Deel 23: Nog wat chipkaartreizen en een triest jaaroverzicht: 17 claims in bijna 2 jaar.
Incident... incident... Tot ziens incident! 2 maanden geen artikel meer, maar nu toch weer wel. Het was eigenlijk de bedoeling dat dit als een jaar-afsluiting van 2008 zou gelden, maar daar kwam ik niet echt aan toe.
Over de kop gesproken: de 17 claims in bijna 2 jaar zijn inmiddels al weer opgelopen naar 20 of 21 stuks, zo niet meer: de laatste paar maanden van 2008 waren rampzalig. Waarom een tijdje niets over de chipkaart? Heel simpel: ik had vaak geen zin om achter de computer te kruipen en m'n meest recente bevindingen uit te typen, of er was gewoon niets nieuws te melden (nee, het ging dan niet goed, maar zo bedroevend slecht dat het dit computerscherm bijna niet kan verdragen)
Een kort overzicht: Eind oktober werd de apparatuur in de bussen en trams van het GVB in werking gesteld, kort erna schijnt een grootschalige campagne gevoerd te zijn om de Amsterdammer over de streep te trekken: ik heb daar niets van gemerkt. December dan: 'Eindelijk goed nieuws over de OV-chipkaart' was de kreet van een nieuwslezer op de radio, nadat het CBP aangegeven had geen problemen meer te hebben met de OV-chipkaart (hoe onafhankelijk is dat besluit geweest?) Dat dat ding gewoon niet werkt hoor je nog steeds niemand over (ik probeer de media te interesseren, maar niemand hapt)
Naast een reis die zowaar goed ging (of nou ja, half goed ging) ging het ook hopeloos mis in de metro. Ander nieuws uit December: ineens kan ik met mijn kaart binnenstappen bij het Noord-Zuid koffiehuis (voor diegenen die het niet weten: een groot plaatsbewijzenkantoor van het GVB) en a la minuut m'n geld terug krijgen bij een foute transactie.
Of nou ja, gedeeltelijk dan: toen ik eens het kantoortje binnenstapte met een vraag om restitutie van m'n instapborg (4 euro) kreeg ik een bevestigend antwoord. Welke dag ik die 4 euro overigens kwijtraakte is me overigens even ontschoten: het is me in de maand december maar een keer of 3 overkomen.
Maar m'n verbazing was groot toen ik van m'n 4 euro slechts 3,30 terugkreeg (ik weet trouwens weer waar ik die 4 euro bij kwijtraakte: het was de volledig mislukte overstap van Connexxion naar het GVB, waarbij ik bij het inchecken 'Tot ziens' te zien kreeg, en bij het uitstappen 'Overstap OK')
Hehe. 70 cent betaald voor een ritje van iets van 1,30 of iets dergelijks, bedenk ik me terwijl ik het net ontvangen bonnetje opvouw. Bus en tram... of metro... of beide Uit nieuwsgierigheid, hoe het 'bijplaatsen' van het saldo op de bonnetjes gemeld wordt, vouw ik het bonnetje dat ik net uit handen van de lokettiste ontvangen heb, weer open. Direct na het bekijken van het opladen van 3,30 op station CS blijf ik hangen bij de transacties daaronder: na de volledig mislukte overstap ben ik doorgestoken via de metro... maar niet volgens het bonnetje van het loket: Volgens hun bonnetje ben ik in bus of tram gestapt (iets dat de lokettiste ook zei: 'Ja, je bent in een bus of tram gestapt, maar 2 minuten later op dezelfde halte weer uitgecheckt' Ik zei dat dat niet waar was, maar mevrouw hield vast aan haar bonnetje: daar gaat je bewijsplicht! Print ik bij de automaat weer een bonnetje, dan is er nergens iets van mijn metro-incheck in bus of tram te vinden...
Op 12 December 2008 was ik met de tram op stap naar de Bilderdijkstraat, vanaf CS.
Met mijn chipkaart ben ik daarvoor net geen euro verschuldigd, maar 99 cent.
Als test, want dat had ik gelezen op internet, checkte ik bij de halte 'Dam' uit, maar stapte niet uit de tram. Een tiental seconden later, toen een grote stroom reizigers zich naar binnen had gewerkt, checkte ik weer in. Waarom? Op internet was te lezen: 'Wat moet ik doen als ik heb uitgecheckt maar de verkeerde halte voor me heb?'
Het antwoord op die vraag was overigens: 'U dient dit zelf te corrigeren, door weer in te checken in dezelfde bus of tram.' Overigens was het bij de halte de Dam dat ik een sterke neiging van anarchie voelde opkomen: weer was een paar handen vol reizigers ingestapt zonder te stempelen (hoe weet ik dat, het zouden net zo goed abonnementshouders kunnen zijn? Nee ik zag vrijwel iedereen gniffelend z'n strippenkaart weer opbergen na het instappen) Ik had zin om gewoon uit te checken en de resterende afstand zwart te rijden. Mocht ik gecontroleerd worden (wat net zo zeldzaam is als regen in de woestijn) dan ontsteek ik in woede... als ze m'n chipkaart al uit kunnen lezen (in het geval dat het laatste een 'nee' opleverde, dan had ik m'n woede gewoon achterwege gelaten)
|
|
Overigens was bovenstaand scenario niet eens zo ver weg: een paar meter verderop zat een beveiligingsbeambte, dezelfde als die bij de metro-ingangen de kaartjes controleert: misschien dat die in de tram weer geen bevoegdheid hebben, hij had me wel door, want hij keek me wel aan. Hij verroerde echter geen spier.
