Een dag met het openbaar vervoer op Woensdag 13 September 2006

Opnieuw een 'vrije-dag-ik-ga-heen-waar-ik-heen-wil' dag.

Dit treinuitje zou wat uit de hand lopen, maar heeft me ook tot de conclusie
gebracht dat tussen het noordoosten en zuiden zo'n beetje al het leuke op spoor-
gebied plaatsvind.
Daar rijden veel goederentreinen, rijden gemoedelijke dieseltjes op wat verlaten
aandoende lijntjes, en vooral het landschap is een stuk interessanter met de
heuvels en dichte bossen.

Goed, allereerst werd op Purmerend de stoptrein van 11.35 richting Enkhuizen
genomen, hier 'mijn' trein en de tegentrein op Hoorn, de respectievelijk trekkende en
duwende locomotieven 1727 en 1710.

Trein naar Amsterdam Centraal, en tegentrein naar Enkhuizen


Daarna werd Plan T stel 514 richting Beverwijk genomen, ik stapte op Haarlem uit, hier
de kop van het plan T stel op spoor 5 te Haarlem.

Plan T stel 514

Moederziel alleen... ICRm wagon te ruste op Haarlem.

ICRm wagon te ruste op Haarlem

De kop van de ICRm stam waarmee ik naar Roermond af zou reizen:

De ICRm stam waarmee ik naar Roermond zou gaan

Foto met een verhaal:

Toen deze stam net aangekomen was, liep ik naar de kant waar de locomotief stond, om
daar een foto te maken, maar helaas stond het trekpaard net iets buiten het perron.
Dan maar de andere kant, dus teruggelopen, daar kwam ik de hoofdconducteur en
conductrice tegen. De vrouwelijke conducteur grapte nog naar haar mannelijke
collega 'dat ie op de foto moest', waarna de hc een van zijn spierballen toonde, en met
een stoere blik op de leuning steunde.
Voor de gein richte ik de camera, waarna de Hc snel met een afwerend gebaar
terugliep naar zijn collega.

Nadat ik bovenstaande foto had gemaakt en terugliep vroeg de hc of het een digitale
of gewone camera betrof.

Met het antwoord dat het een digitale betrof, kreeg ik de vraag of ik een foto kon
maken van hem en zijn collega.

Zo gezegd zo gedaan, waarna het e-mail adres opgeschreven werd, om
de foto door te mailen.
(Helaas hield ik m'n hand iets te ver voorbij de lens...)

HC en collega voor de lens

Overigens heb ik geen antwoord terug gekregen, niet verplicht natuurlijk, maar
was wel zo leuk geweest.

Blik op de zeer comfortabele stoelen van de trein die me naar Roermond zou brengen;
rechts staat - wat ik maar een 'hc raampje' zal noemen - open, het enige raampje wat
open kan in deze bak, het raampje kan alleen niet dicht, deze plek heb ik dan ook na
Amsterdam-Bijlmer verlaten, omdat het me veel te lawaaiig was.

Blik binnenin ICRm stam

Tijdens deze treinreis werden de groenstroken langs het spoor steeds groter, en werden
er steeds meer bruggen gepasseerd. Te station Weert werd er toen we net stil stonden nog
snel hijgend omgeroepen dat we op station Weert waren.


Het plan was eigenlijk om tot Maastricht door te rijden, maar aangezien het nu al
tegen 4 uur aanliep, ben ik op Roermond uitgestapt.

Na wat rondgehangen te hebben, ontwaarde ik in de verte 3 knipperende (door de hitte) frontseinen:

knipperende frontseinen in de verte op Roermond

M'n vermoeden werd bevestigd (ook al kon het geen reizigerstrein zijn, want de CTA's op
de perrons gaven niets aan)

Railion's Jaap (6440) komt met een gemengde goederentrein door station Roermond rijden:

Railion's Jaap 6440, komt met gemengde goederentrein door station Roermond

Ik ken station Roermond natuurlijk totaal niet, maar het ademt - wanneer er treinen
stoppen - de sfeer uit van een druk stadsstation, maar zodra de treinen vertrokken zijn
de sfeer uit van een plattelands-tation:

Rustig station Roermond

Roermond heeft zeker geen misselijk busstation, waar vooral Hermes zijn diensten heeft.
Op de voorgrond een bus van het type Ambassador, maar die zie je tegenwoordig toch
bijna overal...

