OV-chipkaart: invoer gaat in geheel Amsterdam plaatsvinden, en de 'test' is nog steeds niet over in de regio Amstel/Meerlanden en Haarlem/IJmond.

In deel 21 was te lezen hoe ik een paar reisjes gemaakt heb in de regio Heemskerk/Beverwijk, waar sinds 1 september de chipkaart onder andere te gebruiken is.
Zoals ik daar toen ook al meldde, was er toendertijd geen kostentabel te vinden op de website van Connexxion, noch op de website van 9292ov.nl.
Wat is er in die twee maanden veranderd? Niets. Er is nog steeds geen kostentabel te vinden, op geen van de eerder genoemde sites, al lult Connexxion al sinds het begin van het 'live' gaan van de chipkaart, dat een dergelijk rekentabelletje wel te vinden is op 9292ov.nl. Daar staat alleen maar de vermelding dat op lijn 73, een van de lijnen waar ik mee gereisd heb, de chipkaart bruikbaar is, maar kostencontrole is nergens te vinden.

Daarnaast is er ook op het gebied van oplaad-automaten niets veranderd: nog steeds zijn de reizigers gedoemd tot de regio Amsterdam, waar de enige mogelijkheid is die kaart op te laden. Connexxion meldt ook nog dat de kaart via internet op te laden is, maar met reizigers met een anonieme kaart houden ze geen rekening, het automatische opladen is bij die categorie reizigers niet mogelijk, evenals het opladen via internet (voor zover mijn categorie reizigers bestaat)

Het maakt die kaart nog steeds even waardeloos als sinds de startdatum van 1 September 2008. Zonder die kaart op te kunnen laden kunnen reizigers met een anonieme kaart niet blijven betalen met dat ding (of ze houden er van tijdig richting Amsterdam te reizen, om dat hinderlijke stukje plastic op te laden)
Daarnaast is het ook niet mogelijk direct te controleren of de kosten, die het systeem berekent, juist zijn: want de oplaad-automaten verschaffen ook de bonnetjes met informatie: voor zover je van dat laatste woord mag spreken, want hoe vaak ik wel niet minutenlang die bonnetjes heb uit staan pluizen om mijn reisgedrag te achterhalen...

Goed. Geen vooruitgang dus rond Haarlem en omgeving. Wel bij het GVB, als ik hun site tenminste moet geloven.
Binnenkort gaan ze in geheel Amsterdam, dus ook op de bussen en trams van het GVB de chipkaart in werking stellen.
"Er is veel commotie geweest in politiek Den Haag over de invoering van de OV-chipkaart waardoor u wellicht niet zou verwachten dat de OV-chipkaart daadwerkelijk en op korte termijn ingevoerd gaat worden. Dat is voor GVB zeker wel het geval en snel ook" Wordt er op de site van het GVB geschreeuwd. Fuck de reiziger. Fuck de klanten. Duw dat ding ze maar door de strot. Tenminste, dat is denk ik wat diegene achter dat plan gedacht moet hebben.

Ze zeggen dat het systeem uitvoerig getest is, maar laatst ging het in de metro gigantisch mis, en werd mij voor de allereerste keer op Amsterdam CS voor een doorsteekje geld gerekend.

Chipkaartpaal op station Heerhugowaard
Al tientallen keren heb ik ingecheckt met een eurocent of 70 (en soms zelfs minder) op mijn kaart. Aangekomen bij de andere kant weer uitgecheckt, en nooit was er wat aan de hand.
Tot een afgelopen donderdag 2 Oktober.
Met een respectabele 2.54 euro positief saldo op mijn kaart checkte ik aan de Oosterdokszijde van CS in, om aan de stationszijde van CS weer uit te checken. Dat laatste was de bedoeling althans. Nadat ik de kaart ervoor had gehouden kreeg ik eerst 'Probeer opnieuw' en daarna 'saldo te laag AUB opladen'

