Amsterdam Centraal Station
Tja, als Purmerender kom ik vaak in Amsterdam, en ook in mijn eerste levensjaren zijn Amsterdam CS, 16 Juni 2006: ik had een dag vrij, en ik kon de digitale camera van m'n broer lenen. Eigenlijk wou ik richting Arnhem of een ander 'ver' station gaan, maar ik besloot om op Amsterdam rond te blijven hangen. Thalys 4342 is zojuist aangekomen en wordt onder handen genomen door de schoonmaakdienst.
Een Koploper stroomt langzaam vol met reizigers.
De trein naar Zandvoort, bestaande uit 2 Plan V's: aan beide kanten waren de
Een leegmaterieeltrein, bestaande uit een Citypendel (2014) houd even halt voor een rood sein op A'dam CS.
Aan de meester van trein 4542 vroeg ik of ik een foto vanaf de bok mocht maken, dat
Na de allerlaatste gele Sprinter in Den Haag op de foto gezet heb ben ik weer teruggereisd naar Amsterdam, waar ik loc 1840 (Steenwijk) vereeuwigde. Amsterdam CS, 11 Juli 2006.
Busplatform, Amsterdam CS, 14 Juli 2006. Ongeveer 8 minuten nadat er op het station een persoon onder de trein gekomen is (over de toedracht daarvan is me niets bekend, en dat wil ik niet weten ook) komt uit de verte de traumahelikopter aanvliegen. Na een rondje gevlogen te hebben bleek dit de beste plek om een arts 'af te zetten' die vervolgens meteen achter op een politiemotor sprong en met gillende sirene naar het station gereden werd. Let op de gigantische stofwolken ter hoogte van de bouwput waar ooit een 'Noord-Zuidlijn' station komt te liggen. Het bleek overigens ook dat de 'security' mannetjes van Arriva er voor jan met de korte achternaam staan. Ze ogen heel interessant met hun gele hesjes en portofoons, maar dit zagen ze op de een of andere manier niet aankomen. Foto's P. Voorloop (van m'n vaders hand dus)
De arts is afgezet, en de helikopter kiest het luchtruim weer.
Op 24 Oktober ga ik samen met mijn broer op weg om een dag door Nederland te gaan treinen. Op het beginstation staat nog een stam rijtuigen van een van de nachttreinen te wachten op aankoppeling van een locomotief.
Amsterdam CS, 23 November 2006: Ik ben onderweg naar Hoogezand-Sappemeer, om de 'grote' videocamera op te halen.
Het is somber, miezerend weer. Een blik op de overkappingen van Amsterdam CS, met op de
Ik ben vandaag eens niet alleen in het vastleggen van treinen, op een perron verderop
Een lege 'internationale' trein komt door Amsterdam zetten:
Na een stage dag begeef ik mij naar Amsterdam CS, om daar de 766 ('museum Hondekop') eens te fotograferen: want die heb ik tot nu toe alleen maar op foto's gezien.
Voordat de trein bijna stilstond heb ik 1 keer geflitst, (met opzetflitser) maar daar was
Amsterdam Centraal, 1 Maart 2007: ik ben op weg naar Apeldoorn... of zoiets, ik weet nog niet precies waar ik heen zal gaan. Loc 1748 zal de sleep wagons, die uit verschillende Duitse en een enkel Nederlands rijtuig bestaan naar Amersfoort brengen.
Deze Benelux compositie is zojuist aangekomen, en de passagiers begeven zich naar de trappen.
Korte tijd hierna is het de bedoeling dat deze trein weer naar Brussel vertrekt, dat is
Het verkeersleidingscentrum, waar zojuist heel waarschijnlijk, om het maar eens heel plat
Een onbekend Plan V'tje op spoor 9a: de machinist heb ik nergens gezien: niet in de
Ontzettend flauw grapje: met wat software maakte ik er een iets ander advies van dan
Na buiten wat rondgelopen te hebben wil ik wel eens weten welke chaos zich binnen > Vanzelfsprekend is er van een dagje treinen niets terecht gekomen. Amsterdam Centraal Station, 8 Maart 2007: Gewone reizigers krijgen hiervoor een boete, voor conducteurs en ander spoorwegpersoneel geldt de rookplicht natuurlijk niet. De conductrice van trein 7427 neemt het ervan, samen met haar sigaret.
