Zomaar wat chipkaart-overdenksels.

1 November 2007: ik sla de krant open. Niet veel bijzonders, somberheid troef.
Maar dan de afdeling 'stad en streek'
Vrijwel meteen valt mijn oog op 'chipcardpalen' bovenaan de pagina.
De kop meldt dat er 'ergens' in 2008 apparatuur voor de OV-chipkaart op de stations van Purmerend komt.
Dan maar eens lezen. Ik ga al snel bijna over m'n nek van het artikel: weer wordt de loftrompet gestoken over de kaart en het systeem en hoe goed en gemakkelijk het allemaal gaat worden.
Er wordt ook nog even gemeld hoe de technologie precies in elkaar gaat steken: 'De kaart werpt zijn technologische schaduw ver vooruit, hij werkt namelijk op basis van infrarood-stralen' zegt mevrouw de woordvoerster.
Ik barst in lachen uit: of de krant heeft de gegevens verkeerd overgenomen, of de woordvoerster weet helemaal niet waar ze het over heeft, en met de meest onmogelijke verhalen van mannetjes (ok, en de vrouwtjes) van het GVB in Amsterdam, hou ik het maar op dat laatste.
Ik voel vrijwel meteen de neiging opwellen de krant te schrijven, of in ieder geval een lezersbrief in te sturen, wat ik uiteindelijk ook doe.

Vrijwel nergens, behalve op internet en zo nu en dan een magere brief in de krant lees je over de gigantische problemen die met deze kaart gepaard gaan.
Gelukkig trof ik een keer in lijn 102 een chauffeur aan die gelukkig dezelfde mening toebedeeld was, en echt van oordeel was dat die kaart er nooit moet komen.
Het kwam wat over de kaartsoorten en dergelijke te praten, waarna de chauffeur, gelukkig goed op de hoogte van de hele zaak, wantrouwend naar de chipkaartlezers in de bus keek (die overigens nog niet werken)
"Ja, en dan moet dat systeem straks, als je van de bus in Amsterdam overstapt in bijvoorbeeld deze bus, registreren dat je binnen 35 minuten overgestapt bent en dus geen basistarief betaalt, en als je buiten je abbonementsgebied komt je met saldo moet gaan betalen... en dat moeten die dingen allemaal bij gaan houwe... jaja."

Overigens heet het, als ik de site over de ov-chipkaart moet geloven, geen basistarief meer, maar 'vaste voet'
Waarom dat nou ineens zo onduidelijk moet weet ik niet, maar ja, dat hele systeem is al zo ondoorgrondelijk als maar mogelijk, dus er echt van opkijken doe ik ook weer niet.

Daarnaast ontdekte ik nog een vreemd verschil: bij m'n testrit in Rotterdam en omstreken, waar ik onder andere eens op de trein naar Schiedam stapte - onderdeel van het enige traject waar je met de schrik van het OV kan reizen - kwam ik er achter dat mijn instaptarief (of beter: straftarief) maar liefst 7,50 euro bedroeg.
Lezende op de site van de ov-chipkaart betaal ik 2,50 euro minder als ik een abbonement van de NS heb... maar omdat ik natuurlijk een anonieme kaart heb, en daar geen abbonement op geladen kan worden, betaal ik bij een fout van het systeem dus gewoon 7,50 euro: een wel erg stevig bedrag als je het even terugrekent naar guldens, mocht je niet in kunnen checken, of op een andere manier toch uitchecken zonder ooit ingecheckt te zijn, dan ben je maar liefst zestien-en-een-halve-gulden kwijt.

Dat is lang niet alles van ondoorgrondelijke verschillen: het volgende voorbeeld is gewoon onbegrijpelijk: ik lees dat uitchecken niet hoeft als je een reisproduct van de NS hebt. Ik citeer: "U bent altijd verplicht om uit te checken, behalve als u een reisproduct van NS gebruikt"
Tijdens mijn testen gingen de poortjes toch echt niet open zonder een kaart voor de lezer te zien, maar blijkbaar kunnen die poortjes dus ook nog ruiken of jij een NS-abbonement op je kaart hebt staan, en gaan de poortjes automatisch open als je er naar toe loopt.

Ach, zo ver is het nog lang niet, en dat is maar goed ook, al beweert www.ov-chipkaart.nl nog steeds stellig dat in 2008 iedereen in heel Nederland kan betalen met de OV-chipkaart: ik wens ze heel veel succes die laatste 11 dagen van 2007.

Lees het kranten-artikel hier

En mijn brief over dit artikel (als word-bestand) hier