Op de terugweg werd ik gecompenseerd voor die tientallen zwartrijders op de heenweg, toen het chipsysteem niet na kon gaan waar ik in- en uitgestapt was, en de teller op 0 euro bleef staan.
|
|
Incident... incident... Tot ziens incident!
Ergens vlak voor de kerstdagen was ik nog even opstap met de metro, om bij een winkel met de Bijlmerbajes voor de deur wat te kopen.
Wanneer de metro aankomt op Spaklerweg herinner ik het me ineens weer: dit was 'Station Incident' tenminste, het station waar mij iets van een maand of 8 geleden 'tot ziens incident' gemeld werd.
Een handjevol reizigers snelt naar beneden en verdwijnt: waarheen weet ik niet. Ik noteer de tijd en kosten van station Spaklerweg, iets wat ik eigenlijk in de metro zou doen, maar vergeten ben, en houd m'n kaart voor het poortje.
Het kan ook zijn dat het euvel weer terug is, maar ik vermoed gewoon dat niemand die chipkaart gebruikt: en als ie al gebruikt wordt dat niemand op Spaklerweg in of uitcheckt... en dus blijft die fout onopgemerkt.
De saldolezer doet het wel, maar veel wijzer word je daar, als je niet begrijpt wat er gebeurd is, niet van. Ik noteer mijn bevindingen, en ga op weg naar de winkel waar ik moet wezen, om ongeveer een kwartier later weer in te checken. Maar ja, door dat 'incidentiële tot ziens heb ik natuurlijk geen overstaprecht, want de reiziger moet natuurlijk niet een handig en goed werkend systeem voorgeschoteld krijgen, waarmee niet genoeg verdiend word.
Op CS been ik het Noord-Zuid koffiehuis weer binnen, en trek daar een nummertje, en wacht mijn beurt af (wat nog wel even gaat duren met 23 wachtenden voor je)
|
Oyster, Suica en aanverwanten.
Hoe meer ik de vergelijkingen uit het buitenland hoor, hoe meer ik er over op zoek, hoe groter de verschillen worden: Dat opladen doe je dus ZONDER dat er ook maar 1 oyster kaart in het apparaat ligt. Je stuurt de oplaadhandelingen dus naar de automaat, en om je transactie 'af te maken' dien je je kaart alleen nog even voor de lezer van de automaat te houden en klaar! Iets waarom ik me af ga vragen waarom het opladen van een chipkaart hier zo eindeloos lang duurt: in Londen is het een kwestie van je kaart langs de lezer te halen, je kaart is voorzien van z'n nieuwe producten en saldo, waar ik in Nederland minstens een halve minuut uit moet trekken na het intoetsen van een PIN-code, en daarna vriendelijk gewaarschuwd wordt m'n chipkaart nog niet te verwijderen: Als het in Londen zo snel kan, kan het hier ook. Maar ja, we zouden eens een bestaand systeem gewoon overnemen!
En dan de Suica kaart, in gebruik in Tokio (en misschien wel gebieden daaromheen, maar dat is mij niet bekend) En dan de automaten: waar wij hier zelf een voor een muntjes in de automaat moeten werpen voor het opladen van de chipkaart, flikker je daar gewoon een zooitje muntjes in een bakje, dat binnen no-time geteld word, en je van een suica kaart voorziet, en je ook binnen dezelfde ogenblikken je wisselgeld teruggeeft. En dan als belangrijkste voordeel: kom je er als toerist, dan koop je een Suica kaart voor 2000, yen(hoeveel dat in euro is weet ik niet) en dan krijg je niet een of ander wegwerpgevalletje, maar een kaart vergelijkbaar met onze anonieme kaarten. Je gebruikt die kaart zolang je 'm nodig hebt, en als je het land verlaat lever je de kaart weer in, waarna je het aankoopbedrag volledig retour krijgt: een regeling die ik hier in Nederland niet snel toegepast zie worden (men zou de reiziger eens te vriend houden!)
En dan nog van die opmerkelijke verschillen waar je in de media nooit wat over hoort:
En dan de displays: waar wij hier irritante LCD schermpjes hebben (die in een beetje zon aardig onleesbaar worden) heeft men in de meeste andere landen gekleurde displays, een beetje op de manier zoals je ze vind bij kassa's. Hoe ik dit weet? Ik ben er in ieder geval niet op vakantie geweest. Via Youtube zijn echter veel filmpjes te vinden van hoe de betreffende betaalsystemen daar werken. En mocht je onverhoopt toch nog eens een probleem met je kaart hebben, of te weinig saldo hebben, dan wordt dat je zelfs akoestisch gemeld, en nee, niet met zo'n dubbele piep zoals hier, maar een stemmetje dat je vraagt een loket op te zoeken (ook weer in het Chinees of Japans uiteraard, in het Nederlands zal dat wel te lang duren (En bovenal te veel kosten)
|
|
NS paal en GVB paal.
