Spoorwegovergang en station Purmerend-Overwhere

Ik ben er in het verleden zeer vaak geweest, maar slechts 1 keer met een fototoestel, de
verbouwing heb ik helaas niet vastgelegd.


Purmerend-Overwhere, 1998, bijna alles is nog de in de oude huisstijl, en een trein
naar Schiphol is er nog niet.

Het bijna oneindig lijkende spoor van Purmerend-Overwhere:
De seinen zeiden me genoeg: staat het op groen, dan duurt het niet lang voor de
spoorwegovergang dichtgaat.

oneindig lijkende spoor richting Hoorn gezien

De spoorwegovergang sluit, om de trein naar Enkhuizen door te laten, het groen links
(tussen de fietspaden) is weg, en ook rechts moest het nodige groen er aan geloven
om plaats te maken voor een fietsenstalling, en een 'overzichtelijker geheel'

'Spoorwegovergang sluit voor trein naar Enkhuizen

Na het passeren van de trein naar Enkhuizen ben ik het perron opgelopen, waar ik een
foto maakte van locomotief 1733, de duwende metgezel van de DD-AR stam.

Loc 1733


Purmerend-Overwhere, 8 jaar later, zondag 10 September 2006:

Op een minder snikhete dag dan 8 jaar geleden ben ik weer eens naar dit station getogen, om
de nodige plaatjes te schieten, dit keer met een wat degelijker (en beter) fototoestel.

Ik ben net op tijd voor de stoptrein naar Hoofddorp, in de stralende zon vertrekt de Plan V
zonder 1 in of uitstappende passagier weer naar het volgende station.

Plan V naar Hoofddorp

6 Minuten later is het de beurt aan de Stoptrein van Enkhuizen naar Amsterdam: deze trein
heeft wel enkele passagiers, maar is verder zondags rustig.

Stoptrein naar Enkhuizen

De spoorwegovergang sluit: deze foto is vanaf dezelfde plek genomen als 8 jaar geleden, en
laat de nodige veranderingen zien.

Spoorwegovergang sluit

Het nog steeds uitgestrekte spoor, richting Hoorn gezien:

uitgestrekt spoor


Purmerend-Overwhere, 14 Juli 2007. De wachtruimte is, samen met het loket nu al bijna 2,5 jaar gesloten.
Wil je toch een kaartje van een persoon, dan zul je naar het postkantoor (officiëel een postagentschap)
ongeveer 250 meter verderop, in het winkelcentrum Makado, moeten lopen. Voor ouderen en slecht ter
been zijnden lijkt me dat niet makkelijk, maar op station Purmerend heeft men het wel heel bont gemaakt.
Daar wordt men vriendelijk verwezen naar het postkantoor* dat, hemelsbreed gemeten, een slordige 650
meter verderop zit: en ik zeg er nadrukkelijk hemelsbreed bij, want de weg ernaar toe is allesbehalve recht.

* Per 25 mei 2009 is ook dit postkantoor gesloten: je dient nu naar Bruna in de Hoogstraat te gaan, of
naar Office Plaza in de Peperstraat: ongeveer een kilometer lopen.

Voormalige wachtruimte station Purmerend-Overwhere

Inmiddels is de lege wachtruimte en het voormalige loket ook al weer verleden tijd, want een paar maanden
na het maken van deze foto's is er een broodjeszaak geopend, waar dankbaar gebruik van gemaakt wordt, en
niet onterecht natuurlijk, want daarmee is ook de mogelijkheid terug om beschut te wachten op de trein.
Ook op station Purmerend is men bezig een ondernemer te zoeken die zich wil vestigen in het oude
plaatsbewijzenkantoor. Nee, het is duidelijk, geld mag het niet kosten, alleen als het geld oplevert wil NS
wel iemand in zo'n huisje laten werken.

Blik op wachtruimte


Purmerend Overwhere. 17 September 2008, een van de spoorbomen is een kopje kleiner
gemaakt (ik vermoed door schooljeugd die graag op de spoorbomen hangt...)

geknakte slagboom


Op de foto zie je de H-balk van een bovenleidingsportaal, en normaal de horizontale verbinding vormt tussen de 2 masten. Een dergelijk portaal kan veel hebben, maar een plotselinge verhoging van krachten op een dergelijke staalconstructie, zoals een boom op de bovenleiding, gaat wat te ver. Op 16 Oktober 2009 waaide het nogal hard: er stond geen storm, zoals de krant wel suggereerde: de windstoten lieten de windmeter meerdere malen kracht 8 aantikken.

Een van de bomen aan de Churchill-laan besloot er de brui aan te geven, en viel op het stuk bovenleiding dat over de overweg hangt, waarbij de gefotografeerde balk behoorlijk verwrongen werd.
Omdat niet bekend was of er nog spanning op de bovenleiding stond werd het station ontruimd en de overweg voor het reguliere wegverkeer in beide richtingen afgesloten.

Dit zou overigens de laatste keer zijn dat er aan deze kant van het spoor in de directe omgeving een boom op het spoor of het asfalt kon vallen. Later werden meerdere bomen in de omgeving gekapt, al dan niet naar aanleiding van het omvallen van onderstaande boom.
17 Oktober 2009.

Stalen H-balk van bovenleidingsportaal

Het bewuste stuk beter in beeld: je kan precies zien dat de boom de bovenleiding geraakt heeft vlak bij een draagbok: precies op dat punt is de balk het sterkst verbogen. Het bruine voorwerp op de voorgrond is een stuk rails dat er niets mee te maken heeft: het lag er al een tijdje.

verwrongen stalen H-balk van bovenleidingsportaal


De overweg bij station Overwhere, maar dan op een foto met een sluitertijd van 30 seconden... 12 Oktober 2009.

Overweg met lange sluitertijd


21 Februari 2011: Ik heb er als 'spotter' (echt een treinspotter vind ik mezelf niet) en ook als wachtend
passagier op de trein al meerdere malen bijna-aanrijdingen plaats zien vinden, maar op 19 Februari 2011 ging het echt mis.

Bloemen en een vlag van de Dominicaanse republiek, vastgebonden aan een van de
bovenleidingsmasten bij station Purmerend, markeren de plek waar nog geen 48 uur geleden
een aanrijding met dodelijke afloop plaatshad: 3 man wilden eigenlijk de trein naar Hoofddorp
nog halen, maar de bomen waren al gesloten. 2 man van het trio bleven achter de bomen, de
derde besloot de waarschuwingen te negeren, en kroop er onderdoor. Hij werd gegrepen door
de intercity richting Hoorn, en overleed ter plekke.

Ongeveer een minuut na het maken van deze foto sluit de overweg om zowel de stoptrein naar
Hoofddorp als de intercity richting Hoorn door te laten. Werkelijk onvoorstelbaar is het dan ook
om te zien dat een stuk of 10 passagiers die zojuist uit de stoptrein richting gestapt zijn de al geruime tijd
dalende bomen, en op een gegeven moment ook gesloten bomen volledig negeren en, terwijl de
intercity naar Hoorn al zichtbaar aan komt stormen, gewoon het spoor oversteken: Het zal
waarschijnlijk wel nooit tot sommige mensen doordringen.

Bloemen en vlag op plaats van dodelijk ongeluk