rgb_1c Menno's treinenpagina

Overheid verklaart prijsberekening 9292ov.nl geldig: "Hier! Camiel, doe jij er eens wat aan! Ik ben dat kutproject helemaal zat!": Een vervoersbewijs doorgedrukt op basis van macht: ingevoerd voor problemen die amper bestaan hebben...

***Dit artikel had eerder moeten verschijnen, maar ik was dit onderwerp even zat. Zodoende is dit artikel uitgekomen in December 2011, terwijl het overgrote deel van de zaken in 2010 speelde. Zodoende een ongewijzigd artikel met de zaken uit de betreffende periode.***

Zo:

  • werd op 20 April het ongelofelijke besluit genomen dat de chipkaart in de regio Amsterdam volledig afgeschaft zou worden op 3 Juni 2010
  • verbaasde ik me over de prijs van een busrit van de Prins Hendrikkade naar de Pinksterbloemstraat: het bleek een verschil tussen Connexxion en het GVB te zijn, die beiden dezelfde haltes aandoen, maar toch een prijsverschil van 3 cent hanteren.
  • faalde het systeem rondom Utrecht en Amersfoort op zondag 16 mei 2010 in zijn geheel, door alle aangeboden chipkaarten ongeldig te verklaren: een software-update was de oorzaak van deze domme fout.
  • maakte ik op 24 mei 2010 een NS-automaat onbruikbaar door er m'n chipkaart op te laden
  • werd ik een week voor de verplichtstelling van de kaart ineens benaderd door een journaliste van het Noordhollands Dagblad, die mijn bericht op het lompe, logge Tros Radar forum had gelezen, en vroeg ik mijn verhaal wou doen (en dat wou ik natuurlijk wel...)
  • maakte ik een paar ritten op de dag van de verplichtstelling (3 juni 2010), en zag weinig opvallende dingen.
  • zag ik een paar dagen later dat grote groepen reizigers gretig hun portemonnee lieten plunderen door massaal de dure wegwerpkaartjes te kopen
  • besloot ik op 25 juni 2010 eens met de draagvleugelboot van Amsterdam naar IJmuiden te gaan
  • verbaasde ik me over de prijs van dat vaartochtje
  • moest ik me op diezelfde dag nog behoorlijk zorgen maken over m'n saldo
  • moest ik op diezelfde dag nog de acrobaat uithangen toen ik noodgedwongen m'n kaart in de bus op moest laden
  • kon ik ook nog even de rijen bij de oplaad-automaten en het loket van metrostation CS gadeslaan, waar het, met dat makkelijke kaartje, toch wel opvallend druk is sinds de totale verplichtstelling
Maar laten we bij het begin beginnen...

Op 20 April volgde een ongelofelijk besluit: Camiel Eurlings, die het chip-project overgenomen heeft van Huizinga, vond het geen probleem om per 3 Juni 2010 de strippenkaart in de regio Amsterdam en omstreken ongeldig te verklaren. Dat zal ze vast niet met de kop boven dit artikel gezegd hebben: het in de mond nemen van een dergelijk scheldwoord is natuurlijk een doodzonde voor een CU-lid, maar ongetwijfeld zal ze er graag vanaf gewild hebben.

Het besluit is in ieder geval heel vreemd: Huizinga had ons beloofd dat er, voordat het onderzoek naar de tarieven afgerond was, er met geen woord over verdere afschaffing gepraat zou worden: pas als bekend zou worden hoe de opbrengstneutraliteit in elkaar stak zou er weer over volledige afschaffing van de strippenkaart in andere regio's gepraat worden.

Ik heb nooit iets gelezen over een uitkomst van dat onderzoek, al zal ik een eventuele uitkomst wel genegeerd hebben, omdat het toch 'wel goed' zat met het in het onderzoek onderzochte onderwerp. Daarin draait het, net als zoveel andere zaken rondom de chipkaart, niet om de reiziger, maar om de vervoersbedrijven.

