Station Zaandam
Station Zaandam ken ik eigenlijk alleen maar sinds m'n schoolperiode in Zaandam begon, met
Nog niet zo heel lang geleden lag er een loopbrug van het station over de provinciale weg Het complex 'Rustenburg' waar de parkeergarage deel van uitmaakte, is volledig tegen de vlakte gegaan: alleen de bushalte 'Rustenburg' herinnert nog aan wat ooit een parkeergarage en klein winkelcentrum was.
Zaandam 13 November 2006: Ik zat in de Sprinter/banaan combinatie die rechts op de foto staat. Na te zijn vertrokken van Zaandam wordt er ineens vaart geminderd, dat is gebruikelijk bij de overgang die tussen Zaandam en Zaandam Kogerveld ligt, maar dit keer stoppen we helemaal.
Na ongeveer 2 minuten meldt de machinist aarzelend 'dat er een bericht van de
Wederom 2 minuten later: helaas toch het bericht dat er inderdaad een schip tegen de
Na nog eens 2 minuten meld de machinist dat we terug zullen keren naar Zaandam en daar
Een schok gaat door de trein wanneer er weer beweging in het gevaarte komt, en na een Ik besluit dan toch maar een foto te maken:
De reizigers op de foto lopen bijna allemaal in de richting van de 4 NS medewerkers die
Een van m'n klasgenoten zat naast mij in de trein, en toen het eerste bericht dat we
Antwoordend dat ik echt wel wist wat ik zei bedaarde ze enigszins, en daarna kwam het
Het meisje dat compleet overdonderd was van de reismogelijkheden die er 'nog maar' waren,
Ze moest echter eerst nog wachten op antwoord van haar ouders of ze met de bus of trein
Nog even uitleggende dat terugkeer naar Amsterdam ook nog wel de nodige minuten in
Herhaaldelijk werd er omgeroepen dat er vanwege de stremming geen treinverkeer mogelijk
Bedenkende dat 2 losse kaartjes veel duurder uitpakten dan 5 strippen op een
Op Amsterdam aangekomen mochten we uitstappen en richting een 104 of 107 lopen, maar zij
In de bus naar Purmerend wederom geinformeerd naar de goedkoopste reismogelijkheid:
Uiteindelijk is zij uitgekomen waar ze moest zijn, en ik ben 'wat later dan Zaandam 21 November 2006: een 'dubbele banaan' in de dienst van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol/Hoofddorp, een vrij uitzonderlijke combinatie, in de stralende zon onder de overkapping.
7 December 2006, nadat ik een bezoek heb gebracht aan station Uitgeest, ben ik met een Citypendel teruggekeerd op station Zaandam. Net nadat ik uitgestapt ben kijk ik naar links, en zie een zeer dreigende grijze lucht. Kort daarop bevestigd een zware dreun mijn vermoeden: een zware regenbui met een paar onweersklappen.
Ik loop naar het einde van het perron, en sla opnieuw een bliksemschicht gaande, waarna
De donder, die ongeveer 2 kilometer verderop ontstaan is rommelt over het station heen. Het water komt:
In een paar seconden lijkt het weer ineens compleet om te slaan: de lucht word nog
Nu wordt het toch wel serieus: de verlichting op het station gaat zelfs aan, let ook op
Zeer kort daarna ren ik voor het leven van mijn camera naar de overkapping.
Wederom word de omgeving verlicht door een paar felle flitsen, waarna de donder, slecht
Net dat ik denk dat het niet harder kan gaan regenen zetten de hevigste slagregens op die
Hierna heb ik de trein naar Purmerend genomen, daar aangekomen was alles voorbij. Zaandam 19 December 2006
De perronverlengingen zijn zo goed als klaar, en nu worden de nodige kabels voor
De vrouw met het rode hesje is hier de 'veiligheidsman' en ziet er nu nogal overbodig uit,
Wanneer een van de werklui aanstalten maakt om de tegelzaag weer te starten maak ik dat
Niet zo kort daarna hoor ik een raar gezoem, wanneer ik naar links kijk komt er een
In mijn haast om nog een mooi plaatje te schieten valt m'n rugtas van m'n schouder, en
Net op tijd weet ik - hoewel niet helemaal scherp - toch nog een mooi plaatje te schieten
Ik stap in de trein naar Purmerend, en zie onderweg (wanneer we even afremmen) dat men
Ongeveer een uur later (als ik gelukkig al thuis ben) heb ik de problemen 'net' gemist: Zaandam 5 Januari 2007: 3 dagen lang was de goederentrein van kwart voor 7 op tijd, op de dag dat ik besloot m'n camera mee te nemen natuurlijk niet... Eerst een blik op een nog nachtelijk aandoend station Zaandam:
Trein 3012 van Amsterdam naar Den Helder komt aanrijden voor een 'lange stop'
Links staat de Sprinter naar Uitgeest klaar: die krijgt echter geen groen, en moet
9 Januari 2007: Opnieuw wordt er gewerkt rond het spoor: bij de stootblokken vlakbij de voormalige Van Gend en Loos sporen staat een bestelbusje, en worden landmetingen verricht, ongeveer honderd meter verderop is men ook bezig: een rood en een geel mannetje staan wat te wijzen en te praten, het zwaailichtje links waarschuwt het nodige treinpersoneel hierop. *De gigantisch harde wind die onder de overkapping door blies is de kwaliteit van de plaatjes niet ten goede gekomen.