In het laatste deel meldde ik dat ik op station Amstel uitstapte om de chip-gekte daar verder te bekijken. |
|
Want stelt u zich maar voor: u stapt uit de metro, en houd uw kaart voor de GVB lezer, en stapt even later weer over (waar u trouwens 2 minuten voor uit moet trekken, want anders mag u het systeem niet in, met als risico dat u uw tot dan toe zo perfecte aansluiting mist) u houd uw kaart dus weer voor de lezer van het GVB, en stapt in de trein. Omdat u de kaart echter bij het verkeerde systeem in heeft gecheckt ziet het poortje van NS op het uitstapstation dat u nooit ingecheckt heeft, en maakt u de instapborg van 7,50 euro afhandig.
Eerlijk gezegd zou bovenstaande theorie me niet eens verbazen. De eerste keer dat ik bij Connexxion in de regio Haarlem en omstreken aan de chip ging, viel me bij terugkomst in Amsterdam op dat de automaten van het GVB niet eens konden zien waar ik was geweest met Connexxion! Sterker nog: waarschijnlijk zal het ook nooit gebeuren, dat de automaten van vervoersbedrijven onderling de uitstaphaltes en dergelijke kunnen achterhalen, want dat schijnt bedrijfsgeheim te zijn! Er is nog meer geheim trouwens. Toen ik een keer bij een 'Tickets & Info' kantoortje van het GVB binnenstapte en vroeg of ze dieper konden graven dan m'n laatste 10 transacties, kreeg ik te horen dat dat in verband met privacy-regels alleen door de klantenservice gedaan mag worden. Wat een onzin. Ik sta daar in levende lijve, zelfs met een anonieme kaart, dus ze kunnen toch niet bewijzen dat ik diegene was die werkelijk daar en daar gereisd heb (misschien zit daar dat privacy-aspect wel in verborgen) Inmiddels is er 'geschiedenis' blijven hangen in mijn kaart: Wat ik ook doe, er staat nu al een maand een transactie van 24 Oktober 2008 op mijn kaart, en inmiddels dateert de meest recente transactie van 13 November, en is daartussen zoveel gereisd dat die transactie van 24 Oktober al veel eerder had moeten verdwijnen. Een medewerkster bij het kantoortje op metrostation CS kon me er geen antwoord op geven, en heeft zelfs gezegd dat ze vermoed dat alle oplaadhandelingen in de geschiedenis blijven staan, wat niet waar is, want anders was m'n bonnetje of absurd lang geworden, of alleen nog maar volgeschreven met oplaadhandelingen.
Over opladen gesproken: Mijn oom heeft een kortingskaart van de NS, die heeft hij per maart 2009 opgezegd omdat hij te weinig met de trein gaat om dat kaartje nog van nut te laten zijn. In naam der wetenschap heb ik die kaart eens meegenomen en in de automaat op metrostation CS eens uitgelezen, en wat bonnetjes geprint. De grootste verrassing is waarschijnlijk dat het kortingsrecht waarschijnlijk een jaar later vervalt dan mijn oom opgegeven heeft (opgegeven verloopdatum eind maart 2009, maar op de automaat was toch echt 2010 te lezen)P> "Maar kunnen ze dat dan controleren als ik na die tijd de trein instap met dat ding?" Vroeg m'n oom begrijpelijk genoeg. Ik vermoed van niet, omdat de handlezer in geen velden of wegen te bekennen is, onder andere bij gebrek aan een treintraject waar je met een chipkaart kan betalen.
Na de datum van verlopen van het kortingsrecht proberen we trouwens nog eens uit te lezen, om te zien of het kortingsrecht nog steeds geld (en ik vermoed van wel...)
Dat is mij inmiddels ook een keer of 3 gebeurd op metrostation CS. De laatste keer sprak ik controleurs er eens over aan, dat dat tot nu toe steeds mis ging. Het scheen al doorgegeven te zijn. Ho. Wacht even. Doorgegeven? Loopt de klok in dat poortje systematisch verkeerd, en wordt er daarom steeds geld gerekend voor een 'uitzwaai-moment'?
Toen hij zei dat ik moest klagen bij het GVB, en ik zei dat ik dat al een paar keer geprobeerd had, maar er geen antwoord op kwam, vroeg hij me naar andere fouten die ik al eens tegen was gekomen. "Dat is echt onmogelijk!" Zei de jongen. gestoken in zijn controleursjasje, en ging weer op zijn vaste plek staan bij de roltrap. Ok, zij moeten ook hun werk doen, maar vandaar bleef hij me toebleren dat wat ik opnoemde absoluut niet mogelijk was, en dat het (goh...) aan mij lag, en dat ik het fout had gedaan. Om reizigers die nog niet overtuigd zijn van het 'gemak' van de OV-chipkaart, heeft het GVB een demobus ingezet, die regelmatig de nodige plaatsen in Amsterdam aandoet. Op een miezerende vrijdagmiddag besloot ik eens af te reizen naar Buikslotermeerplein, alwaar het vehikel geparkeerd zou staan. Geheel in stijl ging ik daarheen met een bus van het GVB en betaalde met m'n chipkaart, iets wat sinds een kleine maand mogelijk is.
De chauffeur die ik bij het instappen op CS trof trof zag het systeem gelukkig niet zo rooskleurig in als het voorgesteld wordt, en begreep mijn notities dan ook volkomen.
"Dat niet alleen, ik had het laatst dat bij de achterdeuren die dingen niet werkten. Dus toen moest iedereen er bij de voordeur uit, en dat duurt lang! Nee hoor, het werkt echt geweldig," zei hij terwijl hij hoofdschuddend de motor van de bus weer starte.
