Techniek - Reparatie van Sunpak Power Zoom 4000AF flitser
Opzetflitser voor m'n Sony DSC-R1
Hoewel deze flitser, bedoeld voor Nikon-camera's, niet 'praat' met mijn Sony camera, was de aanbieding van de winkel niet verkeerd. Omdat ik veel verhalen had gelezen dat externe flitsers op mijn camera problematisch of niet ontstaken, was het des te handiger dat ik de flitser in de winkel kon uitproberen. Daar hij deed wat 'ie moest doen, was ik er prima tevreden mee en met de beperkingen leer je leven.
Fotoflitser ontmoet ziekenhuisvloer...
Na een optreden van Muziekschool Waterland in het Waterlandziekenhuis, waar ik toendertijd als vrijwilliger van de ziekenomroep bij aanwezig was en enkele foto's maakte, spoedde ik me terug naar de technische ruimte om met het opruimen te beginnen.
Tijdens het lopen probeerde ik mijn flitser weer op te bergen, die niet in m'n tas gleed, maar erlangs. Met luid gekletter viel deze op de keiharde ziekenhuisvloer. Bij schudden van de flitser hoorde ik gerammel en bij inschakelen was duidelijk te horen dat de motor die de flitskop beweegt (voor gerichter flitsen bij in- danwel uitzoomen) geblokkeerd was.
De flitser geopend: Opgelet!
Van het openen zelf heb ik geen foto's gemaakt, maar het feit dat ik er geen foto's van heb, zal wel betekenen dat het niet moeilijk was.
Let op: Een elektronenflitser heeft een enorme elco van een paar honderd microFarad die tot een paar honderd Volt geladen wordt. De spanning hierop blijft aanwezig als de flitser uitgeschakeld is maar na opladen niet ontstoken is geweest.
Deze elco heeft er geen enkele moeite mee je een zware schok toe te dienen (of erger!). Laat de flitser vuren en schakel 'm daarna direct uit voordat je 'm opent. Meet na het openen of de elco nog tot een gevaarlijke spanning opgeladen is.
Op de foto is in de linker blauwe cirkel het probleem te zien: daar hoort eenzelfde uitsteeksel te zitten als in de rechter blauwe cirkel, maar dat is door de val afgebroken. Het restant was in de flitskop aanwezig.
In de uitsteeksels zitten gaten, waardoor de flitskop over 2 metalen asjes kan schuiven.
Het deel tussen de 2 cirkels in is de nok die ervoor zorgt dat de kop door de aandrijving wordt voortbewogen. Rechts van de eerste cirkel zijn nog net de 4 sleepcontacten te vinden die de terugkoppeling voor elektronica regelen en de stand van de flitskop doorgeven.
De aandrijving met terugkoppelingsprint was ook in ongezonde toestand: het printje rechts is afgebroken en is enkele sporen kwijtgeraakt.
In het midden is de stappenmotor met schroefdraad te zien die de flitskop beweegt. De 2 metalen assen zijn links en rechts te zien.
Het andere deel van de terugkoppelingsprint: de printsporen zijn vrijwel allemaal van het substraat gescheurd.
Op de achtergrond is de 350 Volt 850 uF elco gedeeltelijk te zien.
Ik kan me niet meer herinneren hoe ik dit gerepareerd heb, maar ik vermoed dat ik kleine draadjes aan de print heb gesoldeerd en zoveel mogelijk heb gelijmd om ze niet met de aandrijving in de knoop te laten komen.
De flitskop zelf lijmde ik met Plastic Weld. Om de krachten niet allemaal op de lijmnaad terecht te laten komen, verstevigde ik de verbinding met een stukje styreen-plaat. Dit liet ik 24 uur uitharden, waarna de flitser weer in elkaar gezet werd.
Eindresultaat
De flitser werkt tot op heden nog altijd zoals het hoort. Hij is ook nog een aantal keer gevallen. Niet van zulke grote hoogte en zeker niet op zulke harde vloeren als een ziekenhuisvloer, maar genoeg om je even zorgen te maken om het gerepareerde innerlijk.