Deel 25: 'Geen greep maar een tik: Dit kan interessant worden...'
Inderdaad. Dit kan interessant worden. Het was de eerste gedachte die in me opkwam toen ik besloot even 'op en neer' (dat is er niet echt bij) te gaan naar Heerhugowaard, voor een aldaar gevestigde winkel (en voor diegenen die zich afvragen of zo'n winkel niet in Purmerend te vinden is, nee, die is niet in Purmerend te vinden)
Waarom interessant? Nou, ik had de dag ervoor vast op internet uitgezocht welke bussen ik diende te nemen om mijn doel te bereiken. Dat had al wat voeten in de aarde, omdat ik nog in het 'lijn 127-tijdperk' leefde: een rechtstreekse bus van het Tramplein in Purmerend naar het station in Alkmaar, die 2 maal per uur reed. Sinds de nieuwe dienstregeling 2009 is die buslijn echter opgeheven: daarvoor in de plaats is de 129 gekomen, die echter na kwart over 9 's ochtends een tijdje niet rijdt: ik snapte dan ook niet waarom 9292ov.nl mij doorverwees naar de 120 van Arriva, en vervolgens de 127 van Avenhorn naar Alkmaar en vice versa als overstapmogelijkheid bood. Maar terug naar het feit waarom het interessant kon gaan worden:
In Alkmaar is kermis, waardoor het busvervoer omgeleid wordt: door de vervoerders wordt beweerd dat de reiziger niet opdraait voor het omrijden, maar ik zal er vandaag achter komen dat dat verhaal niet opgaat.
Na lang zoeken ontdekte ik dat de 129 dus maar beperkt naar Alkmaar ging, dus ben ik uiteindelijk maar gewoon het advies van 9292 op gaan volgen.
Een overzichtje:
Ik stap in mijn woonplaats op lijn 102 richting het Tramplein.
Op het Tramplein stap ik over op lijn 120 naar Noordbeemster, Oosthuizerweg.
Op de Oosthuizerweg in Noordbeemster, een mini-busstationnetje in de polder, stap ik over op lijn 127 naar Alkmaar.
Op Alkmaar NS stap ik over op lijn 6 naar Heerhugowaard, en heb ik mijn doel bereikt.
De terugreis:
Ik stap in Heerhugowaard op lijn 6 naar Bergen, om uit te stappen op Alkmaar NS.
Op Alkmaar NS stap ik over op de 129 naar Purmerend Tramplein.
Op het Tramplein stap ik over op de 102 naar huis.
Ik ga de hele reis met mijn OV-chipkaart maken, daar kraait Connexxion immers graag mee: 'Er is nu 1 groot OV-chipkaart gebied ontstaan: reizgiers kunnen nu helemaal van Texel naar Rotterdam reizen en de hele reis betalen met hun chipkaart!'
Is tot nu toe steeds de boodschap als er ergens weer een paar vierkante meter chipkaartgebied actief komt: een jaar of 2 geleden ben ik ook eens met de bus naar Heerhugowaard gegaan, en toen kon ik ook met 1 kaart de hele rit betalen, namelijk met een zogenaamde strippenkaart: een handige kaart waar je zo op kan zien hoeveel strippen je nog over hebt (en hoever je dus kan reizen) en wat zo te controleren is op zijn geldigheid. Grootste voordeel: je kan er je totale rit in 1 keer mee betalen, en niet, zoals met de OV-chipkaart, ergens onderweg gezeik kunnen krijgen omdat het systeem het niet doet.
Goed... chippen dus. Allereerst moet ik m'n kaart opladen: dat doe ik bij de sigarenzaak op de hoek: in het vorige artikel schreef ik nog dat we er in de Purmer Noord bekaaid vanaf kwamen, maar zonder dat het ook maar ergens bekendgemaakt werd, bleek onze sigarenzaak ook ineens te beschikken over een CCV automaat.
Dus ging ik daar maar opladen. Terwijl ik mijn keuze stond te maken, hoorde ik een gesprek over automatisch opladen van zo'n kaart: een oudere dame vroeg of ze dat ook bij de automaat in de winkel kon selecteren, maar de medewerker van de tabakszaak antwoordde, geheel naar waarheid, dat dat via een formulier dient te gebeuren.
Daarop liet de vrouw een formulier zien waarmee een persoonlijke kaart aangevraagd kan worden. Maar zoals ze zelf zei: 'ik heb er al een van de spoorwegen, ik ga der niet nog een kopen.'
"Oh, uh ja, nou dan denk ik dat u even op de website van de spoorwegen dient te kijken," zei de medewerkster.
