Modelbouw - Van BR218 naar BR218: een Lima model in de ombouw
Deze ombouw is stopgezet. Het was simpelweg te veel werk en het resultaat zou nog wel eens tegen hebben kunnen vallen. De resten zijn in het ronde archief beland. Ik weet nu dat ik er minder ambitieuze plannen op na moet houden. Misschien dat ik in de toekomst nog een Roco verbouw.
Van de sloop-opkoop is dit het tweede ombouwproject waar ik mee begon. In dit geval betreft het een dieselloc Baureihe 218 van Lima, die op zijn zachtst gezegd niet helemaal klopt.
Werkzaamheden
Ik was al met dit model begonnen voordat ik besloot er een pagina aan te wijden en de eerste 3 zaken uit het lijstje waren dan ook al aangepakt.
- Openwerken van de sluitseinen: in de originele toestand had het model alleen frontseinen en waren de sluitseinen gewoon 'dicht' Met een boortje en een ronde sleutelvijl heb ik de sluitseinen opengewerkt zodat er straks LED's of lichtgeleiders in kunnen
- Het verwijderen (wegsnijden) van de meegegoten handgrepen
- 'Openzagen' van 2 van de roosters, om er raam-openingen van te maken.
- Aan beide zijden roosters verplaatsen en roosters openwerken (op de plek van die roosters horen ramen te zitten)
- In verband met bovenstaande werkzaamheden een geheel nieuw rooster maken, hoe weet ik nog niet.
- De ramen verbeteren: De frontruiten gaan wel, maar de zijruiten zijn gewoon vlakke stukjes plastic achter gaten in de kap van de loc.
- De dak-opbouw aanpassen, met als belangrijkste punt het uitboren van 2 ventilatieroosters: in het echt zitten hier twee ventilatoren.
- Het geheel opnieuw in de verf zetten: zoals het model er nu uitziet komt het in de verste verte niet in de buurt van het grote voorbeeld.
- Verlichting: Zowel front- als sluitseinen en misschien in beide cabines een lampje aanbrengen.
- Een nieuwe motor: de Lima motor die erin zit ga ik als test vervangen door een Modeltorque motor.
- De meegegoten handrailingen vervangen door echte exemplaren van messing.
Het begin
De kap van het Lima model, geplaatst boven op een samengestelde afbeelding van 2 foto's van loc BR 218-217-8. De foto's zijn voor het verplaatsen van de roosters duidelijk genoeg. Ik heb de afbeeldingen ergens op internet gevonden, waar weet ik niet meer.
De 2 ronde soort 'roosters' die op het dak te zien zijn worden straks uitgeboord en vervangen door 2 echte ventilatoren, met daar overheen een messing rooster.
De zijkanten van de loc, de rode pijlen geven aan dat er iets moet gebeuren.
Bij 1 hoort een klein raam te zitten dat iets meer naar rechts zit dan het huidige rooster
Bij 3 hoort eveneens een klein raam te zitten. Als gevolg van zowel 1 en 3, schuift rooster nummer 2 naar links op zodat er ruimte komt voor een extra rooster.
Bij 4 hoort een groot raam te zitten in plaats van een rooster.
Aan de andere zijde:
Bij 5 ontbreekt een groot raam waar een rooster zit.
Bij 6 en 8 hoort een smal raam en de roosters 7 en 10 zullen als gevolg daarvan naar links opschuiven en zo ruimte maken voor het ontbrekende rooster.
Bij 8 hoort in plaats van het rooster een klein raam.
Bij 9 ontbreekt een rooster.
Het uitzagen van een van de roosters, om er een raamopening van te maken. Ik gebruik een los figuurzaagje als een soort decoupeerzaagje: eigenlijk is het afgebeelde zaagje te grof, maar de fijnere zaagjes die ik heb zijn zo dun dat die niet op deze manier te gebruiken zijn.
Overplaatsen van een van de roosters. Als 'ondergrond' heb ik een stukje styreen gebruikt, en daar het uitgesneden rooster precies andersom op teruggeplaatst (zoals duidelijk te zien is aan de rode lijn die over het stuk kunststof loopt)
Terwijl ik met het ombouwen bezig was, stopte ik ineens en pakte een van m'n BR 215's erbij, want het zal toch niet dat?
