Station Purmerend
De allereerste treingerelateerde foto waar ik, samen met mijn broer op sta.
De foto is genomen op 3 Augustus 1990, staande bij de (zeer recent) aangelegde invaliden
Rechts, in beeld, maar niet zichtbaar door al het gras, ligt het Beatrixplein, wat (als
Voor een dagje fotograferen op Amsterdam stap ik op trein 4543, om tot de eindbestemming (Amsterdam) door te reizen, Purmerend 16 Juni 2006.
11 Juli 2006: ik sta op Purmerend te wachten op de eerstvolgende trein naar Amsterdam, om daarna door te reizen naar Den Haag, om daar de laatste gele Sprinter te 'onderscheppen'
Hier een dubbel plan V stel als trein 3345 richting Hoofddorp: volgens dienstregeling heeft
24 Augustus 2006: Een paar dagen na de koop van m'n eigen digitale camera, ben ik naar het station van Purmerend getogen om hem uit te proberen waar ik 'm (onder andere) voor gekocht heb. Allereerst komt trein 4522 met een dubbele dubbeldekkersstam aan: Loc 1722 verzorgt de trekkracht.
Daarna komt trein 3324, waarvan zojuist de deuren gesloten zijn, en die weer klaarstaat
Purmerend, 5 September 2006, een dubbel Plan V stel dat ik eerder op de dag tegenkwam, is weer op weg naar Hoofddorp.
Het station in de vroege ochtend, het sein staat op groen voor de trein naar Hoofddorp, Purmerend 6 Oktober 2006, rond half 7 's ochtends.
8 December 2006: Plan U 113 keert na een werkbezoek aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik terug naar zijn standplaats in Haarlem, de volgende dag zou dit stel afscheidsritten rijden op de lijn Dordrecht - Geldermalsen, omdat de dienst van NS naar Arriva overging.
28 December 2006: Met ingang van de nieuwe Dienstregeling is de Plan V richting Hoofddorp vervangen door een Plan T. Op een wat mistige ochtend komt stel 522 als trein 3341 aan op Purmerend.
Purmerend, 16 Januari 2007.
Op een donker station Purmerend staart deze reclame voor de 'servicemedewerkers' op de
Overigens zijn de kaartautomaten ook een verhaal apart: ik kwam een keer het perron op, en
Purmerend 19 Januari 2007: na de vorige dag nog net de laatste melding rond de extreme weersomstandigheden opgevangen te hebben, er een half uur later achter te komen dat er helemaal geen spoorverkeer meer plaatsvond reed alles op vrijdagochtend van en naar Amsterdam weer volgens het spoorboekje. Op spoor 1 was na het stationsgebouwtje echter alle verlichting uitgevallen (daar zal de extreme wind op de een of andere manier wel voor verantwoordelijk geweest zijn) Dit leverde een wat griezelig aandoend perron op:
En ja: op een foto lijkt het alsof de klok het gewoon doet: maar de secondewijzer had de
Wat dat betreft viel het tussen Enkhuizen en Amsterdam wel mee: ook op de terugweg amper Purmerend, 7 Februari 2007, een stelletje (in mijn ogen) hyperactieve meiden lopen wat te dollen op het perron dat aan spoor 1 grenst, één ervan besluit er maar bij te gaan zitten, en neemt druk pratend plaats op de perronrand.
Op een middag rond half 3 is deze trein nooit druk bezet (hoe dat op de rest van de
Eindelijk winterse sferen! Purmerend gehuld in een witte deken, trein 4550 en 4559 (de trein naar respectievelijk Enkhuizen en Amsterdam) komen aan op station Purmerend. Luister naar het omroepbericht 'dat vanwege de weersomstandigheden...' (MP3, 390 kb)
Purmerend, 15 Februari 2007. Wat ooit 'onze' gezellige (en sinds 2006 uitpuilende) fietsenstalling was is nu een bouwput: alleen de kluizen staan nog op hun plek: de fietsenrekken zijn her en der rond de bouwplaats gestald, wat de nodige fietsenchaos oplevert.
Je begint toch te twijfelen, dus sloeg ik mijn woordenboek er maar eens op na, maar
De chaos met de fietsen duurt overigens 'maar' tot een dag in Maart (welke dag weet ik
Purmerend, 18 Februari 2007: De tijd op de CTA's (het bord op de voorgrond) klopt niet bepaald met de tijd op de echte klok...
Purmerend, spoor 1, 20 Februari 2007: de trein van 3 over 9 is ernstig vertraagd: Purmerend, 19 Februari 2007: de fietsenstalling is een kale vlakte. Verder moet je maar zien hoe je je fiets stalt: want daar is vaak geen ruimte meer voor.
Station Purmerend in dichte mist gehuld. 13 Maart 2007.
