Spoorwegovergang en station Purmerend-Overwhere
Ik ben er in het verleden zeer vaak geweest, maar slechts 1 keer met een fototoestel, de Purmerend-Overwhere, 1998, bijna alles is nog de in de oude huisstijl, en een trein naar Schiphol is er nog niet.
Het bijna oneindig lijkende spoor van Purmerend-Overwhere:
De spoorwegovergang sluit, om de trein naar Enkhuizen door te laten, het groen links
Na het passeren van de trein naar Enkhuizen ben ik het perron opgelopen, waar ik een
Purmerend-Overwhere, 8 jaar later, zondag 10 September 2006:
Op een minder snikhete dag dan 8 jaar geleden ben ik weer eens naar dit station getogen, om
Ik ben net op tijd voor de stoptrein naar Hoofddorp, in de stralende zon vertrekt de Plan V
6 Minuten later is het de beurt aan de Stoptrein van Enkhuizen naar Amsterdam: deze trein
De spoorwegovergang sluit: deze foto is vanaf dezelfde plek genomen als 8 jaar geleden, en
Het nog steeds uitgestrekte spoor, richting Hoorn gezien:
Purmerend-Overwhere, 14 Juli 2007. De wachtruimte is, samen met het loket nu al bijna 2,5 jaar gesloten. Wil je toch een kaartje van een persoon, dan zul je naar het postkantoor (officiëel een postagentschap) ongeveer 250 meter verderop, in het winkelcentrum Makado, moeten lopen. Voor ouderen en slecht ter been zijnden lijkt me dat niet makkelijk, maar op station Purmerend heeft men het wel heel bont gemaakt. Daar wordt men vriendelijk verwezen naar het postkantoor* dat, hemelsbreed gemeten, een slordige 650 meter verderop zit: en ik zeg er nadrukkelijk hemelsbreed bij, want de weg ernaar toe is allesbehalve recht.
* Per 25 mei 2009 is ook dit postkantoor gesloten: je dient nu naar Bruna in de Hoogstraat te gaan, of
Inmiddels is de lege wachtruimte en het voormalige loket ook al weer verleden tijd, want een paar maanden
Purmerend Overwhere. 17 September 2008, een van de spoorbomen is een kopje kleiner gemaakt (ik vermoed door schooljeugd die graag op de spoorbomen hangt...)
Op de foto zie je de H-balk van een bovenleidingsportaal, en normaal de horizontale verbinding vormt tussen de 2 masten. Een dergelijk portaal kan veel hebben, maar een plotselinge verhoging van krachten op een dergelijke staalconstructie, zoals een boom op de bovenleiding, gaat wat te ver. Op 16 Oktober 2009 waaide het nogal hard: er stond geen storm, zoals de krant wel suggereerde: de windstoten lieten de windmeter meerdere malen kracht 8 aantikken.
Een van de bomen aan de Churchill-laan besloot er de brui aan te geven, en viel op het stuk bovenleiding dat over de overweg hangt, waarbij de gefotografeerde balk behoorlijk verwrongen werd.
Dit zou overigens de laatste keer zijn dat er aan deze kant van het spoor in de directe omgeving een boom op het spoor of het asfalt kon vallen. Later werden meerdere bomen in de omgeving gekapt, al dan niet naar aanleiding van het omvallen van onderstaande boom.
Het bewuste stuk beter in beeld: je kan precies zien dat de boom de bovenleiding geraakt heeft vlak bij een draagbok: precies op dat punt is de balk het sterkst verbogen. Het bruine voorwerp op de voorgrond is een stuk rails dat er niets mee te maken heeft: het lag er al een tijdje.
De overweg bij station Overwhere, maar dan op een foto met een sluitertijd van 30 seconden... 12 Oktober 2009.
21 Februari 2011: Ik heb er als 'spotter' (echt een treinspotter vind ik mezelf niet) en ook als wachtend passagier op de trein al meerdere malen bijna-aanrijdingen plaats zien vinden, maar op 19 Februari 2011 ging het echt mis.
Bloemen en een vlag van de Dominicaanse republiek, vastgebonden aan een van de
Ongeveer een minuut na het maken van deze foto sluit de overweg om zowel de stoptrein naar
|