Chipkaart dag 27 Augustus 2007, deel 2. Chippen bij NS: "Verlaat direct het station"
Op de vorige pagina was te lezen hoe ik in Rotterdam mijn eerste chipkaart-meters aflegde: wat ook niet geheel zonder problemen gepaard ging. Na een paar tram en busritjes gemaakt te hebben, begeef ik me op NS gebied. |
|
Tijd voor de Hoekse Lijn! Tja, Hoekse Lijn, waarom heet die spoorlijn de Hoeksche Lijn? Het antwoord kwam van een lijnen-net kaart, waar ik zag dat de lijn tussen 2 punten precies 90 graden draait. Of dat stuk spoor van Rotterdam naar Hoek van Holland dat ook in het echt doet weet ik niet, maar dat maakt voor het chipkaart gebeuren niets uit: dit is tot nu toe het enige treintraject waar je kan reizen met de chipkaart. Voordat ik dat kan, zal ik eerst 'Raileasy' op mijn kaart moeten laten zetten. Dit stukje software geeft aan of je eerste of tweede klas reist, en of je daarbij ook nog recht hebt op korting of niet. Ik ga in de irritant lange rij staan die voor de 'serviceloketten' staat. 6 mooie balies, waar ze dan een zielig aantal van 2 in gebruik hebben, terwijl de wachttijd inmiddels bijna een minuut of 10 bedraagt. |
Terwijl ik wat om me heen sta te kijken vallen me 2 schermen op, waar constant een reclamefilmpje voor de kaart-automaten van de NS op getoond wordt. De toeslag van een halve euro die je betaalt bij het loket voor vrij 'reguliere' kaartjes wordt ook even onder de aandacht gebracht, en daarna komt de volstrekt misplaatste zin in beeld dat je bij de kaartautomaat meer service krijgt. Jaja, dat zal wel, in het filmpje komt dat vast omdat de man die zijn felbegeerde treinkaartje uit de automaat wil halen iets te gespeelde aanwijzingen van een iets te charmante NS servicemedewerkster krijgt: een servicemedewerkster die je, als je echt om 'service' verlegen zit, natuurlijk ver kunt zoeken. Wanneer ik dan eindeljk aan de beurt ben, leg ik mijn verhaal uit, en dat ik 'Raileasy' op mijn pas wil hebben. Uit de uitleg van mevrouw-achter-het-loket begrijp ik dat het wel mogelijk is dat stukje software op mijn anonieme kaart te zetten, maar op de vraag of ik een basis of 'standaard' (of iets dergelijks) wil, moet ik het antwoord schuldig blijven. De tweede optie naast 'basis' weet ik al niet eens meer: het hele verhaal was zo vaag dat ik die niet eens onthouden heb: na meerdere keren vragen van haar kant welke soort ik nu precies wil leg ik geïrriteerd uit dat ik alleen maar weet dat je dat 'programma' moet hebben om met die chipkaart de NS lezers te kunnen gebruiken. Ze knikt en ik denk dat ze hoopt dat ze het juiste op de kaart zet: mijn kaart wordt in een zelfde soort bakje als bij de oplaad automaten gelegd, en na het intypen van een wachtwoord en nog een stukje beveiligingstekst (wat ik overigens gewoon af kan kijken) verschijnt er op het scherm een gruwelijk aantal mogelijkheden die op mijn kaart geladen kunnen worden: het geeft maar weer aan hoe ontzettend complex het wordt om jaarkaarten, maandabbonementen en dergelijke op 1 kaart te krijgen, en die dan ook nog apart te moeten kunnen gebruiken. Nadat ze op een van de knoppen heeft geklikt, en er iets niet blijkt te werken kiest ze maar iets anders: het lijkt bijna alsof ik de eerste ben die met de chipkaart het NS traject op wil. Er verschijnen een aantal virtuele tabbladen, waar ook nog geldbedragen ingevuld kunnen worden. Ze mompelt dat ze helemaal niet weet 'of het wel werkt als je geen bedrag invult' en probeert wat op een niet selecteerbaar vakje te klikken. Ze negeert allerlei invoervelden voor bedragen die ik toch niet nodig heb. Ze twijfelt echt of het allemaal goed gaat, maar wanneer ze de kaart aan mij geeft en ik later in zal checken zal blijken dat het toch nog goed gegaan is. Ik krijg ook nog een bonnetje mee, waar voor alle bedragen en het eventueel betalen daarvan, en het mogelijke wisselgeld overal 0 euro geprint is. Dit bonnetje heb ik rechtsboven afgebeeld: het kwam niet ongeschonden uit m'n portemonnee. Nu dat programmaatje op mijn kaart staat begeeef ik me naar een van de NS lezers op Rotterdam CS. Het inchecken gaat in 1 keer goed, maar na een paar minuten weer uitchecken is er hier niet bij: 'u bent al ingecheckt' meldt de lezer. Waarom deze lezers wel weten of je al binnen of buiten bent weet ik niet, maar herhaaldelijk proberen weer uit te checken heeft geen effect. Dus dan maar de trein in. De Sprinter die al klaar staat om richting Hoek van Holland te vertrekken is nog niet erg vol. Ik stap dicht bij de conducteur in, in de hoop dat ik gecontroleerd ga worden. Wanneer we net vertrokken zijn komt de conducteur inderdaad langs om de kaartjes te knippen, en met de vele jaarkaarten is hij snel door het eerste gezelschap tweede klas reizigers heen, en is hij bij mij aanbeland. Wanneer ik mijn chipkaart laat zien lijkt het wel alsof hij verveeld zijn stempeltang opbergt en net zo verveeld het controle-apparaat voor de chipkaarten pakt. Het is een compact apparaatje: veel compacter dan ik had verwacht, de lezers op de perrons zijn bijna idioot groot in vergelijking met het Postbank-blauwe apparaatje dat de conducteur bij zich draagt. Ik overhandig mijn kaart, en hij toetst wat dingen in op het apparaat. Mijn chipkaart bewegend voor het uitleesgedeelte, in de hoop dat het apparaat wat doet, fronst hij zijn wenkbrauwen, en toetst nog wat in, waarna hij de kaart weer wiebelend voor de lezer houd. "Uh nou, alstublieft," zegt de conducteur, alsof hij in verlegenheid gebracht is door zijn electronische stempeltang. Of mijn kaart nou gecontroleerd is weet ik niet, maar afgaande op de gezichtsuitdrukkingen van meneer de HC (HoofdConducteur) vermoed ik dat hij niet weet hoe het apparaat werkt, en dat mijn kaart dus niet gecontroleerd is. Blij dat hij de gewone stempeltang weer ter hand mag nemen bergt hij het blauwe ding weer op in zijn holster, en gaat verder met de papieren kaarten. Het hele controlegeintje heeft 'm zo'n 20 seconden gekost: als dat straks met iedereen in de trein zo gaat, hoeven zwartrijders niet veel te vrezen.
