Station Purmerend
De allereerste treingerelateerde foto waar ik, samen met mijn broer op sta.

De foto is genomen op 3 Augustus 1990, staande bij de (zeer recent) aangelegde invaliden
perronoprit op spoor 2. Het is hoogzomer en het ziet er nogal dor uit, lettende op de
bosjes op de achtergrond.

Rechts, in beeld, maar niet zichtbaar door al het gras, ligt het Beatrixplein, wat (als
het aan de gemeente Purmerend had gelegen) eigenlijk een tweede Tramplein had moeten worden.
Eind 2004 is er een einde gemaakt aan de vele ongebruikte bushaltes, en werd het plein
voorzien van 1 uit en instap bushalte voor de richting Tramplein en 1 in en uitstaphalte
voor de tegengestelde richtingen, en werd het busterrein afgesloten voor autoverkeer.

Ik samen met mijn broer Alex op station Purmerend


Voor een dagje fotograferen op Amsterdam stap ik op trein 4543, om tot de eindbestemming
(Amsterdam) door te reizen, Purmerend 16 Juni 2006.

De trein naar Amsterdam


11 Juli 2006: ik sta op Purmerend te wachten op de eerstvolgende trein naar Amsterdam, om
daarna door te reizen naar Den Haag, om daar de laatste gele Sprinter te 'onderscheppen'

Hier een dubbel plan V stel als trein 3345 richting Hoofddorp: volgens dienstregeling heeft
deze trein eigenlijk één stel teveel.

Dubbele plan V als trein 3345 op station P'end


24 Augustus 2006: Een paar dagen na de koop van m'n eigen digitale camera, ben ik naar
het station van Purmerend getogen om hem uit te proberen waar ik 'm (onder andere) voor
gekocht heb.

Allereerst komt trein 4522 met een dubbele dubbeldekkersstam aan: Loc 1722 verzorgt de trekkracht.

Trein 4522 richting Enkhuizen

Daarna komt trein 3324, waarvan zojuist de deuren gesloten zijn, en die weer klaarstaat
om zijn weg richting Hoorn-Kersenboogerd te vervolgen.

Dubbele Plan V richting Hoorn-Kersenboogerd, trein 3324


Purmerend, 5 September 2006, een dubbel Plan V stel dat ik eerder op de dag
tegenkwam, is weer op weg naar Hoofddorp.

Dubbele Plan V op weg naar Hoofddorp


Het station in de vroege ochtend, het sein staat op groen voor de trein naar Hoofddorp,
Purmerend 6 Oktober 2006, rond half 7 's ochtends.

Groen licht voor de trein naar Hoofddorp


8 December 2006: Plan U 113 keert na een werkbezoek aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik terug
naar zijn standplaats in Haarlem, de volgende dag zou dit stel afscheidsritten rijden
op de lijn Dordrecht - Geldermalsen, omdat de dienst van NS naar Arriva overging.

Plan U 113 op weg naar Haarlem


28 December 2006: Met ingang van de nieuwe Dienstregeling is de Plan V richting
Hoofddorp vervangen door een Plan T.
Op een wat mistige ochtend komt stel 522 als trein 3341 aan op Purmerend.

Plan T 522 op station Purmerend


Purmerend, 16 Januari 2007.

Domme reclame voor NS zelf op station Purmerend

Op een donker station Purmerend staart deze reclame voor de 'servicemedewerkers' op de
stations me aan: een station als Purmerend staat afgebeeld, het gras op de achtergrond
doet in ieder geval niet denken aan een groot en druk station, op Purmerend is evenwel
geen 'servicemedewerker' te bekennen, de kaartautomaten doen vrijwel al het werk: de
lokettiste zit er tussen 7 en 11 vrijwel voor niets.