Net zoals alle vorige keren wilde ik dit voorval behandelen als een 'gesloten-stations-situatie' waarbij alle poortjes al gesloten zijn, ook al zijn in deze periode nog een handjevol poortjes open voor die 'lastige' reizigers met strippenkaart en andere papieren kaart-ongein.
Dit keer ben ik het zat, en loop direct door een van de geopende poorten om een bonnetje te printen.
Mijn saldo, dat nu -1,46 is, is dus nu ineens te laag om nog uit te checken.
Nijdig been ik het plaatsbewijzenkantoortje van het GVB binnen, waar de Surinaamse vrouw die ik al vaker getroffen heb al stamelt:'Oh jee, daar is 'ie weer'

Geïrriteerd leg ik m'n probleem uit, waarop ik m'n kaart overhandig.
Ik leg uit dat je met (bijvoorbeeld) 10 cent op die kaart in kan checken, maar altijd uit kan checken, al verreis je onderweg 30 euro.

Eerst zegt ze dat dat niet klopt, en dat je met een negatief saldo niet in kan checken. Nee. Me hoela, zo slim ben ik ook nog. Dat is net zoiets als zonder geld richting een supermarkt gaan, je kar volladen en bij de kassa verwachten dat je alles zo mee mag nemen.
Even later zegt ze dat ook niet klopt dat je met een negatief saldo uit kan checken, terwijl dat altijd goed gegaan is, maar even later zegt ze het zelf: 'Nee, je kan met 0 euro op de kaart altijd INCHECKEN, en daarna altijd UITCHECKEN" zegt ze nadrukkelijk.
Uiteindelijk is de korte discussie verhevigd, en ben ik onverrichter zake het kantoortje weer uitgelopen.
Nou ja, bijna onverrichter zake dan, want ik heb maar weer eens om een welbekend blauw formuliertje gevraagd (Claimformulier)

Mevrouw de kaartjesverkoopster gaf me heel weinig kans dat ik m'n geld terug kreeg, terwijl mijn probleem precies was wat ze zelf zei: met 0 euro kun je altijd inchecken, en je kunt altijd uitchecken, en ik stond zelfs meer dan twee-en-een-halve-euro positief op m'n kaart!
Zodra ik dat formulier verstuur gaat er maar weer eens een klachtenbrief richting het GVB: iets dat ik al een paar keer eerder geprobeerd heb, maar waar nooit antwoord op gekomen is.

Geen antwoord trouwens ook van Connexxion, die ik nu meer dan een maand geleden een klacht heb gestuurd over de OV-chipkaart in de regio Haarlem en omstreken (ik heb het even gehad met de officiële concessiebenamingen)
Ik vermoed dat ze het daar te druk hebben met het invoeren van dat ding. Fuck de reiziger. Fuck de klanten. Dauw ze dat ding maar door de strot, zal er daar vast gedacht worden.

lege paal op Zaandam Kogerveld Naast de klachten waar niet op geantwoord wordt, wat mij een gevoel geeft dat het de vervoersbedrijven geen reet interesseert wat de reiziger van het systeem vind (heeft het de vervoersbedrijven ooit geinteresseerd wat de reiziger van het systeem vind? (zomaar een hersenkronkel, maar het vermelden wel waard (denk ik))) gaat de NS onverstoorbaar verder met hun plannen.
Op station Heerhugowaard ontdekte ik ineens een chipkaart paal, nog leeg van binnen, maar wel een die mijn twijfels over de grijze zuiltjes bevestigde: Een tijd geleden werden er ineens op veel stations grijze rechthoekige zuiltjes geplaatst. Voor de chipkaart leek het me wat onwaarschijnlijk, maar het blijkt dus wel voor de chipkaart te zijn. Op Purmerend mocht ik op 15 Oktober 2008 waarschijnlijk een van de eerste trieste verschijningen van zo'n chipkaart-paal vastleggen.