"Nou, reken daar maar niet op hoor," zei ik droogjes. Beide vrouwen keken om.
"De NS loopt hopeloos achter met de informatie over die kaart."
Daarop bedankte de vrouw de medewerkster en liep naar mij toe, en liet het formulier zien: ik zei dat ze misschien op het Tramplein terecht kon, waarop ze (terecht) antwoordde: 'wat een gedoe allemaal'
Chipmaagd
Ik dacht een chip-beginner (chipmaagd klinkt leuker, maar wel erg respectloos) voor me te hebben, maar ze bleek al eens gechipt te hebben: 'Ik vind het opzich wel makkelijk hoor, je .. behalve dat uitchecken! Dat is zoiets stoms!'
Ik wou mijn bus halen, dus ik bedankte haar voor de conversatie, en zei dat ik m'n bus wou halen: die zou ik, dat bleek toen ik de op halte stond, net gemist hebben: ook weer zoiets dat ik met die nieuwe dienstregelingen vrij snel vergeet.
Ik ben op een sloom tempo 2 haltes verdergelopen: de hitte was al aardig ondraaglijk aan het worden: dat beloofde wat voor de rest van de dag.
Vlak nadat ik op de halte aangekomen was kwam een aziatische dame even kijken naar de vertrektijden: zij moest dezelfde bus hebben, en om haar niet op te houden bij het instappen, liet ik haar voorgaan. Het had niet veel uitgemaakt, want zij was (ZOWAAR!) ook aan de chip: ze hield haar kaart voor de lezer, zonder ook maar 1 blik te werpen op het schermpje: ik denk dat dat de passagiers zijn die vinden dat mensen niet zo moeten zeiken over die chipkaart, of meldden dat het eigenlijk 'best goed gaat'
Maar goed, op naar het Tramplein. Daar aangekomen checkte ik, zoals het mogelijk hoort te zijn, uit nadat mevrouw-onverstaanbaar had aangekondigd dat we de laatste halte naderden.
Er werd, zoals het hoorde, 1,28 van m'n kaart gehaald.
Geen eindpunt...
Ik diende over te stappen op de 120, maar die zou nog een kwartier op zich laten wachten.
Mooi. Kon ik meteen even vragen wat dat ritje met de 120 zou gaan kosten: niet om het personeel eens een goede (moeilijke!) vraag voor te leggen, of om die mensen daar eens te irriteren, maar simpelweg om het feit dat een flink aantal haltes van de 120 in de controletabel van 9292ov.nl ontbreken: het Tramplein en de haltes in de Middenbeemster staan er in... maar het eindpunt in de Noordbeemster, en met die vele andere haltes in dezelfde plaats, zijn onvindbaar.
Oftewel: joost mag weten wat het kost: als het verkeerd gaat kan je dat dus ook niet aantonen.
De chauffeur was zeer bij de tijd toen ik het ontbreken van die controlemogelijkheid meldde, want hij riep voor mij om de kilometer de stand van de kilometerteller 'om' (niet dat dat echt omroepen was, want ik zat vooraan)
Bij het eindpunt kwam het op ongeveer 10 kilometer: ongeveer omdat de teller in de bus niet accuraat genoeg is. Het bedrag, 1,10, dat van mijn kaart gehaald werd, was daarmee wel aardig in de buurt, maar ja, of het echt klopt kan ik niet controleren.
Op dat polderbusstationnetje, de Oosthuizerweg in Noordbeemster, moest ik wachten op de 127 naar Alkmaar. Een verzengende hitte hing boven het asfalt: direct nadat de passagiers uit een andere bus in de 127 naar Avenhorn gestapt waren, nam ik de schaduwplek van het bushokje in. Na 20 minuten kwam de 127 naar Alkmaar aanrijden, en checkte ik in: dat ging vrij makkelijk, en er werd mij, zoals de bedoeling was, 'Overstap OK' gemeld.
Al bij het instappen had ik iets: dit is een ander type bus!
Ik draaide me, vlak nadat ik was gaan zitten, om: in dit type bussen (van de fabrikant MAN) zijn namelijk oplaad-automaten bevestigd: welk genie op dat belachelijke idee gekomen is weet ik niet. Ik heb mijn chipkaart er alleen maar even in gestoken, maar zelfs dat kostte me al aardig wat moeite in een rijdende bus: laat staan dat je dan nóg een pasje moet trekken (je PIN pas) om te kunnen betalen, en dat je dan ook nog 4 maal het juiste knopje voor je pincode in moet drukken: u begrijpt het, ik snap werkelijk niet wie op dat grandioze idee gekomen is.