De opdrachtgevers (de stadsregio's dus) moeten de opbrengstneutraliteit aantonen: juist een van de grootste belanghebbende bij invoering van de chipkaart moet aantonen dat ze niet meer gaan verdienen met de chipkaart dan nu met de strippenkaart. De uitkomst van dat onderzoek zal dan ook niet erg opmerkelijk zijn (als het er überhaupt nog is) en luidden dat de kostenneutraliteit gegarandeed is.

Een kostenneutraliteit waar ik grote vraagtekens bij zet: uit mijn eigen statistieken blijkt dat veel van mijn ritten (flink) duurder worden, en slechts enkele ritten iets goedkoper: ik zal vast niet de enige zijn. Dat, samen met het feit dat de gemakskaartjes op de bus en tram afgeschaft worden, en worden vervangen door veel duurdere wegwerpchipkaartjes, wat de reizigers naar een duurdere (in vergelijking met de strippenkaart) chipkaartrit dwingt, doet mij vraagtekens zetten bij het feit hoe men niet meer verdient dan met de strippenkaart.

Hoewel... het GVB doet buitengewoon veel moeite veel geld uit te geven aan claims rondom de chipkaart: mijn laatste, met een bedrag van slechts 3 cent, wordt nu al meer dan een maand lang van afdeling naar afdeling gestuurd (nee, dat weet ik niet zeker: het is slechts een gok) en er wordt maar over en weer gebeld: zeker voor zo'n bedrag zou je verwachten dat ze maar meteen terugstorten, omdat alleen de envelop openmaken waarschijnlijk meer kost.

Maar hun bedrijfs-administratie is toch al 1 grote bende, dus misschien proberen de medewerkers zelf nog wat orde te scheppen in de door hun werkgever geschapen chaos.
Ze maken hun klanten van alles wijs, en proberen dat vooral met hele slechte smoezen: zoals het feit dat er, ergens in Nederland, nog iemand rondloopt met mijn rekeningnummer: dat werd me aan de telefoon letterlijk verteld, inclusief een voornaam en woonplaats van diegene die volgens het GVB gezegend is met dezelfde 7-cijferige combinatie.

Een telefoontje naar de ING bank leverde op dat dat natuurlijk onmogelijk is. Achterstand is 1 ding, maar je medewerkers trainen in het voorliegen van je klanten is een tweede.

Mislukking

De huidige chipkaart mag gerust een mislukking genoemd worden: en dat is gemakkelijk te verklaren: als eerste is de reiziger niet als uitgangspunt genomen: het gaat puur om de vervoersbedrijven.
Het tweede probleem is dat het helemaal geen '1 kaart voor al het OV' is: elke vervoerder mag zijn eigen tarieven bepalen in overeenstemming met de stadsregio's, en er zijn eigen voorwaarden op nahouden.

Een nog veel erger punt is het feit dat de kaart weliswaar bij elk bedrijf te gebruiken is, maar dat elke vervoerder op een treinstation zijn eigen apparatuur heeft staan, en daar, bij vergissing van de gebruiker, ook zware financiële consequenties aan verbind: als er iets verwarrend werkt richting de reiziger, is het wel verschillende apparatuur voor dezelfde kaart, waarvan de slogan toch was '1 kaart voor al het OV!'

Een heel belangrijk punt is de informatie richting de reiziger geweest: de eerstelingen die vrijwillig een chipkaart aanschaften, is van begin af aan een perfect werkend systeem voorgeschoteld. Storingen bestonden niet, om over de werkwijze die je moest hanteren als er toch een storing voor zou komen maar niet te spreken. Ging het dan toch mis, dan werd/wordt bijna altijd de reiziger als schuldige aangewezen, als deze al personeel trof met verstand van zaken: de 'early adopter' is simpelweg gebruikt als proefkonijn en nooit serieus genomen.

Naast de gebrekkige informatie is bij veel mensen een te hoge verwachting van gemak en snelheid ontstaan: er is zo hard op de 'voordelen' van dit systeem gehamerd dat veel mensen bij storingen en fouten in het systeem meteen afhaakten, of op een enorme bureaucratische muur stuitten: het project is van begin af aan door een roze bril bekeken, en duidelijk nooit echt in de praktijk getest en zeker niet met een concreet doel voor ogen wat betreft de mogelijkheden van die kaart.

"Door onze eigen administratieve pleuriszooi krijgt u geen geld terug"

Als er iets nieuws bedacht wordt, mag er van mij ook een strenge waakhond (en dan een echte, en niet zo'n slappe als bijvoorbeeld het CBP) op de financiële administratie van de OV-bedrijven gezet worden. Hiernaast zie je het resultaat van de administratie-chaos van het GVB: een brief waarin staat dat ik te laat ben geweest met indienen van m'n claim.

Dat zou, volgens een medewerkster van het GVB die ineens uit eigen initiatief opbelde, komen door het feit dat ik het claimformulier met een reisdatum van 30 September 2009 ingeleverd had, terwijl dat toch echt 30 December 2009 is geweest: de digitaal ingevulde versie zoals deze uit de printer was komen rollen, staat, helaas voor dat stel amateurs, toch echt met een datum van 30 December 2009 in m'n computer.

Maar nee, dan was ik alsnog te laat geweest: door hun eigen geschapen bende is mijn op 12 Februari 2010 verzonden formulier pas op 11 April (!) onder mensenogen gekomen en ja, dat is te laat. De achterstand werd er ook bij hun bijgesleept. En dan ook nog ontkennen dat de kwestie ze boven het hoofd groeit!

Uw claim is afgewezen
In de documenten...

Naar aanleiding van de FENS-uitgaven, waar NS koste wat kost op had willen blijven zitten, dook ik eens in het rapport daarover: NS had 300 miljoen van de 1,3 miljard euro al verbrasd, over de rest was nog geen verantwoording afgelegd.
Via dat document kwam ik bij andere documenten rondom de chipkaart uit.

Daaruit blijkt onder andere ook dat men al sinds '92 loopt te bakkeleien over 1 kaart voor al het OV. Al die vergaderingen liepen keer op keer stuk omdat elk vervoersbedrijf weer andere eisen had, waar andere vervoerders niet mee akkoord gingen en andersom. Toen de besluitvorming concreter werd, bleef er nog steeds geharrewar over wat die kaart nou eigenlijk moest kunnen: Daar plukken we nu de vruchten van: elk vervoersbedrijf heeft zijn eigen chipkaarteiland geschapen, inclusief zijn eigen klachtenregelingen en voorwaarden.

Wie verder leest in de documenten komt er achter dat van de chipkaart vooral in het nieuwe millenium niet veel meer over is dan een prestige-project. Elke vervoerder moest en zou de eerste zijn met het bruikbaar maken ervan. Vanuit diverse hogere instanties (provincieraden en dergelijke) werd zo nu en dan zelfs gehamerd op een snelle invoer van het systeem waar, volgens hen, 'de reiziger absoluut bij gebaat zou zijn'. Op die manier krijg je de huidige houtje-touwtje kwaliteit, en draait het er alleen maar om dat je als gemeente iets hebt om mee te pronken: als je als gemeente zo denkt, is de reiziger wel heeel ver uit beeld geraakt.

Wat verder nooit duidelijk gemaakt is, is wat die kaart nou eigenlijk moest kunnen: er werd van alles beloofd, maar er is nog maar heel weinig van over. Retourtjes voor de trein bestaan niet meer in chipkaartland: het systeem is te dom het te begrijpen.
Voordelige kaartjes bestaan niet meer: dat is geen technische onmogelijkheid, maar pure onwil van de maatschappijen.
Producten kunnen alleen maar op 1 kaart onder ingewikkelde voorwaarden.

Negeer je reizigers

Een, al eerder aangehaald, punt is de reiziger serieus nemen: werkelijk ontelbaar vaak wordt de reiziger bij fouten in de kostenberekening als schuldige aangewezen. Die móet het wel fout gedaan hebben: computers maken namelijk geen fouten!

Daarnaast mag je als reiziger al blij zijn als er überhaupt op je klachten gereageerd wordt. Wordt er wel op gereageerd, dan worden de fouten standaard afgedaan alszijnde 'kinderziektes' en het feit dat het nog maar een test is. Als het echt een test was, hadden ze iedereen die er mee wou gaan reizen gratis een kaart moeten verstrekken inclusief wat saldo en een brief waarin gevraagd wordt of elke storing zo spoedig mogelijk gemeld kan worden: ook dat is nooit gebeurd.
Inmiddels worden de kinderziektes nog steeds regelmatig van stal gehaald: er wordt simpelweg over de rug van de reiziger geëxperimenteerd: die heeft over het algemeen toch geen keus, dus die kan prima als proefkonijn dienen.

Dank voor uw harde kritiek

Schreef ik in het vorige deel nog over de verdwenen kostentabelletjes op 9292ov.nl, ik heb nog niet geschreven dat ik daar ook een... mwah, toch wel kwaad mailtje richting 9292 over gestuurd heb.

Wat wou het geval: 9292 stapte af van de kostentabellen die met drop-down menu's werkten. Voortaan moest je elke rit maar even door de reisplanner gooien. Een verschrikkelijk onhandig systeem. Ik liet dan ook duidelijk merken dat het huidige systeem zo ingewikkeld en tijdrovend werkt dat de oude kostentabelletjes dan zelfs nog 'handig' waren.

Een week of 2 later werd ik vriendelijk bedankt voor mijn woede-uitbarsting: Met mijn bericht konden ze hun service nog verder verbeteren.

Service en verbeteren: twee woorden waar menig vervoersbedrijf nog wat van kan leren, want, eerlijk is eerlijk, ik ben niet altijd even netjes geweest richting 9292, maar ik kreeg wel altijd antwoord, en dat is iets wat Connexxion nog nooit gedaan heeft en Arriva na 1 maal voor gezien gehouden heeft. Het GVB stuurt nog wel eens iets terug op je klachten, maar dat is dan vaak in de trand van "Tja, er zitten nog steeds wat kinderziektes in het systeem, maar het gaat nu vast al weer wat beter: probeert (het woord alleen al!) u het nog maar eens."

Inmiddels wacht ik zo lang op mijn geld dat er een klacht klaarligt voor de Stadsregio Amsterdam, de opdrachtgever voor Arriva, GVB en Connexxion Amstel/Meerlanden en Haarlem/IJmond: Ik begin het nu zat te worden. Als elke reiziger om elke cent die hij teveel betaald gewoon gaat klagen, krijgen we die kaart er wel onder, of misschien hopelijk ooit een kaart die wel goed werkt en 'reizigersvriendelijk' is(daarvoor zal je overnieuw moeten beginnen, want op de huidige basis gaat dat echt niet lukken)

Datzelfde 9292 werd overigens in een lijvig document aangehaald. Het rapport ging over de aanstaande verplichting in de SRA (StadsRegio Amsterdam) gebieden.
Daarin stond letterlijk dat reizigers voor controle van hun ritprijzen 9292 moesten raadplegen: daarmee werd dus het zinnetje 'De getoonde prijzen zijn slechts een indicatie' ontkracht. Elke vervoerder die vervolgens een probleem ging maken van enkele centen, en verwees naar het feit dat wat op 9292 staat niet hoeft te kloppen, zou ik het betreffende document sturen.

Maak eens een automaat onbruikbaar!

Voor een bezoek in Zaandam pakte ik de trein. Ik was eerst van plan dat met een gewoon kaartje te gaan doen, maar besloot op het allerlaatste moment toch maar te gaan chippen. Daarvoor moest ik 'm wel eerst opladen.

Ik koos voor het bijplaatsen van 5 euro via muntgeld. Dat ging allemaal prima, en de automaat vroeg me om m'n kaart weer voor de lezer te houden. Dat is iets wat ik meteen doe zodra al het muntgeld is verorberd door de geel-blauwe machine, maar ondanks dat piept het ding toch nog en knippert het scherm nog even met de vraag de kaart weer aan te bieden.

Voordat ik goed en wel aan de zin 'Het laden is gelukt! Uw saldo is .... euro' toekwam, werd het scherm van de automaat zwart, en verschenen er 2 Windows-venstertjes, die in programmeertaal de meest recente interne gebeurtenissen aan deze argeloze reiziger versloegen.
Ik probeerde of het scherm het nog deed, maar de automaat was onbruikbaar geraakt door het opladen van een simpele chipkaart: het voorval heb ik maar gemeld bij de informatiezuil, waar gezegd werd dat het doorgegeven zou worden. Dat is vreemd, want toen ik een keer een storing wou doorgeven werd ik afgewimpeld met het feit 'dat die automaten dat zelf via internet regelen'. Maar dit was vast geen storing... kon vast ook niet voorkomen en was vast mijn schuld.
Defecte NS-automaat
De media...

Schreef ik eerder al eens over gebrek aan media-aandacht over het onderwerp, ergens in mei was het dan toch zover: er werd eindelijk gepubliceerd over een probleem wat al sinds de start van dit systeem speelt: de constant afwijkende kosten tussen haltes.

Ik had ooit op het lompe Tros Radar forum een bericht achtergelaten over de geconstateerde prijzen voor een rit met de 104 van de halte Wijkcentrum naar het CS. Dat bericht had de aandacht getrokken van een journaliste, waar ik even heen belde.

krantenartikel 260510 Wat volgde was een hilarisch gesprek met vele vragen van haar kant hoe bepaalde zaken in vredesnaam voor konden komen. Maar daar was het echt een kwestie van: als ik het al niet snap, hoe moet ik het dan in vredesnaam aan een journaliste uit gaan leggen?

In die laatste categorie valt vooral het kostenverschil bij Connexxion in Zaandam op: daar betaalde ik de ene keer 1,03, en de andere keer 1,07: een controle leverde op dat buslijn 62 en buslijn 67 beide dezelfde haltes aandoen (namelijk Zaandam station en Zaans Medisch Centrum) maar dat de een iets minder afstand aflegd dan de ander.

De codes van de locatie, verkregen via de uitgebreide bonnen van Arriva, gaven aan dat er bij 1,03 steeds andere locaties aangehouden werden dan bij 1,07, maar dat die, als er een verschil was, wel steeds klopten met de codes van die andere buslijn als ik die daadwerkelijk een keer nam: ik kon niet anders dan concluderen dat het systeem de ene keer de ene buslijn pakte, en de andere keer de ander, ook al kon dat volgens Connexxion niet. Leg dat een journaliste maar eens uit!

Aan bod kwam uiteraard het gemelde bij Arriva: het was lang niet alleen de verplaatsing van het busstation wat bijgedragen had aan de kostenverhoging: het systeem is gewoon niet consequent.

Het werd uiteindelijk een heel aardig artikel, waarin de OV-bedrijven uiteraard nog even flink in de verdediging schoten: het was allemaal niet mogelijk, en als het wel mogelijk was, lag het (zoals gewoonlijk) niet aan het systeem: het was de chauffeur die per ongeluk een paar meter te ver doorreed, waardoor er vast naar de volgende halte gesprongen was (dan heb je dus een heel dom GPS-afhankelijk systeem ontworpen)

Let ook op de Connexxion-woordvoerster die zegt dat het misschien wel met de tariefsverhogingen die aan het eind van het jaar doorgevoerd worden te maken heeft: ze denken daar echt nog steeds dat de reiziger compleet achterlijk is.

Van een heel andere orde zijn nog steeds de slome lezers bij Arriva. Via een treindagkaarten-actie van vorig jaar zag ik dat er in de Syntus-bussen dezelfde lezers hangen, en dat ook Veolia dezelfde slome apparaten gebruikt.

Ik ben er eens op gaan letten, maar het maakt niet uit: de meest geroutineerde chipper krijgt wel eens een lange piep (leesfout) en een rood lampje: het personeel houdt inmiddels zijn mond, maar toen mij dat een maand of 4 terug nog gebeurde, kreeg ik nog de vermaning dat ik 'm ook echt stil moest houden: bij het tegen de lezer drukken verschoof m'n portemonnee per ongeluk een centimeter, en dat was meteen aanleiding voor de lezer om me nors te vragen het nog eens te proberen: ik heb nog iets geroepen als 'voor snellere apparatuur' zorgen, maar daar kwam verder geen reactie op.

Het is belachelijk als je er bij nadenkt: er hangt apparatuur met technologie er in, die, bij de start van het project in 2005 in Rotterdam, technologisch gezien al bejaard was, maar nog steeds moet een kaart echt 2 seconden doodstil voor de lezer gehouden worden, anders werkt het niet: ik ben ook bang dat de hardware in de betreffende lezers zo oud is, dat er voorlopig ook geen versnelling van het leesproces te verwachten is.

Saldo-acrobatiek

Op 25 Juni 2010, ik schreef het al eerder, maakte ik samen met een kennis een tocht met de draagvleugelboot van Amsterdam naar IJmuiden (en weer terug)

De heibel begon eigenlijk al op de heenweg, bij het uitstappen van de bus op CS: ik wist niet precies hoeveel saldo er nog op m'n pas stond, maar het werd krapjes, dat was me wel duidelijk.
Ik wou op de draagvleugelboot gaan betalen met m'n chipkaart, maar hoe dat moest, was me niet duidelijk: een jaar of 2 geleden, toen de chipkaart net bruikbaar was in dezelfde regio, heb ik het ook eens opgezocht, maar toen was er nog minder te vinden dan nu het geval was.

Ik ondernam een poging uit te vinden wat een 'ritje' met de boot van begin tot eindpunt zou kosten, maar zowel bij het dichte loket als de automaten op de kade ving ik bot, er was alleen een stickertje met 'chipkaart bruikbaar op boot' of iets van gelijke strekking.

Draagvleugelboot
Uiteindelijk zou er op de boot welgeteld 1 lezer aanwezig zijn: dat gaat nog leuk worden als zo'n ding defect raakt! Ik bleek voor deze vaartocht 3,82 neer te moeten tellen: door het overstaprecht werd het basistarief niet ingehouden.

Ook voor de terugweg zou me 3,82 gerekend worden: daarmee komt het totaalbedrag op 7,64, wat betekent dat dit 'heen-en-weertje' in mijn geval 36 goedkoper was dan een papieren retour.
Daar staat echter tegenover dat ik op beide 'ritten' een overstap had, en daardoor geen 78 cent betaalde: had ik die 1 keer moeten betalen, dan zou ik onherroepelijk 42 cent duurder uitgeweest zijn dan een papieren dalretour.

Inderdaad, een papieren dalretour: in het papierland voor de draagvleugelboot geldt een dalurenkorting. Als er iets weinig moeite zou kosten was het iets dergelijks implementeren voor de chipkaart, maar men heeft het niet gedaan. Pure onwil, want technisch is het prima mogelijk, en nog makkelijk ook: slechts 1 lezer, en geen haltes onderweg.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan over de prijzen, maar het is niet verbazingwekkend dat de chipkaart eerder duurder dan goedkoper uitpakt op het water.

Terug echter naar het saldo: ik had eigenlijk te weinig om deze dag veilig door te komen: er hoefde maar een keer ergens een defect plaats te vinden (en dat is niet ondenkbaar) en ik kon in het volgende voertuig niet meer inchecken. Op de kade was nergens een automaat te vinden, en waar (en of) ik m'n kaart in IJmuiden op kon laden wist ik niet. Ik besloot het er maar op te wagen: bij het uitchecken op de boot zag ik dat ik met 1 euro en nog wat niet ver ging komen.