Pas toen we bijna wegreden kwam er nog een vrouw aanrennen die zowaar een chipkaart tegen de lezer hield, die daarop iets als 'Jr geldig t/m **datum**' meldde (de datum weet ik niet meer, en boeit me ook niet)
Op Buikslotermeerplein liep ik even te zoeken naar de demobus, maar die ontwaar ik nadat ik een trap afgelopen ben. Temidden van het wat sombere winkelcentrum van Buikslotermeerplein staat een bus die amper nog bus genoemd kan worden met alle beplakkingen. Nou! Voor een demobus omtrent een betaalmiddel waar onder reizigers een enorm draagvlak bestaat moet het vast stormlopen! Ik ben voorbereid om platgedrukt te worden onder grote hoeveelheden mensen die graag het naadje van de kous willen weten, m'n zitplaats met alle geweld te moeten bevechten (nee de bus rijd niet, maar zitten kan, met mijn hoeveelheid klachten, een voordeel hebben) Wat een teleurstelling! Niets van het bovenstaande. De meeste mensen lopen er straal aan voorbij, de bus volledig negerend, een enkeling blijft even staan kijken en loopt daarna verder. Ik loop op de achterdeuren af, en even vraag ik me af of de bus wel bemand is. Maar ik hoor iemand telefoneren (aan het ontbreken van een weerwoord is dat duidelijk te horen) en ik ben zowaar de enige op dit moment.
Hoe het gesprek precies begonnen is weet ik niet meer, maar ik heb in ieder geval m'n ongenoegen geventileerd. Een paar dingen waar ik stevig op gereageerd heb: Bovenstaande discussie is uiteindelijk geëindigd, waarna het over het 'voordeel' en 'gemak' van dat ding kwam te praten.
GVB mannetje: 'Ik bedoel, kijk naar Londen, kijk naar Hong Kong, daar heb je een vergelijkbaar systeem, en daar werkt het perfect. Die Londenaren kijken ons met grote ogen aan waar wij zo moeilijk over doen.' [de Nederlander doet niet moeilijk, maar wordt gewoon een te complex en onhandig systeem opgedrongen] Toen ik vroeg naar een stapeltje abbonnements-hoesjes, zo te zien volgestouwd met papier, legde hij uit dat dat testkaarten waren voor het systeem in de bus: in de bus draaide namelijk een simulatie van een bus of tramlijn (zo nu en dan werd een volgende halte omgeroepen zonder dat de bus een meter reed, maar dat was alleen om het chipsysteem uit te leggen)
'Oh, dus ik kan mijn gewone kaart er ook niet voor houden?'
Op een gegeven moment stapten er 2 oudere dames in, die allebei de nodige vragen hadden. In alle rust legde de GVB'er uit wat er op het scherm kwam te staan bij het inchecken, en bij het uitchecken. Aan de vrolijke gezichten te zien zagen ze dit wel zitten, maar ja, in zo'n demobus in- en uitchecken is wel heel wat anders dan in een volle lijnbus met de hete adem van een tiental andere reizigers in je nek proberen uit te checken, terwijl dat niet lukt, omdat of de lezer weigert, of je saldo ineens te laag is. En zelfs de 2 genoemde vertragingen hoeven niet eens voor te komen om de boel op te houden. Ik ben al regelmatig in Connexxion bussen gestapt waar 90 % van de reizigers een abbonnement heeft: iedereen houdt dat een halve seconde omhoog, en het haviksoog van de chauffeur kan in die korte tijd precies zien of het betreffende stukje papier geldig is of niet: het gaat dus snel. Totdat ik binnenstap: hoewel de meeste strippenkaartreizigers de lezer niet blokkeren, en ik dus eigenlijk best al in kan checken wacht ik toch vaak tot de chauffeur zicht heeft op mijn handelingen, anders wordt ik misschien nog wel tegengehouden omdat hij denkt dat ik niet betaald heb bijvoorbeeld. Het irriteert reizigers, en ook bij het uitstappen wordt je maar al te graag naar buiten gewerkt door andere passagiers: de gevallen dat de lezers defect waren bij de achterdeuren en ik me langs de passagiers (die natuurlijk niet uit de weg wilden gaan) bij de voordeur moest wurmen, en die keer dat ik met een negatief saldo ineens niet uit kon checken, en ik de chauffeur ook niet te lang op wou houden, daargelaten. Daarnaast trek ik ook bekijks: ik heb al heel wat bussen vol verbaasde blikken in mijn richting zien vertrekken nadat ik uitgestapt was: ik vermoed dat dat reizigers zijn die alle goede praatjes over het OV-chipje wel geloven en ook vermoedden dat de electronica het altijd bij het juiste eind zal hebben. Niet alleen bekijks bij passagiers trouwens: toen ik op 13 November op weg was naar IJmuiden, en in bus 82 betaalde met mijn chipkaart, kwam ik met de chauffeur in gesprek (overigens pas nadat de bus leeggelopen wass: ergens op die route van die lijn ligt een halte waar vier-vijfde van de passagiers eruit moet, maar wat er te zien/vinden/doen is, ik heb nog steeds geen idee) Overigens was het in diezelfde bus dat ik even hoopte gratis te kunnen reizen: ik stapte binnen, en kon deze lezer met een prachtige melding aanschouwen: ik heb m'n kaart er met mijn stomme hoofd nog voor gehouden ook. Stom omdat ik niet weet wat er met dat ding aan de hand was: misschien was me anders zomaar meer geld gerekend, je weet het maar nooit.
