rgb_1c Menno's treinenpagina

Veeel cijfertjes en vergelijkingen: Reizigers volledig genegeerd: 'klachten vallen wel mee'
Arriva negeert ultimatum, échte problemen laten media en politiek koud: Oftewel, deel 27 van mijn chipkaartreeks.

In dit deel het verlopen ultimatum bij Arriva, (en het uitblijven van ook maar 1 reactie daarop), lokale meltdown op station Zaandam, 2 maal een falend paaltje op hetzelfde station, een onmogelijk tramwicht bij het GVB, de falikant mislukte soepele invoering van de studenten-chipkaart, de bende bij 9292ov.nl, buitengewoon domme medewerkster bij Arriva, ongemerkt verhoogde prijzen, ontzettend moeilijk gemaakte handeling voor abonnementhouders, onbeantwoorde vraag aan postbus 51, 8 claims, en de media die je over dit alles oneindig kan blijven tippen, maar er toch niet op ingaat.

Laten we bij het begin beginnen:

Ultimatum voor Arriva... of beter gezegd: geen reactie op ultimatum voor Arriva

Op 15 November 2009 verstuurde ik voor de derde en laatste keer een flinke klachtenbrief naar Arriva, waarin ik m'n ongenoegen uitte over de lezers in de bus, de gedeeltelijk onvindbare tarieven van lijn 120 en de reactie op een eerdere klacht.

Er kwam, zoals te verwachten was, geen antwoord van dat stelletje amateurs in Heerenveen.

Dus opende ik de aanval, en schreef diverse media aan met het verhaal...

Nou... van de media in Nederland hoef je echt niets te verwachten: tenzij je blind bent, de kaart kan kraken, of in de politiek zit, krijg je iets in de media rondom die kutkaart, maar als gewone burger kan je het zo goed als vergeten: het lijkt wel alsof ze het er om doen, en alleen positieve publiciteit de wereld in willen sturen.

Als je dan een keer wel wat hoort over die chipkaart, is het vaak in de zin dat er met die 'nieuwe' kaart zoveel problemen zijn: dergelijke berichten komen vrijwel altijd uit gebieden waar je die kaart al maanden kan gebruiken, dus zo nieuw is dat ding dan niet meer.
Wordt het niet op de nieuwigheid van die kutkaart gegooid, dan is het wel weer de bekende gebruiker 'die zo vaak vergeet uit te checken'

Terug naar mijn media-ervaring: kort gezegd: geen één krant heeft zelfs maar een ontvangstebevestiging gestuurd. Allen gingen ze verder met 'belangrijke' zaken als de kilometerheffing, een onderwerp dat de gemoederen nu, jaren voor de invoering ervan, gigantisch verhit. Maar ja... mensen worden aangetast in hun persoonlijke 'bezit' en dan komen de tongen wel los: als het over het OV gaat, luidt bij veel mensen het commentaar dat Nederland teveel klaagt.

Die kilometerheffing heeft overigens wel een aantal zeer belangrijke overeenkomsten, waarvan de meest treffende toch wel de prijs is: 'ook de kilometerheffing gaat kostenneutraal verlopen, en het wordt niet duurder,' aldus Eurlings, maar tegelijkertijd moeten er wel wetten komen die gemeenten/provincies de mogelijkheid bied andere belastingen in te stellen, wegens het gemis aan opcenten: iets dat weer veel weg heeft van de vrijheid die opdrachtgevers en vervoerders hebben in het opstellen van tarieven voor de OV-chipkaart: minder passagiers door dat geweldige kaartje? Mooi. Dan verhogen we de tarieven gewoon.

Prijsstijging

Over de prijs gesproken: die is sinds 2010 weer aardig omhooggegaan. Gek genoeg is er van tevoren met geen woord over gerept in de media, terwijl prijsverhogingen bij treinkaartjes en strippenkaarten altijd gemeld werden in diverse media.
Zonder er ruchtbaarheid aan te geven werd de kilometerprijs en het basistarief verhoogd: vooral de laatste is met een verhoging van 3 cent naar krankzinnige hoogten gestegen. Een aantal vergelijkingen met de strippenkaart:

Jaar Prijs 45-strippenkaart Verhoging ten opzichte van jaar ervoor Basistarief chipkaart Verhoging ten opzichte van jaar ervoor
2007 20,10 1,5% 0,67 -
2008 20,40 1,5% 0,70 4,5%
2009 21,60 5,8% 0,75 7,1%
2010 22,50 4,2% 0,78 4%

Het is geen verrassing dat de prijzen van de chipkaart sterker zijn gestegen dan die van de strippenkaart. Opvallend is ook de stijging van 7,1% ten opzichte van 2008, toen er discussies ontstonden dat de chipkaart wel eens voor een reizigersdaling van 7% zou kunnen gaan zorgen, en dat er plannen waren die daling op de resterende reizigers te verhalen door de prijs ook maar te verhogen: die daling is zo te zien allang doorberekend aan de reiziger.

Ook opvallend is de prijs van de strippenkaart, die tijdenlang een jaarlijkse stijging van rond de 1,5% gekend heeft, maar sinds 2009 aardig wat duurder geworden is: de stijging ten opzichte van 2008 is het gevolg van de stakingen in dat jaar: de toen geëiste loonsverhoging is doorberekend aan de reiziger. Het jaar erop, is men echter vrolijk verder blijven verhogen, en is de verhoging van de strippenkaart zelfs hoger uitgevallen dan die van de chipkaart: zou het een bewuste verhoging zijn? Zodat mensen straks bij de verplichtstelling van de chipkaart het idee krijgen dat ze goedkoper uit zijn?

Het kilometertarief: Helaas is hier weinig vergelijkingsmateriaal voorhanden: de meeste vervoersbedrijven waren in 2008 nog niet bezig met de chipkaart.

Prijs p. strip 2009 Prijs p. strip 2010 verhoging Prijs p. kilometer 2009 Prijs p. kilometer 2010 Verhoging
0,48 0,50 4,2% 0,10 0,104 4%

Een vergelijking van een aantal ritten tussen strippenkaart en chipkaart.

