Station Zaandam-Kogeveld
Een oninteressant station: ik stap er vaak uit, maar het materieel dat er langskomt is weinig
Zaandam-Kogerveld, 15 December 2006, de stoptrein naar Hoofddorp bestaande uit een plan
Na de op vervoersgebied alles ontregelende storm van de dag ervoor kon ik in de ochtend
Bij de treinrit terug naar Purmerend ontwaarde ik op spoor 2 toch nog wat stormschade:
9 Februari 2007: na de opgeklopte, alles ontwrichtende hevige sneeuwval van de dag ervoor had men blijkbaar geen dubbeldekker meer over in Enkhuizen: de trein van Enkhuizen naar Amsterdam, die minimaal gereden wordt met een stam dubbeldekmateriaal van 4 'bakken' lang is nu vervangen door een enkel Plan V'tje: de dubbele Plan V die de trein van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol/Hoofddorp voorstelde kon men blijkbaar niet wat inkorten om meer capaciteit te hebben voor de trein naar Amsterdam. De foto is genomen vanaf de bushalte Zaandam Kogerveld.
Zaandam Kogerveld, de trein naar Amsterdam bestaat weer eens uit een stuk IRM materieel. Op de foto rijd de trein de brug over de rivier de Zaan tegemoet. Pas thuis op het scherm ontdekte ik dat een (dienstdoende) conducteur of machinist de beste plek in de trein had opgezocht.
Ik liep naar het perron voor de trein die naar Enkhuizen gaat, omdat ik terug moest naar Purmerend.
Iemand vond het pictogram dat verwijst naar het andere spoor blijkbaar niet zo mooi meer. Zaandam Kogerveld 5 Juli 2007.
Lopende naar het station valt dit felgele schepsel nogal op, dat stilstaand en puffend een bezoek aflegt aan station Kogerveld.
Ik trek een sprintje, en net op tijd, want ultrasoontrein 'Karla Peijs' (UST 02) die zo te zien
Als ik wacht op de trein, kijk ik vaak naar de spoorstaven: waarom weet ik niet. Zodoende weet ik al een tijdje dat er op dit station hier en daar een railklem ontbreekt: wanneer ik echter op 4 Mei 2010 op dit station sta en naar spoor 1 kijk, vallen me wel erg veel losliggende en verdwenen railklemmen bij elkaar, op.
Vrijdag 25 Maart 2011: Een vroeg ingaan van de zomertijd? (de zomertijd ging dit jaar in op zondag 27 Maart) Nee, de linkerklok (inzet) is de tijd een beetje kwijtgeraakt, en is een minuut of 55 achter gaan lopen op de rechter (andere inzet): eerst dacht ik aan een verdraaid uurwerk, maar toen de secondenwijzer wel netjes op het uur even stil bleef staan en de minutenwijzer een minuut versprong bleek toch dat er ergens wat mis was.
Het gemopper is niet van de lucht als op Purmerend deze combinatie Victors als trein 3323 aan komt. Fijn, denk ik, eindelijk weer een trein waar je aardig in de stoelen weg kan dommelen, en die tenminste warm is: zelfs op deze miezerige dagen is het in de SLT's vaak aan de frisse kant, alsof de airconditioning aanstaat. De eerste is waarschijnlijk de 889: op een andere foto is het nummer net niet geheel in beeld gekomen. De achterste V is met 100 % zekerheid de 454. Vanwege de massale winter-uitval van vooral nieuw materieel zoals SLT, was dit, zelfs nog op deze 12 Mei 2011, weer een vrij regelmatig zichtbaar tafereel. |