Dans! - The Road to Heavies: les 103, 2 september 2016. Fantastisch!
Na een lange periode van vrije vrijdagavonden, wat altijd raar voelt, is het deze avond einde zomerstop. Na bijna 2 maanden rust beginnen we weer op ons inmiddels vertrouwde adres in Amsterdam Sloterdijk.
Ik had eigenlijk aan de workshop van vorige week mee willen doen (een les van 4 uur waarin de docente zoveel mogelijk nieuw werk zal proberen te stoppen) maar bevestiging van de locatie kwam te laat. Toen had ik al andere plannen en geen vrije vrijdagavond meer.
Achteraf was ik daar ook niet zo rouwig om, omdat de temperatuur nog steeds hoog was en het in de danszaal, onder het platte dak, waarschijnlijk niet uit te houden was. Er is wel airco, maar dat zijn standaard kantoor-units die dus aan 4 kanten van die irritante luchtstromen uitblazen. Daar heb ik een enorme hekel aan.
De zomer is ook redelijk geruisloos voorbij gegaan. Van mijn voornemen, veel te gaan rekken, is niets terecht gekomen. Het oefenen is beter gegaan, maar ook dat had wel wat meer gekund.
Persoonlijk heb ik een flinke mentale klap te verwerken gekregen, waardoor ik al een week slecht slaap, moeite heb met eten en zeker deze vrijdag compleet gesloopt ben. Ik twijfel ook nog of ik wel moet gaan, maar besluit toch m'n tas in te pakken en naar de bus te lopen. Gelukkig tref ik in de bus een opgewekte chauffeur en stap ik volledig opgeladen de bus weer uit op station Sloterdijk.
Ik tref nog een klasgenoot op weg naar de zaal die een behoorlijk kleurtje gekregen heeft, iets wat ik gezien het gemak waarmee zij bruin wordt, ook wel had verwacht.
In de zaal zelf is het nog rustig. Er wordt nog veel nagepraat over de vakanties die menigeen gehad heeft. Ik moet m'n schoenen nog aantrekken en ben dan ook te laat voor het opwarmrondje.
De Primary Reel...
Het komt mooi uit dat de Intermediate Reel als eerste aan de beurt is, dat geeft mij even de kans de Primary Reel te oefenen. Dat gaat goed, tot ik bij de volgorde van de laatste serie passen aan kom. Het vergt even oefenen, maar nog steeds weet ik het niet geheel zeker. Dat is eigenlijk wel raar omdat de verkeerde volgorde er ook voor zorgt dat je met het verkeerde been eindigt en dat je echt in moeilijkheden brengt bij het vervolg.
Gelukkig is dat weg als ik 'm moet dansen en al doende merk dat het op de juiste manier gaat. Ook het overstappen op het andere been gaat goed en in 1 keer dans ik de Reel vlekkeloos.
"Wow! If I had medals you would get the gold medal!" Zegt de docente grappend.
De Primary Slip Jig
De Slip Jig is de tweede dans voor vandaag, waarbij de docente even twijfelt of ik die al weet. Ik knik van ja. Terwijl ik en een klasgenote de Slip Jig even oefenen op Intermediate muziek, blijkt menig dans ook bij de Intermediates wat roestig.
Ik moet even nadenken, maar uiteindelijk schiet deze dans er ook wel weer in. Bij het échte dansen gaat het helaas wat minder goed, maar ik pak in ieder geval weer op op het punt waar ik het weer weet.
De Primary Single Jig bewust niet geoefend
De Primary Single Jig wordt echt nadenken. Die heb ik bewust niet geoefend omdat ik teveel twijfelde over een bepaalde serie passen. Dat oefenen en het verkeerd aanleren pakt vaak vervelender uit dan het niet oefenen, opfrissen en daarna in meerdere keren juist aanleren.
Samen met een klasgenote loop ik die even door, maar of we dat goed doen weet ik niet. Aan een andere klasgenote, die ik 'm zie oefenen, vragen we hoe het tweede deel van deze dans ging. Daarna staan we allebei even te twijfelen en is het de bedoeling maar even af te wachten of de docente het ons nog wil laten zien.
Als we meteen de hele dans moeten doen gaat dat voor mij eigenlijk heel goed. Ik heb 'm totaal niet geoefend en kan behoorlijk meekomen. Alleen bij de kick-out raak ik het spoor even bijster, maar verder mag ik absoluut niet klagen.
De Primary Treble Jig gaat ook boven verwachting goed. Ik heb wel wat moeite met het overstappen, maar verder gaat ook dit heel aardig. De docente ziet het goed gaan en neemt uiteindelijk een nieuwe serie passen met me door. Die voelt nog erg venijnig, omdat ik ineens een beweging met m'n linkervoet moet maken terwijl ik daarna direct met m'n rechtervoet door moet gaan en andersom.
Die oefen ik nog even waarna de les afgelopen is. Als de docente het rijtje dansers afgaat en bij mij aankomt is de boodschap duidelijk: