Deel 24: "Per 1 april (jaja, haha) poortjes dicht voor de strippenkaart in Amsterdam": Chipgeneuzel uit de nationale hoofdstad.Al een tijdje niets meer over de chipkaart: niet verwonderlijk, want ik mocht, na een operatie, gewoon de deur niet uit.
|
|
Om het overzicht in dit artikel te bewaren, een overzicht... Overgang in Rotterdam Uurkaarten ineens weer beschikbaar 'Meneer, wie bent u!?' 'Wachten op het groene lampje en piepje' Goed De radio 11 punten Nieuwsgierig CCV 'Greet! Moet je horuh!' Kijk naar Londen! Kijk naar China! Kijk naar Japan! Blip met de MOBIB De overgang in Rotterdam De overgang naar de chipkaart in Rotterdam verliep 'soepel' en de reizigers aldaar waren natuurlijk tevreden met dat ding, zo bleek uit een steekproef (gehouden door de RET, goh wat toevallig) onder veel te weinig reizigers, met een dubieuze uitslag: natuurlijk is dat ding voor hun een succes: de RET wil niet anders horen, en al helemaal niet als het je eigen steekproef is. Na 29 Januari verstomde dan ook ineens al het protest: of niemand maakt zich nog druk om de nadelen van die kaart, of er wordt door de RET alles aan gedaan om de slechte berichten uit de publiciteit te houden. Dat laatste klinkt een stuk aannemelijker.
|
Terwijl ik op antwoord wachte, ondernam ik laat op de maandagmiddag, een reisje naar Amsterdam, waarbij ik vergat dat de IJ-tunnel gedeeltelijk afgesloten is, en alleen lijnbussen en hulpdiensten de tunnel mogen passeren, en het daarom wat langer duurde voordat ik in het centrum was. Uiteindelijk zonder al teveel problemen bij het eindpunt, Amsterdam CS, gearriveerd, en daar direct de metro ingedoken. Eerst maar eens een bonnetje printen, om te zien wat mijn chip-actie in de bus van Arriva had gedaan met mijn kaart. Het resterende saldo bedroeg nog steeds 3,11. Er was niets gebeurd bij de in- en uitcheck-actie in de Arriva-bus! Terwijl ik het bonnetje op stond te vouwen kwam er een man met een fiets de trap opgezeuld, en constateerde dat hij niet met zijn fiets door een gewoon poortje kon. Hij vroeg een van de controleurs om uitleg, die hem op een gewoon geopend poortje wezen. Hij hield de kaart ervoor, en een dubbele piep, die een ongeldige kaart of welk malheur dan ook, aan moet tonen, schalde uit het poortje, waarop een van de controleurs een goedkeurend knikje maakte, en de jongen maakte dat hij wegkwam (ik vermoed dat hij inderdaad een ongeldige kaart had, en daarom het hazepad koos)
|
|
Ik checkte in, en liep ondergronds door de metro naar de andere zijde om op de tram te stappen. Dat was de bedoeling tenminste... ik wilde uitchecken, en voor de zoveelste keer mocht ik er, vanwege een 'te laag saldo' niet uit. Ik gaf het direct op, en liep naar een van de controleurs, om te vragen wat ik nu moest doen. Terwijl ik net het gesprek gestart was groette hij een dame overdreven duidelijk, waarop ik me maar meteen weer omkeerde... het is me al vaker gebeurd dat controleurs ineens volledig hun aandacht verliezen als een bekende van hun passeert, een in mijn ogen nogal hinderlijke gewoonte. Ik draaide me om, maar de controleur liep me achter na, en vroeg of ik in of uit wou checken. Ik zei dat ik uit wou checken, dus pakte hij m'n kaart en ging uitleggen wat ik precies moest doen om uit te checken, ondanks het feit dat ik 'm duidelijk maakte dat ik dat wel wist. Toen hij ook het 'Saldo te laag AUB opladen' gadesloeg, verwees hij me naar 'een blauw mevrouwtje' die me wel ging helpen. Inderdaad, een 'blauw mevrouwtje' zou me gaan helpen: vanwege de aanstaande verbanning van de strippenkaart in de metro staat er op CS, aan de stationszijde, een soort kraampje waar je direct een persoonlijke kaart aan kan vragen. Een van de pubers die daar bij dat kraampje stonden, gehuld in een diepblauwe trui, werd gewenkt door de controleur die mij zojuist meende uit te moeten leggen hoe uitchecken in zijn werk ging.
Ik legde de situatie uit, maar ze begreep me in eerste instantie niet. "U heeft ingecheckt?"
Ze liep mompelend naar een automaat om een bonnetje te printen, waarop mijn incheck vermeld stond, maar niet m'n uitcheck, omdat dat natuurlijk niet mocht.
