Arriva

Sinds 11 December 2005 is het busvervoer in Waterland aanbesteed aan Arriva.
Na meer dan 5 jaar Connexxion (en daarvoor meer dan 100 jaar NZH) moesten we het gaan doen met Arriva.

Onze oude Berkhofjes moesten vervangen worden door laagvloerse bussen, en het zou er
allemaal een stuk beter op worden, maar ik vind dat Arriva er niet veel van bakt...


Purmerend, tussen de halte Hoefsmidpad en 'Wijkenctrum':
Het Tilburyplein wordt verbouwd: daarom is de weg die langs dit plein loopt, afgesloten.

Tekening afsluiting

Op de tekening staat punt B: dat is dit punt:
Punt B

Het was niet moeilijk erachter te komen dat chauffeurs slecht geïnstrueerd waren over de
situatie: Heel veel bestuurders reden voor het bord naar rechts, weg 2 in, maar die leid
alleen om een huizenblok heen.

Weg 2

Na om het huizenblok heengereden te zijn, kwamen ze uiteindelijk op weg 1 weer uit, waarna
ze soms (terwijl ze naar Amsterdam moesten) weer terug naar de Korenstraat wilden rijden.

Weg 1

Het weggetje waar ze op de 2de foto inreden was natuurlijk niet berekend op bussen, maar
gaf ze wel een heerlijk dorps tintje.

En terwijl ik wat foto's maakte van de situatie gebeurde het opnieuw: de vragende blik
van de chauffeur is helaas erg slecht te zien, maar het zag er wel erg grappig uit om
wederom een chauffeur te zien die niet wist waar hij heen moest.

Waar moet ik heen?


Geen zeldzaamheid: Met Arriva lijkt het wel alsof er bijzonder veel bussen 'Buiten dienst' zijn.
Connexxion leek dit toch wat meer gecamoufleerd te doen, maar misschien komt het wel
gewoon door het feit dat de koersrollen nu licht geven...

Rechts, op de routeborden een mooi voorbeeld om goedkoper te zijn: in plaats van zoveel
mogelijk ruimte benutten voor de haltes die deze lijn aandoet plaatsen we nu alleen nog
de beginhalte, allerbelangrijkste tussenhaltes en eindbestemming.
Purmerend Tramplein 27 Oktober 2006.

Arriva bus buiten dienst, geen zeldzaamheid

Het 'informatiebord' dat inmiddels alweer een paar weken (of maanden) defect is.
Inmiddels werkt het bord weer, en is het metalen kastje links om de bevestigingspaal heengebouwd.

Defect informatie bord

Kort na het maken van deze foto kwam er een man naar mij toe die vroeg of er ergens
een Qliner richting de Bijlmer vertrok.
Door een fout van een chauffeur was hij in de verkeerde bus terecht gekomen, en
uiteindelijk op het Tramplein beland.
Maar geen van deze bussen doet het Tramplein aan, maar dat was voor hem geen probleem, hij
zou wel een bus naar Amsterdam nemen, of een bus die langs Amsterdam Buiksloot zou gaan.

Chaotische situatie op P'end Tramplein

Na een tijdje gewacht te hebben op de officiële vertrekhalte voor de bussen naar
Amsterdam en 1 bus aan zijn neus voorbij te hebben zien gaan liep hij wat rond te
dolen, op zoek naar een bus die wel zijn richting uit ging.

Nadat een aantal bussen als 'geen dienst' de Jaagweg opreden, en een paar bussen
nietsverklarende rondjes reden om terug te keren op hun stek, werd het de man te dol.

De meeste bussen stonden inmiddels op plekken waar ze niet hoorden, en ook de bus naar
Amsterdam stond op een plek waar deze niet weg kon: ingesloten door een 102 en daarnaast een 'Geen dienst' bus.

Zo nu en dan wisselde een bus maar weer van nummer, of reed een rondje om daarna maar
weer geen dienst' te gaan staan, of als een ander nummer terug te keren: de man wist
(begrijpelijk) genoeg niet meer welke bus nou waar heen ging.

