Station Zaandam-Kogeveld

Een oninteressant station: ik stap er vaak uit, maar het materieel dat er langskomt is weinig
interessant (zoals op de hele lijn Enkhuizen-Amsterdam).
Omstreeks 2004 werd de stationgsomgeving gronding aangepakt, en ging men van een kruising naar de zoveelste rotonde.


Zaandam-Kogerveld, 15 December 2006, de stoptrein naar Hoofddorp bestaande uit een plan
T, en de 'intercity' naar Enkhuizen rijden door beeld in deze 25 seconden durende opname.

Trein 3365 en 3258 rijden door beeld


Na de op vervoersgebied alles ontregelende storm van de dag ervoor kon ik in de ochtend
om 7 uur moeiteloos naar Zaandam Kogerveld komen met de trein.

Bij de treinrit terug naar Purmerend ontwaarde ik op spoor 2 toch nog wat stormschade:
Het bord met de stationsnaam was uit z'n houder geblazen, en de restanten lagen nog
tussen de sporen. Zaandam Kogerveld 19 Januari 2007.

Stationsnaambord uit houder geblazen

Restanten van het stationsbord


9 Februari 2007: na de opgeklopte, alles ontwrichtende hevige sneeuwval van de dag ervoor
had men blijkbaar geen dubbeldekker meer over in Enkhuizen: de trein van Enkhuizen naar
Amsterdam, die minimaal gereden wordt met een stam dubbeldekmateriaal van 4 'bakken' lang
is nu vervangen door een enkel Plan V'tje: de dubbele Plan V die de trein van Hoorn
Kersenboogerd naar Schiphol/Hoofddorp voorstelde kon men blijkbaar niet wat inkorten om
meer capaciteit te hebben voor de trein naar Amsterdam.

De foto is genomen vanaf de bushalte Zaandam Kogerveld.

Enkele Plan V als trein naar Amsterdam


Zaandam Kogerveld, de trein naar Amsterdam bestaat weer eens uit een stuk IRM materieel.
Op de foto rijd de trein de brug over de rivier de Zaan tegemoet.
Pas thuis op het scherm ontdekte ik dat een (dienstdoende) conducteur of machinist de beste
plek in de trein had opgezocht.

trein 4557 naar Amsterdam Hc of machinist in achterste cabine

Ik liep naar het perron voor de trein die naar Enkhuizen gaat, omdat ik terug moest naar Purmerend.
Bij de af- en oprit voor de fietsen valt mijn oog op een bijzonder verdacht pakketje: een
tas met inhoud zwiert wat heen en weer in de wind die vrijwel altijd over dit station blaast.
Moet nu niet het treinverkeer tussen Zaandam en Hoorn stilgelegd worden? In Purmerend
vertrouwen ze een gewone gevulde vuilniszak al niet, dus wat wel niet te denken van deze
supergevaarlijke tas? Zaandam-Kogerveld 26 Februari 2007

Verdacht pakketje op Zaandam-Kogerveld


Iemand vond het pictogram dat verwijst naar het andere spoor blijkbaar niet zo mooi meer.
Zaandam Kogerveld 5 Juli 2007.

Pictogram-vandalisme


Lopende naar het station valt dit felgele schepsel nogal op, dat stilstaand en puffend een bezoek aflegt aan station Kogerveld.

Ik trek een sprintje, en net op tijd, want ultrasoontrein 'Karla Peijs' (UST 02) die zo te zien
metingen uitvoerde (alle knipperlichten en andere waarschuwingen op de trein waren actief)
trekt op om koers te zetten richting een onbekende bestemming. 16 Maart 2010.

UST 02 Op station Kogerveld


Als ik wacht op de trein, kijk ik vaak naar de spoorstaven: waarom weet ik niet. Zodoende weet ik al een
tijdje dat er op dit station hier en daar een railklem ontbreekt: wanneer ik echter op 4 Mei 2010 op dit station
sta en naar spoor 1 kijk, vallen me wel erg veel losliggende en verdwenen railklemmen bij elkaar, op.

Losse of verdwenen railklemmen


Vrijdag 25 Maart 2011: Een vroeg ingaan van de zomertijd? (de zomertijd ging dit jaar in op zondag 27 Maart)
Nee, de linkerklok (inzet) is de tijd een beetje kwijtgeraakt, en is een minuut of 55 achter gaan lopen op de
rechter (andere inzet): eerst dacht ik aan een verdraaid uurwerk, maar toen de secondenwijzer wel netjes op het
uur even stil bleef staan en de minutenwijzer een minuut versprong bleek toch dat er ergens wat mis was.

Achterlopende spoorklok op station Kogerveld


Het gemopper is niet van de lucht als op Purmerend deze combinatie Victors als trein 3323 aan komt.
Fijn, denk ik, eindelijk weer een trein waar je aardig in de stoelen weg kan dommelen, en die tenminste warm is:
zelfs op deze miezerige dagen is het in de SLT's vaak aan de frisse kant, alsof de airconditioning aanstaat.
De eerste is waarschijnlijk de 889: op een andere foto is het nummer net niet geheel in beeld gekomen. De
achterste V is met 100 % zekerheid de 454.
Vanwege de massale winter-uitval van vooral nieuw materieel zoals SLT, was dit, zelfs nog op deze 12 Mei
2011, weer een vrij regelmatig zichtbaar tafereel.

Plan Victor combinatie op Zaandam Kogerveld