Nieuw
Ik loop nu sinds een tijdje weer dagelijks onder het CS door van de bus naar de tram (op weg naar m'n werk) en op de terugweg van tram naar bus. Op een gegeven moment weet je dan precies hoe elke trein klinkt bij het remmen, optrekken, deuren sluiten en valt een afwijkend geluid al snel op.
Op 16 Mei 2012 twijfel ik ook even als ik onder spoor 14 en 15 door loop en een
Als ik de roltrap richting busplatform opgelopen en naar mijn bus gelopen ben, die
De V250, zoals dit treinstel officieel heet had eigenlijk allang in dienst moeten
Enkele seconden na het maken van deze foto blokkeerde de reguliere, wel
Als ik op 14 Juli 2011 het perron op kom lopen sta ik even met m'n ogen te knipperen: de abri aan de overkant is gevuld met allerlei bont gekleurde slaapzakken. Met het Nelson Mandela-beeld dat het jongeren TV-programma 6pack samen met Het Kattenbak Collectief* ergens in Augustus 2004 voor de hoofdingang van het station plaatste in m'n achterhoofd denk ik aan een kunstwerk, tot een van de slaapzakken overduidelijk beweegt en ik ook ergens in een van de hoeken beweging waarneem. Het miezert, van tijd tot tijd gaat de motregen over in gewone regen, en het waait hard: Ik sta al te rillen, laat staan hoe koud de slaapzak-bemanning het moet hebben. Door het gebrek aan licht moest ik een nogal lange sluitertijd gebruiken, dus is de foto niet zo best. * Het Kattenbak Collectief was een groep kunstenaars die zichzelf in 2009 ophief, en verder ging onder diverse andere namen. Doel van het Nelson Mandela beeld was mensen aan het denken zetten. Dat is waarschijnlijk wel gelukt: de krant heeft er redelijk uitvoerig verslag van gedaan, zodat ook mensen die niet per trein reizen uiteindelijk op de hoogte waren van het immense kunstwerk.
Een lok van ACTS komt met de huisvuiltrein door Zaandam: de leek ziet waarschijnlijk weinig bijzonders, maar de spoorkenner ziet al meteen dat er iets niet klopt, en dat is dan ook juist: op de oorspronkelijke foto stond een bovenleidingspaal verschrikkelijk in de weg: een paar uurtjes digitaal knippen en plakken losten dat probleem op. Voor wie denkt: hé, hij heeft de frontseinen ook maar meegenomen, nee, die kloppen wel: of het mag weet ik niet, maar deze trein voerde alleen een rangeersein aan de voorzijde.
Deze 2 schattige lokjes van EETC, die vermoed ik gebruikt worden voor het rangeren van de autoslaaptreinen staan wat treurig verlaten te wachten: de zeiltjes onder de loks zijn denk ik bedoeld om olielekkage in de bodem te voorkomen: de blauwe afdekzeilen voor de roosters kan ik nog wel begrijpen. 3 September 2011.
Terwijl achter mij de klanken van een Guus Meeuwis concert uit het Philips stadion schallen, heeft de machinist van de uiterlijk oersaaie 186 met containertrein richting een mij onbekende bestemming zojuist op z'n gemak koffie gehaald. Enkele minuten later mag hij zijn trein weer in beweging zetten, als er rechts van mij een stoptrein vertrokken is. Personen ingevoerd in het goederenwereldje weten er vast meer van... Deze, en onderstaande foto: 18 Juni 2011.
Ik zie het nu pas, ondanks het feit dat ik er al meerdere malen ben geweest. Het 'Grand Cafe La gare du sud' op station Eindhoven, heeft zo te zien van de koploper-revisie gebruik gemaakt, en diverse mogelijkheden om te zitten zijn dan ook de bekende oranje koploperbanken: een comfort dat we sinds de revisie helaas moeten missen, want de huidige banken zitten lang niet zo lekker.
Een aanrader overigens, dat Gare du Sud. De bediening is er snel, de prijzen zijn goed, en het uitzicht over het chaotisch aandoende stationsplein werkt ontspannend: terwijl jij rustig iets eet, kun je op je gemak kijken naar al die mensen onder je. 29 April... omstreekts kwart voor 7 's ochtends: Koniginnedag staat voor de deur... zijn hier guerillagardeners aan het werk geweest? Naast de trapopgang achter het vroegere plaatsbewijzenkantoor staan ineens 3 potten met planten... of nou ja, 'planten' dan, het zijn geen echte, wat daarmee een geurilla-gardening actie ook wel erg onwaarschijnlijk maakt, want die werken alleen met het 'echte spul'. Voor wie het begrip guerilla-gardening niets zegt: dit zijn mensen die vaak in groepsverband (via internet) afspreken saaie gemeenteperkjes op te fleuren en zo de wereld wat kleuriger te maken.