Reizen zijn duurder tenzij anders vermeld. Prijzen op basis van constatering, tenzij gemerkt met *: in dat geval is de informatie afkomstig van 9292: Ik heb de maatschappijen expres niet vermeld: dan kunt u het, net zoals een gewone reiziger tenminste ook niet zomaar controleren...

Lijnnummer, en in- en uitstaphalte Strippenkaart in 2009 Chip in 2009 Duurder/
goedkoper
Strippenkaart in 2010 Chip in 2010 Duurder/
goedkoper
67 Zaandam NS - Zaans Medisch Centrum 0,96 1,07 11,5% 1,00 1,11 11%
102 Wijkcentrum - Beatrixplein 0,96 1,14 29,2% 1,00 1,18 18%
102 Hoefsmidpad - Tramplein 0,96 1,28 33,3% 1,00 1,31 31%
104 Wijkcentrum - A'dam CS 2,88 2,69 6,25% goedkoper 3,00 2,87 4,5% goedkoper
104 A'dam CS - Hoefsmidpad 2,88 2,70 6,6% goedkoper 3,00 2,87 4,5% goedkoper
105 Tramplein - Korenstraat 0,96 1,89* 96,9% 1,00 1,97* 97%
113 Beatrixplein - Bunderstraat 0,96 1,08 12,5% 1,00 1,12 12%
120 Tramplein - Oosthuizerweg Noordbeemster 2,40 1,85 30,4% goedkoper 2,50 1,92* 30,2% goedkoper
Tram 13 A'dam CS - Bilderdijkstraat 0,96 1.00 4,2% 1,00 1,02 2%
Tram 13 Bilderdijkstraat - A'dam CS 0,96 1.00 4,1% 1,00 1,03 3%
Tram 17 A'dam CS - Bilderdijkstraat 0,96 1,02 6,25% 1,00 1,07 7%
Tram 17 A'dam CS - Osdorpplein 1,44 1,61 11,8% 1,50 1,68* 12%
Tram 17 Osdorpplein - A'dam CS 1,44 1,62 12,5% 1,50 1,69 12,6%
Metro GVB A'dam CS - Amsterdam Amstel 0,96 1,13 17,7% 1,00 1,18* 18%

Voor de beeldvorming: Een vergelijking tussen een uitstapje naar de Bilderdijkstraat in Amsterdam.
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: onze 6 strippen van de busrit zijn nog geldig, en voor het stukje met de 13 hoeven we niet bij te stempelen.
De terugrit is wederom met lijn 13: de afstempelde strippen zijn nog geldig.
In de 104 moet opnieuw gestempeld worden, omdat de geldigheidsduur van de eerste 6 verstreken is.

Voor de chipkaart:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, een chip-rit kost 2,87.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
De terugrit is wederom met lijn 13: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
In de 104 terug checken we in: het betreft een overstap, dus geen basistarief.

Strip Chip
Bus heen Tram heen Tram terug Bus terug Totaal Bus heen Tram heen Tram terug Bus terug Totaal
3,00 - - 3,00 6,00 2,87 0,24 0,25 2,09 5,45
Chipkaart is 9,1 % goedkoper

Hetzelfde overzicht nogmaals, maar dan iets anders:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, we stempelen 6 strippen af.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: onze 6 strippen van de busrit zijn nog geldig, en voor het stukje met de 13 hoeven we niet bij te stempelen.
De terugrit is wederom met lijn 13: de geldigheidsduur van de eerdere stempel is verstreken, en dus stempelen we 6 strippen.
In de 104 hoeft niet opnieuw gestempeld worden, de 6 strippen zijn nog geldig.

Voor de chipkaart:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, een chip-rit kost 2,87.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
De terugrit is wederom met lijn 13: de 35 minuten zijn verstreken, en dus wordt er wederom basistarief ingehouden.
In de 104 terug checken we in: het betreft een overstap, dus geen basistarief.

Strip Chip
Bus heen Tram heen Tram terug Bus terug Totaal Bus heen Tram heen Tram terug Bus terug Totaal
3,00 - 3,00 - 6,00 2,87 0,24 1,03 2,09 6,23
Chipkaart is 3,8% duurder

En een vergelijking ten opzichte van de chipkaart in 2009 en 2010:

Prijzen op basis van constatering, tenzij gemerkt met *: in dat geval is de informatie afkomstig van 9292:

Chipkaart in 2009 Chipkaart in 2010 Verhoging
104 Wijkcentrum - A'dam CS 2,69 2,87 6,6%
104 A'dam CS - Hoefsmidpad 2,70 2,86 5,9%
102 Wijkcentrum - Tramplein 1,28 1,31* 2,3%
102 Tramplein - Hoefsmidpad 1,30 1,35* 3,8%
102 Wijkcentrum - Beatrixplein 1,14 1,18 3,5%
102 Hoefsmidpad - Beatrixplein 1,12 1,16* 3,6%
113 Beatrixplein - Bunderstraat 1,08 1,12 3,5%
Tram 17 A'dam CS - Bilderdijkstraat 1,00 1,07* 7%

Onmogelijk tramwicht op lijn 17

Bijna op de grens van het oude en nieuwe jaar was ik nog even op stap naar Amsterdam, naar m'n grootouders. Die zijn beiden in het bezit van een persoonlijke chipkaart, maar omdat die duurder is dan de strippenkaart, gebruiken ze 'm (terecht) niet.

De heenweg ging zowaar helemaal goed, ook prijstechnisch gezien.
De terugweg was een heel ander verhaal: niet alleen prijstechnisch gezien, maar ook wat betreft de conductrice die ik in die tram zou treffen.

Allereerst zag ik de tram voor m'n neus wegrijden toen ik de halte Osdorpplein op kwam lopen: ik gebaarde dat ze gewoon weg moesten rijden, ook al zag de conducteur dat waarschijnlijk toch niet: de frequentie ligt zo hoog dat ik makkelijk een halte verder kon lopen, en binnen 3 minuten weer in de tram zou zitten.