Een kennis van mij wees me wat betreft dat mobiele opladen nog op een ander probleem, waar ik nog niet eens aan gedacht had: je hebt vrijwel altijd maar 1 hand om alle handelingen uit te voeren: je moet met 1 hand de portemonnee trekken, de PIN-pas pakken, die in de sleuf stoppen, tegelijkertijd portemonnee in de hand houden, die eventueel opbergen, en dan ook nog 4 maal op het juiste knopje drukken... En dat alles in een rijdende bus.
In Alkmaar was het overstappen op de 6: in de 127 was trouwens geen halte-afroep hoorbaar: op het schermpje dat daarnaast in de bus aanwezig was werd alleen de eindbestemming vermeld, dus resteerde mij niets anders dan uitchecken bij het daadwerkelijke uitstappen.
Vermaak voor jong en oud: meer betalen voor de kermis
1,64 kostte me dit ritje: een snelle berekening van 2,33-0,75 leverde op dat ik al meteen een groot uitroepteken achter de uitcheck kon plaatsen: de omleiding vanwege de kermis was mij dus gewoon gerekend terwijl het niet mijn schuld is dat de bussen om moeten rijden.
Het uitchecken bij het daadwerkelijke uitstappen is voorlopig ook niet zo'n overbodige luxe in vergelijking met het uitchecken na halte-afroep: je wordt al snel bespied door de overige passagiers als je je chipkaart langs de lezer haalt, maar vervolgens nog even blijft zitten.
Eigenlijk kan je wel stellen dat sinds die rit de klad erin gekomen is: in de 6 naar Heerhugowaard had de lezer aanvankelijk behoorlijk wat moeite m'n kaart te lezen: de 3 mm papier die tussen de kaart en de lezer zat (het klembord voor de tijdnotaties en dergelijke) was teveel voor de lezer: ik hield de kaart er los voor, maar kon toen nog vergeefs een seconde of 6 op een reactie wachten: het ding deed niets.
"Dat dacht ik al," zei ik, en draaide me om, om naar de achterdeuren te lopen en daar dan maar in te checken: precies dat ik me omdraaide piepte de lezer ineens wel, waarop de chauffeur euforisch 'Ja, kijk eens aan, hij doet het," zei.
"Nee, want dit is niet de bedoeling, dat is 75 cent teveel," zei ik, nadat ik duidelijk had gezien dat de lezer 'Goede reis' zei, in plaats van 'Overstap OK'
Ik zei dat luid, zodat de rest van de passagiers het goed kon horen: dat ongemak moet nu maar eens goed duidelijk worden.
Bij het uitchecken in Heerhugowaard werd mijn vermoeden bevestigd: ik houd met die chipkaart altijd een slag om de arm, maar mij bleek inderdaad geen overstap gerekend te zijn, maar gewoon weer basis- plus kilometertarief: 2,01 was het bedrag dat ik neer diende te tellen voor dit ritje. Opmerkelijk, en eigenlijk belachelijk detail: deze bus moest precies dezelfde omleiding als de 127 volgen: maar de prijs werd hier WEL correct berekend: dat dat niet aan de lijn zou liggen, zou later blijken, toen mij op de terugweg met precies dezelfde lijn 6, alleen dan in de andere richting, 10 cent (een hele kilometer!) teveel gerekend werd, voor dezelfde omleiding (dat maakt het geheel ook al ondoorgrondelijker: de omleiding varieërt blijkbaar in lengte...)
Weer betalen voor de omleiding
Wat ik in Heerhugowaard moest doen is niet interessant voor deze pagina: ik stapte terug op de 6, om weer op Alkmaar aan te koersen. Bij de voordeur van die bus trof ik de meest hardnekkige lezer van die dag aan: ik heb 11 seconden gedaan over het laten lezen van mijn kaart.
De terugrit zou, zoals eerder vermeldt, 10 cent teveel kosten. Ik heb op Alkmaar NS even gekeken bij een NS automaat, om te zien of er misschien ergens een klok verkeerd stond: ik heb het in de gauwigheid niet kunnen zien (de 129 naar Purmerend stond op het punt van aankomen en aansluitend vertrekken, dus heb ik het allemaal vluchtig bekeken)
De 129 was een meevaller: alle lezers buiten dienst: dat scheelt mij 3,43, maar ik ga die (in totaal) 1 euro en 66 cent teveel wel claimen: simpelweg als straf voor een systeem dat na zo'n lange tijd al in gebruik te zijn in andere regio's, wel eens een goede werking mag gaan vertonen: Connexxion mag daar voor bloeden, misschien dat dat ook nog wat oplevert (in de zin van hun apparatuur beter instellen/onderhouden)
Aangekomen op het Tramplein, moest ik even wachten op de 102. Nadat die aangekomen was en de chauffeur een nieuwe voorraad wegwerpkaartjes (nee, geen chipkaartjes) op zijn 'blok' geinstalleerd had, was hij klaar voor het stempelen. Op de lijnfilm stond duidelijk '102 Purmerend Korenstraat' dus het was duidelijk waar deze bus heen ging en welk nummer het was.