Chaotische situatie op P'end Tramplein

Inmiddels was de bussenrij uitgegroeid tot een ongeordend zooitje (maar daar hoeft het
niet druk voor te zijn, dat krijgen ze vrij makkelijk voor elkaar)
En toen ontstond er paniek: de 127, het enige connexxion lijntje dat zich staande weet
te houden op het (inmiddels) Arriva-bolwerk moest vertrekken, maar kon niet weg omdat
deze compleet ingesloten was door bussen, ineens reed de halve rij bussen achteruit, en
kon de 127 uit zijn benarde positie bevrijd worden.


Hoogezand-Sappemeer, 23 November 2006: ik ben zojuist uit een drukke Wadloper gestapt,
die mij naar dit station gebracht heeft. Kort voordat ik over wil steken naar de uitgang
komt een van de nieuwe dieseldrieën aanrijden.
Mijn eerste ontmoeting met dit treinstel vond ik erg meevallen, op de foto's ziet het er
erger uit dan het in werkelijkheid is.

Een Spurt...


Een mooie foto om te vergelijken: links staat een nieuwe Scania, rechts een 'oude'(verder
zijn ze even oud) De nogal kille kleurverhouding kwam door een verkeerde witbalans
instelling...
Purmerend Tramplein 22 December 2006.

Scania's: Oud en nieuw

Zowaar: hij doet het weer!
Nou ja, niet helemaal, de klok is gecodeerd tot wat rare tekens, die alleen Arriva
mannetjes kunnen lezen, maar dat is bewust gedaan: zo kunnen de reizigers de chauffeur
moeilijker zeggen dat die te laat is (want de klokken in de bussen lopen ook achter)

Vreemde tekens op het routebord


Ín een Citaro, zojuist vertrokken vanaf Amsterdam CS. Ik val bijna van m'n stoel van
verbazing! Niet dat dat erg moeilijk is sinds we Arriva hebben, want de bussen hier hebben geen leuningen.
Het is blijkbaar eindelijk tot Arriva doorgedrongen dat de haltenamen in lettergrootte
10 onleesbaar zijn in een hobbelende bus. Dus blijkbaar is er iemand op het idee gekomen
om het schermpje eens te gaan gebruiken waar het voor bedoelt is.

Arriva schermpje

De haltenaam is groot en duidelijk afgebeeld, en het is duidelijk naar welke halte de bus
toerijd: nu nog zorgen dat het systeem niet (Zoals ik gisteren aantrof) vanaf Amsterdam de
haltes om gaat roepen als je vanaf Purmerend naar Amsterdam toerijd, en dat de haltenaam
direct zichtbaar wordt wanneer mevrouw-met-de-slechte-stem de haltenaam tracht uit te spreken.
Verder is het goed leesbaar, de uitvoering ziet er niet gestolen uit (Connexxion
heeft in de Man 'Lion' bussen ook dergelijke schermpjes)
De letters zijn lekker groot, wel jammer dat de reclame voor Arriva zelf evenredig in
lettergrootte meegegaan is... Amsterdam 1 Maart 2007.


7 Maart 2007.
GROTE PANIEK! HET TILBURYPLEIN IS AFGESLOTEN!!!
Nou, zo erg was het niet, maar de meeste chauffeurs keerden hun bussen niet, en bleven domweg
staan waar ze stonden. Pas na een uur drong het door dat men om moest rijden,
maar daarvoor moest heel veel achteruitgereden worden, en vooral gekeerd worden.
Ik heb nog geholpen bij het keren van een aantal bussen, die vlak voor de afsluitingen gestrand waren.
De aanleiding voor de afsluiting van het gehele Tilburyplein was een vermoedelijke schietpartij.

* Het bleek inderdaad om een schietpartij te gaan. Een man is daarbij in zijn arm
geschoten. Het plein werd afgezet nadat de dader vermoedelijk nog aanwezig was in zijn
eigen huis. De dader is overigens niet gevonden.