Ik liep een halte verder, naar de halte Ruimzicht. Daar stond ik inderdaad even te wachten, toen de tram aankwam: Een jongen voor mij pakte het zo karakteristieke mapje voor abonnementshouders erbij, en hield dat voor de lezer. Daarna deed ik datzelfde, maar tegelijkertijd werd m'n aandacht getrokken door de conductrice, die zenuwachtig op een van haar raampjes zat te tikken, om de aandacht van de jongen voor me te trekken.

Bonnetje van GVB
Hmmm... wat had de conductrice gezien wat ik gemist heb? Is 'ie iets verloren? Ik wist het niet, dus wachtte ik op wat de conductrice te zeggen had.
Wat volgde was een typisch 'rotte-appel' antwoord: "Ik wil je kaart zien!" Snauwde ze de jongen toe.
"Waarom?" Stamelde de jongen, die zich uiteraard van geen kwaad bewust was.
"Ik heb de kaart zelf niet gezien." Dit kan toch niet waar zijn? Dacht ik bij mezelf... Ik wierp de jongen een blik toe dat hij voet bij stuk moest houden en z'n kaart niet moest tonen: hij had immers ingecheckt.

"Maar ik heb net ingecheckt!" Zei hij, nog steeds hogelijk verbaasd.
"Ik heb de kaart zelf niet gezien: ik wil dat je je kaart laat zien!" Herhaalde de conductrice nog maar eens.
Ik draaide m'n gezicht weer naar de jongen, duidelijk makend dat hij z'n kaart gewoon op zak moest houden en de conductrice moest negeren (niet dat de jongen nou het uiterlijk had van een type dat braaf de bevelen van dit tramwicht op ging volgen, maar dat terzijde)

De conductrice staakte haar verzet. Ik had haar verbaasd gadegeslagen en wou doorlopen, maar toen was ik aan de beurt: of ik m'n kaart maar even uit m'n portemonnee wou halen: 'Waarom!?" Vroeg ik geïrriteerd, en met een blik die duidelijk moest maken dat haar verstand nog op de vorige halte lag.
"Ik heb de kaart zelf niet gezien!" Herhaalde ze.

Nee inderdaad. Ze heeft de kaart zelf niet gezien. Dat krijg je als een betalingssysteem bedenkt 'waarbij je de kaart niet eens uit je portemonnee hoeft te halen om 'm te laten lezen'
Ik liep verder de tram in, en brulde nog iets als 'BELACHELIJK!' naar achteren: de conductrice had waarschijnlijk door dat ze mij niet kon pakken, en blerde toen de jongen nog even na dat hij 'de volgende keer met het mapje opengevouwen met de kaart zichtbaar richting de controleur in moest checken'

Ik liep hoofdschuddend op m'n zitplaats af, die, zoals ik altijd probeer, naar achter geplaatst is: bij een noodstop vlieg ik dan tenminste niet naar voren. In dit geval kon ik daardoor ook prima de verrichtingen van de conductrice volgen, die het presteerde om bij de volgende haltes gewoon door te gaan met haar controledrift, en elke chipper maande de kaart zelf te tonen: wat een achterlijk wijf!

Ik heb hierover een klacht gestuurd richting het GVB: ze kunnen wat voor me doen, maar alleen als ik tijd, lijnnumer, richting, halte en het nummer van de tram zelf op zou schrijven: die eerste 4 gegevens kan ik ze zo leveren: maar als ik ergens niet op let, is het het nummer van de tram zelf wel: je begrijpt, ik kan helaas niets laten doen tegen de grote boze heks van lijn 17, die, als blikken hadden kunnen doden, op dat korte stukje van de halte Ruimzicht naar station Lelylaan minstens 5 keer overleden zou zijn.

Op station Lelylaan ging het bijna mis: de tram was inmiddels aardig vol geworden, en ik moest eruit: officiëel mag je bij de deuren ter hoogte van de conducteur niet uitstappen, maar in dit geval had ik me dan door een mensenmassa heen moeten wurmen, met een flinke tas in m'n handen en een rugzak op: daar had ik geen zin in. Ondanks dat ik me enkele meters van de deuren bevond, moest ik mezelf toch nog tussen de andere passagiers door wurmen.

Ik stond buiten, op station Lelylaan, en wou een automaat opzoeken, toen ik links van me ineens een piepje uit de tram hoorde komen. SHIT! Ik ben nog niet uitgecheckt! Ik trok een sprintje naar een van de deuren, stak m'n hand met portemonnee stevig vast naar binnen, en kon een verlossend piepje horen en was gelukkig nog uitgecheckt.

Het zou wel blijken dat ik voor dat ritje 3 cent meer neer moest tellen dan de bedoeling was. Dat kwam omdat de lezers alvast een halte verder stonden: Derkinderenstraat in plaats van station Lelylaan: een euvel dat volgens een ex-werknemer van het GVB ligt aan het feit dat de halte station Lelylaan overdekt ligt. De tram raakt daarop zijn GPS verbinding kwijt, en daarmee ook de juiste halte: Daarna is het een kwestie 'waar het systeem maar zin in heeft' wat betreft de halte: de ene keer zal het systeem de laatst bekende halte pakken, waardoor je enkele centen goedkoper uit bent, maar de andere keer gebeurt er dus wat mij overkwam: naar de volgende halte springen, en daarmee enkele centen meer betalen.

Wat het claimen betreft ging het afhangen van wat de volgende tram zou presteren: als die bij het inchecken al op de halte Derkinderenstraat zou staan, zou ik bij elkaar het juiste bedrag kwijt zijn.
Maar dat gebeurde natuurlijk niet: Bij de tram waar ik incheckte stonden de lezers wel gewoon op station Lelylaan, en heb ik dus 3 cent teveel betaald voor het traject met de 17.

Zoveelste keer 'niets' bij NS

Voordat ik aan dit verhaal begin, eerst eens een bonnetje zoals je dat kan krijgen bij de loketten en (als ik het goed begrijp) Servicebalies op stations.
Ze verschaffen je een tastbaar overzicht van je laatste 10 transacties: iets waar de automaten nog steeds niet in kunnen voorzien, terwijl dat op de Hoekse Lijn geen enkel probleem was.