Ik wees nogmaals op de incheck die wel degelijk op het bonnetje vermeld stond, en herinnerde haar even aan wat simpel hoofdrekenwerk: -0,89 + 4,00 is nog steeds 3,11, en daarmee was ik dus ook ingecheckt. Een collega van haar, vroeg wat er mis was, waarop de eerste smurfin de situatie uitlegde.
"Nou, dat heb ik echt nog nooit gezien, dat is de eerste keer dat ik dit zie," zei ze ontsteld.
"Nou, weet u wat u doet, als u even het kantoortje binnengaat, en het bonnetje laat zien, krijgt u vast meteen uw geld terug," zei smurfin 1, smurfin 2 had het te druk andere mensen aan een chipkaart helpen.
In het kantoortje moest ik kort wachten op een voorganger, maar toen ik aan de beurt was smeet ik achteloos m'n chipkaart op tafel, met de uitleg dat ik niet uit mocht checken: hij zocht het maar uit.
Ik begon m'n verstand te verliezen, het was toch verdomme niet mijn schuld dat dat gebeurd was!? De totale hoeveelheid claims blijft dus. Het systeem, dat op de 27ste van Augustus echt ingevoerd wordt, blijft gigantische gebreken vertonen, ik zou me als stad diep schamen als je dit wanproduct in huis hebt!
Datzelfde wanproduct bleek ook in staat om in ritjes van en naar IJmuiden telkens dezelfde fout te vertonen: een aantal keer een paar cent teveel, maar de tot tweemaal toe teveel gerekende 13 cent mag toch wel zwaarder aangerekend worden. Dat dit slechts een schijntje is moge duidelijk zijn: de fout zit ergens midden in IJmuiden, en niet vlakbij het eindpunt: ik ben dus niet de enige die teveel betaalt, maar er zullen dus ook mensen tussen zitten die 1 of 2 cent teveel betalen. Daarnaast telt Nederland ontelbaar veel buslijnen, en ook daar kan (en zal) het dan ook wel fout gaan: het bedrag kan dus aardig oplopen, en je gaat mij niet vertellen dat de vervoerders die graag zien verdwijnen. Je hoort er vrijwel niets meer van: de 11 punten waarmee de consumenten-organisaties de chipkaart graag verwelkomen, als daar tenminste aan voldaan werd. Daarom de 11 punten maar eens op herhaling:
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker. En dan ook maar op herhaling, wat er (of beter gezegd: niet) van terecht gekomen is:
1. Nou... nee, niet bepaald. Dat uitchecken blijf ik hinderlijk vinden: in de metro: geen probleem, maar in bus en tram nogal hinderlijk.
|
Nieuwsgierig.
Mijn anonieme kaart was met -89 cent natuurlijk onbruikbaar, des te meer reden waarom ik hem op een dinsdagmiddag meenam, om te zien wat een lezer in de bus bij Arriva daarover te zeggen had.
Achter mij zat een Surinaamse man, die me aansprak: 'Werkt het al?' Vroeg hij, waarop iemand ergens in de bus 'nee' antwoordde. En mijn ritje valt nog mee: iemand die vanaf het eindpunt (of zo u wilt beginpunt) van de 102, de Korenstraat, opstapt en naar het Tramplein moet, betaalt nog meer: namelijk 1,45: een verhoging van 47 cent, en daarmee een verhoging van bijna 50 procent: geen consumentenorganisatie die daarover aan de bel trekt.
|
"Uw NS-kaart is ook een OV-chipkaart!" Ja... tegen wil en dank van menig reiziger... |
CCV Het verscheen, wanneer weet ik niet precies meer, ineens in de krant: in Purmerend waren een paar oplaadpunten verschenen voor de OV-chipkaart, niet alleen op het Tramplein kon je nu terecht, ook in een paar tabakswinkels. Via een hinderlijk geanimeerde web-pagina van het GVB kan je via Google Earth de adressen achterhalen: een gewoon lijstje waar je invoert wat jou regio is, is tegenwoordig blijkbaar niet meer mogelijk. In ieder geval leerde een snelle blik op Purmerend mij dat we er hier in de Purmer-Noord bekaaid vanaf komen: als ik nu een strippenkaart wil kopen, dan zijn daar 2 adressen voor: de C1000 en de sigarenzaak op het plein verkopen beide strippenkaarten in alle soorten en maten. Met de chipkaart kan je vergeefs bij beide binnenlopen, geen van beide bezitten apparatuur om op te laden.