Wat bleek: Slechts 1 zijde van een 215 wijkt af in vergelijking met een 218. Het enige verschil is een rooster, dat bij de 218 een raam is. Verder zijn de zijdes identiek.
Het plan is om van een kap (ik heb er 3 inmiddels) van een 215 een mal te maken van siliconenrubber en van giethars een nieuwe kap te gieten. De zijkanten zijn het belangrijkst, maar het zou natuurlijk leuk zijn als ik een complete kap kan reproduceren. Dat vereist wel een complexe mal uit (minstens) 2 delen.
Uit het afgietsel snijd ik de wanden om die aan/in het Lima model te lijmen.
Het klinkt misschien wat moeilijk, maar heeft een reden. De BR 218 van Lima verschilt op 1 belangrijk punt van de BR 215 van Roco. De kap daarvan bestaat uit 1 geheel en klemt vast op een metalen chassis. De kap van het Lima model bestaat eigenlijk uit 2 delen. Het aangedreven wielstel en het stroomafnemende wielstel zijn gemonteerd in een soort plastic frame, waar de rest van de kap op vastklikt.
Zomaar de Roco kap op het Lima onderstel plaatsen gaat dus niet, ook omdat ik een vermoeden heb dat de Lima een millimeter of 2 korter is dan de Roco...
Al met al dus voldoende dingen om uit te proberen... Wordt vervolgd!
23-3-2009 Wat informatie en een wand rijker...
Na het internet afgestruind te hebben naar plaatjes van de dakopbouw, maar nergens echt duidelijkheid te hebben gekregen over het aantal ventilatoren, plaatste ik een vraag op het beneluxspoorforum. Daaruit kwam dat er niet 2, maar slechts 1 ventilator aanwezig is in het dak. Dat maakt het al weer wat makkelijker!
Al een flinke tijd daarvoor heb ik het model alvast zijn Modeltorque motor gegeven: ik wil niet anders meer. De lima motor is lomp en luidruchtig, en digitaal niet echt een feest om te regelen.
Rond diezelfde periode moest een van m'n 215's van Roco er nogmaals aan geloven om een van z'n wanden omgeven te krijgen door rubber, om zo een mal te maken voor de andere zijde van de 218.
In tegenstelling tot wat ik tot nu toe dacht is dat proces niet helemaal veilig voor de op het model aanwezige verf!
Na het lossen van de mal borstelde ik het originele model schoon, om zo de vettigheid van het rubber te verwijderen. Het bleek dat de zachte tandenborstel na het lauwe sopje wat rode verf opgenomen had. Als je dus meerdere keren een mal maakt van hetzelfde model zul je op den duur vervaging van de kleuren krijgen.
Hiernaast de mal van het Roco-model dat in een mager zonnetje in de vensterbank staat uit te harden.
Terwijl de mal aan het uitharden was ben ik begonnen aan de 'reconstructie' van een van de koppen. Bij de productie van de originele Lima kap was blijkbaar een foutje in de mal gekomen en was een grote klodder plastic onder de seinbalk te vinden.
Eerst dacht ik er over om alleen het overtollige plastic weg te snijden, maar uiteindelijk heb ik gewoon het geheel onder de seinbalk weggehaald en het 'voetenrekje' onder de seinbalk met styreen weer gerepareerd.
De ronding in het stukje styreen is gemakkelijk te kopiƫren van de andere kop. Ik heb onder de andere kop een stukje styreen gelegd en de ronding langsgetrokken met een kleine stift. Daarna was het uitknippen, en het was praktisch op maat.
Toen de mal klaar was, was het tijd om een nieuwe wand te gieten. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, heb ik geen complexe dubbele mal gemaakt maar gewoon 1 wand aan beide zijden ingegoten, zodat er later een even dikke wand van gegoten kon worden.
Dit had wat voeten in de aarde, maar het is uiteindelijk gelukt, hieronder het resultaat, dat nog van gietresten en overtollige delen ontdaan moet worden.
Ook het rooster moet nog uitgezaagd en uitgevijld worden, om er een raam van te maken.