Eens in de zoveel keer gaat dat wel eens mis: mijn ervaring is dat 1 op de 7 bonnetjes totaal de mist in gaat, maar soms gebeurt het ook 3 keer achter elkaar.

Er wordt dan een bon met reishistorie geprint waar echt helemaal niets van klopt. Hiernaast zie je er zo een, het enige wat wel 'klopt' is de ontbrekende check-uit van 27 Oktober: dat was weigerende apparatuur bij Connexxion. Knappe jongen die mij gaat vertellen wat ik ongeveer gedaan heb met m'n kaart...

Onduidelijke reishistorie NS
Geen groen en geen rood: het echte niets bij NS

Blanco scherm. Geen reactie van de paal, geen groen of rood lampje: en een stuk of 15 reizigers die mooi om mochten lopen. Bij het verlaten van station Purmerend op 9 Februari 2010, waarbij ook ik uit moest checken stuitte ik bij de uitcheck-poging op deze geweldige 'verrassing':

Hier kon je natuurlijk op wachten: als je op elk perron slechts 1 paaltje neerzet, kun je er de donder op op zeggen dat juist dat ene paaltje een keer de geest geeft.
Waarom er überhaupt ook maar 1 paaltje staat snap ik niet: stempelautomaten staan vrijwel altijd als tweeling naast elkaar: staat er wel maar 1, dan is er altijd op hetzelfde perron nog wel 1 te vinden. Bij de chipkaart gaat men waarschijnlijk uit van een feilloze werking, wat met 1 paaltje wel erg link is.

Wat zou de NS op een vraag daarover zegggen? Laten ze in ieder geval niet met het smoesje komen dat stempelautomaten zulke complexe dingen zijn, want dat roepen ze al jaren van die achterlijke chipkaart!

Defecte chippaal op station Purmerend
In ieder geval was ik niet de enige die nu niet uit kon checken: Al bij het uitstappen kreeg ik het idee dat er iets mis was, toen er ongeveer ter hoogte van de trap, en daarmee de chippaal, ineens een kluitje mensen bleef staan. Ik zag 2 mensen met hun kaart 'wapperen' (een gewoonte die de meeste mensen hebben) en eerst dacht ik dat de twee personen met een gewoon treinkaartje een reactie van de apparatuur probeerden te ontlokken: een jongen die aanwees waar de kaart gehouden moest worden kreeg te horen dat het scherm zwart was: Ook ik had nu zicht op het apparaat: geen groen lampje, geen rood lampje, een volledig zwart scherm: het ding was defect.

GODSAMME! Kunnen ze nou zelfs die beperkte groep reizigers niet eens werkende apparatuur voorschotelen!? Ik kan nog steeds niet bevatten hoezeer de vervoersbedrijven victorie kraaien over het kaartje, maar er vervolgens niet voor kunnen zorgen dat de apparatuur werkt en ook BLIJFT werken.

Ik liep naar het andere perron, en met mij nog een stuk of 15 anderen: in de hoop dat het paaltje het daar wel deed.
De man die met mij meeliep, omdat hij niet wist waar het paaltje op perron 1 stond, foeterde honderduit: iets wat ik amper meemaak. Als er ergens problemen zijn worden die standaard afgedaan met het K-woord: kinderziektes, en daarachteraan zeggen passagiers vaak nog: 'Dat komt vast wel goed'

Toen ik zei dat er hoogstwaarschijnlijk niets aan het paaltje gedaan zou worden, antwoordde de man grinnikend: "Nou ja... ik heb een connectie bij NS Perronbeheer, en ik ben erg bang dat 1 zo'n telefoontje meer oplevert dan 15 klagende reizigers..."
Een beangstigende gedachte: NS is blijkbaar echt stokdoof en stekeblind voor de kritiek van zijn klanten.

Het aantal storingen bij NS begint sowieso toe te nemen:

In 4 maanden tijd heb ik nu:
4 maal palen gehad die weigerden m'n kaart in te checken, terwijl er toch echt voldoende saldo op stond.
4 maal op hetzelfde station, perron, en dezelfde dagen, de andere paal die het helemaal niet deed.
1 maal volledige uitval van alle (2) lezers op station Zaandam.
Een software-aanpassing die het sinds een paar weken (moment van schrijven: 10 Februari 2010) helemaal onmogelijk maakt om met de kaart in m'n portemonnee in te checken, omdat m'n identiteitskaart en schoolpas ook RFID kaarten zijn
3 maal paaltjes die wel aan staan, maar zonder fysiek geweld weigeren een kaart te lezen: in die 3 gevallen heb ik 1 maal het loket opgezocht, zonder de paal ook maar een haar te krenken, de andere 2 keren konden ze me wat, en kreeg het paaltje een vuistslag op z'n leesvlak te verduren: terwijl de paal nog naveerde van de klap die hij kreeg werd dan met een 'stotterende' piep m'n kaart gelezen.

Bende bij 9292

In de klachtenbrief aan Arriva bij de derde keer ook weer de tarieven van lijn 120 aangehaald: of beter gezegd: het ontbreken daarvan.
Ik poogde de eerste (en tot nu toe laatste) maal dat ik deze buslijn nam van tevoren te ontdekken wat een ritje van het begin tot het eindpunt zou moeten kosten, maar kon constateren dat het eindpunt, en nog 2 of 3 haltes ontbraken in de kostentabel: naast de ontbrekende haltes waren er ook nog 5 die volgens de lijnfolder van Arriva in de Zuidoostbeemster liggen, maar volgens de tabel van 9292 in de Middenbeemster liggen.

Maanden intensief mail-contact met 9292 leverde niets op, maar gaf me wel het idee dat ik begrepen werd: tot het contact overgenomen werd door een man, en men mijn vraagstelling ineens niet meer begreep.

Probleem lijn 120 Arriva
Het ging toen niet meer over de kosten, maar de beste man dacht dat ik niet wist hoe ik uit kon vinden welke buslijnen de Beemster aandeden: hij had het over vertrekstaten opvragen van de begin en eindpunten, iets dat wel vlekkeloos werkte, maar niet was wat ik vroeg.