Overigens zijn de kaartautomaten ook een verhaal apart: ik kwam een keer het perron op, en
hoorde een luid piepende automaat alarm slaan: STORING! knipperde er op het scherm, ik
onthield het nummer van de automaat en zou het de conducteur wel melden wanneer mijn trein aan kwam.
Dus zo gezegd zo gedaan, en toen de deuren open gingen meteen de conducteur gemeld 'of
u misschien door kunt geven dat automaat 101 storing heeft'
Daarop kreeg ik de lauwe reactie terug: 'dat doe ik niet, want dat doen die dingen al
via internet.' Ik opper om de telefoonnummers om storingen te melden dan ook maar te
verwijderen, want zo heeft het geen zin meer.


Purmerend 19 Januari 2007: na de vorige dag nog net de laatste melding rond de extreme
weersomstandigheden opgevangen te hebben, er een half uur later achter te komen dat er
helemaal geen spoorverkeer meer plaatsvond reed alles op vrijdagochtend van en naar
Amsterdam weer volgens het spoorboekje.
Op spoor 1 was na het stationsgebouwtje echter alle verlichting uitgevallen (daar zal de
extreme wind op de een of andere manier wel voor verantwoordelijk geweest zijn)
Dit leverde een wat griezelig aandoend perron op:

Griezelig perron zonder verlichting na storm

En ja: op een foto lijkt het alsof de klok het gewoon doet: maar de secondewijzer had de
mned pgegeven, en hing alleen maar naar beneden.

Secondewijzer klok heeft de moed opgegeven

Wat dat betreft viel het tussen Enkhuizen en Amsterdam wel mee: ook op de terugweg amper
schade gezien.


Purmerend, 7 Februari 2007, een stelletje (in mijn ogen) hyperactieve meiden lopen wat
te dollen op het perron dat aan spoor 1 grenst, één ervan besluit er maar bij te gaan
zitten, en neemt druk pratend plaats op de perronrand.

even zitten...

Op een middag rond half 3 is deze trein nooit druk bezet (hoe dat op de rest van de
lijn zit weet ik niet: ik hoef nooit verder dan Zaandam) beide gedeeltes van de bak
staren me leeg aan.

Erg lege plan Tinus


Eindelijk winterse sferen! Purmerend gehuld in een witte deken, trein 4550 en 4559 (de
trein naar respectievelijk Enkhuizen en Amsterdam) komen aan op station Purmerend.

Luister naar het omroepbericht 'dat vanwege de weersomstandigheden...' (MP3, 390 kb)

Sneeuw! eindelijk!


Purmerend, 15 Februari 2007. Wat ooit 'onze' gezellige (en sinds 2006 uitpuilende)
fietsenstalling was is nu een bouwput: alleen de kluizen staan nog op hun plek: de
fietsenrekken zijn her en der rond de bouwplaats gestald, wat de nodige fietsenchaos
oplevert.

De fietsenstalling is een bende

Je begint toch te twijfelen, dus sloeg ik mijn woordenboek er maar eens op na, maar
nee: het meervoud van kluis is toch echt met een z.

Het is kluizen...

De chaos met de fietsen duurt overigens 'maar' tot een dag in Maart (welke dag weet ik
niet precies)
Waarom een fietsenstalling uitbreiden zo lang duurt weet ik niet.


Purmerend, 18 Februari 2007: De tijd op de CTA's (het bord op de voorgrond) klopt niet
bepaald met de tijd op de echte klok...