Een van de afsluitingen:

Afgesloten voor verkeer

En deze bus stond, met nog enkele passagiers 'gewoon' met draaiende motor te wachten.
Toen ik aanklopte bij de chauffeur zei hij doodleuk dat hij pauze had, en nog even niet
ging keren.

Gestrande Arriva bus


Purmerend, 5 Juni 2007. Een paar maanden geleden is het Tilburyplein weer opengegaan na een complete herinrichting. En nu is het weer afgesloten, volgens de hoes over het haltebord vanwege een renovatie van het Tilburyplein. Op de foto is al een van de redenen van de afsluiting te zien: de afgrijselijke metalen 'poort' is een van de drie gevaartes die geplaatst moest worden.
In architectentermen heet het dat deze metalen geraamtes, die (als het goed gaat) het plein een besloten karakter geven, in gewone-mensen-taal betekent dat vaak foeilelijk, en dat gaat zeker voor deze mega-plantenbakken op.

Op het moment van schrijven (23 Maart 2008) is er van begroeiing nog steeds niet veel sprake, en kijken we nog steeds tegen de lelijke 'poorten' op.

Halte vervallen

Toppunt van amateurisme: bij de eerste afsluiting waren de borden al onlogisch geplaatst, maar nu heeft men zelfs bij de afslag voor het doorgaande verkeer de pijl de verkeerde kant op laten wijzen: ik vraag me af hoeveel chauffeurs hier de mist in zijn gegaan, want dat de informatievoorziening tegenover chauffeurs door Arriva nogal te wensen overlaat werd de eerste keer al duidelijk.

Pijl de verkeerde kant op

En weer staat er nog voor de afslag voor het doorgaande verkeer dat het doorgaande verkeer gestremd is, de chauffeur van de 104 die net voorbijrijd weet gelukkig dat de weg nog niet ophoud.

Bus rijd voorbij 'gestremd' bord


Purmerend, halte Hoefsmidpad, 14 Augustus 2007. Lijn 371 (Qliner) die normaal gereden
wordt met een touringcar, is vandaag uitgevoerd als enkele Citaro: deze bussen
zijn uitzonderlijk stil in vergelijking met hun verlengde broertjes.

Arriva Citaro als Qliner


Purmerend Tramplein, 16 Augustus 2007: De Duinrell express vertrekt echt niet van
Purmerend naar het attractiepark in Wassenaar: maar de electronische lijnfilm blijft de
reclame vertonen voor deze express dienst naar Duinrell.

Duinrell express


Nieuw! De 'Zie-Half-Nederland-tour' van Arriva!
Het is slecht te zien, maar deze bus, die hier het busplatform bij Amsterdam CS opdraait,
gaat helemaal naar Damwoude!
Omdat ik nieuwsgierig was hoeveel strippen dat zou kosten, heb ik het eens uitgezocht:
vanaf Amsterdam Oosterdokskade naar de Wopkemastraat in Damwoude, heb je in theorie
precies 100 strippen nodig: omdat 20 strippen het maximum is dat in 1 keer afgestempeld
kan worden, gaat dat dus niet op.
O ja, je zult 3 keer over moeten stappen, je maakt gebruik van in totaal vier buslijnen, je
hebt met 2 vervoerders te maken, namelijk Connexxion en Arriva, drie keer zit je in een gewone lijnbus, één keer in een Qliner.
Amsterdam, 24 Augustus 2007.

De bus naar Damwoude vertrekt vanaf halte onbekend
22 Oktober 2007: De vrijwel allerlaatste abri's van het 'oude type' wachten op uitgraving, zo ook deze van de halte Wijkcentrum.
Heel vreemd is dat de nieuwe bushokjes al wel van reclame voorzien zijn, maar het glas voor het dak vrijwel elke keer wel erg lang op zich liet wachten...
Daarnaast hebben wij in de wat directere omgeving van Purmerend blijkbaar geen bedrijf om bushokjes uit te graven, en op een dieplader te zetten: de vrachtwagen en de werklui op de foto moeten helemaal uit Lopik komen...