Sindsdien heb ik de betreffende organisatie geen mail meer gestuurd: het eerste contact dateert van 1 Oktober 2009, het laatste van 6 Januari 2010: blijkbaar krijgt men het in 3 maanden tijd niet voor elkaar 8 haltes juist toe te voegen.

Een ander probleem betrof de eindhalte Amsterdam CS: die is sinds de dienstregeling 2009-2010 verplaatst naar de achterzijde van het CS: een lucratieve verplaatsing, want de chipkaartreizigers zijn daardoor een geschatte 5 tot 6 cent meer kwijt dan voorheen.

Maar, controleren kan je dat (natuurlijk) niet: de eindhalte CS ontbreekt... in plaats daarvan is de tabel verworden tot 1 grote bende: 'OVReiland' en 'Loze zone', mij onbekende haltes, waren ineens te vinden in de tabel. Je kon zelfs uitstappen in de IJtunnel! (iets dat volgens de tabel, vanaf de halte wijkcentrum in Purmerend 2,12 had moeten kosten)

Eindhalte ontbreekt in kostentabel
1 dag voor de afschaffing van de strippenkaart in Rotterdam, besloot men het roer bij 9292 volledig om te gooien wat betreft de kosten-controle van de OV-chipkaart: de tabellen, die tot dan toe met enige redelijkheid 'gefunctioneerd' hadden, werden afgeschaft: je moest nu maar elke reis even door de reisplanner gooien om de chipkaart-prijs te krijgen: een zeer tijdrovende operatie, met 1 heel groot nadeel: de reisplanner van 9292 rekent de snelste route, en daarmee ook de goedkoopste (de keren niet meegerekend dat de reisplanner bijvoorbeeld een Qliner adviseert)

Het ontcijferen van de juiste prijs van de buslijn die jij wil hebben wordt daarmee tot een godsonmogelijke opgave gemaakt: de 102 en 113 in Purmerend, zijn beide buslijnen die zowel het Tramplein als de Korenstraat aandoen: de 113 is echter sneller, en ook iets van 10 cent goedkoper. Probeer de reisplanner echter maar eens wijs te maken dat je niet in de 113 van het Tramplein naar de Korenstraat wilt, maar met de 102 (zie ook hiernaast)

Chipkaart niet bruikbaar volgens 9292 op lijn 102
Een nog veel erger voorbeeld is de 105, die ook het Tramplein en de Korenstraat aandoet: ik nodig iedereen uit eens te proberen om de prijs van de 105 van het Tramplein naar de Korenstraat te weten te komen: het is mij, na 3 kwartier ploeteren, gelukt: Dan waren zelfs die achterlijke tabelletjes nog handiger!

Een ander tariefprobleem betrof de prijsstijging per 2010: een ritje naar Amsterdam koste nu ineens 2,87: die 3 cent van het basistarief was nog te verklaren in die prijs, en de verplaatsing van het busplatform (lucratief, een eindpunt verplaatsen!) ook nog wel: dan bleef er zo'n 10 cent over (hoeveel de verplaatsing van het busplatform kost weet ik niet)
Viavia hoorde ik iets dat de prijs per kilometer ook iets van 0,4 cent gestegen was: ik startte een uitputtende zoektocht op internet, maar het lijkt net alsof men niet wil dat je die tarieven vind: nergens kon ik een officiële bekendmaking vinden wat de prijs per kilometer per regio kost.

Ten einde raad stuurde ik daarom een mailtje naar postbus 51, betreffende de tarieven: het antwoord was kort maar krachtig, en kwam, kort gezegd, op het volgende neer: 'We weten het niet'
De vraag werd nog wel doorgespeeld aan iemand die er meer verstand van had: zelfde verhaal: 'we weten het niet'
In dat laatste mailtje werd wel gezegd dat m'n mailtje doorgestuurd werd naar TLS. NOU! Het antwoord kan ik dan al bijna ruiken! En inderdaad, een dag later: 'Voor de tarieven verwijzen wij u door naar uw vervoersbedrijf'

Zucht... Kan er nou nergens 1 website, waarop gewoon alle tarieven per regio OFFICIËEL vermeld worden, gemaakt worden? Oh... pardon, maken we het de reiziger dan té makkelijk?

Ophaal- en oplaadpunten totaal ondermaats

Dit verhaal gaat over de studentenchipkaart: Voordat ik overga tot het verhaal eromheen eerst wat uitleg over wat een student zou moeten (kunnen) doen. In dit verhaal sluit ik de studenten die aangegeven hebben helemaal geen 'OV' te willen, uit.

Omdat ze ingeschreven staan als student, ontvangt iedere student (als het goed is) een studenten-OV-chipkaart. Die is echter geladen met een tijdelijk reisproduct, waarmee je overal kan reizen: dat tijdelijke reisproduct is, zoals de naam zegt tijdelijk: de verloopdatum is niet op de pas aangegeven, maar wordt geregeld door het achterliggende systeem: dat maakt een einddatum van dit product instellen een stuk makkelijker.

Als je na het eindigen van het tijdelijke product ook nog gratis en/of met korting wil reizen, dien je je reisproduct op te halen bij een 'ophaalpunt'
Bij het ophaalpunt staat een bestelling klaar met 2 producten: het week-reisrecht en het weekend-reisrecht.

Afhankelijk van wat de student van tevoren aangegeven heeft, is het ene een kortings-product, en ander het vrij-reizen product. Na het ophalen van de bestelling ben je klaar om weer gratis en/of met korting te kunnen reizen.
En tot zover de theorethische werking van dit geheel: over naar de praktijk:

Per 2010 bestaat er geen papieren kaart meer, terwijl je nog lang niet bij alle vervoerders kan chippen: reken maar dat daarmee gefraudeerd wordt.
Waar je bij de papieren studentenkaart de kaart voor het nieuwe jaar gewoon kon ophalen bij het postkantoor, moeten studenten nu met hun kaart langs een ophaal-automaat, om hun bestelling, het reisrecht voor doordeweeks en het weekend, op te halen.
Met de papieren kaart heeft het altijd prima gewerkt: het ging gestroomlijnd, en nooit heb ik verhalen gehoord van enorme rijen en wachttijden.

