Fotograferen met een smartphone

Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet bekend genoeg ben met de mogelijkheden van smartphones van de afgelopen jaren. Ik heb zelf alleen ervaring met een Nokia N97 Mini en een Samsung Galaxy S4 Mini.
Ze kunnen wel steeds meer, maar ik merk dat ik (de enkele keer dat ik eens met de smartphone van iemand een foto maak) al snel de controle over allerlei instellingen mis, omdat vrijwel alles via het scherm ingesteld moet worden, om het maar niet over het gebrek aan grip op de 'camera' te hebben, wat zeker bij minder licht, al snel een probleem wordt.

Ken je toestel

Het belangrijkste is om de grenzen van je toestel te kennen. De eerste telefoon met camera die ik bezat, de Nokia N97 Mini, heeft een camera waar je niet teveel van moet verwachten. Zeker bij minder licht krijgt de camera in dat toestel het al snel erg moeilijk. Ook alle instellingen zoals sluitertijd, witbalans en scherpstelling, die veelal automatisch gaan, zorgen vaak voor afwijkende foto's van dezelfde situatie. Dat is op m'n Nokia overigens wel handmatig in te stellen, maar alleen via tijdrovende menu's.
Ik gebruik mijn toestel dan ook alleen voor weerfoto's als ik vind dat er iets bijzonders te zien is en ik het jammer vind dat ik m'n goede camera niet bij me heb en het echt niet anders kan. Verder houd ik 'm op zak en voor bliksemfotografie is het ding absoluut onbruikbaar.

De Samsung Galaxy S4 Mini is vergelijkbaar met m'n Nokia: daar kan ik zelfs nog minder op instellen dan bij m'n Nokia (of ik heb de instellingen nog niet gevonden) en het gebrek aan grip vind ik daar zelfs nog een groter probleem. Ook deze telefoon kan géén bliksem fotograferen.

Bliksem filmen met een smartphone

Hoe goed je telefoon dit kan, verschilt. Grote kans dat mijn relatief bejaarde Samsung het er belabberd vanaf brengt in tegenstelling tot de allernieuwste modellen.
Positief verrast was ik desondanks door mijn Nokia N97 Mini: hoewel de resolutie naar mijn mening ouderwets was (640 x 480 pixels en dat in 2008) had de telefoon weinig moeite met de vaak snel optredende flitsen, die door de lijn-voor-lijn sensor-aftastende elektronica vaak maar moeilijk zichtbaar zijn of zelfs totaal ontbreken.

Dat de telefoon de sensor lijn voor lijn uitleest is misschien wel het grootste nadeel: als de flits maar kort genoeg is, zie je deze slechts een klein deel of helemaal niet. Daarom vind ik ze al snel ongeschikt voor het filmen van bliksem, ook omdat ze bij donkere situaties vaak moeite krijgen met de focus. Het autofocus-systeem heeft dan weinig tot geen contrast-informatie meer waar duidelijke informatie uit gehaald kan worden en gaat 'pendelen' (constant van dichtbij naar veraf en terug regelen) in de hoop een punt te vinden waarop scherpgesteld kan worden.

Statiefmontage van een smartphone

Zowel bij filmen als fotograferen vind ik het gebrek aan grip op de 'camera' een groot probleem. Veel langer dan een paar minuten filmen met zo'n plat plankje hou ik zelf gewoon niet vol en het beeld is onmogelijk een beetje stil te houden vergeleken met zelfs een kleine pols-camera.

Het meest belangrijke van een smartphone is het ontbreken van een snelle mogelijkheid deze op een statief te monteren. Er zijn wel hulpstukken voor te koop om dat toch te doen, maar gewoon statiefschroefdraad aan de onderkant van je camera scheelt een hoop.
Voor het filmen lijkt een statiefhulpstukje voor je smartphone mij in ieder geval geen overbodige luxe.

Geluid bij het onweer

Hier zijn smartphones naar mijn mening echt in het nadeel. Allereerst legt niet elke smartphone het geluid even kwalitatief vast. Een ander nadeel is contactgeluid, dat vaak al snel storend hoorbaar is. Het belangrijkste is de microfoon, die elk zuchtje wind oppikt, in tegenstelling tot een echte videocamera en losse microfoon met windkap. Contactgeluid is dan sowieso minder en een windkap maakt een groot verschil.

Zelf film ik wel eens onweer door een geluidsopname-apparaat tegelijk op te laten nemen met m'n telefoon. Door deze bestanden later over elkaar heen te leggen in het bewerkingsprogramma, krijg je een video met een wat minder kwalitatief beeld, maar een goed geluid. Voor de synchronisatie is het dan handig om na het starten van de opname de microfoon vlakbij je camera te houden en in beeld hard in je handen te klappen. Op deze manier is het gelijk leggen van de audio-sporen in de videobewerking geen enkel probleem.