Arriva
Sinds 11 December 2005 is het busvervoer in Waterland aanbesteed aan Arriva.
Onze oude Berkhofjes moesten vervangen worden door laagvloerse bussen, en het zou er Purmerend, tussen de halte Hoefsmidpad en 'Wijkenctrum': Het Tilburyplein wordt verbouwd: daarom is de weg die langs dit plein loopt, afgesloten.
Op de tekening staat punt B: dat is dit punt:
Het was niet moeilijk erachter te komen dat chauffeurs slecht geïnstrueerd waren over de
Na om het huizenblok heengereden te zijn, kwamen ze uiteindelijk op weg 1 weer uit, waarna
Het weggetje waar ze op de 2de foto inreden was natuurlijk niet berekend op bussen, maar
En terwijl ik wat foto's maakte van de situatie gebeurde het opnieuw: de vragende blik
Geen zeldzaamheid: Met Arriva lijkt het wel alsof er bijzonder veel bussen 'Buiten dienst' zijn. Connexxion leek dit toch wat meer gecamoufleerd te doen, maar misschien komt het wel gewoon door het feit dat de koersrollen nu licht geven...
Rechts, op de routeborden een mooi voorbeeld om goedkoper te zijn: in plaats van zoveel
Het 'informatiebord' dat inmiddels alweer een paar weken (of maanden) defect is.
Kort na het maken van deze foto kwam er een man naar mij toe die vroeg of er ergens
Na een tijdje gewacht te hebben op de officiële vertrekhalte voor de bussen naar
Nadat een aantal bussen als 'geen dienst' de Jaagweg opreden, en een paar bussen
De meeste bussen stonden inmiddels op plekken waar ze niet hoorden, en ook de bus naar
Zo nu en dan wisselde een bus maar weer van nummer, of reed een rondje om daarna maar
Inmiddels was de bussenrij uitgegroeid tot een ongeordend zooitje (maar daar hoeft het Hoogezand-Sappemeer, 23 November 2006: ik ben zojuist uit een drukke Wadloper gestapt, die mij naar dit station gebracht heeft. Kort voordat ik over wil steken naar de uitgang komt een van de nieuwe dieseldrieën aanrijden. Mijn eerste ontmoeting met dit treinstel vond ik erg meevallen, op de foto's ziet het er erger uit dan het in werkelijkheid is.
Een mooie foto om te vergelijken: links staat een nieuwe Scania, rechts een 'oude'(verder zijn ze even oud) De nogal kille kleurverhouding kwam door een verkeerde witbalans instelling... Purmerend Tramplein 22 December 2006.
Zowaar: hij doet het weer!
Ín een Citaro, zojuist vertrokken vanaf Amsterdam CS. Ik val bijna van m'n stoel van verbazing! Niet dat dat erg moeilijk is sinds we Arriva hebben, want de bussen hier hebben geen leuningen. Het is blijkbaar eindelijk tot Arriva doorgedrongen dat de haltenamen in lettergrootte 10 onleesbaar zijn in een hobbelende bus. Dus blijkbaar is er iemand op het idee gekomen om het schermpje eens te gaan gebruiken waar het voor bedoelt is.
De haltenaam is groot en duidelijk afgebeeld, en het is duidelijk naar welke halte de bus 7 Maart 2007. GROTE PANIEK! HET TILBURYPLEIN IS AFGESLOTEN!!! Nou, zo erg was het niet, maar de meeste chauffeurs keerden hun bussen niet, en bleven domweg staan waar ze stonden. Pas na een uur drong het door dat men om moest rijden, maar daarvoor moest heel veel achteruitgereden worden, en vooral gekeerd worden. Ik heb nog geholpen bij het keren van een aantal bussen, die vlak voor de afsluitingen gestrand waren. De aanleiding voor de afsluiting van het gehele Tilburyplein was een vermoedelijke schietpartij.
* Het bleek inderdaad om een schietpartij te gaan. Een man is daarbij in zijn arm Een van de afsluitingen:
En deze bus stond, met nog enkele passagiers 'gewoon' met draaiende motor te wachten.
Purmerend, 5 Juni 2007. Een paar maanden geleden is het Tilburyplein weer opengegaan na een complete herinrichting. En nu is het weer afgesloten, volgens de hoes over het haltebord vanwege een renovatie van het Tilburyplein. Op de foto is al een van de redenen van de afsluiting te zien: de afgrijselijke metalen 'poort' is een van de drie gevaartes die geplaatst moest worden. In architectentermen heet het dat deze metalen geraamtes, die (als het goed gaat) het plein een besloten karakter geven, in gewone-mensen-taal betekent dat vaak foeilelijk, en dat gaat zeker voor deze mega-plantenbakken op. Op het moment van schrijven (23 Maart 2008) is er van begroeiing nog steeds niet veel sprake, en kijken we nog steeds tegen de lelijke 'poorten' op.
Toppunt van amateurisme: bij de eerste afsluiting waren de borden al onlogisch geplaatst, maar nu heeft men zelfs bij de afslag voor het doorgaande verkeer de pijl de verkeerde kant op laten wijzen: ik vraag me af hoeveel chauffeurs hier de mist in zijn gegaan, want dat de informatievoorziening tegenover chauffeurs door Arriva nogal te wensen overlaat werd de eerste keer al duidelijk.
En weer staat er nog voor de afslag voor het doorgaande verkeer dat het doorgaande verkeer gestremd is, de chauffeur van de 104 die net voorbijrijd weet gelukkig dat de weg nog niet ophoud.