Verkeerde tijd


Ernstige vertraging voor de trein van 3 over 9

Purmerend, spoor 1, 20 Februari 2007: de trein van 3 over 9 is ernstig vertraagd:
maar liefst 30 minuten zijn zojuist op de CTA verschenen. Hiervoor was de trein van 3
over half 9 ook al vertraagd, de betreffende trein heb ik aan mijn neus voorbij laten
gaan: toen de uit zes bakken bestaande Regiorunner binnen kwam zag ik mensen al in de
gangpaden staan. Toen de deuren openden zag ik een bomvol balkon, dus ben ik snel naar
voren gerend in de hoop daar een plekje te vinden, maar nee, ook daar was het absurd
druk, nadat ik ingestapt was heb ik mijn hoofd uit de deuropening gestoken en zag ik
een horde van een man of 50 onze kant op komen: ze konden aan de voorkant geen plekje
vinden, en hoopten (net zoals ik) dat het vooraan wat rustiger was.
Nadat de eerste 10 man 'ons' balkon binnestapten ben ik weer uitgestapt: het betrof IRM
materieel, en die hebben zwenkarmen aan de deuren zitten: hinderlijke stangen die bij
het sluiten van de deuren voor nog wat extra ruimtebeperking zorgen.
Ik vond het voor mezelf te link om te blijven staan, de meeste mensen zullen het
doemdenken vinden: maar als er onderweg een aanrijding o.i.d. plaatsvind ontstaat er
grote paniek: zie er dan nog maar eens heel uit te komen in een bomvolle trein.
Dus dat werd wachten op de volgende trein. Nadat de overvolle trein van 3 over half 9
weg was, werd de eerstvolgende trein op de perronaanwijzer meteen al met 10 minuten
vertraging bijgedraaid.
De computer omroep meldde dat 1 keer, waarna het 1 kwartier werd, wat daarna op de CTA
20 minuten werd, waarna snel het bordje met 15 minuten vertraging bijgedraaid werd.
De verbazing en irritatie was duidelijk merkbaar toen het bordje met 15 minuten
vertraging omklapte en 30 minuten werd.
Daarna kwam de levende omroep erachteraan dat mijn trein 'ruim een kwartier later zou
vertrekken'
Ik adviseerde verschillende mensen op het perron dat ze niet gek op moesten kijken als
de trein van 3 over 9 helemaal niet meer zou rijden, of, wanneer deze station Purmerend
nog wel zou weten te bereiken, opnieuw bomvol zou zijn, en dat de kans om mee te reizen
erg klein was. Voor verschillende mensen was dit aanleiding om terug te keren naar
huis, of de auto op te zoeken. Tegen half 10 had ik de trein van 3 over 9 nog niet
gezien, maar ik stond inmiddels wel al meer dan een uur op het station, en ik had het
goed koud gekregen. Ik ben terug naar huis gegaan.
Op Somda.nl las ik de oorzaak van de gigantische vertragingen:
er was een seinstoring bij Bovenkarspel, maar dat hoef je de treinreizigers niet te
laten weten natuurlijk, net zo min als het woord 'vertraging' dat blijkbaar ook niet
meer kan tegenwoordig.


Purmerend, 19 Februari 2007: de fietsenstalling is een kale vlakte. Verder moet je maar
zien hoe je je fiets stalt: want daar is vaak geen ruimte meer voor.

Fietsenstalling anno 19-02-07


Station Purmerend in dichte mist gehuld. 13 Maart 2007.

Dichte mist op station Purmerend


Purmerend, 22 Maart 2007: Vlakbij de trap naar het perron met de wachtruimte heeft een mannetje van
'De Pers' zijn krantjes strategisch neergelegd: precies voor de bak met Metro's. Helaas
voor De Pers hebben de meeste mensen weinig interesse in deze nieuwe krant, die amper
verschilt van Spits of Metro.
De krantjes liggen overigens los op de grond: vandaag waait het behoorlijk. In sommige
steden krijg je al een boete als je 'niet huishoudelijk' afval (zoals een broodzak) van
de grond raapt en weggooid: de krantjes worden gegrepen door de wind, en belanden overal
in struiken, en op andere plaatsen op straat: dat mag blijkbaar wel.

De Pers krantjes strategisch neergelegd voor Metrokrantenbak


Purmerend, 18 Juni 2007: iemand vond de fietsenstalling bij het station blijkbaar te ver lopen.