Geheel in stijl met de chipkaart, liep het ophalen van het studentenreisrecht uit op een totale chaos: het grootste deel van de ophaal-automaten deed het vaker niet dan wel, of lag na een paar opgehaalde bestellingen in de digitale vernieling.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat alle studenten tussen 16 December 2009 en 1 Januari 2010 hun reisproduct voor 2010 op zouden halen: ondanks waarschuwingen van de IB-groep, die men op een werkelijk geniaal moment heeft laten fuseren met een andere organisatie, dat de gestelde datum niet gehaald zou worden zonder enorme inzet van de vervoersbedrijven en overheid (en vermoedelijk ook TLS) werd aan die datum vastgehouden, totdat duidelijk werd dat dat echt te optimistisch gedacht was.

Als nieuwe termijn werd de hele maand Januari ingesteld: toen na de kerstvakantie het studentenverkeer in 1 klap weer op gang kwam, kwamen de eerder genoemde problemen met het ophalen naar boven: het haalde meermalen het nieuws, waarin enorme rijen studenten te zien waren die het blijkbaar geen enkel probleem vonden minutenlang in de rij te staan: het verbaast me nog dat er geen OV-medewerkers of iets dergelijks in elkaar geslagen zijn door doordraaiende wachtenden...

Het ergste van alles: de vervoersbedrijven gaven de studenten natuurlijk de schuld: die waren allemaal veel te laat met het ophalen, waardoor er nu zo'n enorme drukte ontstond.
De studenten die wel een werkende automaat troffen, kregen vaak de boodschap dat er helemaal niets, of het verkeerde product, voor ze klaar stond, en konden overrichter zake huiswaarts (of schoolwaarts) keren.

Wat een student in het laatste geval moest doen was niet geheel duidelijk: het doorgeven van wijzigingen was de theorie, maar ook daar bleek de praktijk dat wijzigingen soms helemaal niet doorgegeven werden.
De Landelijke studentenVakBond zat er werkelijk bovenop, en uitte forse kritiek: een dergelijk alerte belangenorganisatie heb ik voor gewone reizigers nog niet gezien...

Langzaamaan kwam de aap uit de mouw: het systeem was eigenlijk helemaal niet gebouwd op zoveel transacties: het netwerk kon dat helemaal niet aan.
Een student maakte een prachtige opmerking daarover: "Hallo? Moeten we hele films op die kaartjes downloaden of zo?"
Het geeft wederom te denken: het lijkt wel alsof ook de oplaadmogelijkheden via de automaten zo marginaal mogelijk zijn gemaakt, in de hoop dat je maar overstapt op een persoonlijke kaart met automatisch opladen.

Wat nog erger is: op de NS-stations werd minstens 4 keer per uur omgeroepen dat je als student niet moest vergeten je reisproduct voor 2010 op te halen: dat hielden ze ook nog een tijdje vol toen de datum al voor onbepaalde tijd vooruitgeschoven was.
Wat natuurlijk nergens vermeld werd: de NS-automaten kunnen die bestelling van het studentenreisrecht helemaal niet ophalen. Die melden doodleuk dat er niets voor je klaarstaat: Blijkbaar reizen studenten niet per trein, op plekken waar ze zowel bij het in- als het uitstappen langs een prachtige automaat komen.

Na een software-aanpassing schijnen de zaken in ieder geval verbeterd te zijn, al wordt nog steeds geadviseerd om niet tussen 1 en 4 uur 's middags of iets dergelijks te gaan proberen je reisrecht op te halen, want dan is het het drukst op het netwerk: degene die aan die apparatuur heeft gewerkt, moeten ze onmiddelijk ontslaan.

Buitengewoon domme Arriva-medewerkster

Terwijl ik een keer op het Tramplein was om een bon te laten printen van m'n gemaakte reizen, kon ik aansluiten in de onvermijdelijke rij die er in de wachtruimte was: sinds die chipkaart bruikbaar is, is het er een stuk drukker geworden aan het loket.
Terwijl ik stond te wachten ving ik de conversatie tussen de lokettiste en de reiziger voor mij op.
De betreffende vrouw had een vraag over de chipkaart: waar die precies over ging weet ik niet meer, maar uiteindelijk frommelde de vrouw een anonieme GVB kaart uit haar tas. "Uh kijk, ik heb zo'n anonieme kaart van de GVB, die wil ik graag opladen." Zei ze, waarna ze de kaart in het bakje legde.

"U heeft de kaart wel laten activeren?" Zei de lokettiste.
WAT?!!! Was het eerste wat me te binnen schoot. Had de lokettiste misschien niet gehoord dat het om een anonieme kaart ging?
"Oh, moet dat dan?" Zei de vrouw.
Dit kon ik niet laten gebeuren, vond ik, en ik kwam tussenbeide.
"Mevrouw (ik tegen lokettiste), het is een anonieme kaart, die hoeft helemaal niet geactiveerd te worden." Zei ik.
"Jawel, dat kan ik helaas niet voor u doen, daarvoor moet u bij het kantoortje op CS wezen," zei de lokettiste: het leek wel alsof ze alle moeite deed haar klanten zo snel mogelijk de deur te wijzen.

Ik probeerde het nog 1 keer: maar de lokettiste was heilig overtuigd van haar gelijk.
Wat nog veel gekker was: de lokettiste opteerde de anonieme kaart van Arriva aan te schaffen, want daar kon je meteen mee reizen, in tegenstelling (volgens haar dan) tot de Amsterdamse kaart.

"Oh, doet u maar zo'n anonieme kaart dan." Zei de vrouw zonder blikken of blozen. Tja. Op deze manier laat je je naaien waar je bijstaat; er met open ogen intuinen... Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan wat betreft de spreekwoorden die er voor dit soort situaties bestaan.