Net nadat de passagiers gezeteld waren, kwamen van achter in de bus ineens meerdere stemmen die vroegen of ze echt in de 102 zaten, de chauffeur draaide zich om, en antwoorde: 'U bent toch ingestapt?'
Terecht in mijn ogen: de meeste mensen kijken niet meer naar lijnfilmen en andere dingen waar ze zo uit kunnen opmaken waar een bus heengaat.
"Ik ben toch niet de 102...
De chauffeur, duidelijk geïrriteerd, zei voor de duidelijkheid dat hij inderdaad de 102 was.
Daarna ging hij wat uit de hoogte zitten doen van het feit dat mensen tegenwoordig niet meer kijken naar de dingen die ik net aanhaalde: ik wou net een opmerking maken richting de chauffeur, om hem gelijk te geven, toen hij ineens, met een grote grijns op zijn smoel zei dat hij 'toch niet de 102 was'
Nu waren de passagiers terecht kwaad: 'LUL! Klootzak!' waren een paar gehoorde verwensingen: ik kon ze geen ongelijk geven: de chauffeur liep af te geven op de passagiers, terwijl hij een paar seconden later zelf de irritatie over zich afriep.
Maar goed, de chauffeur had dat gezegd en iedereen stommelde vloekend en scheldend naar buiten.
"WEL UITCHECKEN HE!" Zei de chauffeur luid tegen mij: hij bedoelde het waarschijnlijk vriendelijk, maar de toon, volume en een wijzend vingertje gaven mij toch een ander gevoel.
"Ja ik zal wel moeten!" zei ik geïrriteerd.
Ik checkte uit: zonder dat de bus een meter had gereden werd mij het basistarief van 75 cent afhandig gemaakt: daar maakte ik een opmerking over, maar daar deed de chauffeur niets mee.
De echte 102, die achter de, inmiddels geworden, 101 stond, was gewoon toegankelijk, ondanks het feit dat de chauffeur afwezig was: iets dat een zeldzaamheid is sinds Arriva de boel overnam.
Nadat we allemaal weer zaten, nog nafoeterend over de klantvriendelijkheid van de vorige bestuurder, kwam onze chauffeur aangelopen. Hij wenste de passagiers een goedemiddag, en daarachteraan: 'Het was niet zo gezellig in die andere bus he?'
Meteen kwam de bus weer tot leven, en mopperde elke passagier op zijn collega.
"Ja ik hoorde u eruit komen... en dacht: das niet helemaal goed gegaan,"
"Das nog zacht uitgedrukt," zei ik droog.
"Ach man, ik wordt schijtziek van dat systeem!"
Hij startte zijn vehikel, waarna de halte-afroep ineens de uitstaphalte van het Tramplein omriep.
"Oh," zei ik:" ik hoop niet dat mij dat gerekend gaat worden met m'n chipkaart," zei ik snel, nadat ik een minuut ervoor ingecheckt had.
"Ach man, ik wordt schijtziek van dat systeem!" was het eerste wat de chauffeur zei.
"Tis alleen maar bedacht om het ons moeilijker te maken... en als er dan weer gezeik is met die dingen dan komen de mensen hierheen en vragen van ja en nu... ach nee, klotesysteem."
Ik gaf hem volledig gelijk: het systeem is helemaal niet makkelijk en snel: het geeft alleen maar gedoe, niet alleen voor de reizigers, maar ook de chauffeurs.
Na een lang gesprek over de weinige voor- maar toch vooral veel nadelen bereikte ik mijn halte, en checkte, zoals ik al de hele dag deed, na de afroep uit: 1,30 werd mij gerekend. "Het gaat nog goed ook," zei ik tegen de chauffeur en stapte uit.
Nee, het ging helemaal niet goed... was het eerste wat me tijdens het eten te binnen schoot: ik had al in en uitgecheckt in de bus die een vermeende 102 was, maar een 101 werd: maar dat wordt bij Arriva dus duidelijk niet als overstap gezien, als je op dezelfde halte in een bus in- en uitcheckt, en een minuut later in een andere bus weer incheckt.