|
|
Ik draaide me om naar de lezer aan de linkerkant, en checkte daar in: dat was daar wel mogelijk. Net dat ik verder wou lopen riep de chauffeur me nog even na: 'DE LEZERS BIJ DE ACHTERDEUREN DOEN HET OOK NIET!' Mooi. Ik maak een aantekening dat er 3 lezers defect zijn, en weet me tussen andere mensen te wringen. Mooi trouwens ook dat de chauffeur weet waar hij mee rijd: er zijn verhalen bekend van chauffeurs die niet eens weten wat er in hun bus opgehangen is, en eigenlijk ook zou moeten werken, en je glazig aan staan te kijken als je daar raad over vraagt, maar nee, deze weet waar hij het over heeft. Even bekijk ik de lezers bij de achterdeuren: van de linker is het scherm volledig blanco, op de rechter brand een welbekend rood lampje, vergezeld van de melding 'Buiten dienst' (waar heb ik dat eerder gezien)
|
|
Nadat het een stuk rustiger geworden is in de bus, ga ik op het stoeltje vooraan zitten, om een kort gesprek aan te knopen met de chauffeur. Ik heb het daarbij ook over de maximale reisduur van 2 uur: tenminste, dat heb ik ergens gelezen: als je je totale reis (dus met overstappen en dergelijke) binnen 2 uur weet te voltooien, betaal je gewoon het basistarief plus de kilometers die je maakt, weet je dat niet binnen die 2 uur te redden, dan wordt je aan het eind nog even extra geld uit de zak geklopt, en mag je, bovenop je basistarief en kilometers die je gemaakt hebt, ook nog 4 euro instapborg betalen.
"Waarom is dat nou weer? Dat is toch niet vriendelijk richting de reiziger?" Zit de chauffeur beduusd.
"Kunt u nu niet beter de lezer bij de voordeur ook uitzetten?" Zeg ik op een gegeven moment tegen de chauffeur.
Er wordt aan wel meer dingen niet gedacht, maar dat ligt dan vooral aan Connexxion en niet aan de chauffeur(s). Wanneer in IJmuiden het eindpunt bereikt wordt (dat denk ik tenminste) rijdt de bus de kleine standplaats dicht bij de halte Dennekoplaan, op, en wacht op zijn collega die hem komt vervangen. De bus gaat namelijk nog door richting het strand. Ik vind het allemaal best, want dan hoef ik net wat minder te lopen. Na een minuut of 2 stilstand komt zijn collega hem vervangen, en rijden we weer verder. De beste man weet alleen niet dat ik met een chipkaart betaal... Wanneer ik dan ook bij de halte aan kom waar ik eruit wil, opent de chauffeur de voordeuren voor passagiers die in willen stappen, en kijkt verbaasd op als ik opsta, en me, na het uitchecken, langs de instappers wurm.
Verder is het allemaal goed gegaan, maar het uitchecken blijf ik lastig vinden: de GVB'er in de demobus snapte niet wat ik zo onhandig vond aan het aflezen van de lezer bij het uitstappen. Overigens moest ik volgens de beste man niet zo zeuren: "Ik weet precies hoeveel ik op m'n rekening heb staan," Zei hij triomfantelijk. Leuk. Ik niet, en dat wil ik ook niet, volgens de GVB'er was dat in ieder geval ook reden dat hij precies wist wat er op zijn chipkaart stond. En daar zit nu juist het probleem: je weet niet wat je voor een bepaald ritje moet betalen, dus je kan niet zomaar zeggen van: bij de volgende keer dat ik uitcheck ben ik 3 zones verder, en betaal ik (ik zeg maar wat) dus 2 euro, nee... alles moet preciezer, en dus onoverzichtelijker. Overigens werkte het bij hem natuurlijk allemaal perfect. Hij had nooit problemen, en hij vond het prachtig. Waarom hij zo moeilijk doet met in- en uitchecken terwijl hij nog gewoon een GVB kaartje heeft waar dat gewoon op staat weet ik niet, maar in ieder geval had hij nergens last van. Maar ja, er zal nogal wat verschil zitten tussen een reiziger die gewoon moet betalen voor zijn ritjes, en tussen een werknemer die een vrij-vervoer kaart voor een bepaald gebied heeft (het schijnt niet gratis te zijn, maar steeds aangevuld te worden)
Toen ik vroeg hoe ik de kosten kon controleren zei hij dat ik gewoon even een 'Mijn OV-chipkaart' aan moest maken, terwijl ik daarvoor al een paar keer gemeld had dat ik een anonieme kaart bezit, en geen persoonlijke.