En het gaat hard: op steeds meer stations zie ik die dingen verschijnen; Vanuit de trein van Arnhem naar Zutphen zag ik zelfs dat op geen enkel station die dingen nog ontbraken, en ze zelfs op alle perrons al licht stonden te geven (een rood lampje, en de melding 'buiten werking' op het scherm, godzijdank) Het geeft mij het akelige gevoel dat de NS ons dat ding het liefst nog voor het einde van dit jaar door de strot ramt, problemen of niet.

Met het schrijven van dit artikel onderneem ik m'n laatste poging een antwoord van de NS en GVB te ontvangen over m'n klachtenbrieven, die ik naar beide bedrijven al 2 keer gestuurd heb.

Bij Arriva zijn ze ook ineens wakker geworden: al meer dan een jaar rijden de bussen hier rond met de meest vage meldingen op de lezers, en gelukkig is het systeem ook nog niet in werking.
Maar blijkbaar kwam iemand bij Arriva laatst op het idee om op elke lezer stickers te plakken met 'OV-chipkaart: hier nog niet in werking, maar we werken er hard aan'
Men geloofd dus blijkbaar nog heilig in dit verschrikkelijke systeem.

Nadat ik een tijdje terug in de avonduren in de trein terug naar Amsterdam CS zat, en er op Amsterdam Amstel gestopt werd (omdat dat nou eenmaal in de dienstregeling zit) zag ik dus de chipkaartpalen van de NS staan.
Na een uitstapje naar de Jaarbeurs in Utrecht kan ik het niet laten op station Amsterdam Amstel uit te stappen, en eens te zien of de gekte daar inmiddels al verder toegeslagen heeft.

Na een paar minuten wat gedoold te hebben, en vooral foto's te maken van de paaltjes, daarbij volledig genegeerd te worden door een duo agenten van een 'Veiligheidsteam Openbaar Vervoer' (ook voor het eerst... normaal wordt ik argwanend in de gaten gehouden) besluit ik toch eens te zien of het systeem nog net zo dom is als een paar maanden geleden, want ik ben al een tijdje niet meer op stap geweest met die kaart. Niet zo gek ook eigenlijk: GVB, als u zich afvraagt waarom mijn genoemde klachten in de brief niet zo recent zijn, mijn eerdere bevindingen schrikken nogal af om het systeem verder te testen.

Goed. Kaart gebruiken. Ik frommel die uit m'n jaszak, en houd 'm allereerst voor de saldolezer, die uitermate veel moeite heeft m'n kaart te lezen. Na een paar keer 'Probeer opnieuw' wordt dan toch mijn saldo leesbaar, dat uiteraard nog steeds -1,46 bedraagt.
Daarna besluit ik gewoon eens te kijken wat de lezers zeggen als ik met m'n kaart met negatief saldo probeer in te checken, je weet het maar nooit!
Piep-piep! Schalt er keer op keer uit de lezers, inclusief de boodschap op het scherm dat ik m'n kaart op moet laden.

Ach. Laat ik eens gek doen, denk ik bij mezelf, en ik loop naar de dichtstbijzijnde oplaad-automaat, om m'n kaart op te laden.
Ik leg m'n kaart in het bakje, en druk de opties op het scherm aan om m'n kaart op te laden.
"Leg uw OV-chipkaart in bakje" Meldt de automaat, waarbij ook het rode lampje gaat knipperen boven het bakje.
Even haal ik m'n kaart eruit, wanneer ik het idee krijg dat de automaat niet reageert op m'n al ingelegde pas.
Dus leg ik hem er daarna nogmaals in. Maar nee. Na alles afgesloten te hebben, m'n kaart verwijderd te hebben en weer helemaal overnieuw te beginnen en m'n kaart pas in te leggen nadat de automaat mij daarom vraagt, en dan blijkt dat de automaat, na het inleggen van mijn chipkaart nog steeds vraagt om een OV-chipkaart hou ik het voor gezien: dat ding is gewoon half defect (of zeg maar helemaal defect, want zonder chipkaart-detectie kun je er helemaal niets mee)