Het stationsplein van Hilversum, wat ook nog wel eens gekscherend 'De Draaischijf' genoemd schijnt te worden, ziet eruit als een soort slagveld: de harde wind op deze 5 Februari 2011 is de schuldige: zo nu en dan schuiven nog steeds fietsen over het plein als er weer een windvlaag volgt.
Ik zit vandaag, 11 Juni 2011, in de trein richting Amersfoort, om in Hilversum uit te stappen: vlak nadat we Naarden-Bussum gepasseerd zijn begint het te stortregenen, de regen klettert tegen het raam en ik kijk dan altijd met enige fascinatie naar de schuifraampjes die nu uiteraard dicht zijn, en geen druppel water doorlaten. Ik kan alleen maar verdwalen in gedachten hoe lang het geduurd heeft voordat men een goed afsluitend raampje ontworpen had.
Terwijl ik zo in gedachten verzonken ben, krijg ik ineens het vermoeden dat ik flitsen zie. Het gebrek aan
Wanneer ik even later op Hilversum uitstap en het zo goed als droog is loop ik richting de uitgang: een
Als ik een uur later uit de modelspoorzaak kom is alles rustig, en resteert alleen een mooi uitzicht op de bui
'Vroegâh', ik heb het in ieder geval zo vaak op testbeelden, teletekst en de teletekst-selectie zien staan
NOVEC beheert dan ook de infrastructuur om signalen de wereld in te slingeren: de antennes zijn, zoals
Vrijdag 25 Maart 2011: Een vroeg ingaan van de zomertijd? (de zomertijd ging dit jaar in op zondag 27 Maart) Nee, de linkerklok (inzet) is de tijd een beetje kwijtgeraakt, en is een minuut of 55 achter gaan lopen op de rechter (andere inzet): eerst dacht ik aan een verdraaid uurwerk, maar toen de secondenwijzer wel netjes op het uur even stil bleef staan en de minutenwijzer een minuut versprong bleek toch dat er ergens wat mis was.
Het gemopper is niet van de lucht als op Purmerend deze combinatie Victors als trein 3323 aan komt. Fijn, denk ik, eindelijk weer een trein waar je aardig in de stoelen weg kan dommelen, en die tenminste warm is: zelfs op deze miezerige dagen is het in de SLT's vaak aan de frisse kant, alsof de airconditioning aanstaat. De eerste is waarschijnlijk de 889: op een andere foto is het nummer net niet geheel in beeld gekomen. De achterste V is met 100 % zekerheid de 454. Vanwege de massale winter-uitval van vooral nieuw materieel zoals SLT, was dit, zelfs nog op deze 12 Mei 2011, weer een vrij regelmatig zichtbaar tafereel. 21 Februari 2011: Ik heb er als 'spotter' (echt een treinspotter vind ik mezelf niet) en ook als wachtend passagier op de trein al meerdere malen bijna-aanrijdingen plaats zien vinden, maar op 19 Februari 2011 ging het echt mis. Bloemen en een vlag van de Dominicaanse republiek, vastgebonden aan een van de bovenleidingsmasten bij station Purmerend, markeren de plek waar nog geen 48 uur geleden een aanrijding met dodelijke afloop plaatshad: 3 man wilden eigenlijk de trein naar Hoofddorp nog halen, maar de bomen waren al gesloten: 2 man van het trio bleven achter de bomen, de derde besloot de waarschuwingen te negeren, en kroop er onderdoor. Hij werd gegrepen door de intercity richting Hoorn, en overleed ter plekke. Werkelijk onvoorstelbaar is het dan ook om te zien dat als de overweg een minuut na het maken van deze foto sluit om zowel de stoptrein naar Hoofddorp als de intercity naar Hoorn door te laten, een stuk of 10 passagiers die zojuist uit de stoptrein gestapt zijn de al geruime tijd dalende bomen, en op een gegeven moment ook gesloten bomen volledig negeren, en terwijl de intercity naar Hoorn al zichtbaar aan komt stormen, gewoon het spoor oversteken: Het zal waarschijnlijk wel nooit tot sommige mensen doordringen.
Lopende naar het statoin zie ik tussen de bebouwing door een locomotief in kleuren die niet bij reizigerstreinen horen. RRF's 16 staat met een slijptrein van Speno (RR16M10) te wachten op groen. De betreffende slijptrein was hoogstwaarschijnlijk onderweg naar Leeuwarden. Achter het slijpgedeelte hangt waarschijnlijk (aan de schotel- antenne te zien) een verblijfswagen voor het personeel. 27 Januari 2011.
