Station Heerhugowaard


Heerhugowaard, 10 Augustus 2007. Het is slecht te zien, maar hier zitten 3 'koeiekoppen' op
rij: deze geven de rijweg aan die ingesteld is voor het veilig tonende sein. Station
Heerhugowaard kent namelijk 3 sporen, die vlak na het station overgaan in 2 sporen voor
de richting Den Helder en vice versa, en 1 spoor richting Hoorn: Voor de machinist is het
dan wel zo fijn om te weten of hij het juiste spoor opgestuurd wordt.

3 Koeiekoppen


25 Augustus 2007. Na een rit met een vervangende bus wegens werkzaamheden op het spoortraject Heerhugowaard - Hoorn ben ik aangekomen op station Heerhugowaard, waar de werkzaamheden niet te missen zijn. Een Matisa van Strukton is druk bezig de ballast te vernieuwen: op het moment dat ik aankom is het net even rustig, maar kort daarna drukt een van de werklui op de knop voor een zoemer, die (lijkt mij) aangeeft dat de trein weer langzaam gaat rijden, terwijl de ballast vernieuwd wordt. Een paar seconden daarna zwellen de motoren achter dit enorme gevaarte aan en met een gigantisch kabaal word het ballastbed vernieuwd, terwijl de gigantische sleep wagens langzaam verder rijd.

Matisa van Strukton in actie

Bij deze flappen werd nieuwe ballast gestoord: ik vermoed niet dat daar de herrie vandaan kwam, maar dat dit van de lopende banden kwam die de ballast aanvoerden.

Matisa van Strukton in actie