Kutpaal op station Purmerend
Wanneer ik daarna het scherm van de PIN-sleuf gadesla blijkt ook de PIN-lezer naar de knoppen: "onbruikbare pas, betaal anders" in plaats van 'welkom bij GVB voer uw pas in'
Op naar de andere automaat dan maar.
Aangekomen bij die automaat herhaal ik alle handelingen weer, en hier kan ik m'n kaart wel opladen.
Ik haal het enige 20 euro biljet dat ik nog in m'n portemonnee heb zitten eruit, en laat het opslurpen door de automaat, wat zowaar nog goed gaat ook.
Met een nieuw saldo van 18,54 kan ik tenminste weer alle kanten op (niet dat ik dat wil overigens, waarom wordt later maar weer eens duidelijk)

Ik check in voor een 'uitzwaai-moment' (je checkt in, maar na een paar minuten ook weer uit, hierbij hoort geen geld gerekend te worden)
Daarna check ik in voor een kort ritje naar Weesperplein: daar weet ik van dat er een kantoortje zit waar ik kan melden dat de automaat op station Amstel naar de knoppen is.
Op station Weesperplein vraag ik aan het mannetje dat de vervoersbewijzen bovenaan de trap controleert of hij m'n kaart uit kan lezen met een hand-lezer.
Om een lang verhaaltje kort te maken: de man begreep mij totaal niet: uitchecken wilde hij wel voor me doen, als ik dat niet begreep, maar dat bedoelde ik natuurlijk niet.
Toen ik uiteindelijk het woord 'controle' liet vallen zei hij dat zij die apparaten niet hebben en niet krijgen: zij zijn namelijk geen controleurs.

Hmm. Ja. Het zal wel. Ik loop naar de automaat, om eens een bonnetje te printen, want dat heb ik nog niet gedaan, terwijl er toch al weer 4 transacties bijgekomen zijn.
Ik loop naar de dichtstbijzijnde automaat, en probeer, na op 'Mijn transacties' gedrukt te hebben, 'afdrukken' te selecteren.
Wat ik echter ook doe, telkens sluit ik daarmee het 'mijn transacties' menu af, en kan ik opnieuw alles aanklikken.
Zelfs wanneer ik mijn vinger met de grootst mogelijke precisie op 'afdrukken' plant springt de automaat op 'afsluiten'

Laat dan maar, ik ga wel naar het kantoortje.
Dat kantoortje stap ik binnen, en na even gewacht te hebben op een klant die voor mij aan de beurt was overleg ik mijn kaart en vraag om een uitdraai van de laatste zoveel transacties.
Waarschijnlijk vraagt er vrijwel nooit iemand om zoiets, of het is gewoon domme pech, maar bij de korte draai die de jongen op zijn loketzetel maakt, om mijn kaart in het 'bakje' te leggen mept hij z'n bekertje koffie om. Onder het gedrup van koffie die een meter aflegt van bureau tot de grond gaat de jongen het bonnetje na, en zegt dat er een onvolledige transactie op staat.

Wanneer ik uitleg dat dat door een stommiteit van het systeem komt, wil hij me meteen een claimformulier overhandigen, maar dat is niet nodig, want dat is al klaar om verzonden te worden.

Ik vouw het bonnetje op, en meld nog even het defect aan de automaat op station Amstel. Hij zegt dat hij het door zal geven.
Ik vervolg m'n reis, en check in voor het laatste stukje metro van Weesperplein naar Amsterdam CS.
Ik kan het niet laten daar nogmaals te vragen of de controleur een hand-lezer heeft (voor hetzelfde geld had de andere 'controleur' geen idee waar ik het eigenlijk over had) maar deze man begrijpt me zo mogelijk nog slechter, iets dat niet alleen aan de taalbarriere ligt (denk ik)
Wanneer uiteindelijk hetzelfde antwoord volgt als dat wat ik op Weesperplein kreeg, wil ik uitchecken, maar dat gaat mis: het poortje is defect, dat wil zeggen: alles doet het, en je wordt ook uitgenodigd om je kaart voor de lezer te houden, maar zodra je dat doet krijg je 'probeer opnieuw' hoe rustig en beheerst je je kaart ook voor het leesvlak houd. Ongelooflijk! Die poortjes worden nauwelijks gebruikt en gaan nu al naar de mallemoeren. Het poortje daarnaast staat gewoon open, maar het uitchecken kan daar wel.