Waar in de eerste weken in de regio Amstelland en omstreken de reizigers die betaalden met een chipkaart nog tegengehouden werden door de chauffeurs, dacht ik dat ze inmiddels allemaal wel op de hoogte waren. Op donderdag 27 November bleek van niet, toen ik tijdens het inchecken in lijn 74 bij de halte Stadskantoor in Beverwijk de chauffeur mij met een norse stem tegenhield. Ook die dag ging zowaar alles goed, wel met weer zo'n eigenaardig verschil in prijs tussen de heen en terugweg: de heenweg van Beverwijk NS naar Stadskantoor Beverwijk kost me 98 cent, de terugweg, van precies dezelfde haltes kost me 99 cent... weer zo'n vreemd verschil van 1 cent waar ik niet bij kan. De vrijdag erna was het trouwens een stuk erger gesteld met het systeem. Een 'heen-en-weertje' van Sloterdijk-IJmuiden (en dus ook weer terug) met de chipkaart ging zowaar helemaal goed: ik mocht uitchecken in de min, ook toen er op de terugweg nog maar 60 cent op m'n kaart aanwezig was, en ik daardoor bij het uitchecken -2,40 kwam te staan. Ik heb de kaart toen met 3 euro opgeladen. Het ging allemaal goed, totdat ik de GVB-bus betrad om van Sloterdijk naar Amsterdam CS te gaan. Ik hield mijn kaart voor de lezer, maar dat ging niet in 1 keer goed. In plaats van 'probeer opnieuw' zei de lezer van het nieuwe type: 'Laat uw kaart nogmaals lezen'
Dus ik hield mijn kaart er nogmaals voor, en toen kwam het verbijsterende bericht op het scherm: 'Tot ziens 0.00 - 0.60'
Tijdens de rit overdacht ik mijn volgende handeling, het uitchecken, even: het was duidelijk dat ik niet in het systeem zat, en ik dus gratis kon reizen. Maar ja, als testreiziger, waarbij de regel 'Altijd in- en uitchecken' is ging ik natuurlijk op Amsterdam Centraal gewoon uitchecken. Voor dat potentiële gratis ritje wat ik had kunnen maken draaide ik dan ook meteen op, toen ik mijn kaart bij het uitstappen voor de lezer hield: 'Overstap OK' Zei de lezer, en ik was nu dus ver in de min gezakt, -3,40 om precies te zijn, en mij was dus m'n instapborg van 4 euro afhandig gemaakt omdat er iets gruwelijk mis ging met het systeem. "Ik ga weer even m'n favoriete dame bij het GVB kantoortje een bezoekje brengen," zei ik tegen een kennis die met me mee was, en in bezit is van een OV-studentenkaart: ook hem hebben ze een spoedige levering van een chipkaart beloofd, maar net zoals het bij mij 2,5 jaar gegaan is, heeft 'ie nog geen chipkaart. Ik stapte het kantoortje binnen, en legde uit wat er mis gegaan was, met een bonnetje wat ik net uitgeprint had erbij.
"De klok heeft denk ik stilgestaan in de bus waarin ik net zat." Zei ik enigszins nijdig. Het kwam er, uiteraard, weer op neer dat de oorzaak onvindbaar was, en ik een claimformulier mee kreeg, maar vooral 2 gezichten die geloof ik duidelijk moesten maken dat mijn fout niet bestond, en dat ik niet zo moeilijk moest doen. Omdat ik wel een doorsteekje wilde plegen, om niet weer de bovengrondse drukte in te moeten duiken, ging ik mijn kaart opladen. Dat was het plan tenminste... ik heb 5 pogingen ondernomen met m'n PIN-pas, maar geen enkele keer aceepteerde ook maar 1 van de 4 automaten mijn pas. Dus ben ik maar weer het kantoortje binnengelopen om daar m'n kaart op te laden.
'U staat wel in de min he," Zei het vrouwtje van zojuist tegen mij. Sinds 9 Februari 2007 tot heden heb ik maar liefst 17 claims ingediend wegens onterechte kostenberekening: in lang niet alle gevallen kreeg ik mijn geld ook terug, waar de NS toch wel met kop en schouders bovenuit steekt, door van m'n in totaal 10,10 kostende reis van Schiedam Centrum naar Rotterdam CS slechts 5,40 te vergoeden: 7,50 straftarief - 2,10 voor een enkele reis tussen eerder genoemde stations: de 2 kortings-enkeltjes waar de automaat op station Schiedam Centrum toch echt de mogelijkheid voor bood om ze op te laden, krijg ik niet terug, want die kunnen ze 'niet zien' volgens de klantenservice (volgens mij is dat onzin, maar ja, je zou je klanten eens te vriend houden!)
Naast die trieste hoeveelheid claims, voor een systeem dat volgens alle overheden en vervoersbedrijven perfect werkt, is er nog een ander triest punt te melden.
Inmiddels heb ik sinds de 2de helft van dit jaar geen recht meer op zo'n machtige 'gratis-reizen' pas, en zal ik zo'n studentenchipkaart ook niet meer ontvangen (denk ik... of dat 'echt' zo is, weet ik niet) Maar (nu komt de clou) omdat dit systeem toch wel doorgedrukt wordt, en ik graag van wat meer mogelijkheden gebruik wil maken van dat klote-systeem (even vooropgesteld dat het er 'echt' komt) dacht ik eens gek te doen en bij het GVB een persoonlijke pas aan te vragen. Binnen anderhalve dag plofte de grote envelop op de deurmat, met de benodigde papierwinkel voor het aanvragen van zo'n digitaal betaalgeval. Nadat ik de eerste envelop geopend had en toen de tweede onder handen nam (in de grote envelop was alles nog eens ingepakt in nog een envelop) bleek ik 2 aanvraagformulieren toegestuurd te hebben gekregen. He? Waarom? Ik heb er maar 1 aangevraagd! Het waarom wordt snel duidelijk uit de brief, waaruit blijkt dat het GVB niet kan wachten totdat iedereen zo'n onding aangeschaft heeft: 'Wilt u meteen reductie aanvragen voor iemand onder de 11 jaar of een persoon boven de 65? Gebruik dan het tweede aanvraagformulier! (Iets van gelijke strekking stond er tenminste in de welkomstbrief waarin me veel gemak en plezier gewenst werd met dat ding)
Omdat de IB-groep in het bezit is van een mooie pasfoto van mij voor die studentenchipkaart die ik toch nooit meer krijg, besloot ik eens te bellen en te vragen of ze de daar aanwezige pasfoto door konden sturen naar het GVB, zodat die daar op m'n persoonlijke pas gezet kon worden.