Blijft er in totaal toch een teveel gerekend bedrag staan van 1,66: 91 cent bij Connexxion, en de rest bij Arriva: probeert u dat vooral niet van 1 vervoerder terug te krijgen, want van vangt u bot: je moet precies onthouden bij wie je teveel betaalde, hoeveel dat was, wanneer dat was, welke buslijn het malheur veroorzaakte en ga zo maar door... de telefoniste van Connexxion die ik sprak over de 37 cent teveel in IJmuiden, snapte niet waarom ik geen tijden door wou geven over de buslijnen en andere zaken: ik weigerde dat met het feit dat het zo'n 'gemakkelijk' systeem betreft dat ik dat niet ga onthouden. Voor haar was dat dan ook makkelijk, want dat betekende dat ik ook geen geld terugkreeg.
Mijn moeder vond een keer dat ik niet moest claimen, omdat ik euforisch thuisgekomen was dat ik weer defecte lezers had, en niet in kon checken, me daarmee 2,70 uitsparende voor een rit van Purmerend naar Amsterdam: Connexxion mag van mij echter bloeden voor die (in totaal) nog openstaande 1,28: 91 cent van de dag dat ik naar Heerhugowaard ging, en de 37 cent uit IJmuiden: het is hun straf voor een systeem dat nu al zo lang in gebruik is dat men het al lang goed werkend had kunnen krijgen, maar wat stelselmatig defecten vertoont.
Daarnaast zijn de inkomsten gescheiden van elkaar: de vervoerder vangt direct wat je verreist: je kan dus in totaal wel goedkoper uit zijn, maar de ene vervoerder kan dus geld vangen waar ze helemaal geen recht op hebben: een voorbeeld:
van 3 ritten is de apparatuur in het tweede voertuig defect, en hoef je niet in- of uit te checken, bij het inchecken in het derde voertuig heb je nog overstaprecht, maar wordt jou door een systeemfout toch het basistarief gerekend, de eerste 2 ritten zijn van het GVB, de laatste van Arriva: totaal kan je dan dus misschien goedkoper uit zijn dan wanneer alle apparatuur normaal zou werken, maar Arriva vangt dan dus geld waar ze geen recht op hebben.
Transactie-overzicht
Een overzicht van de transacties op 19 Augustus 2009: tussen rit 4 en 5 zit een gat van een goed uur, dus is daar geen overstap gerekend:
Ritnummer
|
Van
|
Naar
|
Prijs volgens 9292 (dus met basistarief)
|
Geconstateerde prijs
|
Juiste prijs (dus zonder basistarief bij eventuele overstappen)
|
Rit 1
|
Purmerend, Hoefsmidpad
|
Purmerend Tramplein
|
1,28
|
1,28
|
1,28
|
Rit 2
|
Purmerend Tramplein
|
Noordbeemster Oosthuizerweg
|
onbekend
|
1,10
|
*1,10*
|
Rit 3
|
Noordbeemster Oosthuizerweg
|
Alkmaar NS
|
2,33
|
1,64
|
1,58
|
Rit 4
|
Alkmaar NS
|
Heerhugowaard NS
|
2,01
|
2,01
|
1,26
|
Rit 5
|
Heerhugowaard NS
|
Alkmaar NS
|
1,99
|
2,09
|
1,99
|
Rit 6
|
Alkmaar NS
|
Purmerend Tramplein
|
3,43
|
geen: alle lezers buiten dienst
|
2,68
|
Rit 7
|
Purmerend Tramplein
|
Purmerend, Hoefsmidpad
|
1,30
|
1,30
|
0,55
|
AANVULLING! 11-2-2010 Hoewel nooit officiëel vindbaar gemaakt, kon ik eindelijk het tarief van lijn 120 controleren: terugberekenen vanaf de prijs van 2010 leverde op dat 1,10 klopt: op 9292 is dit nooit te vinden geweest.
Werking
Dan blijft de werking van het systeem over, een tweede overzicht:
Van de 7 ritten zijn er 4 financiëel volledig verkeerd gegaan, had ik op 2 ritten ernstige moeilijkheden bij het inchecken (het inchecken duurde bij die 2 keren 1 maal 8 seconden en 1 maal 11 seconden voordat m'n pas gelezen was), en was in 1 bus alles buiten werking: dat lijkt misschien geen probleem, een bus met defecte lezers, ware het niet dat je er vaak wel gezeik mee krijgt bij de chauffeur, ook de chauffeur in de 129 had daar last van, hij vroeg me gewoon in te checken, terwijl hij wist dat zijn lezers het niet deden: uit voorzorg heb ik dat maar even opgenomen, want ik had die dag de videocamera bij me.
