Station Obdam


Obdam, 10 Augustus 2007. Nadat ik uit de sneltrein richting Den Haag gestapt ben, loop ik
wat rond op het smalle perron van dit station. Al vrij snel vallen 2 oude loods-achtige
gebouwen me op: op een van de gebouwen zit zelfs nog een houder met 3 porseleinen
isolatoren: het andere gebouwtje heeft de houder weliswaar nog, maar de isolatoren zijn verdwenen.
Duidelijk is dat het uit vroeger tijden stamt, na het opzoeken van het sporenplan van 1965
blijken de 2 gebouwen bij een los en laad perron gehoord hebben: het zou me ook niets
verbazen als er een spoor naar baanwoning 4 gelopen heeft.

De foto toont het stationsgebouw van Obdam. De foto eronder de wachtruimte ervan: die
natuurlijk ook gesloten is met het sluiten van het loket.

Station Obdam

Wachtruimte station Obdam

Hier is over nagedacht: deze bordjes geven aan waar een machinist zijn trein het beste stil
kan zetten, wanneer er een '6' opstaat betekent het dat hij de kop van de trein bij een
lengte van 6 wagons ('bakken' in jargon) ongeveer bij dat bordje stil moet zetten: In dit
geval betreft de afstand tussen het bordje met '8' en '10' slechts een meter of 5...

Vreemde situatie op station Obdam


Obdam, 3 Juni 2008. Tijdens het op het eerder genoemde station gedwongen stationnement, namelijk het wachten op de tegentrein (het stuk spoor Hoorn - Heerhugowaard is enkelspoor, alleen bij Obdam is een passeermogelijkheid)
Ik ben in het 'coupégedeelte' in de Plan T gaan zitten, dat aan de cabine grenst.
Nadat we al een minuut of 2 staan te wachten, en na een korte conversatie met de machinist mag ik een kijkje nemen in de cabine. Onderstaand dan ook het interieur van Plan T 514.

Cabine van Plan T 514 Uitzicht op spoor vanuit cabine Plan T 514