Een nachtelijk aandoend station Zaandam, op 22 Januari 2007.
Alle foto's tot aan de volgende gele streep: 24 Januari 2007.
Station Zaandam, uitgang Houtveld: De roltrap is weer stuk of in onderhoud, iets wat
Ik loop het perron naar spoor 4 en 5 op, en als ik net onder de overkapping uit ben zie
Er was het een en ander vertraagd, waardoor 3 'intercity's (dat begrip is heden ten dage
Nu kan het toch niet lang meer duren: een graafmachine 'bedreigt' het oude busstation
Voor de eerste stenen verwijderd werden moest het chauffeurs-onderkomen eraan geloven:
Wanneer het echte werk begint is nogal onduidelijk: er heeft al vaker groot materieel
Inmiddels begin ik langzaam achter de tekortkomingen van mijn camera te komen: er wordt
Twee Sprinters die samen trein 4736 vormen, staan te wachten op vertrek richting Uitgeest. Vlakbij Oostzaan: voor gewone mensen voorspelt dit niet veel goeds, voor weerfanaten (zoals ik) voorspelt dit heeel veel goeds... De foto is vanuit de trein genomen: daardoor zijn er wat reflecties te zien, 'ergens' tussen Purmerend en Zaandam in: 7 Februari 2007.
Station Zaandam: de condities om te fotograferen zijn niet best: het sneeuwt/regent en
En zo leveren de winterse omstandigheden toch nog een aardig plaatje op: de trein van
Zie ook: Meetbus Zaandam, 28 September 2007. De stationsoverkapping wordt van een nieuwe laag verf voorzien: daarvoor is een steigerconstructie over de bovenleiding heen gebouwd. Inmiddels zijn de schilderwerkzaamheden (22-10-07) afgerond. Op de foto spoed Sprinter 2942 zich samen met een soortgenoot op weg naar Amsterdam Sloterdijk.
Zaandam, 31 Oktober 2007. Een schone slaapster doet een dutje tussen het treinlawaai. Een paar meter achter mij een erg toepasselijk reclamebord.
De eerste SLET op de foto gezet! Ok, even een uitleg over de naam van deze trein. Officieel heet deze (afgekort) een SLT: Sprinter Light Train. Omdat het gevaarte echter op electriciteit rijd, is het natuurlijk erg leuk een e aan de afkorting toe te voegen, en zo uit te komen op 'Sprinter Light Electric Train' oftewel SLET, waarvan dit het eerste zesdelige treinstel is en het nummer 2602 draagt.
Dat ik uit school kwam zag ik het nieuwe treinstel stoppen op station Zaandam, wat de dienstregeling totaal in de war schopte, omdat alles nu ineens op andere sporen binnen moest komen. Wat er trouwens zo speciaal is aan de electronische koersrol weet ik niet, maar dat staat vast interessant, net zoals de kabelzooi die ik bij een van de draaistellen aantrof: tientallen kabeltjes, gekoppeld aan kastjes met lampjes lagen open en bloot, zonder enige beschutting tegen de elementen, een beetje samen 'getiewrapped' en geknoopt in een soort bak bij het draaistel: ik vermoed dan ook dat er nog het nodige gemeten wordt tijdens een rit.
Het is slecht te zien, maar de stoelen zijn nog keurig ingepakt: hagelnieuw dus.
En het treinstel langs het perron.
Station Zaandam, 7 Maart 2008. Zaandam, 18 Maart 2008. 'Mijn' trein is wat later dan gewoonlijk aangekomen op het station, waar het zwart zag van de mensen, inmiddels is die trein (naar Schiphol/Hoofddorp) al vertrokken en spoedt het grootste deel van de menigte zich naar zijn werk, school of ander OV. De eerstvolgende intercity richting Amsterdam (deze rijden daarna uiteraard verder, maar de precieze bestemming is me ontschoten) zou niet rijden, en van de 2 sprintercombinaties op de eerste foto is de linkercombinatie defect, en zal terugkeren naar Amsterdam, dat heeft wat voeten in de aarde, want er werd druk getelefoneerd door NS-medewerkers, en ook het vertrek van de vervangende trein liet nogal lang op zich wachten, waardoor de vervangende trein stampvol raakte. De defecte trein heeft uiteindelijk nog een half uur op het station doorgebracht, waarna het richting Amsterdam vertrok.