Busstation van Roermond

Twee buffeltweetjes als stoptrein naar Nijmegen, hier met de dieselpluimpjes
tijdens de aanzet:

Buffels tijdens de aanzet

Ook een dubbel tweetje voor trein 6851 richting Maastricht Randwyck, alleen dan Plan V.

Plan V's richting Maastricht Randwyck

Dit is meer de bus waar ik graag in zou zitten, maar daar had ik geen tijd voor:

Heerlijke Hermes bus

Het was eigenlijk het plan om de eerstvolgende stoptrein naar Nijmegen te nemen, maar waar bij alle
andere treinen de CTA al ruim van tevoren de betreffende trein aankondigde bleef de boel nu erg leeg...

Ik besloot de gok niet te wagen, en heb de intercity richting Haarlem genomen, en
ben uitgestapt op Eindhoven.


Daar heb ik bij een friettent een zak friet naar binnen gewerkt, waarna ik op zoek ging
naar het busstation van Eindhoven, want ik zag wel bussen rijden, en een gigantisch
plein (waar onder andere ook de friettent staat) maar geen busstation.

Dus even door het station gelopen (waar het overigens gigantisch druk was) en toen
uitgekomen op het busstation.

Daar verraste een geel bord mij: Kies hier uit lijn ... (het nummer ben ik kwijt)
Hermes, Lijn ... BBA en daaronder een logo met Phileas erbij.

Verkneukeld wreef ik mij in mijn handen: Phileas, kon ik eindelijk eens zien hoe lelijk
die bus echt is...
Maar er stond er geen een, en echt veel zin en tijd had ik niet om er op te
wachten, aangezien er wel wat meer leuk bus spul stopte:

Hermes bus op station Eindhoven

En precies dat bovenstaande bus aan kwam rijden stopte ook de Phileas bus op zijn stek:

De lelijke Phileas bus

Het is werkelijk de meest lelijke bus die ik tot nu toe ooit gezien heb, op foto's valt
het nog mee, maar in het echt is het geen gezicht.

Overigens had een beetje kleur ook wel gemogen...

Maar er was nog wel wat meer te zien dan alleen de Phileas, bijvoorbeeld dit Den
Oudsten DAFje, in dienst bij BBA.

Den Oudsten DAF van BBA

Na het maken van deze foto draaide ik me om, en het zag werkelijk zwart van de
mensen, in de spits is het hier echt gigantisch druk.

Nu in de aanbieding! Beha's, ruilen alleen binnen 8 dagen met originele streepjescode!

Treinbeha's op station Eindhoven

Treinbeha met sticker

De foto is gemaakt op het perron voor de stoptrein naar Venlo.

De plan V's (3 stuks) die klaar stonden voor vertrek richting Venlo zouden wat
vertraging oplopen.

De meester hing uit zijn deurtje, de conducteur had net gefloten, en sloot de
deuren, maar nadat alleen de deur waar de conducteur sluitcommando had gegeven nog
open stond, brulde hij wat langs de trein, en stapte ook de meester uit zijn
cabine, brulde mee, waarna ze alletwee wegrenden.

Wat er precies aan de hand was wist eigenlijk niemand, behalve dan dat er op de andere
perrons opvallend opgelet werd op wat er gaande was.

Nogmaals werd er gefloten, en haastig kwam de conducteur weer binnen staan, floot
nogmaals, en de meester keek wederom oplettend mee.

Helaas... weer werd er geroepen langs de trein, (door de conducteur) en stapte de
conducteur en meester weer uit, terwijl alle reizigers in het zeer warme fietsenbalkon
opnieuw moesten wachten.

Haastig kwamen de hc en meester weer terug lopen, de meester verdween zuchtend in zijn
cabine, de conducteur floot 2 keer, en toen vertrokken we echt.
Aan het zeer brabantse commentaar te horen is het schering en inslag dat de trein
vanaf Eindhoven met vertraging vertrekt.

Overigens vindi ik het de vermelding waard dat het treinpersoneel de vertraging
zoveel mogelijk ingelopen heeft, op bepaalde trajecten werd heel hard gereden (nou ken
ik het traject niet, dus misschien is dat normaal) en werd er heel stevig geremd bij
stations. Aangekomen te Venlo werd snel de trein omgebouwd, en een minuut nadat ik
uitgestapt was, was de boel alweer onderweg naar Eindhoven...