Nee, de eerstvolgende winkel waar dat wel kan zit een goede 1,5 km fietsen verderop. Dus ik ging daar maar eens langs. Over de automaten kan ik vrij kort zijn wat betreft de bruikbaarheid: die zit rond de 25 % als je het mij vraagt: je kan transacties bekijken, maar bij wie (de vervoerder) je dat hebt gedaan, welke haltes je aangedaan hebt, en wat dat precies gekost heeft kan je niet echt nagaan: elke check-in kost je, volgens de automaat, 4 euro, maar nergens wordt die 4 euro weer bijgeschreven (zoals het geval is als ik in Amsterdam doorsteek met de metro-ingang, waarbij me (theoretisch) niets berekend hoort te worden) Nog gekker wordt het als je op zo'n apparaat van CCV je producten gaat bekijken, bij mij staat, ondanks het feit dat al bijna een jaar verlopen is, nog steeds m'n RailEasy programmaatje op m'n kaart, dat aangeeft of ik eerste of tweede klas reis: de automaat weet dat echter niet: er staat 'onbekend product' een datum en tijd van opladen, maar hoe het product heet, daarvoor moet ik maar even op www.ov-chipkaart.nl kijken: Handig als je niet weet hoe je product heet, en je dus ook niet weet waar je naar moet zoeken!
De uur-kaart van het GVB, die inmiddels ook al een maand of 2 verlopen is, staat ook nog steeds in de geschiedenis van m'n kaart, maar daarmee hetzelfde verhaal: de automaat weet een datum en tijd, maar verder alleen dat het een 'onbekend product' betreft.
|
|
Bij 2 winkeliers heb ik met m'n mond vol tanden gestaan: bij het kiezen voor 'opladen saldo' kreeg ik de keus om maar liefst 150 euro op m'n kaart te zetten. Waarom zou iemand in vredesnaam 150 euro op een kaartje laten zetten dat niet geblokkeerd kan worden bij verlies of diefstal (iets wat een smoesje is, want ook een anonieme kaart is perfect te blokkeren) en ook niet uit te keren is bij verlies of diefstal. Ik ga er dan maar van uit dat die automaat het bij het verkeerde eind heeft, en zeg het tegen de winkelier, dat het niet kan, want er past niet meer dan 30 euro saldo op een OV-chipkaart. Volgens beide winkeliers kan dat wel, maar ik blijf volhouden van niet. Pas na zeer diep graven op internet kom ik ergens een berichtje tegen dat men met stille trom halverwege mei 2009 de saldolimiet opgeschroefd heeft naar 150 euro: waarom, ik heb geen flauw idee...
|
|
Wat kan er nog meer op de betreffende automaten: producten van het GVB opladen, uurkaarten en meerdaagse kaarten kunnen er allemaal via opgeladen worden. Op de dag dat ik snauwend van een Connexxion-chauffeur de vraag kreeg wie ik was (zoals eerder te lezen is op deze pagina) was ik eigenlijk van plan om in Amsterdam nog op de tram te stappen: toen ik zag dat het tegen 5 uur aanliep, besloot ik toch maar op huis aan te gaan, en bleef nog even bij een automaat hangen om een bonnetje te printen. Terwijl ik wat dingen noteerde, kwamen er 2 vrouwen luid kletsend de trap af, waarbij de een de ander waarschuwde 'dat ze haar sjip nog even na moest kijken'
Dat gezegd hebbende liep ze naar de saldolezer, en hield haar kaart ervoor: ik volgde alles vanuit m'n ooghoeken, en zag 'UCI' en 'UCO' over het scherm flitsen. Het maakte de dag uiteindelijk toch wel weer leuk: bij dezelfde automaat trof ik ook een verlaten wegwerpkaart aan: de kaart was nog puntgaaf, en, blijkende uit de opdruk, gekocht op de halte Reigersbos: apart detail was het feit dat er met de kaart wel ingecheckt was, maar nooit uitgecheckt, al zou het me niets verbazen als dat gewoon mislukt was omdat het systeem dat niet accepteerde. Kijk naar Londen! Kijk naar China! Kijk naar Japan! Het zijn veelgehoorde kreten van mensen die roepen dat de Nederlanders niet zo moeten zeuren over de OV-chipkaart: dat zijn vaak (heel gek) mensen met een erg groot belang bij invoering van dat ding. Mij was al vrij snel vanaf het begin duidelijk dat de vergelijkingen totaal mank gaan: in Tokyo en China heb je geen metalen poorten waar je eventueel in vast kan komen te zitten (want ondanks dat beweert wordt dat dat niet kan, heb ik het al meerdere malen zien gebeuren) het zijn alleen metalen 'consoles' om de reizigersstroom enigszins in banen te leiden: als er al 'poortjes' zijn, zijn het 2 kunststof 'hekjes' die razendsnel openklappen bij een geldig vervoersbewijs. Degene die normaal gesproken geen belemmering kennen hebben sensoren aan boord om de poort te sluiten zodra iemand toch probeert zonder te betalen het perron op te komen, een voordeel, want je merkt dan ook meteen of je kaart wel gelezen is of niet.
