OV chipvraag bij loket van het GVB: "Wow, dat weet ik niet, ik zit hier alleen maar!"Vrijdag 28 September: ik loop, na uitgestapt te zijn op Amsterdam Centraal station, het metrogebouwtje in, om wat vragen te gaan stellen over de chipkaart. Ik heb namelijk gelezen dat het GVB, net zoals bij de RET een groep 'proefkonijnen' rondom de OV-chipkaart rond had lopen. Nadat mijn vader een opmerking maakte dat dat mogelijk een financiële vergoeding kon betekenen als je aan de testgroep deelnam, besloot ik het toch nog eens te overwegen, en het eens te vragen, of die groepen nog bestaan, en wat het precies inhoudt. Ik zal vandaag niet ver komen.
Voordat ik het kantoortje binnenloop dirigeer ik een stuk of 12 toeristen van de OV-chipkaart automaten naar het GVB kantoortje, na een 'demonstratie' hoe slecht het chipkaart systeem werkt. Helemaal eerlijk was mijn demonstratie niet: mijn plan was de metro in te stappen met mijn chipkaart, die ik, terwijl ik voor een van de poortjes stond, niet bij me bleek te hebben. Om de toeristen af te raden een chipkaart te kopen hield ik mijn portemonnee, die nog in mijn jaszak zat voor de lezer, die daarop telkens 'probeer opnieuw' verkondigde: in mijn portemonnee zit namelijk ook een identiteitskaart met een chip, die op precies hetzelfde principe van uitlezen berust. Daarnaast reageren de OV-chipkaartlezers ook nog perfect op de toegangspas die ik voor school nodig heb, en natuurlijk op precies dezelfde manier uitgelezen wordt.
Ik stap het kantoortje van het GVB binnen, waarvan beide deuren openstaan. Binnen Ik ben vrij snel aan de beurt, en leg mijn vraag voor.
"Goedemiddag, ik heb gehoord dat er test-teams rondom de OV-chipkaart zijn, of geweest
Zo gaat dat dus, zo wimpel je klanten af. Ik twijfel even sterk of de 12 toeristen die ik
Ik loop het kantoortje weer uit, en loop richting de bus terug naar huis, daarvoor natuurlijk nog even een ondergronds chipkaart-doorsteekje plegende, wat natuurlijk gewoon goed gaat.
Het zal wel een foute keus blijken nu al naar huis te gaan. De Scania bus (van Arriva, voor de duidelijkheid) waar ik instap blijkt voor het eerst warm te zijn.
In die bussen is het vrijwel nooit warm: de airco staat bijna altijd aan, ook als het buiten maar 15 graden is, en als de airco dan een keer een reden heeft om aan te staan dan blaast hij de koude lucht op je benen en armen, die daardoor steenkoud worden. Ik ga weer zitten, en stap voor de verandering, maar vooral vanwege de hitte, eens twee haltes eerder uit dan normaal. |