Scania bussen

Deze bussen ken ik alleen maar van Arriva, en dan voornamelijk ook alleen maar van
Arriva in Waterland. Het ontwerp is zo apart, dat natuurlijk alleen Arriva er voor
gekozen heeft.

Sinds de zomer van 2006 worden deze bussen (de enkele versie) aangepast: de gloeilampen
gaan eruit, en alles wordt vervangen voor de LED variant, op zich niets mis mee, maar
van de motor heeft men blijkbaar ook niet af kunnen blijven, Want die maakt nu een heel
raar hol geluid.
Binnenin de bus is het met kale RVS stangen en buizen er ook niet veel vrolijker op
geworden. Daarnaast stinken deze bussen van binnen vervelend.


Purmerend, 26 September 2006, tussen de halte Wijkcentrum en Hoefsmidpad: hoe moeilijk
is het om als vervoerder je chauffeurs goed te instrueren? Heel moeilijk als je Arriva
heet. Het Tilburyplein is vanwege de ombouw afgesloten voor alle verkeer, maar de
chauffeurs hebben dat blijkbaar niet duidelijk op papier gekregen.
De gemeente Purmerend heeft ook wel degelijk enig aandeel in het omrijden van de bussen
gehad: de borden voor de omleidingen stonden absurd geplaatst: ook als je van het plein
af reed kwam je borden tegen dat het betreffende plein afgesloten was.
Het is jammer dat de vragende blik van de chauffeur niet goed te zien is, een half uur
hiervoor reed de 104 het straatje rechts in, waarvan nog net de strepen en voorrangs-
tegels (haaientanden) te zien zijn.

Chauffeur in Scania weet niet waar hij heen moet


Busstation Amsterdam CS, 26 Oktober 2006: ik kon het niet laten deze bus van Arriva in
het dieseltrein-rood over te schilderen via Paint Shop.
Op verkeerstechnisch gebied mankeert er nogal wat aan...

Digitaal aangepaste verlengde Scania


27 Oktober 2006: Ik ben kort geleden aangesproken door een man die door de fout van een
chauffeur in plaats van in de Bijlmer op het Tramplein in Purmerend terecht gekomen is.
Hij vraagt of er een Qliner (wat vroeger de Expressdienst heette in NZH-tijd) van het
Tramplein naar de Bijlmer gaat. Een Qliner die naar Amsterdam Zuidoost gaat is er wel,
maar doet het Tramplein niet aan.
Voor de betreffende man is dat geen probleem, nadat hij wat vervangende buslijnen heeft
uitgezocht wordt het een van de vele lijnen naar Amsterdam.
Maar het personeel op het voormalige tramstation maakt er zoals gewoonlijk weer een
zooitje van: wat in Connexxion tijdperk altijd een solide georganiseerd staaltje
dienstuitvoering was ontaardt nu regelmatig in één grote bende.

Op deze foto is de chaos te zien: iedere chauffeur kwam op het domme en rare idee om in
dezelfde rij te gaan staan. De 100 richting Amsterdam CS hoort daar niet te staan: maar
dat was niet de enige bus die op een totaal verkeerde plek stond.

Bussen op plekken waar ze niet horen

De betreffende man die naar de Bijlmer moest zag elke bus weer ergens anders
heenrijden, of weer terugkeren om daarna 'Buiten dienst' te gaan staan, kortom: hij
wist het niet meer.

Verdwaalde reiziger


Purmerend Tramplein, 22 December 2006: Rechts een Scania bus met LED achterlichten,
rechts een gewone Scania, die nog met gloeilampen werkt. Bij het aanpassen van de koplampen
pasten de carosseriestukken blijkbaar niet helemaal meer zo in elkaar als de
bedoeling was. Na deze foto kwamen 2 ganzen het busstation onveilig maken: elke
chauffeur gaf ze de ruimte, maar de watervogels lieten zich niet van hun stuk brengen
door de bussen, en bleven langzaam op het midden van de weg lopen, op weg naar het water
aan de andere kant van het busstation.

Nieuw en oud, scania's in twee uitvoeringen

Twee Tramplein ganzen