Modelbouw - Mini-artikel: van BR 215 naar BR 215
Dit tweedehands model van een Roco BR 215 was de derde variant van deze machines die ik kocht. Technisch en uiterlijk in (vrijwel) perfecte staat.
Helaas bleek er bij thuiskomst wel een tandwieltje kapot te zijn, iets dat in de winkel op de testbaan niet opgevallen was, maar bij het kruipen thuis duidelijk merkbaar was. De motor begon te brommen, en het geheel stond direct stil. Dat probleem werd netjes opgelost.
Dit artikel gaat dan ook over de uiterlijke verschillen. Het is de tweede 215 in het 'Altrot' die ik inmiddels in bezit heb.
Ik pakte m'n andere 'oud-rode' 215 erbij. Die is afkomstig uit de digitale startset die ik kocht als herstart in het digitale treinenwereldje. Dat was even schrikken! Wat was de 'startset 215' simpel in vergelijking met de andere 215.
Het meest opvallende was toch wel het ontbreken van de zwarte band over de raampjes en roosters, die bij de andere Roco wel aanwezig was, en ook gesierd wordt door een (zoals het hoort) fraai zilverkleurig lijntje.
Links de startset 215 en er direct naast het verschil met de tweedehands 215.
Afplakken
Goed. Inpaktijd. Het gebruikte tape is zoals gewoonlijk Tamiya masking tape. Voor de grotere delen gebruik ik over het algemeen schilderstape van Tesa.
Toen die rol op was ben ik overgestapt op het huismerk van de Gamma. Over die laatste kan ik kort zijn: het spul plakt voor geen meter.
Zodra die rol op is ga ik weer terug naar Tesa.
De bochtjes rond de 'roosterband' zijn het lastigst om af te plakken: ik heb die eerst afgeplakt en later voorzichtig uitgesneden.
Bij de modelbouwwinkel had ik een busje 'Gun Metal' en 'Matt Black' meegenomen, omdat ik niet zeker wist welke kleur het moest worden. Hoewel ik twijfelde of Gun Metal geen metallic was, besloot ik met m'n eigenwijze hoofd zonder proefstukje op het model aan de gang te gaan.
Al heel snel werd duidelijk dat 'Gun Metal', zoals de naam al zegt, inderdaad een metallic is. Tja, toen zat het eerste laagje er dus al op. Stom natuurlijk... maar goed, dat weet ik dus voor de volgende keer: ALTIJD een proefstukje spuiten, voor je aan het echte werk begint.
Overigens is de metallic slechts aan 1 kant opgespoten, de andere kant werd direct met 'Matt black' bespoten.
Maar wat nu met de geruïneerde metallic kant? Wel, ik heb iets gedaan dat niet aangeraden wordt, namelijk met de juiste kleur over de metallic spuiten. Deze waarschuwing, dat vooral níet te doen, zie je nogal eens op spuitbusjes staan en het pakte bij mij dan ook niet helemaal goed uit.
Vrijwel direct na het opbrengen van de 'matt black' begon de metallic verf te protesteren en leek het wel alsof de metallic deeltjes op de andere verf gingen 'drijven'.
Een stuk 6 zeer dunne laagjes verf heeft dit onzichtbaar gemaakt, maar de metallic verf is helaas wel onder de tape gekropen/gelopen en heeft zich daarbij heerlijk genesteld in een van de richels van een cabinedeur.
Via voorzichtig krabben met een mesje en een glasvezelpotlood en daarna nabewerken met een tandenstoker gedoopt in alcohol, heb ik het wat kunnen retoucheren, maar echt fraai is het niet geworden.
Vergelijken maar! Links is de 215 uit de startset te zien, nu voorzien van z'n zwarte band. Rechts is de tweedehands 215 te zien. Er is enig kleurverschil in de zwarte band, maar dat deert me niet zo (Het rood van beide modellen is ook niet gelijk)
Leerzaam
De belangrijkste les die ik met dit model leerde is om bij twijfel gewoon altijd een proefstukje te spuiten voordat je begint en vooral NOOIT metallic verf over te spuiten.
Wat rest er nog: de zilverkleurige lijn moet nog aangebracht worden. Hoe weet ik alleen niet, ik zit te denken aan een zilver-marker of iets in die richting.
Waar ik geen duidelijkheid over kan vinden is de kleur van het dak. Bij de startset 215 is dat een bruinige kleur, bij de tweedehands 215 is het zilverkleurig.