Ik wou nogmaals ingrijpen, maar deed dat maar niet: mevrouw was (in mijn ogen) niet bij haar verstand: als ze zonder enige moeite nogmaals 3 euro uitgeeft om een nieuwe anonieme kaart te kopen die ineens wel zonder enige activatie bij GVB en Arriva bruikbaar is. Daarnaast wou ik ook niet teveel overkomen als de ontspoorde OV-hobbyist (snapt u 'm? Onstpoorde OV-hobbyist? Haha. Ik lach me een breuk: wat een goeie, al zeg ik het zelf)

Purmerend Tramplein
Abonnement opladen? Wel even reizen AUB!

Deze kop ontstond naar aanleiding van het jaar-abonnement van mijn vader. Dat heeft hij jarenlang alleen in 'papieren' vorm gekregen.
Voor het verlengen ging hij altijd naar het Tramplein in Purmerend, waar dergelijke zaken prima geregeld werden.
Sinds 2009 heeft hij er ook een chipkaart bijgekregen, waar keurig de zone centrum (5700) in Amsterdam op bijgeplaatst was, zodat hij binnen de zonegrenzen gratis kon chippen.

Voor 2010 kreeg hij een brief: zijn abonnement was weliswaar geladen, maar of hij voor het bijplaatsen van zone 5700 maar even naar het hoofdkantoor van het GVB wou komen!
Nog gekker is het feit dat dat alleen tussen 9.00 en 16.00 kan: het GVB heeft vast geen reizigers die werken.

Omdat hij kosten moet maken om alleen maar die ene zone te laten bijplaatsen, heeft hij de reiskosten bij het GVB gedeclareerd: volledig terecht: dan leren ze het misschien af of om zo'n klantonvriendelijk maatregel te bedenken.

Ook terecht was het pissige mailtje dat mijn vader daarop schreef naar Arriva, waarom zoiets in godsnaam niet mogelijk was op het Tramplein. Het antwoord was er een die ook al tienduizend keer in OV-chipland te horen is geweest: 'Dat is helaas nog niet mogelijk...'
Ongelofelijk! Dat er onder reizigers niet een enorm verzet begint te groeien tegen die gruwelijke kaart: alles wordt zo moeilijk en onhandig mogelijk gemaakt.

Dat verzet is er volgens het NHD wel altijd geweest: op de dag dat in Rotterdam de kaart ook in bus en tram verplicht werd, stond er een stukje in de krant dat consumenten het verzet gestaakt hadden: ik heb nooit wat van enig verzet gemerkt: de grootste voorstanders schreeuwden het hardst om die kaart, maar gebruikten 'm zelf dan vaak niet: de 'voor-maar-nu-nog-even-tegenstanders' die je dan wel sprak, hadden of hebben er alle vertrouwen in dat het nog goed komt, en dat het nog slechts kinderziektes zijn: Met mijn ervaringen van de afgelopen 3 jaar vrees ik dat het nooit goed gaat komen.

De échte tegenstanders die er dan wel overblijven, kunnen klagen wat ze willen bij de vervoersbedrijven, maar vinden daar toch geen gehoor (en als ze dat wel krijgen, krijgen ze te horen dat het bij verreweg de meeste transacties gewoon goed gaat) en kunnen de media tippen wat ze willen, maar ook die luistert niet.

Restitutieformulieren

Claimen....

Een prachtig voorbeeld van hoe 'goed' die OV-chipkaart werkt, is het aantal claims dat ik in die 3 jaar tijd heb moeten versturen: de teller is de 30 inmiddels ruim gepasseerd; hoeveel het er precies zijn, weet ik helaas niet.

Een overzichtje, in chronologische volgorde:

Maatschappij Datum Gebeurtenis Kosten
Connexxion 19-08-2009 De rit met lijn 127 van Oosthuizerweg-Noordbeemster naar Alkmaar NS kost, door de omleiding vanwege de kermis in het centrum van Alkmaar, 6 cent teveel 0,06
Connexxion 19-08-2009 De rit met lijn 6 van Alkmaar NS naar Heerhugowaard NS kost mij, ondanks de incheck die ruim binnen 35 minuten na het uitchecken plaatsvind, wederom het basistarief 0,75
Connexxion 19-08-2009 De rit met lijn 6 van Heerhugowaard NS naar Alkmaar NS kost vanwege de kermis, 10 cent teveel 0,10
Arriva 19-08-2009 De 102 blijkt geen 102 te zijn: het basistarief wordt bij de incheck en uitcheck afgeschreven, terwijl de bus geen meter gereden heeft: voor de echte terugrit wordt nogmaals het basistarief gerekend. 0,75
Connexxion 27-10-2009 In de 67 kan ik wel inchecken, maar na 4 haltes springen alle lezers buiten dienst, om dat ook te blijven: 4 euro weg. 4,00
Arriva 27-08-2009 In de 104 check ik in, en vervolgens weer uit, nadat iemand aan de chauffeur vraagt of het echt werkt: het basistarief wordt afgeschreven. Voor de echte rit naar huis wordt vervolgens nogmaals basistarief berekend. 0,75
Arriva 28-08-2009 De rit met de 100 van de Prins Hendrikkade in Amsterdam naar het Tramplein kost 4 cent meer dan de bedoeling is 0,04
GVB 30-12-2009 De tram is softwarematig al een halte verder als ik uitcheck op station Lelylaan, en ik betaal 3 cent teveel 0,03
Totaal 6,48

Van die 6,48 komt verreweg het grootste deel voor de rekening van Connexxion: 4,91 om precies te zijn.
1,54 is voor Arriva, en de rest (hoe kan het ook anders) voor het GVB.

Op 12 Februari 2010 heb ik alles verstuurd... eens zien hoe lang ik dit keer op m'n geld moet wachten...

Aanvulling! 25-3-2010: Bericht van Arriva.