GERECHTIGHEID!
Na een belachelijk lang slepende kwestie van 5 maanden, ben ik op 21 Augustus 2009 toch nog in het bezit gekomen van m'n teveel afgeschreven OV-chipkaart saldo bij het GVB.
Wat wou het geval: het GVB had 'ineens' een termijn ingesteld van 2 maanden 'inlevertijd'
Als je 2 maanden na ontstaan van de claim pas een claimformulier instuurt, krijg je gewoon niets terug, tenzij je in de pen klimt, of, zoals ik gedaan heb, de klacht op de radio bespreekt: dan is ineens alles mogelijk, en was het 'allemaal niet de bedoeling dat het zo gelopen is'
Na veel heen- en weer gebel, waarvan ik alle op eigen initiatief gestarte gesprekken opgenomen heb, werd 21 Augustus 2009 in totaal 25,75 overgemaakt. Wat zegt u? Ja, inderdaad: 25 euro en 75 cent, 6,95 meer dan wat ik had geclaimd, maar ja, daar ga ik uiteraard niet moeilijk over doen!
Mevrouw-van-GVB had er trouwens wel een verklaring voor: "ja, u heeft 4 maal de instapborg geclaimd, en 4 maal basistarief: we hebben u het voordeel van de twijfel gegeven, en bij die 4 maal instapborg u ook nog het basistarief gerestitueerd'
Het kan aan mij liggen hoor, maar 4 x 0,70 euro maakt bij mij nog steeds 2,80, opgeteld bij 18,80 maakt dat 21,60: maar ik aanvaard dit douceurtje in dank: de bedrijven plukken de reiziger, de reiziger plukt het bedrijf...
Wat wel apart is: het waren 8 claims, maar daarvan zijn er maar 7 uitgekeerd: ik heb 3 maal de instapborg minus het basistarief teruggekregen, en 4 maal de volle instapborg: 1 claim is dus in het niets verdwenen: ik heb dan wel meer teruggekregen dan dat ik geclaimd had, maar hoe werkt zoiets in vredesnaam?
Nog zoiets aparts: nadat ik, na toezegging van een hoger persoon bij de claimdienst van het GVB te horen kreeg dat ik echt geld terug zou krijgen, maar een maand later nog steeds niets gezien had, belde ik nog eens.
Toen begon mevrouw het rekeningnummer op te dreunen waar het heengestuurd was: een rekeningnummer dat helemaal niet van mij is!
Het is werkelijk onvoorstelbaar als je er bij na gaat denken: ik vul 8 keer een claimformulier in, waar ook 8 keer m'n rekeningnummer opstaat, en nog presteren ze het dus om het naar het verkeerde rekeningnummer te sturen, maar ach, een slechte werking van alles rond die chipkaart ben ik inmiddels wel gewend.
Een kanttekening bij het hele verhaal: m'n claims dateren uit het jaar 2008, toen het basistarief nog 70 cent bedroeg: daar houd men bij het terugbetalen duidelijk geen rekening mee, want er is gewoon 75 cent, het tarief per 2009, van de instapborg gehaald.
Controle!
Nee nee, het is niet de controle in bus, tram of metro die ik nu eens tegenkwam, maar de kostencontrole van de saldo-ritten in de Amstel/Meerlanden en Haarlem/IJmond: veel te laat kwam daarvoor de kostencontrole beschikbaar, namelijk ergens in Juni 2009: op een paar maanden na net geen jaar na de in werking stelling van de apparatuur aldaar.
Waar ik echter nog niet over geschreven heb, is de uitkomst daarvan, dus bij deze:
Opmerking: Dit zijn de prijzen met het oude basistarief (0,70 cent) Overstappen zijn aangegeven met OVERSTAP!
Van |
Naar |
Betaald |
Hoort te kosten |
Teveel |
Beverwijk NS |
Stadskantoor Beverwijk |
0,98 |
0,98 |
0,00 |
Stadskantoor Beverwijk |
Beverwijk NS |
0,99 |
0,99 |
0,00 |
Beverwijk NS |
Velserbroek Centrum |
1,30 |
1,30 |
0,00 |
Velserbreok Centrum |
Stadskantoor Beverwijk |
0,93 (OVERSTAP!) |
0,93 |
0,00 |
Uitgeest NS |
Stadskantoor Beverwijk |
1,35 |
1,35 |
0,00 |
Stadskantoor Beverwijk |
Uitgeest NS |
1,36 |
1,36 |
0,00 |
Stadskantoor Beverwijk |
J. Ligthartstraat |
0,86 |
0,86 |
0,00 |
J. Ligthartstraat |
Beverwijk NS |
0,44 (OVERSTAP!) |
0,44 |
0,00 |
Stadskantoor Beverwijk |
Breedslaglaan |
0,81 |
0,81 |
0,00 |
Station Sloterdijk |
Kromhoutstraat IJmuiden |
2,40 (OVERSTAP!) |
2,26 |
0,14 |
Station Sloterdijk |
Kromhoutstraat IJmuiden |
3,10 |
2,96 |
0,14 |
Zeewijkplein IJmuiden |
Station Sloterdijk |
3,00 |
2,91 |
0,09 |
Totaal teveel: 0,37
|
In de herhaling... Teveel betaald.
