Radboud universiteit mag rapport over kraak OV-chipkaart uitbrengen; 'OV-chipkaart na zomer in Waterland' en persoonlijk antwoord van de burgemeester van Purmerend op een reactie van mij, op het weblog van de betreffende persoon.In deel 19 schreef ik het al aan het einde, dat de OV-chipkaart het vast wel zal overleven. Het was niet moeilijk om dat te voorspellen, want dat klotekaartje heeft tot nu toe de grootst mogelijke stormen van kritiek en tegenspoed overleeft. Dat het voorspellen niet moeilijk was bleek ook uit het feit van het kraken van de chipkaart door de Radboud universiteit: begin dit jaar werd er door Duitse onderzoekers al voorspelt dat het volledig kraken slechst een kwestie van tijd was, en een maand of 3 in beslag zou nemen. Ze kregen keihard gelijk, en uiteraard heeft de Universiteit in Nijmegen er een rapport over geschreven. Dat mochten ze in eerste instantie echter niet publiceren, omdat chipfabrikant NXP een kort geding aangespannen had, en bang was voor het lijden van schade als gevolg van het betreffende rapport.
Maar de rechter besliste gelukkig in het voordeel van de studenten, en het rapport mocht gepubliceerd worden. Ergens op internet las ik een reactie dat iemand vond dat dergelijke rechtsspraak verboden moest worden, want het was niets meer dan 'ordinaire bedrijfsvernietiging' Op een dinsdag hoorde ik op de radio een bericht dat 'aparte trein, bus, tram- en metrokaartjes vanaf morgen verleden tijd zijn in Amsterdam. WAT?! dacht ik? Zijn ze nou helemaal gek geworden, en hebben ze die chipkaart ineens halsoverkop ingevoerd? Maar nee, het ging om een combinatiekaartje, waarmee je in bus, tram, metro en trein kan reizen, zonder nog aparte kaartjes nodig te hebben. Wat ze nou precies willen daar in Amsterdam weet ik niet.
Goed, genoeg voorspelt, zou je zeggen. Maar nee, op de ochtend van 23 Juli 2008 stond er in de krant een bericht waarover je zonder problemen in lachen kon uitbarsten. Volgens Leen Verbeek, burgemeester van Purmerend en stadsregiovoorzitter of zo iets (hmm, riekt naar belangenverstrengeling) kunnen reizigers na de zomervakantie in Waterland terecht met de OV-chipkaart, want, zo zegt hij zelf, 'Waterland en omliggende regio's profiteren mee van de invoering van de chipkaart in Amsterdam op bus, trein, tram en metro. Grappig, duidelijk geval van onzorgvuldigheid, of een ambtenaar die zijn huiswerk niet heeft gedaan, want in Amsterdam is de chipkaart al bijna 2 jaar 'bruikbaar' op de metro. Maar ja, het is ook moeilijk hoor, om dat allemaal te onthouden.
Overigens spreekt meneer Verbeek zichzelf ook nog even lekker tegen, want 'pas als de NS het systeem landelijk werkend (en dus bruikbaar) heeft, wordt de kaart hier ingevoerd'
Nieuwe software en apparatuur moeten de proef op de Flevolijn doen slagen, maar het zal denk ik niet veel beter worden dan op de Hoeksche lijn. Naast Waterland en omstreken betekent de invoering van de chipkaart op bus en tram in Amsterdam automatisch de invoering op de bus in Zaandam, iets dat ik ook nog wel faliekant zie mislukken, maar meneer Verbeek 'voorspelt' vast gouden tijden, ooit. Een dag later geloof ik, kreeg ik 'persoonlijk' bericht terug van meneer Verbeek (er staat 'Leen Verbeek' onder het bericht, maar politici hebben het altijd druk, dus misschien is het wel getypt door een pr-mannetje of woordvoerder of zo)
Zijn reactie getuigd van een al eerder getoond staaltje optimisme, en hij vindt het 'jammer' dat hij meer 'twijfel' over de OV-chipkaart tegenkomt, iets dat in mijn ogen over komt alsof hij mijn reactie niet echt goed begrepen heeft, want ik ben fel tegen die kaart: ik twijfel niet of hij er moet komen, ik weet allang zeker dat 'ie er niet moet komen.
Verder naast het kraken van de kaart eigenlijk niets dan optimisme en lof voor die kaart, en nou nooit eens een bericht dat die kaart gewoon niet werkt.
En daar kwamen problemen aan het licht, zonder dat de reiziger er ook maar een cent verlies op leed. Kort daarna kwam een ander 'probleem' naar boven: er werd op slechts enkele lijnen (of 1, dat weet ik niet meer) geëxperimenteerd met die kaart, en het wilde dan ook wel eens gebeuren dat er bussen ingezet werden die helemaal geen leesapparatuur aan boord hadden. Gedurende een korte periode was dat zelfs standaard werkwijze geloof ik, maar daarna kwam er weer een hoopvol bericht: Omdat de busroute door veel kleine dorpskernen reed, en daar over het algemeen geen postkantoor aanwezig was om de kaart op te laden, werd er gewerkt aan een oplaadbus, die er uiteindelijk ook kwam, en met een redelijk schamele dienstregeling van iets van twee keer in de week de dorpskernen aandeed. Eind 2007 keek ik weer eens op die site, maar toen werd BBA verdreven door Veolia als ik het goed heb (met dat vele aanbesteden is het tegenwoordig ook niet meer bij te houden) maar was de OV-chipkaart proef ten einde. Maar nergens een evaluatie: alle informatie was weg, er was niets meer te lezen, geen conclusie of BBA nou door moest gaan met het digitale wondermiddel of niet, nee, gewoon sluiten, en klaar. Een slap einde voor een site waar eindelijk de in de praktijk geconstateerde problemen zonder schroom gemeld werden. Ik vermoed dat de hoge heren van het vervoersbedrijf alleen maar positieve berichten te horen hebben gekregen. Laatst zag ik in het winkelcentrum hier in de stad (Purmerend) een vrouw met een tweelingwagen lopen. Aangezien ik er zelf één van een tweeling ben kan ik me de verhalen van mijn moeder nog wel herinneren over de eeuwige problemen om met de wagen bij winkels naar binnen te komen. De anti-diefstal poortjes, die toen net een 'rage' werden belemmerden maar al te vaak de doorgang voor een tweelingwagen, die eigenlijk niet meer was dan twee naast elkaar geplaatste buggy's.
Kort erna dacht ik meteen aan de brede poortjes voor de OV-chipkaart, speciaal bedoeld voor invaliden en personen met kinderwagens.
Overigens ontgaat niet iedereen het hele OV-chip geneuzel: wat bezoekersaantallen betreft staat mijn site niet hoog in de statistieken, iets wat ik niet erg vind. En voorlopig eindigt hier weer een artikel. Luister hier naar het korte stukje in de uitzending van 08-08-08. Het audiostukje betreft een MP3 bestand van 1,84 MB. |