Wat ik opvallend vond was het feit dat het geheel mocht vertrekken, ondanks het witte kruis, een beveiliging om te
Een mij onbekend type dieselloc van VolkerRail staat met de mobiele werkplaats aan de haak te wachten op het emplacement van Hoorn. De betreffende trein werd hoogstwaarschijnlijk ingezet bij vernieuwingswerkzaamheden tussen Purmerend en Zaandam. 7 Februari 2011.
Het bevat een computer... dus het kan vastlopen: deze treinaanwijzer, die hoogstens een maandje oud is, is de tijd een beetje kwijt. 7 Februari 2011.
NS Hispeed, onderdeel van het financiëel wankelende HSA, exploiteert de Fyra: een van de meest onderbezette verbindingen op dit moment. Het is te hopen dat de staat van de rijtuigen niet de huidige financiële stand van zaken weergeeft, want op 2 Februari 2011 is achter de Fyra stam dit aardig afgetrapte ICRm rijtuig geplakt: de buitenkant had op flink wat plekken schade aan de verf/stickers, een aantal deuken in de wand en binnenin waren overal gips-afdrukken te zien, alsof werklui er druk in- en uitgebanjerd waren, en er geen tijd was geweest de rotzooi op te ruimen.
18 December 2009: de dag ervoor is het treinverkeer al half platgegaan door sneeuwval, en vandaag, na nog meer sneeuw, is de aanzet gegeven voor een winter waarin grootschalige verstoringen van de treindienst en ander openbaar vervoer eerder regel dan uitzondering zouden blijken, en de geldigheid van de Kruidvat-dagkaarten zelfs 2 weken verlengd werd, om mensen de kans te geven ze op te maken. Overigens viel de toestand in Noord-Holland wel mee: in Friesland en Groningen kon je pas echt spreken van onbegaanbare stations en sporen. De spoorwegovergang bereiken duurde overigens 3 keer zo lang als normaal: in de stad was prima gestrooid, maar op het fietspad naar de overweg toe uiteraard niet: dat was een glibberige half platgereden mengsel van sneeuw en ijs: de fietsbanden wat leeg laten lopen hielp zoals gewoonlijk voor het verkrijgen van meer grip.
Ik heb er ook nog staan filmen, en borg de camera helaas net iets te vroeg op: net nadat ik de camera uitgezet had en van het statief had gehaald kwam er een trein langs die uit 4 plan V's bestond.
Nadat de trein die ik zou nemen opgeheven bleek te zijn, en ik een groepje beteuterde Duitse toeristen tekst en uitleg heb verschaft over de mededeling die alleen in het Nederlands omgeroepen werd, worstel ik me door hetzelfde groepje beteuterde Duitse toeristen, omdat deze goederentrein voor mij natuurlijk als een volslagen verrassing kwam. Op de gok afdrukkend (de camera stond nog op het LCD-scherm in plaats van de zoeker) kan ik nog net ACTS' 7110 met een elektrische lok (189 096) en goederentrein aan de haak, op de foto zetten. De 7110 is een vrij jonge telg in de ACTS familie: de betreffende loc is pas begin januari 2010 in dienst gekomen bij ACTS, en is de voormalige Rail4Chemicals' 1203. 2 Oktober 2010.
7 Oktober 2010: ik sta, zoals dat bijna altijd gaat tussen mij en goederentreinen, op de verkeerde plek als ACTS met de dagelijkse vuilnistrein (trein 50011) richting de Amsterdamse Westhaven exact op tijd door Zaandam komt zetten: het klonk overigens alsof loc 7104 het bijzonder zwaar had: luid brullend trok deze zijn last richting de Hemtunnel.
Railions 6416 staat zonder machinist te wachten met zijn goederentrein: toen ik in de avond, een uur of 2 later, in de trein terug naar Amersfoort zat zag ik de betreffende trein langzaam langs het raam glijden: van het goederenwereldje snap ik nog steeds vrij weinig.
In goederenwalhalla Amersfoort, ik ben er deze vrijdag 8 Oktober 2010 weer eens, staat ACTS' 1609 zoemend te wachten met zijn containertrein.
Langzaam glijden Koplopers 4229 en 4223 door Amersfoort, om even later tot stilstand te komen: ze lijken
De tijd lijkt wel stil te staan, daar in Deventer! Olympische Koploper 4240 op 4 Oktober 2008 en 8 Oktober 2010.
Zaandam 2 Oktober 2010: ik sta op het punt voor de eerste keer in m'n leven in een SLT te stappen, om er al gauw achter te komen dat het bijzonder krappe treinstellen zijn.
En inderdaad, de 2439, is nogal... |