Daar kan ik makkelijk antwoord op geven: ik weet het ook niet! Er is gek genoeg geen sluitende verklaring waarom de Ieren bij het dansen hun bovenlijf en armen niet gebruiken, al zijn er een paar theorie├źn die het proberen te verklaren en waarvan sommige ook hout snijden.

De 'Religie-theorie'

Een van de mogelijke redenen is het geloof. De kerkbesturen vonden dans in het algemeen maar niets: al dat gezwaai met armen en het bovenlijf zou alleen maar verleiding van de andere sekse in de hand werken (met alle gevolgen van dien) dus werd besloten het bovenlijf en de armen niet te bewegen. Gezien het streng-katholieke verleden van Ierland, is deze theorie niet eens vergezocht.

De 'Ruimtegebrek-theorie'

Deze theorie gooit het over een meer praktische boeg. Simpelweg gebrek aan ruimte zou de oorzaak zijn van de nu zo bekende manier van dansen. Kleine Ierse huizen boden te weinig ruimte om de armen te bewegen en ze dan maar stilhouden was een prima oplossing. Ook deze theorie heeft een kern van waarheid: oude Hollandse arbeidershuisjes zijn niet groot, net zoals oude Ierse huizen.

De 'Pub-theorie'

Een theorie die daar op lijkt is dat er in de pubs te weinig ruimte was voor een echt podium. In plaats daarvan werd er op neergelegde deuren of biertonnen gedanst. Omdat zeker op de laatste zwaaien met je armen je flink uit balans kon brengen (naast het risico een andere danser te raken), werden de armen strak bij het eigen lichaam gehouden. Van alle mogelijke theorie├źn vind ik dit zelf de meest onlogische.

De 'Britse-overheersing-theorie'

Nog een theorie werd door een deelneemster aan de Amerikaanse versie van So You Think You Can Dance de wereld in geholpen, al heeft een profdanser deze opmerking ook gemaakt.
Tijdens de Britse bezetting van Ierland in de 16de en 17de eeuw AD was een dansverbod van kracht.
Om de bezetter tijdens militaire parades om de tuin te leiden werd er achter staldeuren, waarvan alleen de bovenste helft geopend werd, heel wat afgedanst. Het was dan wel zaak het bovenlijf niet te bewegen.

Een zo mogelijk nog onlogischer theorie dan de pub-theorie: de harde schoen zal vast niet zo luid geweest zijn als tegenwoordig, maar past desondanks totaal niet in het plaatje. Daarnaast hou je het bovenlijf wel stil, maar bewegen doet het uiteindelijk toch wel onder het dansen.

Zo komen we bij de geschiedenis en zo mogelijk de belangrijkste geschiedschrijving op het gebied van Ierse dans, een jaartal dat de opmars ervan over de hele wereld markeert.