Tijdens het vele heen en weer gebel, kwam ik ook een keer of 2 (misschien wel 3, ik weet het niet meer) terecht bij de telefoonlijn over de OV-chipkaart, waar ik mijn verhaal deed over wat ik wilde, en waar ik al naar toe gestuurd was door andere mensen. Nadat duidelijk was dat men helemaal niets van een pasfoto wist (dat ging toch echt via andere bedrijven dan hun, terwijl ik door de IB-groep naar de OV-chipkaart telefoonlijn verwezen werd 'want daar gaan de pasfoto's heen') vroeg de beste man of ik verder nog vragen had: hij was behulpzamer dan de medewerkster die ik even daarvoor aan de lijn had, en bij voorbaat al niet snapte wat ik wou: * studentencontactlijn: Zo werd het door mevrouw geloof ik genoemd, het was in ieder geval het nummer rondom de studentenchipkaart.
"Goedemiddag, ik heb zojuist gebeld met de IB-groep over mijn pasfoto en... (hele verhaal wat ik hierboven ook zo'n beetje getypt heb) en zou graat willen weten of die foto naar het GVB gestuurd kan worden."
Ook dat had weer veel voeten in de aarde: om de medewerkers daar duidelijk te maken dat het mij menens was herhaalde ik telkens het hele verhaal, inclusief alle doorsturingen die ik bij andere telefoonnummers had gekregen. Men weet wel meer niet. Op 30 November stuurde ik een klacht richting het GVB wat betreft het controleren van de kosten die berekend worden in bus en tram met de chipkaart. Daarnaast ook de fout die ik tegenkwam tijdens de rit van Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam CS. Een kopie van mijn verstuurde klacht: ********************************************************************************************** Beste,
Afgelopen Vrijdag besloot ik, als zelfverklaarde testreiziger weer
Bij het GVB ging het helemaal mis (en dat is niet de eerste keer!)
Uw personeel kan er ook niet wijs uit worden, toen ik met mijn bonnetje, uit
Gezien het feit dat dit de zoveelste keer is dat het systeem
Daarnaast: ik snap niet dat er overal geschreeuwd wordt dat het allemaal zo perfect werkt, want
Al met al is er niets om positief over te zijn rondom dit systeem, maar voor
Als laatste: Bij Connexxion is het ook al een keer fout afgelopen met een
Ik kreeg als antwoord dit verbijsterende mailtje terug: Geachte heer Voorloop, Hiermee reageer ik op uw klacht over de OV-chipkaart
Wel goed
Transacties
Connexxion **********************************************************************************************
Wat heb je hier aan? Vrij weinig. Het meest vreemde zinnetje vind ik "Toch meen ik dat het spoedig - nu al? - ten goede zal keren."
Dan die vervoerssituatie bij het GVB: het GVB rijdt alleen in Amsterdam... en Connexxion bedient veel meer plaatsen, dus waar de complexiteit nou ligt... Overigens is het GVB geslaagd voor de reactietermijn van 20 werkdagen: de limiet waarin ze je hopelijk een antwoord sturen: deze keer dan tenminste, want op mijn wens/suggestie (eigenlijk een klacht, namelijk de niet controleerbare kosten in tram en bus) van 17 November is nooit gereageerd.
Bij Connexxion laten ze hun klanten het liefst helemaal niets horen: al 2 keer (of 3 keer) heb ik daar een mail heen gestuurd met een klacht, maar nog nooit heb ik daar antwoord op gekregen. Tien minuten na de versturing kwam de domper, of liever gezegd, een fout, en dan één van het kaliber waar ik niet van opkijk rondom de OV-chipkaart.
********************************************************************************************** Delivery to the following recipients failed. klantenservice-chipkaart@connexxion.nl
**********************************************************************************************
2 dagen later was het dan zover, en plofte een envelop van een bescheiden formaat op de deurmat. Verder zit er in beide pakketten standaard foldermateriaal waar je overal mee doodgegooid wordt, in de trand van: 'het gaat altijd goed, en fouten kennen we niet' Het is tijd om een flink sprongetje te maken: er is behoorlijk veel gebeurd, en daardoor is de volgorde van dit artikel ook ver te zoeken, maar die volgorde is rondom de OV-chipkaart toch al ver te zoeken, dus wat maakt het uit.
Sinds begin dit jaar is het niet meer mogelijk om bij GVB automaten strippenkaarten te kopen: ook de automaten die in sommige metrostellen hingen werden buiten dienst gesteld per 1 Januari 2009. Volgens het GVB omdat er geen onderdelen meer voor gemaakt worden, wat reparatie bemoeilijkt.