Purmerend, halte Hoefsmidpad, 14 Augustus 2007. Lijn 371 (Qliner) die normaal gereden wordt met een touringcar, is vandaag uitgevoerd als enkele Citaro: deze bussen zijn uitzonderlijk stil in vergelijking met hun verlengde broertjes.
Purmerend Tramplein, 16 Augustus 2007: De Duinrell express vertrekt echt niet van Purmerend naar het attractiepark in Wassenaar: maar de electronische lijnfilm blijft de reclame vertonen voor deze express dienst naar Duinrell.
Nieuw! De 'Zie-Half-Nederland-tour' van Arriva! Het is slecht te zien, maar deze bus, die hier het busplatform bij Amsterdam CS opdraait, gaat helemaal naar Damwoude! Omdat ik nieuwsgierig was hoeveel strippen dat zou kosten, heb ik het eens uitgezocht: vanaf Amsterdam Oosterdokskade naar de Wopkemastraat in Damwoude, heb je in theorie precies 100 strippen nodig: omdat 20 strippen het maximum is dat in 1 keer afgestempeld kan worden, gaat dat dus niet op. O ja, je zult 3 keer over moeten stappen, je maakt gebruik van in totaal vier buslijnen, je hebt met 2 vervoerders te maken, namelijk Connexxion en Arriva, drie keer zit je in een gewone lijnbus, één keer in een Qliner. Amsterdam, 24 Augustus 2007.
22 Oktober 2007: De vrijwel allerlaatste abri's van het 'oude type' wachten op uitgraving, zo ook deze van de halte Wijkcentrum. Heel vreemd is dat de nieuwe bushokjes al wel van reclame voorzien zijn, maar het glas voor het dak vrijwel elke keer wel erg lang op zich liet wachten... Daarnaast hebben wij in de wat directere omgeving van Purmerend blijkbaar geen bedrijf om bushokjes uit te graven, en op een dieplader te zetten: de vrachtwagen en de werklui op de foto moeten helemaal uit Lopik komen...
|
|
9 November 2007: Wat een verrassing! Nadat ik op station Zaandam na een schooldag net de trein naar Purmerend gemist heb, besluit ik gewoon om te reizen via Amsterdam CS, en daar op een bus terug naar Purmerend te stappen. Meteen bij binnenkomst in de bus krijg ik de vraag of ik een enquete in wil vullen. Maar natuurlijk, kan ik eindelijk eens mijn gal spuwen... waar het ook over mag gaan. Ik krijg een A4'tje overhandigd, en een klein potlood. Een aantal vragen gaan over de rit, dus die kan ik nog niet allemaal beantwoorden (Een stuk of 10 vul ik toch in, want die gaan over het comfort in de bus, en aangezien ik de Scania's niet geweldig vind wat betreft comfort, vul ik daar iets van een 4 in) Nog wat vragen over het geluidsniveau in de bus en rijtijden vanaf de halte waar ik vertrokken ben: vooral dat laatste geef ik een laag cijfer, want sinds de komst van Arriva is het maar |
|
hopen dat er snel weer een 104 komt opdagen, als de vorige net weg is. Waar dat bij Connexxion vlekkeloos verliep, gaat het bij Arriva regelmatig hopeloos mis, met als gevolg dat de bus propvol komt te zitten. O ja, ook zoiets: Kon u goed een zitplaats vinden toen u de bus betrad? Is een van de vragen. Tja, het ligt er natuurlijk helemaal aan wanneer je die enquete uitdeelt, maar nu, rond 2 uur 's middags is deze buslijn nooit erg druk, hoewel het deze rit wel erg toevallig is dat we de hele reis met slechts een stuk of 15 passagiers maken. 15 Februari 2008. Na een korte busrit van het station naar huis, komen we bij het tilburyplein stil te staan achter een 109. Eerst lijkt daar niets vreemds mee aan de hand, tot de chauffeur van de 109, met 2 wat vuile handen, aan komt lopen: "Hij reageert helemaal niet meer, hij doet helemaal niets," zegt de chauffeur tegen zijn collega in de 102. "Dan moet je, als je de achterdeuren dichtdoet, de rem ingetrapt houden, dat schijnt wel eens te helpen," Zegt de chauffeur van de 102. "Nou ja, de achterdeuren krijg ik al niet eens open, dus dat wordt lastig." Het was mijn een na laatste halte, dus ben ik op een gegeven moment maar uitgestapt: kort daarna droeg de chauffeur van de 102 nog wat oplossingen aan: 'Helemaal doodmaken, hoofdschakelaar uit, motor uit, helemaal niets, en dan weer opstarten." "Ja dat heb ik ook al geprobeerd," zegt de chauffeur van de defecte bus, waarop hij toch nog even aangemoedigd wordt het nogmaals te proberen. Het mag niet baten, en inmiddels zijn de hulptroepen van Arriva al gearriveerd, en kunnen de passagiers van de 109, die als eindbestemming de Korenstraat heeft (dezelfde eindbestemming als die van de 102) overstappen in de 102. Het probleem is daar alleen niet mee opgelost: ik dacht dat iedereen er inmiddels uit was, maar kort daarna hoor ik de chauffeur het probleem kenbaar maken, er zit een vrouw in een rolstoel in de bus, en het zijn natuurlijk precies de achterdeuren die weigeren. Na de noodknop van de voordeur omgedraaid te hebben (door een omstander) blijft de voordeur steken: de chauffeur staat van binnenuit stevig te duwen, maar de deur geeft geen krimp. Uiteindelijk heb ik nog stevig aan de handgreep van de deur die aan de buitenkant zit getrokken, maar ook dat hielp niet. Na een minuut of 20 ben ik maar weggegaan, want ik kon helaas verder niet van dienst zijn.
|