Alternatief fietsenrek


Purmerend 13 Mei 2008: het is weer zover, wederom is een van de kaartautomaten defect (volgens het scherm slechts 'buiten dienst', maar bruikbaar is ie evenmin) Door het probleem is slechts 1 automaat beschikbaar, wat uiteraard veel irritatie oplevert van mensen die nog op tijd hun kaartje willen hebben.
Sommige mensen zullen zeggen dat er aan de andere kant van het station ook nog een automaat is: maar die is praktisch onleesbaar, omdat het scherm veel te weinig licht geeft (de zonnestand maakt niets uit, al staat de zon op de achterkant van de automaat te schijnen, dan nog moet je bijna met je neus op het scherm kijken om te zien wat je doet)
Vialis is al ter plaatse (daarvan zie je rechts een van de achterdeuren van de auto)

De vertrekstaat, die een paar maanden geleden uit zijn houder ontvreemd werd en toen door onverlaten een paar keer dubbel gevouwen is, ligt al net zo lang in de gesloten wachtruimte, een 'wachtruimte' die sinds de sluiting van het loket begin Februari 2008 niet meer open is. Lang leve dienstverlening anno 2008! Gatverdamme.

Kaartautomaat defect op station Purmerend


13 December 2008, 7 uur 's avonds: de trein van 1 over 7, richting Amsterdam Centraal vertrekt richting eerdergenoemde bestemming. Het is één van de laatsten: met de nieuwe dienstregeling is er geen rechtstreekse treinverbinding vanaf Purmerend met Amsterdam meer: erg vreemd voor een stad die graag als wereldstad gezien wil worden en ooit aan het uitbreiden sloeg als 'overloopgemeente' van Amsterdam.

Ik heb overigens geflitst bij deze foto, met de opzetflitser, maar toch is de foto een nogal donker 'gat' geworden.

Een van de laatste treinen naar Amsterdam

Dubbeldekkerstammetje 7841 is als een van de eersten voorzien van witte LED-frontseinen: volgens sommige bronnen betreft dit een test, maar volgens andere bronnen is het al definitief dat het hele Nederlandse materieelpark voorzien wordt van deze (in mijn ogen) lelijke kleur verlichting.

Flitsen vond ik hier niet netjes, dus wederom een wat donker gat.

Dubbeldekkerstam 7841 met witte LED frontseinen


Het bevat een computer... dus het kan vastlopen: deze treinaanwijzer, die hoogstens een maandje oud is, is de tijd een beetje kwijt. 7 Februari 2011.

Treinaanwijzer is de tijd kwijt


29 April... omstreekts kwart voor 7 's ochtends: Koniginnedag staat voor de deur... zijn hier
guerillagardeners aan het werk geweest? Naast de trapopgang achter het vroegere
plaatsbewijzenkantoor staan ineens 3 potten met planten... of nou ja, 'planten' dan, het
zijn geen echte, wat daarmee een geurilla-gardening actie ook wel erg onwaarschijnlijk
maakt, want die werken alleen met het 'echte spul'.
Voor wie het begrip guerilla-gardening niets zegt: dit zijn mensen die vaak in groepsverband (via internet)
afspreken saaie gemeenteperkjes op te fleuren en zo de wereld wat kleuriger te maken.

Kunstplanten op station Purmerend


Als ik op 14 Juli 2011 het perron op kom lopen sta ik even met m'n ogen te knipperen: de abri aan de overkant
is gevuld met allerlei bont gekleurde slaapzakken.
Met het Nelson Mandela-beeld dat het jongeren TV-programma 6pack samen met Het Kattenbak Collectief* ergens
in Augustus 2004 voor de hoofdingang van het station plaatste in m'n achterhoofd denk ik aan een kunstwerk, tot een van de slaapzakken overduidelijk beweegt en ik ook ergens in een van de hoeken beweging waarneem.

Het miezert, van tijd tot tijd gaat de motregen over in gewone regen, en het waait hard: Ik sta al te rillen, laat staan hoe koud de slaapzak-bemanning het moet hebben. Door het gebrek aan licht moest ik een nogal lange sluitertijd gebruiken, dus is de foto niet zo best.

* Het Kattenbak Collectief was een groep kunstenaars die zichzelf in 2009 ophief, en verder ging onder diverse andere namen. Doel van het Nelson Mandela beeld was mensen aan het denken zetten. Dat is waarschijnlijk wel gelukt: de krant heeft er redelijk uitvoerig verslag van gedaan, zodat ook mensen die niet per trein reizen uiteindelijk op de hoogte waren van het immense kunstwerk.

Overnachten op station Purmerend