Purmerend, 22 Maart 2007: Vlakbij de trap naar het perron met de wachtruimte heeft een mannetje van 'De Pers' zijn krantjes strategisch neergelegd: precies voor de bak met Metro's. Helaas voor De Pers hebben de meeste mensen weinig interesse in deze nieuwe krant, die amper verschilt van Spits of Metro. De krantjes liggen overigens los op de grond: vandaag waait het behoorlijk. In sommige steden krijg je al een boete als je 'niet huishoudelijk' afval (zoals een broodzak) van de grond raapt en weggooid: de krantjes worden gegrepen door de wind, en belanden overal in struiken, en op andere plaatsen op straat: dat mag blijkbaar wel.
Purmerend, 18 Juni 2007: iemand vond de fietsenstalling bij het station blijkbaar te ver lopen.
Purmerend 13 Mei 2008: het is weer zover, wederom is een van de kaartautomaten defect (volgens het scherm slechts 'buiten dienst', maar bruikbaar is ie evenmin) Door het probleem is slechts 1 automaat beschikbaar, wat uiteraard veel irritatie oplevert van mensen die nog op tijd hun kaartje willen hebben. Sommige mensen zullen zeggen dat er aan de andere kant van het station ook nog een automaat is: maar die is praktisch onleesbaar, omdat het scherm veel te weinig licht geeft (de zonnestand maakt niets uit, al staat de zon op de achterkant van de automaat te schijnen, dan nog moet je bijna met je neus op het scherm kijken om te zien wat je doet) Vialis is al ter plaatse (daarvan zie je rechts een van de achterdeuren van de auto) De vertrekstaat, die een paar maanden geleden uit zijn houder ontvreemd werd en toen door onverlaten een paar keer dubbel gevouwen is, ligt al net zo lang in de gesloten wachtruimte, een 'wachtruimte' die sinds de sluiting van het loket begin Februari 2008 niet meer open is. Lang leve dienstverlening anno 2008! Gatverdamme.
13 December 2008, 7 uur 's avonds: de trein van 1 over 7, richting Amsterdam Centraal vertrekt richting eerdergenoemde bestemming. Het is één van de laatsten: met de nieuwe dienstregeling is er geen rechtstreekse treinverbinding vanaf Purmerend met Amsterdam meer: erg vreemd voor een stad die graag als wereldstad gezien wil worden en ooit aan het uitbreiden sloeg als 'overloopgemeente' van Amsterdam. Ik heb overigens geflitst bij deze foto, met de opzetflitser, maar toch is de foto een nogal donker 'gat' geworden.
Dubbeldekkerstammetje 7841 is als een van de eersten voorzien van witte LED-frontseinen: volgens sommige bronnen betreft dit een test, maar volgens andere bronnen is het al definitief dat het hele Nederlandse materieelpark voorzien wordt van deze (in mijn ogen) lelijke kleur verlichting. Flitsen vond ik hier niet netjes, dus wederom een wat donker gat.
Het bevat een computer... dus het kan vastlopen: deze treinaanwijzer, die hoogstens een maandje oud is, is de tijd een beetje kwijt. 7 Februari 2011.
29 April... omstreekts kwart voor 7 's ochtends: Koniginnedag staat voor de deur... zijn hier guerillagardeners aan het werk geweest? Naast de trapopgang achter het vroegere plaatsbewijzenkantoor staan ineens 3 potten met planten... of nou ja, 'planten' dan, het zijn geen echte, wat daarmee een geurilla-gardening actie ook wel erg onwaarschijnlijk maakt, want die werken alleen met het 'echte spul'. Voor wie het begrip guerilla-gardening niets zegt: dit zijn mensen die vaak in groepsverband (via internet) afspreken saaie gemeenteperkjes op te fleuren en zo de wereld wat kleuriger te maken.
Als ik op 14 Juli 2011 het perron op kom lopen sta ik even met m'n ogen te knipperen: de abri aan de overkant is gevuld met allerlei bont gekleurde slaapzakken. Met het Nelson Mandela-beeld dat het jongeren TV-programma 6pack samen met Het Kattenbak Collectief* ergens in Augustus 2004 voor de hoofdingang van het station plaatste in m'n achterhoofd denk ik aan een kunstwerk, tot een van de slaapzakken overduidelijk beweegt en ik ook ergens in een van de hoeken beweging waarneem. Het miezert, van tijd tot tijd gaat de motregen over in gewone regen, en het waait hard: Ik sta al te rillen, laat staan hoe koud de slaapzak-bemanning het moet hebben. Door het gebrek aan licht moest ik een nogal lange sluitertijd gebruiken, dus is de foto niet zo best. * Het Kattenbak Collectief was een groep kunstenaars die zichzelf in 2009 ophief, en verder ging onder diverse andere namen. Doel van het Nelson Mandela beeld was mensen aan het denken zetten. Dat is waarschijnlijk wel gelukt: de krant heeft er redelijk uitvoerig verslag van gedaan, zodat ook mensen die niet per trein reizen uiteindelijk op de hoogte waren van het immense kunstwerk.
|