Het sorteert, voor het GVB althans, in ieder geval het gewenste resultaat: veel mensen lopen nu richting een chipkaart automaat om daar een rittenkaart te kopen of een anonieme kaart (maar ik heb al wat mensen af zien knappen op alleen de aanschafprijs van dat ding, die met 7,50 ook weer terug is op het normale niveau)
2,5 % Het zijn er een stuk minder dan de 35% waar de RET mee pochte begin van dit jaar. Met de afschaffing van de strippenkaart in zicht bracht de RET wat cijfers naar buiten over het gebruik van dat ding. Alle vertrouwen natuurlijk van de directeur van de RET (Pedro Peters) en ene mevrouw Baljeu, allebei heilig overtuigd dat de invoering geen enkel probleem zal zijn op 29 Januari 2009, en dat het 100 %-chip-gehalte gemakkelijk gehaald wordt voor die datum. Iets wat wat makkelijker gehaald werd waren de foutieve transacties: kort erna werd bekend dat er in het afgelopen jaar maar liefst 220.000 keer niet uitgecheckt was. Maar volgens de RET, die het liefst bovenop die cijfers wwas blijven zitten maar toch niet kon voorkomen dat de boel uitlekte, viel dat wel mee: slechts 1 procent van het totaal aantal reizigers trof dergelijk ongemak, en in de metro was dat percentage veeel lager.
Op 25 miljoen ritten was het maar 220.000 keer misgegaan: 'een heel laag aantal' zei iemand van de RET. Maar gezien het feit dat slechts zo'n 20 procent gebruik maakt van de chipkaart, en dat toch echt 100 % wordt, zal het foutpercentage waarschijnlijk net zo hard stijgen, en gaat het op 100 % chipkaart gebruik ineens 10 % fout, en dat zal echt niet altijd aan de reiziger liggen!
En als het dan niet aan de reiziger ligt, dan ligt het wel aan personeel van vervoersbedrijven.
Dus op een maandagmiddag maar eens op pad. Ik was eerst even met de tram op stap in Amsterdam, waar mij een aangenaam laag tarief (75 cent tegen 1,04 normaal) aangeslagen werd omdat de apparatuur niet wist waar ik in en uitgestapt was.
Niemand zie ik overigens met een chipkaart betalen: ik ben, zoals gewoonlijk, de enige. Wel trof ik een keer in de 13, op de heenweg, een man aan die voor mij incheckte: ik had er die dag even genoeg van en reisde op m'n geldige eerder gezette strippen, en wenste m'n voorganger succes.
Maar goed. Terug naar de NS. Op Amstel zoek ik de eerste kaartjesautomaat op die ik tegen kom. Een sticker is geplakt op het plaatje plastic waar eerst een OV-chipkaart logo prijkte met iets van 'Houd uw kaart hier' erop.
"Goedemiddag, ik wil graag saldo opladen op m'n chipkaart." Zeg ik droogjes. Mevrouw achter het loket valt nog net niet van haar stoel.
Ze houd de kaart nogmaals voor de lezer, en een triomfantelijk 'ja!' van de loketmevrouw doet haar draaien naar het scherm met alle mogelijkheden.
Ze herhaalt haar handelingen, wederom zonder succes.
Ze herhaalt alle stappen, en begint nu eens van voor af aan met het stappenplan.
"Ik kom even naar de andere kant," zegt hij. Hij was eerst aan de reizigerskant, waarschijnlijk in de veronderstelling dat het probleem snel opgelost zou zijn.
Ik vermoed dat speciaal het hoofdkantoor of iets dergelijks gebeld is, omdat men op zulke lastige vragen, met zulke tegenspartelende apparatuur geen antwoord heeft.
"Oh god, dat is die restrictie of zo iets," zegt de man van het duo medewerkers ineens. Hardop volgen ze allebei de stappen op, en na 2 maal 5 euro opgeladen te hebben kan ik veilig m'n tientje overhandigen, en ben ik in iets minder dan een kwartier later wel 10 euro saldo rijker!
Ik heb ook nog gevraagd of ze mijn 'RailEasy' product konden zien: niet alleen antwoorde de man volledig verbaasd wat dat nu weer was, het was ook niet te vinden: ik vermoed dat het Rotterdams is/was, en daardoor niet te vinden was (als RailEasy überhaupt nog een geldig reisproduct is binnen NS)
Wat klopt er nog meer niet?
Daarnaast klopt, voor zover ik op het nummer af mag gaan, het nummer niet:
Het hele chipgebeuren ontgaat niet iedereen, alhoewel de belangrijkste bezwaren, dat dat ding gewoon niet werkt, nog steeds onopgemerkt blijven. Maar, de beerput ging, met de 220.000 niet-uit-checkers in Rotterdam toch een beetje open. En dan tot zover dit artikel... het is afwachten, maar ik vermoed dat in Rotterdam vanaf 29 Januari de pleuris uitbreekt, zodra geen enkel poortje nog opent voor een strippenkaart... AANVULLING! 1-9-2009: Te veel betaald!
Ging ik op 12 Januari 2009 voor 54 cent van de halte Kinkerstraat naar het eindpunt van tramlijn 12, het Amstelstation, bij de controle, toen er eindelijk via 9292 kostentabellen geplaatst werden, is deze rit er tussendoor geglipt: na controle blijkt deze rit in de categorie FOUT te belanden, mij is 3 cent teveel gerekend, of ik dat nog terug kan krijgen is maar de vraag, met de belachelijke termijn die het GVB hanteert waarbinnen een claim ingestuurd moet zijn (2 maanden) |