Goed, ik check dus aan de Oosterdokszijde uit, en print weer een bonnetje, bij de automaat die het gelukkig nu eens WEL doet.
Het bonnetje bekijkend blijkt al snel dat het systeem niet tot beter in staat is: het is werkelijk onvoorstelbaar, maar het bonnetje gelovend heb ik op station Amstel toch echt eerst ingecheckt, om daarna pas m'n kaart op te laden, en daarna weer uit te checken op hetzelfde station, terwijl inchecken met negatief saldo nou juist niet mogelijk is!

Grinnikkend vervolg ik m'n weg naar de bus, waar ik de sticker van Arriva even in ogenschouw neem: 'OV-chipkaart: we werken er hard aan, maar hier nog niet in werking'

Jaja. Heeft u er problemen mee als dat nog een heel lang tijdje zo blijft?

Chipkaartlezer met sticker
Aanvulling! 11-11-2008: "Il sistema è appena CUNT!"

Een paar dagen geleden nam mevrouw Huizinga het ongelooflijke besluit om in de metro in Rotterdam de chipkaart per 1 Januari 2009 in te voeren en daarmee de strippenkaart (laten we maar even Huizingiaans blijven praten) uit te zetten.

'Wanneer bus en tram volledig overstappen op de chipkaart is nog niet bekend. "Daar hebben we nog helemaal niet over nagedacht," aldus een wethouder van Rotterdam die verklaarde 'dolblij' te zijn met de stap die mogelijk per 1 Januari 2009 echt gezet gaat worden.

Protest alom natuurlijk: en ook weer kritiek op die mensen van mensen die alleen maar voordelen zien in die kaart, maar die zullen vast wel de nodige aandelen bezitten in een van de aangesloten bedrijven die de OV-chipkaart distributeren.

Dat is er een maandje geleden of zo 1 minder geworden: Connexxion besloot uit TLS te stappen, omdat men geen klant wenste te zijn van een eigen bedrijf. Heel logisch. Niet veel later stapten (veel te laat!) een aantal consumentenorganisaties uit het overleg rondom de chipkaart, omdat er, na 3 jaar praten geen zicht was op verbetering, en de problemen ook niet opgelost zullen worden.

Mevrouw Huizinga was natuurlijk stomverbaasd, en snapte niets van de stap die de consumenten-organisaties namen, en wilde graag weer rond de tafel zitten.
Het lijkt nu alsof Tineke H. juist daarom de grootst mogelijke arrogantie getoond heeft door per 1 Januari 2009 de strippenkaart niet meer te erkennen als vervoersbewijs in de Rotterdamse metro.

Maar laten we een slag om de arm houden: hoe vaak hebben we een dergelijk bericht al gehoord? En hoe vaak is het, onder grote druk van reizigers-organisaties niet voor de zoveelste keer uitgesteld? Juist. Laten we maar even wachten tot het echt zover is, maar als het echt zover komt, denk ik dat men zich in Rotterdam vast op kan gaan maken voor een flinke hoeveelheid boze reizigers. Mooi. Dan kunnen die gelijk terecht bij de landelijke coördinator voor bestrijding van criminaliteit in het openbaar vervoer: tenminste, zoiets hoorde ik zondagmiddag op het radiojournaal: een voorzichtige schatting: zag men de bui al hangen en heeft men deze 'coördinator' versneld in het leven geroepen?

