'Een zondag' op station Uitgeest.

Op dit station kom ik bijna nooit, het materieel dat er stopt en langskomt is nogal
eentonig, veel dubbeldekkers en Sprinters.
Er komen regelmatig een paar goederentreinen door dit station.


Station Uitgeest, 'ergens' in 2001...

Deze foto's heb ik waarschijnlijk in februari gemaakt, ik weet eigenlijk alleen nog dat
het behoorlijk koud was.

Op station Uitgeest komen - onder een strakblauwe hemel - deze 2 Sprinter drietjes
aanrijden, nog ruim drie jaar voor de lelijke 'vlaflip' kleurstelling ingevoerd zou
worden.

2 Sprinter drietjes

Iets later kwam deze dubbele Plan V het station van Uitgeest binnenrijden, om
waarschijnlijk later op het 'a-perron' te stoppen.

Plan V komt aan op station Uitgeest

De omgeving rond station Uitgeest is nu onherkenbaar veranderd.
'Vroeger' lag daar een grote spoorwegovergang, maar die was erg druk bereden
(door treinen en asfaltverkeer), waardoor er vaak de nodige nodige verkeersproblemen
ontstonden.
Waarschijnlijk met de wens om meteen een 'gevaarlijke' spoorwegovergang op te heffen werd
er een tunnel onder het spoor gelegd, en de spoorwegovergang compleet gesloopt.


Uitgeest 7 December 2006, 5 jaar later.

De Sprinter-combinatie waarmee ik aangekomen ben op dit station.

Sprinter 2986 en 2983 op station Uitgeest

Het tunneltje onder de sporen door: onhandig was het eerste woord dat in me opkwam toen
ik een van de andere perrons opzocht: het is nogal een eind lopen, en vooral de nodige
opgevoerde brommers maken een hels kabaal in het tunneltje, van mij had de spoorweg-
overgang die bij het station hoorde mogen blijven liggen.

Onhandig tunneltje naar perrons

Er komt een 'bouwgeintje' in me op wanneer ik deze kast, (vlakbij het uiterste uiteinde van het perron) zie staan:
Eh joh, zoek jij ff de pluskast op, die staat vlak naast de minuskast...

Iemand met wat meer verstand van spoortechniek mag mij uitleggen waar deze kast voor dient.

De minuskast... uh ja...

Daarna komt trein 3053 door station Uitgeest razen.

Trein 3053 raast door station Uitgeest

Een vergeten Citypendel (2033) staat gekoppeld aan een gereviseerde drieling op station Uitgeest te wachten op vertek naar...

Citypendel 2033
uh he?

Bestemming Rotterdam

In de doorkomststaten kan ik hier niets over terugvinden, op de CTA op het perron
evenmin, maar toch gaat deze Sprinter naar Rotterdam, (volgens een dienstregelings-
boekje schijnt dit overigens toch echt te kloppen)

Helaas, niet bijna dezelfde plek als 5 jaar geleden, trein 3440 als sneltrein van Den
Haag CS naar Hoorn:

Onbekende Plan V op weg naar Hoorn

De tweede (fotografeerbare) intercity komt langs:
Inmiddels heb ik het goed koud gekregen in de behoorlijk harde wind die over de open
vlaktes waait, de zo nu en dan aanwezige miezerige regen maakt het er niet veel beter op.

Doorkomst van een intercity

Het spoor naar het onderstation: bij mij komt de vraag op of dit spoor nog wel eens gebruikt wordt...

Spoor naar onderstation Uitgeest

Na bijna een uur kou geleden te hebben stap ik in de trein die mij terugbrengt naar Zaandam:

Ik heb medelijden met de inwoners die deze Citypendels (die tenminste wel in het spoor
bleven) moeten missen tegen over het prestige project dat 'Ran(d/p)stadrail' genoemd wordt.

Interieur van Citypendel 2030:

Interieur van Citypendel 2030


Uitgeest 3 Maart 2007. Ik wacht op dieseltreinstel 186 van de HSA (Historisch Streekvervoer Achterhoek) dat na een rondrit via Uitgeest naar Amsterdam zal rijden.
De machinist van de trein waar ik net mee aangekomen ben vraagt of ik op iets speciaals wacht, en roept voor mij de verkeersleiding op.
De verkeersleiding kon het treinstel echter niet vinden in hun dienstregelingen. Dus ben ik, vlak voor vertrektijd, de trein ingestapt terug naar Zaandam.

Net dat we de eerste meters aan het rijden zijn gaan we hard in de remmen, en drukt de machinist herhaaldelijk op de typhoon. Ik zat redelijk achteraan in de trein en spoed me dan ook naar de voorkant, waar ik de machinist nog net hoor roepen: 'HIJ IS ANDERHALF UUR LATER!' Daarna nog een paar knerpen van de typhoon (wat nogal verbaasde blikken van personen in een nabijgelegen speeltuintje opleverde) vertrokken we weer.
Uiteindelijk op Zaandam nog even gesproken met de machinist, ik had inmiddels al naar huis gebeld dat ik op tijd thuis zou zijn, dus ik ging maar niet meer terug naar Uitgeest.

Al met al een zeer aardige machinist. Als 'troost' deze touringcar bij Uitgeest die (zo te zien) rechtstreeks van de fabriek komt: spierwit, en nergens een bedrijfsnaam te vinden.

Witte touringcar bij Uitgeest


Op een miezerende vrijdagmiddag zit ik net in de trein terug naar Zaandam, als naast mij langzaam een goederentrein tot stilstand komt. Bij het wegrijden van 'mijn' trein een foto gemaakt, voor zover dat wat werd. Railion's 189 023 staat in de motregen te wachten op het sein veilig.

Loc 189 023 van Railion


Uitgeest, 30 Oktober 2008: na een rit met de bus vanuit Beverwijk komen we aan bij Uitgeest, en zie ik een grote sleep goederenwagons klaarstaan: een locomotief kan ik echter niet ontdekken, dus heb ik gelukkig nog alle tijd om de trein op de foto te zetten: net dat ik de sleep wagons erop heb staan wordt de locomotief (die waarschijnlijk achter de wagons om is omgelopen) weer aangekoppeld en worden (zo te horen) de remmen gelost.

Sleep Spaarnelanden wagons

Ik spoed me naar de voorkant, maar gelukkig is het nog geen vertrektijd. De containers zijn van Spaarnelanden NV: een afvalverwerkingsbedrijf dat in Haarlem gevestigd is, en zodoende ook in opdracht van de gemeente Haarlem huisvuil inzamelt. Naast huisvuil verwerking is ook bedrijfs-afval een van de diensten van dit bedrijf. De trein, in spotterskringen de GZK-trein genoemd (vraag me niet waar de afkorting voor staat) en rijd van Haarlem naar de Houtrakpolder in Amsterdam, al schijnt de laatste bestemming in de praktijk weinig aangedaan te worden. Deze trein rijdt vijf keer per week. Kort na het maken van deze foto zag de machinist mij waarschijnlijk staan, en ontstak daarop alle frontseinen van loc 7108 van ACTS.

ACTS 7108