Natuurlijk komt deze werktrein langs als ik net het station verlaten heb, maar ach, ik zit op m'n gemak te wachten op de bus, en de computer deed de rest om van de 2 losse foto's 1 geheel te maken: dat het portaal en de relaiskasten dubbel in beeld zijn boeit me niet zoveel. Het materieel betreft trouwens een ballast- reinigings en profileermachine: de wagen ervoor en erachter is weinig bijzonders. 29 September 2009
Dat een klein deel van de OV-reizigers te beroerd is hun rotzooi in een (trein)prullenbak te werpen wist ik al, maar dat de prullenbakken inmiddels op dezelfde manier eindigen is nieuw voor mij. 30 September 2009.
Vreemde constructies en installaties op station Zaandam, aangebracht bij de trapopgangen en roltrappen. Elektrotechnisch is alles ook waterdicht en vochtbestendig. 14 Oktober 2009.
Zelfs de stromende regen krijgt loc 1616 van Railion niet schoon, wanneer ze met een bescheiden sleep kalkwagens, waarvan de eerste 8 wagens opvallend schoon zijn, door Zaandam komt zetten. 5 November 2009.
De timing kan niet pijnlijker (of prachtiger, hoe je het wil zien) Precies op het moment dat ik de stationshal van Zaandam binnenloop klinkt er een omroepbericht dat mensen met een chipkaart niet moeten vergeten om in en uit te checken: ik werp een blik op het paaltje bij de sporen 4 en 5: een zwart en een oranje vlak is het enige dat het scherm vertoont: ik test snel met m'n toegangspas voor school of het paaltje nog leeft, maar er gebeurt helemaal niets. Het paaltje bij de sporen 1 en 2 vertoont exact hetzelfde beeld, en doet ook niets. Handig! Dan kan je dus niet uitchecken, terwijl een omroepbericht je daar dringend aan herinnert. 1 December 2009 Het kan trouwens nog gekker: door dit defect is een reis met een chipkaart volgens de voorwaarden van NS niet rechtsgeldig, als je alleen maar ingecheckt hebt. Je hebt dan, volgens de voorwaarden, niet betaald, terwijl je wel eerst 20 euro neer moet tellen om überhaupt de trein in te mogen...
12 November 2009: Op station Purmerend wordt omgeroepen dat er op last van de brandweer geen treinen door de Hemtunnel mogen, en dat de trein naar Hoofddorp niet verder zal rijden dan Zaandam. En dat leverde op het laatstgenoemde station een flinke drukte, en vooral grappige momenten met reizigers op die op de automatische piloot het station binnen kwamen lopen, en aan de vele medewerkers en reizigers in de hal en op de perrons doorkregen dat er iets niet klopte...
Sprinter 2973 is inmiddels (waarschijnlijk al langere tijd) ook voorzien van LED-frontseinen: daarmee is deze verlichting hoogstwaarschijnlijk een blijvertje, ben ik bang. 26 Mei 2010.
Zaandam 2 Oktober 2010: ik sta op het punt voor de eerste keer in m'n leven in een SLT te stappen, om er al gauw achter te komen dat het bijzonder krappe treinstellen zijn.
En inderdaad, de 2439, is nogal... 7 Oktober 2010: ik sta, zoals dat bijna altijd gaat tussen mij en goederentreinen, op de verkeerde plek als ACTS met de dagelijkse vuilnistrein (trein 50011) richting de Amsterdamse Westhaven exact op tijd door Zaandam komt zetten: het klonk overigens alsof loc 7104 het bijzonder zwaar had: luid brullend trok deze zijn last richting de Hemtunnel.
Lopende naar het statoin zie ik tussen de bebouwing door een locomotief in kleuren die niet bij reizigerstreinen horen. RRF's 16 staat met een slijptrein van Speno (RR16M10) te wachten op groen. De betreffende slijptrein was hoogstwaarschijnlijk onderweg naar Leeuwarden. Achter het slijpgedeelte hangt waarschijnlijk (aan de schotel- antenne te zien) een verblijfswagen voor het personeel. 27 Januari 2011.
Wat ik opvallend vond was het feit dat het geheel mocht vertrekken, ondanks het witte kruis, een beveiliging om te
|