|
|
Ik maak ook dit ritje niet te bont, en stap op het eerstvolgende station, Schiedam Centrum weer uit. Daar wil ik uitchecken: maar van de eerste de beste lezer die ik op dit perron wil gebruiken is het display door middel van wat gekalk met een viltstift onleesbaar gemaakt. Dan maar naar een andere lezer. Maar daar mag ik er niet uit: 'U bent al ingecheckt' meldt het schermpje. Ja hallo, ik wil er juist af! Dan maar naar beneden: daar houd ik mijn kaartje voor de enige saldolezer die ik hier kan vinden. Eens een bonnetje printen: het aanraakscherm werkt ontzettend slecht, en ik kom regelmatig op 'Inhoud OV-chipkaart' terecht, in plaats van 'OV-chipkaart raadplegen' Wanneer ik voot de derde keer bij de inhoud terechtkom, en op stop druk (om overnieuw te beginnen) krijg ik in grote letters een duidelijke vermaning op het scherm: |
'!!!LEESFOUT!!! Verwijder OV-chipkaart onmiddelijk!!!'
Ik grinnik: hoe stom kan zo'n automaat zijn? Ik druk zelf op stop, en dan krijg ik een dergelijke melding. Nou goed, ik leg het kaartje er nogmaals in, en weet nu wel een bonnetje uit te printen.
Ik kom er ook meteen achter dat de NS een gigantisch bedrag als instapborg berekent: maar liefst 7,50 euro! Meer dan 3 keer het bedrag dat ik voor dit treinritje moet betalen: mocht je door een fout niet uit kunnen checken, dan ben je voor een ritje Rotterdam CS - Schiedam Centrum dus meteen bijna 10 euro armer.
Nadat ik een paar keer in en uitcheck op dit station dringt het tot me door: Op dit station zijn zowel poortjes te vinden als losse lezers. Als je binnen bent, en net ingecheckt bent via de poortjes kan je bij een losse lezer weer uitchecken. Uh tenminste, dat vermoed ik, want de losse lezer staat dat niet toe. Wanneer ik door een ander poortje ga, waar op de lezer ook een NS sticker geplakt is, betaal ik ineens maar 4 euro borg, én mag ik bij de losse lezer wel inchecken. De 4 euro is duidelijk de instapborg die de RET berekend, maar waarom er dan een NS sticker op de poortlezers geplakt is begrijp ik niet. Een bonnetje dat ik uitprint laat ook zien dat de NS automaat niet weet waar ik ingecheckt ben: het zijn dus duidelijk poortjes van de RET, maar toch met een NS sticker. |
Hij spreekt Duits, en vraagt zich af hoe hij door de poortjes moet: hier zijn alle poortjes namelijk gesloten, en hier gaan ze weer niet open als je ver genoeg doorloopt.
Ik merk nu pas hoe opgesloten ik me voel: je kan er gewoon niet zomaar uit als er een calamiteit plaats vind op het station.
Met de strippenkaart opent hij de poortjes, en het meisje van het gezelschap loopt huppelend door het net geopende poortje.
Wanneer het poortje weer sluit staat de man vreemd te kijken, en als ik het goed heb wordt er op de strippenkaart ook een stempeltje gezet, maar dat weet ik niet precies zeker.
"Je mag nóóóit op het groene knopje drukken..."
Ik wacht even, en bekijk het zielige schouwspel van de man die met zijn kroost het station probeert te verlaten: het lijkt wel alsof de strippenkaart al niet meer bestaat: nergens is een gebruiksaanwijzing te vinden hoe je met meerdere personen de poortjes passeert. Ik heb het gehad, ik kan die chipkaart lezers niet meer zien. Ik stap op de trein naar Amsterdam CS, en begeef me terug naar huis.
Eindresultaat
Geen enkele keer heeft het systeem mij vandaag een verkeerd bedrag berekend voor mijn tram, bus en treinritten. Daar komt echter wel bij dat ik er pas deze dag achter kwam dat je het overstaprecht verliest als je op 1 station een overstap pleegt, maar kort daarna op hetzelfde station weer uitcheckt. |