Nou... dan maar die geniale uitvinding raadplegen die ze vlak bij de voordeur in deze bussen hebben gehangen, namelijk een oplaad-automaat IN de bus. Ik heb er nog nooit iemand gebruik van zien maken, is het niet vanwege de onlogische plaatsing, dan wel vanwege de enorme moeite die je ervoor moet doen om bij die automaat te blijven staan, en ook nog alle juiste knopjes in te drukken. Je staat al snel voor lul als je je als halve circus-artiest voordoet om je kaart op te laden.

Maar ik kon fluiten naar die mogelijkheid: de automaat in deze bus was defect en ik moest maar hopen dat ik straks uit mocht checken: ze noemen het zorgeloos en makkelijk reizen, maar het angstzweet ligt constant op de loer.

In de bus terug naar de boot doet de automaat het wel, en worden mijn vermoedens, dat je een acrobaat moet zijn om op te kunnen laden, bevestigd: Met de grootst mogelijke moeite weet ik m'n pas in de juiste sleuf te krijgen, vervolgens flikker ik bijna op de grond omdat we een bocht omgaan die ik, kijkende naar het scherm natuurlijk niet aan zie komen, en ga ik maar in een hoek van ongeveer 45 graden tegen het ding aanhangen om niet nogmaals het risico te lopen hard tegen de bodem te smakken.

Uiteindelijk weet ik ook m'n pinpas in te voeren, zelfs in 1 keer m'n pincode juist in te voeren, een bedrag te kiezen, en neigt m'n hand al naar m'n chipkaart, als het scherm 'U heeft betaald, tot ziens' of iets van gelijke strekking meldt, en dat ook behoorlijk lang volhoudt.
Maar ik ben natuurlijk wel wat gewend in die 3 jaar, en zal er achter komen dat ze op deze automaten dezelfde fout gemaakt hebben als op zo'n beetje alle andere automaten in den lande: vlak nadat ik m'n vingers om het plastic kaartje gevouwen heb piept het apparaat, en zegt in grote letters iets als 'OV-chipkaart nog niet verwijderen!'
Het naar boven halen van dat tekstje uit een geheugen heeft zolang geduurd dat ik m'n chipkaart er bijna te vroeg uitgetrokken had, om vervolgens waarschijnlijk geen cent saldo rijker te zijn.

Als ik even later een bonnetje print zal blijken dat ik helemaal niet eerst ingecheckt en vervolgens opgeladen heb, maar exact andersom, een situatie waar hoogstwaarschijnlijk maar weinig buschauffeurs mee akkoord zullen gaan.

Aan het eind van de dag zal blijken dat alles financiëel gezien wél goedgegaan is: alleen de verkeerde transactie-volgorde op de laatste Connexxion-bus kan ik als fout noteren.

Genaaid.

Het was op een vrij warme woensdag als ik het met goed herinner dat ik in de 105 richting Amsterdam zat.
Nadat ik al een paar keer de ritkaartjes verkocht had zien worden, wat voor de meeste mensen de normaalste zaak van de wereld lijkt, stapte er op het Buikslotermeerplein een jongen in, die een briefje van 5 euro neerlegde, en verder z'n mond hield: zijn passieve houding droeg bij aan de situatie die op het punt van ontstaan stond.

De chauffeur scheurde geheel volgens de regels een ritkaartje van 4 euro af: een rit binnen Amsterdam kost je altijd 4 euro, ongeacht de afstand en zonder dat je de nieuw bedachte zonegrenzen overschrijdt.
Hij legde een euro wisselgeld neer, waarop de jongen verbaasd antwoordde:

zonekaart ritkaarten Arriva Waterland "Huh? Nee man, gewoon zo'n uurkaartje van 2,60." Probeerde hij nog.
"Nee. dat werkt bij ons anders, das 4 euro." Zei de chauffeur.
"Maar ik moet maar een paar haltes!" Stamelde de jongen.
"Ja, ik kan er ook niets aan doen, 4 euro." Zei de chauffeur weer.
Nu werd de jongen kwaad, en begon de chauffeur af te fakkelen: ik zat gespannen af te wachten wanneer hij uit ging halen naar de chauffeur, maar dat gebeurde niet.
Luid foeterend ging hij zitten, en kwam langzaamaan tot bedaren en bood uiteindelijk z'n excuses aan aan de chauffeur.