Inderdaad: in de herhaling. Toen ik wat bonnetjes met transacties van de OV-chipkaart aan het opruimen was, viel mijn oog ineens op een bonnetje van 12 December 2008: ik maakte een rit van Amsterdam CS naar de Bilderdijkstraat, maar pastte ter hoogte van de halte 'Dam' het 'foefje' toe dat een passagier die de verkeerde halte voor zich heeft al heeft uitgecheckt maar snel weer instapt, en weer incheckt: dat stond letterlijk zo op internet, dus heb ik dat geprobeerd: zonder enig haperen van de apparatuur ging het goed, op financiëel gebied (natuurlijk) fout: de rit van CS naar de Dam klopte: 79 cent: de vervolgrit echter, van Dam naar de Bilderdijkstraat kostte echter 20 cent, en dat is 5 cent teveel.
Hoe nu verder? Zoals ik al eerder schreef over Connexxion, waar ik het teveel betaalde geld gewoon terugvraag, ondanks de gratis ritten die ik daar zo nu en dan kon maken, zo ga ik dat ook met het GVB doen: het GVB hanteert echter hun vreemde regeltje van die inlevertermijn van 2 maanden.
Op 12 December 2008 was er echter nog helemaal geen kostencontrole mogelijk voor tram en bus: dat zou pas 31 dagen later mogelijk worden: ze hebben dus niet echt recht van spreken als ze op grond van hun 2 maanden-regeltje mijn claim weigeren.
Zooitje klachten...
Op 3 September 2009 stuurde ik Arriva de volgende klachtenbrief, vooral omdat een nadere bestudering van een van hun claimformulieren een druppel was die de emmer deed overlopen.
Ik vulde het eerste Arriva-claimformulier ooit in op de automatische piloot: het tweede bestudeerde ik eens wat nauwkeuriger: ik moest opgeven of ik man of vrouw ben, en wanneer ik geboren ben: gegevens die in mijn ogen absoluut irrelevant zijn voor het gerestitueerd krijgen van schamele bedragen als 4 cent.
Ik besloot daarom een flinke brief te schrijven, onderstaand mijn schrijven:
Beste,
Op 5 Augustus 2009 ontving ik van u een reactie op mijn klacht (nummer *****) betreffende de chauffeur die 'klantonvriendelijk reageerde' De volgende passage stuit mij echter tegen de borst: "De chauffeur reageerde heel klantonvriendelijk toen uw chipkaart niet werkte." Door werkelijk elke vervoerder wordt de schuld op de reiziger met chipkaart afgeschoven, en nooit wordt het systeem eens als schuldige aangewezen: als zelfverklaarde testreiziger ben ik 2,5 jaar niets anders tegengekomen: het is volgens de bedrijven altijd de reiziger die het fout doet.
Tot zover mijn reactie op het antwoord van 5 Augustus 2009. Over het chipkaartgebeuren heb ik een aantal dingen te melden:
- Overal in Nederland branden rode lampjes als de lezers niet werken (dat dit ook niet altijd op gaat bewijst Connexxion, maar dat is een ander verhaal) Uw lezers kunnen de meest absurde meldingen vertonen, maar zullen nooit een rood lampje tonen als de lezer defect blijkt: dit maakt het betalen met de chipkaart, wat in mijn ogen toch al niet handig is, nog lastiger, omdat niet in 1 oogopslag te zien is of de lezer bruikbaar is of niet.
- Er waren op 1 September 2 infodagen over de OV-chipkaart, in wijkcentrum De Inval, en Wijksteunpunt Purmer Noord. Bij het wijkcentrum heb ik 3 kwartier staan wachten op een medewerker waar ik m'n vragen aan kon stellen: die is na die 3 kwartier niet verschenen, en langer ging ik niet wachten: waarom heeft u niet, naast de spreker in de za(a)l(en) een extra medewerker in de bus geplaatst? Er waren zeer veel mensen die alleen een aanvraagpakket kwamen halen, maar geen zin hadden in het hele praatje.