1 hand en 1/5de hand

Ik weet het niet. Net zo min als dat ik wat van Connexxion en zijn chipkaart weet: Nu, 2 maanden verder, is er nog steeds geen rekentabel te vinden over de kosten van chipkaartreizen: niet op connexxion.nl en niet op 9292ov.nl
Laatst was ik weer in regio Haarlem en omstreken, waar op een groot aantal buslijnen gereisd kan worden met het kaartje: ik zeg kan, want er is sinds die eerste keer dat ik er met mijn chipkaart aan de gang ging weinig veranderd: een chauffeur die ik op een aardige donderdagmiddag sprak had met mij erbij slechts '1 hand en 1/5de hand' aan chipkaartreizigers gezien, zo vertelde hij het letterlijk.

Misschien trouwens een uitleg over de kop van deze aanvulling: Een tijdje geleden klikte ik het bezoekersoverzicht aan van de teller van mijn website, en kwam daar een link tegen die een vertaaldienst van Google bleek te zijn: mijn hele site bleek in het Spaans of iets dergelijks vertaald te zijn: zodoende werd de zin 'Het systeem is gewoon KUT!' die het begin betekent van artikel nummer 15, vertaald naar de titel van de aanvulling: of het klopt weet ik niet: vertaaldiensten staan er om bekend woorden letterlijk te vertalen en niet naar de context te kijken (daarnaast ben ik er ook nog niet uit of het vertaalde vrouwelijke geslachtsdeel op het OV-chipsysteem moet slaan of op de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat)

Maar dit verhaal terzijde... Alle lof voor de ouderen die na 1 Januari 2009 (we gaan er maar even vanuit dat men het klotekaartje invoert daar in ROTterdam) toch nog de metro willen pakken en gedoemd zijn tot een OV-chipkaart.
Een maand of wat geleden was ik met mijn grootmoeder op stap naar Beverwijk, eerst met de trein naar Zaandam, van daaruit met de trein naar Uitgeest, en van daaruit weer met de bus naar Beverwijk: ik in de laatste met m'n bijna onafscheidelijke chipkaart, om het systeem natuurlijk weer grondig te onderwerpen aan de (on)mogelijkheden.

Mijn grootmoeder, een krasse dame met de zeer respectabele leeftijd van 88 jaar, doet nog zelf haar boodschappen en is ook niet te beroerd om even op de bus te stappen voor een ritje naar het centrum.
Die dag dat ik mee was heb ik getracht uit te leggen hoe je precies betaalt met de chipkaart, en wat er vooral niet meer mee kan (het terugreizen op het eerder gezette stempeltje, bijvoorbeeld)
Ik heb het geloof ik 2 keer uitgelegd, en verder wou ik haar er niet mee irriteren: bij het uitstappen uit de bus op de terugweg ging ze er van uit dat ik gewoon mee zou lopen, maar ik moest uiteraard mijn kaart nog voor de lezer houden: een handeling die ze niet begreep, en ik kan haar totaal geen ongelijk geven: zij is het nog veel langer gewend dan ik om na het stempelen in de bus of tram de strippenkaart op te bergen, die je pas weer nodig hebt bij de eerstvolgende instap in een voertuig.

Het is een handeling waar ik zelfs een hekel aan heb: ook ik ben gewend om m'n strippenkaart of, voor die keren dat ik er een had, m'n abbonnement na het tonen aan de chauffeur op te bergen, op een zodanige plek die ik pas weer opgraaf uit m'n geheugen als ik bijvoorbeeld van bus naar tram of metro overstap (of vice versa en dergelijke) Ik vergat het in Rotterdam al bijna een paar keer: ik borg die kaart goed op, en wilde uitstappen: Shit! Waar ik heb die kaart ook weer... stond ik toen nerveus in m n zakken graaiende.

Inmiddels ben ik er redelijk aan gewend... maar leg het maar eens uit aan een vrouw van 88.