"Zo hé.... dit is echt de eerste keer dat ik genaaid ben... uh uh niet door u hoor," Zei hij terwijl hij de chauffeur buiten schot wou houden.
"Ja ik vind het ook belachelijk: ik had je graag een kaartje van 2 euro willen geven, maar als andere mensen dat
zien gaan ze misschien bij collega's zeggen van: 'maar iemand anders kreeg wel een kaartje van 2 euro..." En daar had de chauffeur natuurlijk gelijk in.
"Ja, sorry... u heeft het natuurlijk ook niet bedacht... Shit zeg.... ik stap nooit meer in die stinkbus!"
"Ja ik vind het echt schandalig: het is dat ik er voor m'n werk op zit, maar vrijwillig zet ik echt geen voet meer in een
bus, met die gore troep van tegenwoordig." zei de chauffeur nog.
"Verkoopt vast niet goed, die kaartjes," zei de jongen. Nu was ik benieuwd, maar de chauffeur bevestigde wat ik een week na de verplichting ook al constateerde.
"Oh welnee, alsjeblieft, ik verkoop massa's van die rotzooi... Ik snap werkelijk niet waarom mensen die zo graag kopen."

Die ritkaartjes werken met een systeem dat verdacht veel weg heeft van de oude zones, die (dat meen ik me te herinneren) zo verschrikkelijk onhandig genoemd werden. Via een kaartje is te zien wat je moet betalen voor een bepaalde rit. Het probleem dat iemand bij aanvang van de rit niet weet wat hij moet betalen, hebben ze hiermee nieuw leven ingeblazen, evenals de chauffeurs die nu hoogstwaarschijnlijk met nog meer contant geld op pad gestuurd worden.

Je kunt op het tariefkaartje bijna de moeite proeven die ze doen om het vooral geen zones te noemen: elke zonegrens die je passeert heet een 'grensoverschrijding' en kost je 2 euro: een rit Purmerend - Amsterdam kost je dan ook 6 euro: precies 100 % meer dan dezelfde rit met een reguliere strippenkaart: niet helemaal eerlijk, want de kleine strippenkaartjes waren altijd al wat duurder dan de gewone strippenkaart, maar zelfs daarmee vergeleken is de prijsstijging enorm. Ook voor een rit binnen Purmerend geldt deze prijsstijging. Niets, maar dan ook niets heb ik er over gelezen in de krant, maar ook nooit van tevoren, iets wat natuurlijk niet zo gek is, want dan was die chipkaart er waarschijnlijk nooit door gekomen.

ritkaartjes
De ritkaartjes zijn geldig voor slechts 1 rit en nog gekker: ze moeten nog afgestempeld worden ook en als er toch iets was wat als compleet achterhaald, achterlijk, vertragend en ouderwets bestempeld (haha) werd was het toch wel een stempel van inkt op een stukje papier.

Met de betreffende kaartjes kan je overigens ook niet inchecken: ze hebben het er bij Arriva, voor diegenen die het nog niet snappen, toch maar op vermeld.
Bij Connexxion staat er ook reclame op voor allerlei reisbureau's en andere ongein waar je als OV-reiziger waarschijnlijk niet eens naar kijkt.

Wie echt van zijn stoel wil vallen moet de info-folder van Connexxion over de betreffende ritkaartjes eens bekijken. Kaartjes kopen bij de chauffeur was onhandig, tijdrovend, ouderwets en irritant voor de andere passagiers, maar in die folder wordt dat ritkaartje, wat je met contant geld koopt bij de chauffeur, afgescheurd en afgestempeld moet worden, de hemel in geprezen: 'Geen OV-chipkaart? Koop dan heel gemakkelijk een OV-ritkaart bij de buschauffeur!'

Einde van dit (veel te lange) artikel...