geregeld, al gingen wij er niet mee reizen.
We maken ons op voor de reis naar Winterswijk, en we namen plaats in een brommende
Lint, een stuk materieel waar ik nog nooit ingezeten heb.
Wel... wij zaten dus goed op de verkeerde plek, niets meer dan een zeer zware dreun op het gehoor wanneer de meester aanzette.
Het meest lachwekkende is misschien nog wel de 'versnelling' waar de motor als het
ware ingeschakeld wordt, elke keer na vol gas lijkt het letterlijk alsof de motor
een versnelling hoger gaat, en weer aanloopt tot vol toerental, waarna er vaak alweer geremd wordt voor het volgende station(netje)
Over het comfort van het materieel kan ik kort zijn: niets op aan te merken, de rit van iets meer dan een uur naar Winterswijk viel weliswaar langer uit dan we van tevoren gedacht hadden, maar was goed uit te houden in de stoelen.
Ook de automatische deursluiting, die na een seconde of 7 met een bescheiden geluidssignaal aankondigd dat de deuren weer gesloten worden, is lang niet zo hinderlijk als bij de nieuwe Sprinters, maar dat komt vooral door het feit dat deze deuren
geen sissende pneumatiek bezitten, en vooral geen pin hebben die in
de deuren knalt na het sluiten.
Toch vind ik het te ver gaan om het nog een trein te noemen, het lijkt meer op een
tram, met de vrije doorloop tussen de bakken als meest opvallend detail, maar ook al heeft het niet veel meer weg van een trein: het had toch 'iets' toen, na de hele dag regen en miezerigheid, de zon ineens begon te schijnen, en de trein zich door het Achterhoekse landschap slingerde.
Op de prima stationsrestauratie van Winterswijk (waar bijna iedereen de kaartjesautomaat links laat liggen en bij de kassa een kaartje koopt) kopen we allebei een gevulde
koek, en werd nog even een sanitaire stop ingelast.
Voordat we op pad gingen om (hopelijk) een oude bus vast te leggen, werd eerst nog even de trein terug naar Arnhem Centraal station op de foto gezet, op de voorgrond Lint 33, van
het achterste treinstel is me geen nummer bekend.
Onze tocht om 'de' gele DAFjes (bussen) nog te zien staken we na 3 kwartier wanneer
het begint te regenen, en zijn we terug gelopen naar Station Winterswijk, en toevallig werd de spoorwegovergang gesloten door de trein uit Zutphen.
Lint 36 passeert de overgang, en komt over luttele seconden aan op station Winterswijk:
We zijn net op tijd voor de trein terug naar Arnhem, en eerlijk gezegd zien we een beetje op tegen de nogal gigantische rit.
Al vanaf Winterswijk zit er een jongen samen met zijn vriendin in de vis-a-vis zitplaats naast ons.
De jongen is gaandeweg steeds meer en harder aan het vloeken, en ik hoor duidelijk
hoe zijn vriendin hem maant te blijven zitten. Zenuwachtig kijkt hij steeds naar de borden van de stations, en zegt steeds dat hij het niet gaat halen, en dat hij
het eerstvolgende station uitstapt.
Zijn vriendin herhaalt steeds dat de bus maar 1 keer in het uur gaat, waarop ze te
horen krijgt 'dat dat hem geen f*ck kan schelen'
Elke keer wanneer de machinist naar zijn zin te hard remt zit hij weer met zijn hoofd naar boven te kijken alsof hij om hulp van hogerhand vraagt.
Na een stuk of 6 stations begint hij zenuwachtig met zijn benen te bewegen, en fluistert een paar keer onafgebroken 'waarom ze in godsnaam geen wc in die kuttreinen gebouwd hebben'
Ik merk dat ik ontzettend dorstig ben, maar om de jongen tegenover mij het niet nog moeilijker te maken dan hij het al heeft, besluit ik m'n fles water nog even in m'n tas te laten.
Nadat zijn vriendin hem weer eens zegt 'dat ze er bijna zijn' krijgt zij een kwaad antwoord terug 'kan me niets schelen, jij hoeft niet zo nodig naar de wc'
Als ze nog maar eens voor hem hinderlijk herhaalt dat de bus maar 1 keer in het uur
gaat, en we aankomen op het 9de station waar de jongen het probeert uit te stellen, scheld hij haar de huid vol, en zegt 'dat hij er nu verdomme uit gaat, en schijt heeft aan die bus'
Hij springt op en met een paar rare sprongetjes door het gangpad is hij binnen een
halve seconde de trein uitgerend.
Zijn vriendin (die het niet eens is met zijn beslissing) pakt snel alle bagage en wurmt zich tussen de al sluitende deuren door.
Ik pak m'n fles water en neem een flinke slok.
Daarna kijkt m'n broer me ongelovig aan: 'waarom die eikel zijn scheldwoorden niet voor zich kon houden'
Wanneer ik uitleg dat hij bijzonder nodig naar de wc moest valt het kwartje bij m'n broer.
Op Arnhem stappen we uit om de intercity richting Den Helder te nemen, om op Amsterdam uit te stappen, waar de bus terug naar huis genomen werd.
Naar deel 2 van de herfsttoer
|