Station Hoorn

Als onderdeel in de lijn Amsterdam - Enkuizen is ook station Hoorn een weinig interessante 'halte'
De stoptreinen naar Haarlem, Enkhuizen en Amsterdam, met de zo gewone dubbeldekkers en
plan T's en V's zorgen ervoor dat ik er niet vaak kom.

Vlak naast het station ligt een wasstraat en garage van Connexxion (nog wel) maar
tegenwoordig kun je je beter afvragen hoe lang dat nog zo is... want voor hetzelfde
geld is Connexxion in Hoorn straks wel Arriva...


Hoorn, 5 Juni 2005: mijn oom was dit jaar weer jarig op een zondag, en traditiegetrouw
gaan we dan met de hele familie op stap, dit keer (om winterse taferelen eens te
omzeilen) in de 'zomer' (want echt warm is het niet geweest deze dag.

Na vanuit Enkhuizen de trein terug genomen te hebben naar Hoorn, heb ik met de camera
van m'n broer nog een paar foto's gemaakt.

Een Plan V voor de dienst naar Hoofddorp, hier na aankomst vanuit Hoorn Kersenboogerd, ernaast staat een Koploper.
Onbekende plan V op station Hoorn

'Onze' trein: net dat ik de overgang opliep ging de bel.
'Onze' trein


Hoorn, 13 September 2006: Ik ben zojuist uit de trein naar Enkhuizen gestapt en neem
spoedig de stoptrein naar Haarlem.

Deze dag maakte ik een uitstap naar (bijna) de andere kant van het land, en het werd
ook 'wat later dan gepland'

Links mijn trein, rechts de tegentrein die terug gaat naar Amsterdam.
Loc 1727 en 1710


DE-1 41 heeft de lijn Hoorn-Medemblik bezocht en komt 3 kwartier later dan gepland aan
voor de terugreis naar Utrecht Maliebaan.

Bij het maken van de foto's is helaas de digitale zoom op de camera aan bliven staan,
daardoor heb ik geen enkele mooie afbeelding van het betreffende treinstel.
DE-1 41 te Hoorn


Hoorn: 8 december 2006: Plan U 113 van de HIJSM maakt vandaag een werkbezoek aan de
Stoomtram Hoorn-Medemblik, maar natuurlijk ben ik er al wat eerder, op het station
ontmoette ik een mede treinfanaat.

De reizigers naar Hoofddorp hebben weer eens mazzel: in plaats van een dubbele Sprinter
krijgt men evenzoveel 'bakken' maar dan wel een Koploper.
Dubbele Koploper voor de reizigers naar Hoofddorp

De miezerige regen houd toevallig heel even op wanneer de plan U aan komt:
Plan U 113 zojuist aangekomen op Hoorn


Hoorn, Remise Connexxion, 11 Maart 2007. Op het stallingsterrein achter de garage tref
ik een oudje uit de 4900 serie aan. Ernaast staat een MAN Viabus.

Bus 4960 en 6416 op remise Hoorn


Hoorn, 10 Augustus 2007: ik ben zojuist uit trein 4542 gestapt, en zie dat men voor dit
DD-AR stammetje een oude bak gebruikt hebben: deze reclame stond vroeger op vrijwel elke
wagon van deze dubbeldekkerstreinen.

Trein 4542 op station Hoorn


Contrast tussen de tijdperken: ik ben zojuist uit een treinstel Mat '64 gestapt: bij de
museumstoomtram Hoorn-Medemblik is men druk aan het rangeren met een heerlijk pruttelend
dieseltje. 16 Augustus 2007.

Het gaat hier om diesel SHM35 'Griezel' die tot 1991 in dienst was bij de Anschlussgemeinschaft VEB Vorfertigung Halle, dezelfde plek overigens waar Griezel ook gebouwd is.

Contrast tussen de tijdperken


De tram van 11 uur donderdag-ochtend vertrekt van Hoorn richting Medemblik.

De trekkracht wordt verzorgd door locomotief nr. 5, de 'Enkhuizen' Hoorn, 22 Mei 2008.

Locomotief nummer 5 voor tram nummer 1 11 uur 's ochtends


Hoorn, 3 Augustus 2008. Ik zit in de trein die op weg is naar Den Haag, maar ik hoef niet verder dan Obdam. Bij de stoomtrammaatschappij wordt gerangeerd met loc 'Bello' (7742) om deze aan te koppelen aan de sleep rijtuigen die klaarstaat voor de rit naar Medemblik.
Op de achtergrond de ongevallenkraan uit 1946.

Bello op weg naar zijn sleep rijtuigen


Hoorn 8 Januari 2009: terwijl de zon de ochtendnevel weg probeert te werken, staan deze ballast-profileermachine van VolkerRail en een aangekoppelde bijwagen van Plasser und Theurer uit te rusten op het bescheiden opstelterrein van station Hoorn.

Ballastprofileermachine en bijwagen


Een mij onbekend type dieselloc van VolkerRail staat met de mobiele werkplaats aan de haak te wachten op het emplacement van Hoorn. De betreffende trein werd hoogstwaarschijnlijk ingezet bij vernieuwingswerkzaamheden tussen Purmerend en Zaandam. 7 Februari 2011.

VolkerRail's 203-5 met mobiele werkplaats in Hoorn