13 April 2008: Regie, en toch ook weer geen regie: Mevrouw Huizinga lult zich uit discussie rondom ov-chipkaart in Pauw en Witteman.
* Inmiddels gaat de berichtgeving (en idioterie) over dit onderwerp zo hard dat er alweer een aanvulling in de maak is: dit neemt echter wat tijd, dus zijn de meeste feiten in dit stukje alweer wat ouder.
Na alle eerdere berichten op deze site rondom de ov-chipkaart, en vooral het laatste artikel waarin ik spoedig hoopte voor de laatste keer alle idioterie op een rijtje te kunnen zetten, is dit dan toch weer een deel. Het circus houd niet op, al helemaal niet wanneer ik op 4 April toevallig in een promofilmpje voor een uitzending van Pauw en Witteman val.
Helaas zit er voor dat artikel heel veel Wilders-geneuzel, discussies waar mevrouw Huizinga zich ook in mengt: misschien kan ze zich daar beter mee bezig houden dan het openbaar vervoer, want van dat laatste heeft ze duidelijk geen kaas gegeten.
Sterker nog, de motie van wantrouwen die eerder tegen haar ingediend werd omdat ze de regie rondom die kutkaart niet in handen zou hebben doorstond ze, maar die verwerpt ze nu zelf keihard.
Hiermee is maar weer eens bewezen wat voor smerig spelletje de politiek is (ik ben nog maar 20, dus ik moest er nog achter komen) Even voel ik wat anarchie in me opwellen: als ik daar in die studio had gezeten was ik opgestaan en iets beginnen te schreeuwen als 'stop de ov-chipkaart' ofzo, ook al zou dat waarschijnlijk toch vrij weinig zin gehad hebben, want mevrouw Huizinga weet niet van wijken. In deel 14 schreef ik al eens dat ik eigenlijk vind dat er her en der trambanen o.i.d. geblokkeerd moeten worden uit protest tegen de chipkaart. Begin deze week (moment van schrijven) zorgde de metro in Amsterdam daar zelf voor, door gigantisch uit de rails te lopen, en zodoende het metroverkeer tussen de eerste 2 stations volledig stil te leggen.
Reizigers kregen toen het advies via de bus of extra trams te reizen, of (zoals nu ook al tussen bepaalde metrostations waar de trein ook stopt, mag) met de strippenkaart of ster-abbonemet de trein te pakken.
Dat is waarschijnlijk onmogelijk met de ov-chipkaart, een situatieschets: De metro kent een stremming, en u wordt zodoende verwezen naar de trein: waar u een duur enkeltje mag gaan kopen, of een retourtje, omdat uw abbonement natuurlijk niet geldig is. Zie daar de geweldige uitvinding die 1 kaart heet. Het is wel typisch iets voor mijn broer om op dergelijke vraagstukken te komen: een van de controleurs waaraan hij dit 'idee' (lees: probleem waar ze nog nooit aan gedacht hebben) meldde zei dat hij er onderzoek naar zou gaan doen, iets wat mij als klinkklare onzin in de oren klinkt, want de controleurs zijn niet van het GVB, en hebben waarschijnlijk net zo weinig op van die chitkaart als menig reiziger.
Na de verhoging van de borg, met ingang van dit jaar, is er overigens nog steeds geen tram of bus waar je met die kaart terecht kan: aan de ene kant: gelukkig maar, want de resultaten die ik van een 'slachtoffer' uit Leiden (die test in Rotterdam) hoor zijn verre van rooskleurig.
Ik schreef overigens ook al eerder dat ik al meerdere keren klachtenbrieven verstuurd heb: meer dan anderhalve maand na dato heb ik nog niets ontvangen, dus dat zal ook wel niet meer gebeuren. Ik krijg bijna zin om iets van 'Tros Radar' of 'Kassa' boven de brief te zetten: dan zal er vast ineens binnen een paar dagen een brief op de mat vallen.
Op een regenachtige donderdagmiddag gingen ik en mijn broer dan ook op pad, en gingen het gebouw binnen, alwaar de beveiliging ons al meteen argwanend aan leek te kijken: 1 persoon met een dubbelganger, waarvan er 1 ook nog een bloedlink koffertje vasthield (iets wat mij bij de belastingdienst bijna een versperring van de doorgang door de beveiliging opleverde) Alle medewerkers hebben een soort chipkaart, waarmee ze de tourniquettes kunnen openen: het systeem is verbazingwekkend snel, het sleuteltje moet weliswaar gelezen kunnen worden, maar een simpele slinger van de sleutelbos over het leesplaatje is genoeg om toegang te krijgen tot het gebouw. Waarom kan dat niet met de OV-chipkaart? Of vergis ik mij nu in het feit dat de ov-chipkaart overheidsbemoeienis geniet, en het GVB sleuteltje gewoon een goed doordacht gevalletje bedrijfsveiligheid is.
Hoe dan ook, mijn broer wil het formulier stante pede invullen, en het meteen weer retourneren, waarvoor we naar de (vermoed ik) zakelijke wachtkamer gedirigeerd worden, wederom afgesloten door een hekje, dat ditmaal door de beveiliging bedient wordt.
Ik heb geen aandeel in dit claimgebeuren, en dus kijk ik maar weer wat om me heen. Regelmatig is het gezoem en geklik van koffie-automaten en aanverwante versnaperings-automatiek te horen.
Xouden dat nou de poortjes zijn die ik altijd op tv zie bij testen met bijvoorbeeld blindengeleidehonden? Het beveiligingsdametje is toevallig net opgestaan om wat vloeibare caffëine te gaan halen, en aan haar vraag ik dan ook waar die poortjes voor zijn, of dat voor pers is, of voor andere doeleinden.
"Wel grappig, dat die automaat defect is," zeg ik grinnikkend, waarop mevrouw omkijkt. Het hele testcentrumpje dat er naast ingericht is, is des te meer vaag te noemen: terwijl mijn broer weer zijn volledige identiteit op moet geven, komt er een mannetje uit een deuropening gelopen, houd een chipkaart voor een van de poortjes, dat daardoor opengaat, loopt naar een van gele lezers, houd de kaart er voor, loopt naar een van de gele lezers die er tegenover staat, en verdwijnt weer: is het ze ineens in de bol geslagen? Of zijn ze nu pas gaan testen op fouten die ze tot nu toe niet voor mogelijk hielden? Ik weet het niet, maar inmiddels is m'n broer klaar, en overhandigt zijn claimformulier, en vertrekken we weer uit het pand waar het kwaad rondhangt. Ach, het is dus duidelijk, vrijwel elke overheid (zij het nou centraal of decentraal) is hopeloos de weg kwijt rondom dit systeem. Zelfs Connexxion is amper op de hoogte van de vorderingen rond het systeem, ze melden weliswaar dat de apparatuur in de bussen is geïnstalleerd, maar hebben het daarbij wel over poortjes: Nou ben ik allang blij dat dat niet klopt, want dat zou het uitstappen wel erg vertragen (maar dat doet die kaart nu ook al) maar het liefst zie ik dat ding helemaal verdwijnen.
Een datum wanneer je met het plastic 'wondermiddel' kan reizen bij Connexxion hebben ze overigens maar niet op de site gezet, want dat is toch al keer op keer uitgesteld. |