- Van mijn moeder, die met een kennis in een van de zalen heeft gezeten, hoorde ik dat u de stelling hanteert: 'apparatuur defect? Zorg toch voor een geldig vervoersbewijs!' Niet alleen is deze stelling in de rest van Nederland (het GVU even uitgezonderd) niet bekend, want daar mag men gratis reizen met de chipkaart als de apparatuur niet werkt. Daarnaast maakt u daar nergens melding van, niet in foldertjes, niet op de website, niet in de bus zelf, daarnaast snap ik niet waarom er dan zo euforisch reclame gemaakt wordt 'dat het nu ook in Waterland kan' terwijl men bij defecte apparatuur toch een duur kaartje moet kopen bij ontbreken van een strippenkaart.
- Ik hoop ten zeerste dat het aantal punten waar ik een uitdraai kan laten maken van mijn reishistorie flink uitgebreid wordt: ik kan alleen op het Tramplein terecht, en daar is het sinds de chip-ongein gestart is vaak zo druk dat wachttijden van een half uur geen uitzondering zijn: misschien een idee om ook daar eens extra medewerkers in te zetten?
- De claimformulieren: bij het GVB hoef ik helemaal niet op te geven of ik een man of vrouw ben, en al helemaal niet wanneer ik geboren ben: dat zijn gegevens die in mijn ogen niet ter zake doen voor het terugkrijgen van schamele bedragen als (bijvoorbeeld) 4 cent. Die gegevens heb ik dan ook niet ingevuld.
Daarnaast vind ik het werkelijk belachelijk dat ik een handtekening dien te plaatsen, inclusief datum van ondertekening: het zijn allemaal gegevens die ik bij het GVB op claimformulieren nooit in hoef te vullen. Doen die gegevens echt ter zake of vertrouwt u uw reizigers niet?
Ook zet ik mijn vraagtekens bij de anonimiteit die ik als reiziger met een anonieme kaart heb: met zo'n claimformulier moet je toch helemaal bekend maken wie je bent, want anders krijg je je geld niet terug: een vreemde regeling in mijn ogen.
- Iets dat ik als een typische OV-chipkaart-misser beschouw is het gedeeltelijk ontbreken van de controlemogelijkheid voor lijn 120 - Purmerend Tramplein - Noordbeemster Oosthuizerweg: alle haltes in de Noordbeemster ontbreken in de controletabel van 9292ov.nl: toen ik daarom maar op het Tramplein informeerde of men mij kon vertellen wat een dergelijke rit tussen de eerder genoemde 2 punten kost, kreeg ik nors te horen dat ik dan TLS maar moest bellen: TLS gaat echter niet over de tarieven, en verwijst door naar de betreffende vervoerder: maar u weet het dus ook niet, want toen ik door bleef vragen zei de medewerkster geïrriteerd 'dat zij het dan ook niet wist'
- Laatst was ik met een kennis op stap, en ben met de bus van het Tramplein naar Amsterdam gegaan, en weer terug: m'n kennis had ik een leenchipkaart gegeven. We stapten beide in op het Tramplein, om uit te stappen op Amsterdam CS: dat ging goed, en elke kaart werd 2,50 gerekend. De terugweg stapten we op op de halte Prins Hendrikkade, om uit te stappen op het Tramplein, die rit ging echter mis: ik was eerder ingecheckt dan m'n kennis, maar eerder uitgecheckt: toch betaalde ik 2,50, en m'n kennis 2,46: later zou blijken dat de halteherkenning alvast een halte verder stond, maar dat dat blijkbaar weer gecorrigeerd was toen m'n kennis uitcheckte. Mijn vraag: hoe kan zoiets?
- Laatste opmerking: wanneer ik in een bus stap, incheck, en erachter kom dat ik in de verkeerde bus zit, en weer uitcheck, wordt mij toch het basistarief afhandig gemaakt: dat is niet helemaal een probleem, omdat je bij het inchecken binnen 35 minuten in een ander voertuig toch een overstap gerekend wordt: dat is echter bij alle andere vervoerders zo: bij u resulteert dat in dubbele afschrijving van het basistarief, en wordt geen overstap gerekend... waarom werkt dat niet? Bij alle andere vervoerders gaat dat prima...
U begrijpt het, ik ben niet zo positief over de OV-chipkaart, maar na 2,5 jaar en een stuk of 25 claims heb ik de hoop op een goed werkende OV-chipkaart dan ook wel verloren.
Groeten
Wordt ongetwijfeld vervolgd....
|