Station SLoterdijk

Dit station kende ik (voor 2004) alleen van de snelweg af gezien en van een paar
ansichtkaarten waarop het futuristisch ogende station stond afgebeeld.
Eind 2006 heb ik voor het eerst foto's gemaakt op dit station.


28 December 2006: Ik ben op station Sloterdijk een korte pauze aan het houden, en ik zal
na een aantal foto's de bus naar IJmuiden nemen.

Er heerst een heerlijke rust op de perrons voor de treinen naar Lelystad en Schiphol: er
reizen vandaag amper mensen met de trein, en de snelweg, waarvan ik dit station alleen
maar ken, ruist zacht op de achtergrond. Zo nu en dan wordt er ergens op de omliggende
(industrie)terreinen een stuk vuurwerk afgestoken: de knal klinkt dof en weerklinkt tussen
de lelijke glazen kubussen waar dit station inmiddels door omringd wordt.

Rust.

Rust...

Het weer voor vandaag:

Miezerig weer

Trein 2130, met op kop de Olympisch gestickerde regiorunner 9525, komt langzaam door station Sloterdijk zetten.

Olympische IRM 9525 in trein 2130

Hier heb je geen ultrasoontrein voor nodig om vast te stellen dat het spoor in opperbeste
kwaliteit verkeert.

Slechte rails op station Sloterdijk

Pas nadat ik dit stuk rails vanuit een paar verschillende hoeken bekeken heb zie ik pas
dat het om een speciale railverbinding gaat: waarschijnlijk om problemen door uitzetting
of krimpen te voorkomen is de rails hier over een flinke lengte door midden 'gezaagd'

Speciale railverbinding op station SLoterdijk

Speciale railverbinding op station SLoterdijk

Beton station Sloterdijk gevaarlijk

Beton blijkt niet bestand tegen trillingen treinverkeer

Dit is nog geen werkelijkheid... maar als ik de scheuren met roestvlekken op de perrons zo zie...

Scheur 1

Scheur 2

Scheur 3

Scheur 4

Gevalletje Randstadhaast:

Randstadhaast


Amsterdam Sloterdijk, 27 Februari 2007: vanuit de trein zie ik de vrachtwagen voor
bovenleidingmontage op het spoor staan: vlak voordat de trein de Hemtunnel inging stond
er ook al een busje van VolkerRail op de spoorbaan: Zou ik dan nu eindelijk een
kortsluitlans gaan zien?
Ik loop op station Sloterdijk naar het einde van het perron: maar nee, geen
kortsluitlans te zien: pas nadat ik een foto gemaakt heb van de gele mannetjes op
hun bovenleidingwagen merk ik de staaf op.

Kortsluitlans voor veilig werken

Werklui aan de bovenleiding bezig

De kortsluitlans/staaf heeft als doel de spoorstroom kort te sluiten: zodra een trein
een blok binnenrijd sluit deze via de wielas de spoorstroom kort, waardoor de seinen
verspringen: om veilig te kunnen werken wordt er met een kortsluitlans gesimuleerd alsof
er zich een trein bevind. De seinen zullen dan ook rood blijven, en zodoende kan geen
trein het spoor oprijden waaraan gewerkt wordt.

Het digitale kwaad staart mij aan, poortjes voor de OV-chipkaart, gelukkig buiten
werking: de meeste reizigers hebben er hoogstwaarschijnlijk geen erg in dat dit de
grootste ramp voor het Openbaar Vervoer wordt.

OV-chipkaart poortjes

Busstation Amsterdam Sloterdijk: bij de tramhaltes staan 2 generaties gebroederlijk
naast elkaar: de linkertram heeft nog de 'ouderwetse' mechanische bel: de rechter een
electronische versie die totaal niet in de buurt komt van z'n mechanische voorganger.
De rechtertram wordt graag 'Lightrail' voertuig genoemd: die benaming klopt ook nog:
zodra deze trams een wissel of scherpe bocht nemen zwabberen de delen zonder wielstel
alle kanten op.

Twee tramgeneraties


Amsterdam Sloterdijk, 28 November 2008. Op spoor 12 is de CTA een bordje met de andere helft van 'intercity' kwijtgeraakt. De viltstift heeft de rest gedaan.

CTA met viltstift


Vlak na het instappen in de trein naar Amersfoort op station Sloterdijk, valt me een stevige brandlucht op: Sprinter 2950 is aan ernstige brandschade ontsnapt: de stille getuigen liggen er nog. Gezien het feit dat alle raampjes openstonden, en deze bak helemaal leeg was, vermoed ik dat het net gebeurd was. 26 Maart 2009.

In brand gestoken krant in 2950