Bushokje wacht op uitgraving


9 November 2007: Wat een verrassing! Nadat ik op station Zaandam na een schooldag net de trein naar Purmerend gemist heb, besluit ik gewoon om te reizen via Amsterdam CS, en daar op een bus terug naar Purmerend te stappen.
Meteen bij binnenkomst in de bus krijg ik de vraag of ik een enquete in wil vullen.
Maar natuurlijk, kan ik eindelijk eens mijn gal spuwen... waar het ook over mag gaan.
Ik krijg een A4'tje overhandigd, en een klein potlood.
Een aantal vragen gaan over de rit, dus die kan ik nog niet allemaal beantwoorden (Een stuk of 10 vul ik toch in, want die gaan over het comfort in de bus, en aangezien ik de Scania's niet geweldig vind wat betreft comfort, vul ik daar iets van een 4 in)

Nog wat vragen over het geluidsniveau in de bus en rijtijden vanaf de halte waar ik vertrokken ben: vooral dat laatste geef ik een laag cijfer, want sinds de komst van Arriva is het maar

Enqueteformulier
hopen dat er snel weer een 104 komt opdagen, als de vorige net weg is. Waar dat bij Connexxion vlekkeloos
verliep, gaat het bij Arriva regelmatig hopeloos mis, met als gevolg dat de bus propvol komt te zitten. O ja, ook zoiets: Kon u goed een zitplaats vinden toen u de bus betrad? Is een van de vragen. Tja, het ligt er natuurlijk helemaal aan wanneer je die enquete uitdeelt, maar nu, rond 2 uur 's middags is deze buslijn nooit erg druk, hoewel het deze rit wel erg toevallig is dat we de hele reis met slechts een stuk of 15 passagiers maken.
15 Februari 2008. Na een korte busrit van het station naar huis, komen we bij het tilburyplein stil te staan achter een 109.
Eerst lijkt daar niets vreemds mee aan de hand, tot de chauffeur van de 109, met 2 wat vuile handen, aan komt lopen: "Hij reageert helemaal niet meer, hij doet helemaal niets," zegt de chauffeur tegen zijn collega in de 102.
"Dan moet je, als je de achterdeuren dichtdoet, de rem ingetrapt houden, dat schijnt wel eens te helpen," Zegt de chauffeur van de 102.
"Nou ja, de achterdeuren krijg ik al niet eens open, dus dat wordt lastig."
Het was mijn een na laatste halte, dus ben ik op een gegeven moment maar uitgestapt: kort daarna droeg de chauffeur van de 102 nog wat oplossingen aan: 'Helemaal doodmaken, hoofdschakelaar uit, motor uit, helemaal niets, en dan weer opstarten."
"Ja dat heb ik ook al geprobeerd," zegt de chauffeur van de defecte bus, waarop hij toch nog even aangemoedigd wordt het nogmaals te proberen.
Het mag niet baten, en inmiddels zijn de hulptroepen van Arriva al gearriveerd, en kunnen de passagiers van de 109, die als eindbestemming de Korenstraat heeft (dezelfde eindbestemming als die van de 102) overstappen in de 102.
Het probleem is daar alleen niet mee opgelost: ik dacht dat iedereen er inmiddels uit was, maar kort daarna hoor ik de chauffeur het probleem kenbaar maken, er zit een vrouw in een rolstoel in de bus, en het zijn natuurlijk precies de achterdeuren die weigeren.
Na de noodknop van de voordeur omgedraaid te hebben (door een omstander) blijft de voordeur steken: de chauffeur staat van binnenuit stevig te duwen, maar de deur geeft geen krimp. Uiteindelijk heb ik nog stevig aan de handgreep van de deur die aan de buitenkant zit getrokken, maar ook dat hielp niet.
Na een minuut of 20 ben ik maar weggegaan, want ik kon helaas verder niet van dienst zijn.

Defecte Ambassador te Tilburyplein