Op 1 Maart 2010 werd er 2 maal 75 cent op m'n rekening bijgeschreven, overeenkomstig het 2 keer foutief gerekende basistarief: dat heeft dan, zo te zien, ook nog 2 weken binnen Arriva geduurd voordat ze eruit waren: als ik hier op afga: 'OV-chip map 18 15-02-10' ga ik denken dat mijn claim binnengekomen is, in een grote map wordt gestopt en daarna het grote, dure, interne onderzoek start, waar men pas rond 26 Februari een uitkomst van kon maken.
De 4 cent van 28 Augustus 2009 trouwens, toen de rit van de Prins Hendrikkade naar het Tramplein de mist inging omdat de software alvast een halte verder was, is nergens te vinden.

Wat te doen? Ik ga er achteraan: sommige mensen vinden dat onzin, maar dit systeem heeft nu lang genoeg de tijd gehad om volwassen te worden. Lang genoeg de tijd gehad om zich te bewijzen (en dat is hopeloos mislukt) en vooral lang genoeg de tijd gehad om ook eens precies te gaan doen waar het voor ontworpen is: echt EXACT berekenen wat je reist, en niet de ene keer een paar cent meer dan de andere keer.

Dat ik inmiddels heel wat gratis ritjes bij Arriva heb gemaakt is leuk, maar het gaat nu meer om het principe: het zou daarnaast ook nog eens kunnen helpen, in de zin dat een vervoersbedrijf het nu eindelijk eens afleert zijn klanten zo te behandelen, en de volgende keer elke teveel gerekende cent zonder omhaal te vergoeden.

Afwezigen in dit stukje zijn Connexxion en GVB: van beide maatschappijen nog geen woord. Misschien gaat GVB er ook een gewoonte van maken dergelijke kleine bedragen niet te vergoeden, maar als straks iedereen 3 cent kwijtraakt, gaat dat natuurlijk aardig oplopen voor de vervoerder.

Wordt vervolgd!

AANVULLING! 25-4-2010: Tijd voor telefoongesprekken...

Ik heb met alle drie de vervoerders eens gebeld: bij Connexxion en GVB heerst een enorme achterstand: bij Arriva heb ik daar niets over gehoord.
Eigenlijk alleen bij Connexxion kreeg ik een harde toezegging dat het nog deze maand op m'n rekening zou moeten staan: bij de 2 andere bedrijven wordt m'n klacht met extra attentie nogmaals kenbaar gemaakt: erg veel vertrouwen dat dat tot spoedige resultaten zal leiden heb ik overigens niet.

Bij Arriva moest het mannetje zelfs de voorwaarden even naspitten na het noemen van het bedrag van 1 van de 2 nog openstaande claims (4 cent)

Al met al dus geen enkele vooruitgang... Overigens voer ik alle telefoongesprekken via 0800 nummers, en niet de 0900 nummers die de vervoersbedrijven overal op hun websites zetten: kort zoekwerk op internet levert complete waslijsten aan 0900-alternatieven op: ik ga niet nogmaals betalen om m'n geld terug te krijgen...

AANVULLING! 10-05-10: GVB en hun onzin...

Was ik van plan, 2 weken na de laatste telefoontjes, nog eens te bellen hoe het er mee stond, om 2 uur 's middags deed het GVB dat zelf, en belde me terug over m'n claim.

Begin van het verhaal was de achterstand en vertraging: ik heb gezegd dat die me bekend was, dus daar hoefde ze niet verder over uit te wijden: ze kwam ter zake.

Allereerst werd me verteld dat ik te laat was geweest met indienen: de reisdatum van 30 September 2009 was te ver terug: ik heb ze gezegd dat die datum helemaal niet klopt: helaas voor het GVB staat de ingevulde digitale versie van dat betreffende claimformulier in mijn eigen systeem, dat, in tegenstelling tot dat van GVB, wel goed werkt, en daar staat toch echt 30 December 2009.

Maar, zelfs als het 30 December 2009 was geweest, was ik te laat geweest. Ik vroeg op welke basis ze dat concludeerden. Dat lag aan de datum: pas op 11 April is het formulier voor het eerst door mensen-ogen en mensenhanden vastgepakt. Daarop ben ik behoorlijk uit m'n slof geschoten: "JESUS! DAT IS WEL EEN HEEL ERGE VERTRAGING!" Met daarachteraan het feit dat de formulieren toch echt op 12 Februari 2010 op de bus gegaan zijn.

Goed... daarvoor zou mijn formulier weer opnieuw naar de claimbehandelaars gestuurd worden.
Dan kwam probleem nummero 3: mijn rekeningnummer...

Ik vroeg welk probleem daar weer mee was, waarop het verbijsterende antwoord kwam dat er ergens in Nederland, volgens het GVB althans, nog iemand rondloopt met mijn rekeningnummer: ze wilden wel zeker weten of ik wel degene was bij dat rekeningnummer (je geeft je telefoonnummer, adres, postcode en volledige naam op, maar zelfs dan zijn te dom om het zelf uit te zoeken)

Ik vroeg naar het rekeningnummer dat ze op het scherm had staan: dat was inderdaad mijn rekeningnummer, maar mevrouw beweerde stellig dat er een mevrouw (ze noemde zelfs een voornaam!) uit Warmond is die met dezelfde 7-cijferige combinatie rondloopt: iets wat mij onmogelijk lijkt.

Maar toen dat 'rechtgezet' was (er is immers niets recht te zetten, alles klopt gewoon) zou alles nogmaals onder de aandacht van dat stelletje amateurs gebracht worden: "dat gaat wel weer een tijdje duren..." Ik heb maar gezegd dat ik daar inmiddels aan gewend ben...

Met zeer lichte twijfel, maar vooral om het bewijs, heb ik de ING bank eens gebeld, en de situatie uitgelegd: het gesprek is opgenomen, en de medewerker was kraakhelder: "Ik heb in die 5 jaar dat ik hier werk rare dingen meegemaakt, maar iets dergelijks nog niet..."

Hij heeft na opgave van mijn rekeningnummer het systeem doorgespit: conclusie: ik ben de enige met het betreffende rekeningnummer: GVB verkoopt gewoon onzin, of hun administratie is 1 grote pleurisbende: Ik ga voor een combinatie van die 2.

Over een week wordt ik teruggebeld...

WORDT VERVOLGD!!!