Goed... aangekomen op station Venlo, stond deze duitse trein te wachten op de
rangeerder. Rustig liep ik langs de trein om naar het 'einde' te lopen, en hoorde achter
mij een brommende diesel van Railion al aanstalten maken om de trein af te rangeren.
Gelukkig duurde dat nog even, en met wat lucht gesis en ineens een gigantische knal
zakte de stroomafnemer van de locomotief voorop, daarbij een leuke vonk trekkend.

Locomotief 111 008 staat hier aangekoppeld met een Interregionaal trein, (waarschijnlijk) afkomstig
uit Kaldenkirchen.

Loc 111 008

het 'eilandperron' van Venlo rond half 7 's avonds... uitgestorven.

Uitgestorven eilandperron op Venlo

Railion diesellocs 6516 en 6518 zoefden een aantal keer heen en weer, en waren druk
bezig orde te scheppen in de goederenwagons die er stonden.

Railion 6516 en 6518

De locomotief is zojuist op pad gegaan om kop te maken, waardoor deze ICK stam
even alleen is.

Alleen gelaten ICK stam

Er werd een flinke sleep wagons meegenomen, en naar een onbekende bestemming gebracht
(misschien kwamen die later wel terug, ik heb er niet op gelet in ieder geval) waarna
deze twee locomotieven zichtbaar werden.

Een beetje speurwerk op internet onthulde dat dit twee locomotieven van de
reeks 77 van de NMBS zijn.

Locomotieven 7772 en 7774 staan uit te rusten in het laatste half uurtje avondzon.

Loc's 7772 en 7774 rustende in de avondzon

Loc 1833 kwam voorbij zoeven om kop te maken voor de ICK stam.

Loc 1833 komt voorbij zoeven

En dit was het enige wat de CTA op spoor 3 in het uur dat ik er rondhing vertoond heeft:

CTA vertoont 'niet instappen'

Om 18.56 werd trein 6268 als sneltrein van Roermond richting Nijmegen genomen, bestaande
uit 2 buffeltweetjes.

Van Venlo naar Nijmegen is een zeer gemoedelijke route, dwars door allerlei bossen, waar
ik de dennegeur eens goed opgesnoven heb.
Het werd een zeer toepasselijk zinnetje uit Per spoor van Guus Meeuwis: De trein raast
alsmaar verder van station naar station, ik kom op plaatsen, waar ik nooit ben geweest...

Cuijk, Boxmeer en nog een paar plaatsen vlogen (nou ja, het was een stoptrein) voorbij,
onder het gebrom van de dieselmotor.

Overigens heb ik wat dingen gelezen van mensen die de stoelen van buffels nogal tegen
vinden vallen, ik heb er echter niet veel op aan te merken, hier een afbeelding van het interieur:

Innerlijk van een Buffel

Het werd langzaamaam steeds donkerder, en toen ik op Nijmegen aankwam werd nog snel
de intercity richting Den Helder genomen, die op 2 minuten na op het
punt stond te vertrekken.
Nadat we station Arnhem gepasseerd waren werd er omgeroepen dat er 'iemand voor de
koffie en thee langs zou komen'

En jawel! tussen 8 en 9 uur 's avonds was er nog een Railslurfin aan boord!
Daar heb ik een gevulde koek gekocht (overigens behoorlijk aan de prijs met 1 euro...)
waarna de railslurfin haar weg door de trein vervolgde.

Na een rit van bijna een uur en een kwartier stapte ik uit op Amsterdam Centraal, waar
de bus naar huis werd genomen.

Moe, maar ontzettend voldaan was ik uiteindelijk om 10 voor 10 's avonds weer thuis.
Van de sporen naar het zuiden en toch wel een beetje het oosten heb ik begrepen dat al
het leuke op spoorgebied in het zuiden plaats vind.

Ik heb op die dag meer goederentreinen voorbij zien komen dan tot nu toe in m'n leven.

Ook de gemoedelijke diesels zijn weer eens wat anders dan het standaard
dubbeldeksmaterieel wat bijna overal in het westen en zuidwesten rijdt.