En dan hebben ze ook zeer vriendelijke systemen voor de incidentele reizigers, of de mensen die slechts een weekje verblijven in het land van vakantie/zakenreis/weetikhet.
Over Londen gesproken trouwens: mijn ouders waren een week op vakantie in Groot-Brittannië, en deden meermaals Londen aan.
Hoe zou dat dan werken, zo samen met die Oyster card? Nou, heel simpel: via een magneetkaartje, een systeem zo betrouwbaar en simpel dat waarschijnlijk een OV-leek het ook nog wel snapt.
De uitleg ging te snel voor mij om als 12-jarige jongen te begrijpen, maar toen ik begreep wat er diende te gebeuren, namelijk het kaartje 'aanbieden' bij de sleuf, was het een makkie, en zelfs even schrikken geblazen: het kaartje werd uit m'n handen gegrist, en was binnen no-time aan de andere kant van de automaat alweer 'gecontroleerd uitgespuugd'
Nog iets anders over Londen, waar zo graag mee vergeleken wordt wat betreft onze OV-chipkaart. Nee, daarbij steekt 'ons' armetierige metrostelseltje in Amsterdam behoorlijk af. Het grootste, misschien wel belangrijkste verschil was de bezetting van de stations: vrijwel elk station dat mijn ouders aandeden, was uitgerust met 2 of meer 'staff-members' die je gerust aan kon spreken als je een vraag had, of problemen had met de automaat. En daar wringt nu net de schoen: hier in Nederland proberen we de menselijkheid van de stations te verbannen, en zetten we alleen op Amsterdam CS en Weesperplein en nog wat stationnetjes controleurs neer, alhoewel ik op dien te merken dat ik nooit verder gereisd ben dan station Holendrecht: hoe het dus op de 'eindpunten' Gaasperplas en Gein en dergelijke zit met controle van plaatsbewijzen weet ik niet, maar het zal er in Londen op een vergelijkbaar station vast beter mee gesteld zijn dan hier. Zelfs het station Ingatestone, het treinstation waar m'n ouders opstapten om Londen te bereiken, was een 'gat' dat kwa inrichting te vergelijken is met station Purmerend-Overwhere, of andere voorstads-stationnetjes waar de loketten al lang gesloten zijn: ook daar was gewoon een loket aanwezig: dat was natuurlijk niet de hele dag geopend, maar toch was er doordeweeks en zelfs in het weekend (!) bemanning op het station: daar kunnen we hier in Nederland nog wat van leren.
Nee, dat is niet de slogan waarmee reclame gemaakt wordt voor de belgische tegenhanger van de OV-chipkaart, maar het had zomaar zo kunnen zijn: onder dezelfde drog-redenen als hier in Nederland werd daar een nieuw betaalsysteem voor het OV geïntroduceerd: het werkte sneller, makkelijker, en men hoefde niet meer in de rij voor een kaartje.
Ik heb dat eens nader bekeken, en kan, net zoals hier, de voordelen er niet echt van ontdekken, en al helemaal van het samenreizen niet. Stel dat jij met 3 vrienden op stap gaat, maar die drie vrienden zijn niet in het bezit van zo'n superhandige MOBIB-kaart. Je plaatst bij een loket of automaat 4 maal hetzelfde reisbewijs op de kaart, en stapt de bus in.
Samenreizen was trouwens ook een idee dat met een experiment met een soort chipknip in Groningen mogelijk was: in plaats van een RFID kaart, of gewoon de chipknip op de bankpas die vele Nederlanders al bij zich dragen, was er een aparte chipkaart voor het OV verkrijgbaar, waar je mee betaalde. De site waarop dat nieuws rondom die kaart, de Tripperpas, te lezen was, meldde dat het een zeer belangrijk experiment voor de huidige OV-chipkaart was geweest (het experiment werd in 2000 gehouden) Campagne
Met alle ellende over de chipkaart zou je bijna vergeten (al is dat niet moeilijk om dat alsnog te doen) dat er zowaar nog reclamecampagne's lopen voor die OV-chipkaart.
Simon Vinkenoog was de trekker van 1 van die campagnes: Niet dat ik dat ooit gemerkt heb, sterker nog, ik heb nooit geweten dat hij daaraan verbonden was, maar ja, ik kijk dan ook vrijwel nooit AT5.
Misschien dat het GVB daar naar geluisterd heeft, maar je kan ook zeggen dat ze veel te ver naar de andere kant doorgeslagen zijn. Struikelden mijn broer en ik eerst over de video's van 'Tante Jo en The Kid' die voor de RET hun belachelijke kunstjes vertonen, daarna wist een vage Amsterdammer het nog veel bonter te maken: Een of andere rapper, Double-X genaamd, zou het GVB vrijwillig benaderd hebben om een heuse rap over de OV-chipkaart te maken: ik denk dat er gewoon een smak geld geboden is. |