Dat zal een mooi uitzicht zijn, op dit zonnige begin van de dag. Twee 'gele mannetjes'
Amsterdam CS, 21 Maart 2007: een van de ingangen naar de metroperrons: Zo gaat dat met een nieuw betaalsysteem: het enige poortje dat gesloten is, is buiten dienst. Een automaat waar ik op een kille februari dag een kaart uit wilde 'trekken' weigerde dat. Geen kaart, wel 8 euro van mijn rekening. Gaat lekker zo. Volgens mijn vader, die de onderdoorgang altijd neemt om de drukte boven te mijden, is het enige 'dienstvaardige' poortje al tijden buiten dienst. Blijkbaar zijn er zo weinig testers dat de testreizigers met een chipkaart er niet over klagen, terwijl het GVB tegelijkertijd op behoorlijke reclameposters schreeuwt dat het hoog tijd is voor de ov chipkaart.
Amsterdam, 28 September 2007. Traxx locomotief 186 113 komt samen met een bescheiden sleep van 3 nieuw 'beschilderde' (stickeren schijnt gangbaarder te zijn tegenwoordig) ICR rijtuigen door Amsterdam CS rijden.
Amsterdam CS, 24 Oktober 2008. Trein 4041 doet zijn naam bijzonder veel eer aan als er een stam dubbeldeks-rijtuigen klaarstaat voor vertrek richting Rotterdam.
Nadat de trein die ik zou nemen opgeheven bleek te zijn, en ik een groepje beteuterde Duitse toeristen tekst en uitleg heb verschaft over de mededeling die alleen in het Nederlands omgeroepen werd, worstel ik me door hetzelfde groepje beteuterde Duitse toeristen, omdat deze goederentrein voor mij natuurlijk als een volslagen verrassing kwam. Op de gok afdrukkend (de camera stond nog op het LCD-scherm in plaats van de zoeker) kan ik nog net ACTS' 7110 met een elektrische lok (189 096) en goederentrein aan de haak, op de foto zetten. De 7110 is een vrij jonge telg in de ACTS familie: de betreffende loc is pas begin januari 2010 in dienst gekomen bij ACTS, en is de voormalige Rail4Chemicals' 1203. 2 Oktober 2010.
NS Hispeed, onderdeel van het financiëel wankelende HSA, exploiteert de Fyra: een van de meest onderbezette verbindingen op dit moment. Het is te hopen dat de staat van de rijtuigen niet de huidige financiële stand van zaken weergeeft, want op 2 Februari 2011 is achter de Fyra stam dit aardig afgetrapte ICRm rijtuig geplakt: de buitenkant had op flink wat plekken schade aan de verf/stickers, een aantal deuken in de wand en binnenin waren overal gips-afdrukken te zien, alsof werklui er druk in- en uitgebanjerd waren, en er geen tijd was geweest de rotzooi op te ruimen.
Ik loop nu sinds een tijdje weer dagelijks onder het CS door van de bus naar de tram (op weg naar m'n werk) en op de terugweg van tram naar bus. Op een gegeven moment weet je dan precies hoe elke trein klinkt bij het remmen, optrekken, deuren sluiten en valt een afwijkend geluid al snel op.
Op 16 Mei 2012 twijfel ik ook even als ik onder spoor 14 en 15 door loop en een
Als ik de roltrap richting busplatform opgelopen en naar mijn bus gelopen ben, die
De V250, zoals dit treinstel officieel heet had eigenlijk allang in dienst moeten
Enkele seconden na het maken van deze foto blokkeerde de reguliere, wel
|