6 Ritten, 2 fouten.

Over Beverwijk gesproken trouwens. Ik vertoefde laatst weer eens in die regio, en maakte weer een paar ritten met die kaart.
Van de 6 ritten die ik er maakte kon ik er maar 4 met de chipkaart betalen, maar leest u maar even verder waarom.

De heenweg ging goed, en was met 1,35 juist berekend: voor zover ik dat kan controleren tenminste, maar eerdere reizen op precies hetzelfde traject kosten ook dit bedrag, dus ik vermoed dat het wel klopt. Er zit trouwens ook nog een vreemd verschilletje tussen de heen en terugweg... maar daar kom ik pas op de terugweg achter.
Na een tijdje gepoogd te hebben een kast in elkaar te zetten bij familie (de reden waarom ik in Beverwijk ben) moeten we noodgedwongen even naar de bouwmarkt, om schroefjes te halen.

Dus inchecken voor dit ritje tussen van 4 haltes: een ritje dat me 81 cent kost, 11 cent plus het basistarief van 70 cent.
Ik kan me niet voorstellen dat het bouwmarkt-gebeuren zo lang gaat duren dat ik niet binnen 35 minuten weer in kan checken, dus ik ga er gewoon vanuit dat de terugrit me 11 cent gaat kosten.

Na de nodige materialen ingeslagen te hebben gaan we met de bus terug. Die staat binnen een minuut of 6 weer voor ons neus. Mijn oom stapt in, met zijn kortingsstrippenkaart, die met het stempeltje van ongeveer een half uur geleden natuurlijk nog geldig is voor het ritje terug.
Met mijn klembord in m'n handen stap ik in, en houd het geheel (m'n chipkaart heb ik onder de klem van het klembord zitten) voor de lezer: pas dan zie ik dat de betreffende lezer buiten dienst is.
Ik maak een halve draai naar de lezer aan m'n linkerhand... ook buiten werking: met een beetje knijpen zie ik dat de lezers bij de achterdeuren ook niet werken.

"Dan houd het op," zeg ik tegen de chauffeur. De bestuurder heeft mijn chipkaart waarschijnlijk nog niet gezien, en antwoordt op een toon die duidelijk moet maken dat geen enkele passagier zijn bus betreedt zonder te betalen.
Ik houd m'n chipkaart omhoog en loop verder, de aantekening makend dat alle lezers buiten werking zijn.

Een uur of 2 later moet er noodgedwongen weer wat bij de bouwmarkt gehaald worden, en stap ik weer even op de bus: die 81 cent voor dat ritje is toch nog altijd 11 cent goedkoper dan met een vol-tarief strippenkaart.
Mooi, kan ik nu wel de kosten voor de terugweg bekijken, denk ik terwijl ik op het voorste stoeltje ga zitten.
De chauffeur is nieuwsgierig en vraagt waarom ik alles noteer. Wanneer ik dat uitleg en hij vraagt naar de achterkant, die hij in een flits voorbij zag komen geef ik hem het klembord even, terwijl hij de achterkant gadeslaat (we staan stil voor een verkeerslicht, dus diegene die hoopte dat de bus zich op volle snelheid in een ander stuk verkeer zou boren heeft pech)
"Ik ben tegen de OV-chipkaart," mompelt de chauffeur.
"Denk je dat het helpt?" Vraagt hij aan mij.
"Neuh, want er wordt toch niet naar de kritiek geluisterd," antwoord ik op gortdroge toon.

Mijn halte heb ik inmiddels bereikt, en ik stap weer uit. Het ritje kost me inderdaad 81 cent. Ik steek voorzichtig over naar de andere kant van de weg, om zo de bouwmarkt te bereiken.
In de bouwmarkt is het redelijk rechttoe-rechtaan: ik weet wat ik nodig heb, en ik ben dus ook binnen een paar minuten weer klaar: wel een paar minuten overigens waarin de bus terug precies gaat: de bussen kruisen elkaar zo'n beetje bij de halte Breedslaglaan.
De 10 minuten die ik moet wachten deren mij allerminst: een prima zonnetje beschijnt mijn rug door het glas van de abri, die tenminste nog gewoon een normaal dak heeft, en niet zo'n glazen, schuin aflopend geval heeft.

