Station Alkmaar
Op een woensdag in de zomervakantie van 2001 ben ik naar station Alkmaar geweest.
Mijn vader beoefende destijds in die stad de doedelzak, en omdat de bus naast
het station stopte kon een bezoek daaraan natuurlijk niet ontbreken.

Toendertijd werd er aan de perrons gewerkt, de perrontegels waren opgestapeld, en de
doorgang naar de sporen 4 en 5 was behoorlijk krap gemaakt.

Even later komt een dubbele Koploper 3 (ICM-1, ICM-2) binnenrijden op spoor 3.

Koplopers op spoor 3 in Alkmaar

Het plan V stel werd wat met heen en weer gerangeer voor die avond hier 'achtergelaten'

na rangeren werd het plan V stel achtergelaten

De Koploper van de tweede foto vertrok kort daarna, waarheen is me niet bekend.

koploper vertrekt naar onbekende bestemming

Op een nogal onderbelichte foto (het begon te schemeren) staan deze twee sprinter 3'tjes
te wachten op vertrek.
Twee sprinter drietjes staan te wachten op vertrek

Als laatste kwam deze (waarschijnlijk, zeker ben ik er niet van) verlengde IRM-4
binnenrijden.

IRM stel komt binnenrijden


Alkmaar, 5 jaar later (6 September 2006)

De werkzaamheden zijn inmiddels achter de rug.

Allereest het opstelterrein: bijzonder oninteressant geworden met alleen maar IRM materieel:

oninteressant opstelterrein

Daarna (als ik de dienstregeling moet geloven had dit een Plan T moeten zijn) trein
3451 van Hoorn naar Den Haag Centraal Station:

Plan V's op weg naar Den Haag centraal station

Dit is overigens een bijzonder enge perronopgang geworden:
Toen de slagboom sloot maakte ik me nog niet zo druk, maar hoe meer de trein naderbij
kwam hoe meer ik iets had van: gaat dit wel goed?
De opgang is bijzonder smal geworden en ligt zodoende heel dicht bij het spoor.
Conclusie: geen leuke plek om een foto te maken.

De Regiorunner richting Den Helder staat te wachten op ontkoppeling van het achterste
stel, de meester brulde een aantal keer langs de trein dat men vooral NIET achter in moest stappen...

Regiorunner richting Den Helder

Een kijkje op de middagpauze van een aantal Connexxion bussen... het zit nog
altijd beter dan die Arriva-rotzooi...

Middagpauze van Connexxion bussen

Het uitgestrekte spoor met op de achtergrond de brug, links de treindienstpost, en rechts seinpost IV.

Kijkje op de treindienstpost, en oude seinpost

En daar is niet veel meer van over: de oude seinpost van Alkmaar.

de oude seinpost van Alkmaar

Een aantal bussen werd uit hun middagdutje gewekt, en meteen werd deze wat vreemd ogende
bus er tussen geplaatst; hij hestaat dus nog, de bus naar Harlingen.

De bus naar Harlingen


Alkmaar, 22 December 2006.

De Olympische Regiorunner (IRM) 9520.

Olympische regiorunner 9520

Twee IRM stammen, een paar minuten nadat ze gesplitst zijn:

Twee IRM stammen, vlak na splitsing

Een Plan T komt aan op Alkmaar, Sprinters zijn met de nieuwe dienstregeling niet teruggekeerd.

Plan T stel komt aan op Alkmaar