Buiten werking

Ik maak vast aantekeningen voor de rit terug, zoals de notatie 'Tijd' en 'kosten' bij in en uitchecken ('kosten' ontbreekt uiteraard bij het inchecken, want die zie je niet)
De bus komt aan, en de jongen die een paar minuten na mij aan is komen lopen, laat ik voorgaan.
Hij wil een los kaartje, en zodoende zie ik al, voordat ik 'aan de beurt' ben bij de chauffeur dat de lezer die ik wil benaderen, buiten werking is. Ik buig m'n hoofd naar de lezer aan de linkerkant, en zie in die beweging bij de lezers bij de achterdeuren ook een rood lampje branden: Het is dus weer raak, en ik mag wederom gratis met de bus terug naar de halte Stadskantoor. Een besparing van weer 11 cent!

Daarmee komt het totale voordeel op 87 cent: de eerste keer dat ik met mijn chipkaart aan de haal ging in Beverwijk en omstreken mocht ik met een negatief saldo niet uitchecken: daardoor betaalde ik naast het instaptarief van 70 cent ook de instapborg van 4 euro: die ik door het niet uit kunnen checken niet terug kreeg: Connexxion was echter coulant en gaf mij de 4 euro terug, wat betekent dat ik dus voor 70 cent van Uitgeest NS naar Stadskantoor in Beverwijk gereisd ben: 65 cent minder dan het normale chipkaart-tarief, en daar bovenop ook nog eens 49 cent goedkoper dan met een 15-strippenkaart! Dat met de 22 cent voordeel die ik vandaag behaald heb brengt het totaal aan chipkaartvoordeel op 87 cent, en de besparing ten opzichte van de strippenkaart zelfs op 1,19: mij hoort u niet klagen!

1 cent...

Na een halve dag een kast in elkaar zetten keer ik huiswaarts, en dit keer doen de lezers het wel: ik had nog even hoop op een financieel voordeeltje van 1,35 voor de terugweg.
Maar nee... de terugweg kost mij geen 1,35: verwonderd noteer ik 1,36 bij het uitchecken op Uitgeest NS: Waarom kost de terugweg nou 1 cent meer dan de heenweg? Eerlijker betalen a la, maar zo wordt 'tot op de hectometer precies' wel erg letterlijk genomen: komt dit soms omdat de haltes bij 'Stadskantoor' soms een stukje verschoven liggen ten opzichte van elkaar? Neemt de bus op de terugweg vaker de buitenbocht dan op heenweg?

Ik snap er werkelijk niets van, en vervolg dan ook maar m'n weg naar de trein...

Een vergelijking met de strippenkaart, inclusief een berekening als de lezers het op de terugwegen van de bouwmarkt wel hadden gedaan.

Van Naar 15 str.kaart 45 str.kaart Chipkaart Bij correcte chipwerking:
Uitgeest NS Stadskantoor, Beverwijk 1,84 1,82* 1,35 1,35
Stadskantoor, Beverwijk Breedslaglaan, Heemskerk 0,92 0,91** 0,81 0,81
Breedslaglaan, Heemskerk Stadskantoor, Beverwijk stempel geldig voor terugrit stempel geldig voor terugrit Alle lezers buiten dienst 0,11
Stadskantoor, Beverwijk Breedslaglaan, Heemskerk 0,92 0,91** 0,81 0,81
Breedslaglaan, Heemskerk Stadskantoor, Beverwijk stempel geldig voor terugrit stempel geldig voor terugrit alle lezers buiten dienst 0,11
Stadskantoor, Beverwijk Uitgeest NS 1.84 1,82* 1,36 1,36
- Totaal 5,52 5,44 4,33 4,55
* afgerond naar boven, echte prijs: 1,813...
** afgerond naar boven: echte prijs: 0,906...