12-09-08 en 13-09-08. Een bus te ver... Chippen bij Connexxion in de regio Haarlem-Ijmond.

Op een donderdagavond haal ik mijn chipkaart eens uit de mottenballen, die ik nu toch al een tijdje niet gebruikt heb.
1 September 2008 is de ov-chipkaart namelijk bruikbaar geworden in de bussen in de regio Haarlem/IJmond. Dat vraagt natuurlijk om een praktijktest, en dus ga ik op een regenachtige vrijdagmiddag op stap. M'n reis start op station Uitgeest, waar ik in lijn 73 richting Beverwijk NS stap.

Twee passagiers zijn me voorgegaan bij het instappen, en wanneer ik de bus instap is de jongen van de 2 passagiers bezig zijn sporttas enigzins fatsoenlijk tussen de stoelen te proppen. Ik houd mijn chipkaart voor de lezer, die uiteraard piept. 'Goede reis' komt er in beeld te staan.
De jongen kijkt op, en steekt z'n hoofd 'in het gangpad'
"Goh, werken die dingen inmiddels?" Vraagt hij verwonderd.
De chauffeur en ik antwoorden allebei met een toontje dat duidelijk moet maken dat het 'werkt'
Mijn verwachtingen zijn niet hooggespannen, en toch heb ik het idee alsof het allemaal redelijk voor elkaar is in deze regio wat de chipkaart betreft.

Bijna dan, want nergens is te vinden wat de instapborg, het basistarief en het kilometertarief bedraagt. Niet op internet, op de site van de OV-chipkaart zelf of op de site van Connexxion, nergens ook maar 1 vermelding van de bedragen.
Pas aan het einde van de middag, als ik weer thuis ben, kom ik er achter wat de bedragen zijn, wanneer een behulpzaam mannetje aan de andere kant van de lijn me de bedragen noemt.

Nogmaals bijna dan. Ik wist het al, maar ik doe me vandaag voor als 'de domme reiziger' die die chipkaart wel wat vind, en graag uitprobeert (ok, de chauffeurs komen er door de gesprekken achter dat ik dat ding al wat langer test, maar dat terzijde)
Wat is nu het probleem? In de hele regio Haarlem/IJmond is geen oplaadautomaat te vinden. Mensen die dus een chipkaart hebben waar automatisch opladen niet ingeschakeld is, of waar het automatisch bijladen niet mogelijk is (zoals met mijn anonieme kaart) hebben dus een zo goed als waardeloze kaart: als je er een dag op los wil chippen in Haarlem en omstreken en je komt in de min te staan, dan ben je de pineut: je kunt je kaart nergens opladen, en je zult dus ergens een strippenkaart moeten kopen, om je reis voort te kunnen zetten (of je hangt, zoals ik vandaag 1 keer doe, een smoesje op waardoor je gratis kan reizen)

Goed, de reis vangt aan, en rustig karren we over een viaduct, waarna we meteen stil komen te staan in een lange rij langzaamrijdend verkeer, op een redelijk drukke verkeersader wordt aan de weg gewerkt, en daardoor moet al dat verkeer zich over andere wegen zien te persen, waaronder de bus.
Dat roept meteen de vraag bij me op wat me nu gerekend gaat worden: het gewone tarief als de bus zijn gewone route zou kunnen volgen, of, wat natuurlijk ook mogelijk is, gewoon de kilometers die omgereden worden. Ik weet het niet, en de chauffeur ook niet.

Chipkaartlezer in bus in Zaandam
Ik moet er bij de halte Stadskantoor in Beverwijk weer uit. Maar het schermpje, waarop normaal de haltes aangekondigd worden staat op zwart, met daarop leesbaar: 'Er is tijdelijk geen route-informatie beschikbaar'
"Dat komt door de omleiding," zegt de chauffeur wanneer ik er naar vraag. "Als het goed is gaat ie straks gewoon verder als we weer op de gewone route komen."
En warempel, inderdaad, wanneer we na een minuut of 10 in een file gestaan te hebben een kruising opdraaien en de bus zijn gewone route kan vervolgen gaat de halte-afroep verder waar ze gebleven was.

De bus is inmiddels aardig vol gestroomd, en niemand zie ik met een chipkaart betalen. Het zijn strippenkaarten, enkele abbonnementen en studenten-ov-kaarten (de chipversie is geloof ik nog steeds niet uitgevonden, dus ik zie alleen papieren versies voorbijflitsen)
"Er zullen vast nog niet veel mensen zijn die met die chipkaart voorbijkomen, of wel?" Vraag ik in een ogenblik dat we moeten wachten voor een stoplicht.
"Nee, jij bent eh... even zien, de 4de in 12 dagen." Zegt de chauffeur terwijl hij even naar boven kijkt.

Woesj!

Inmiddels bereik ik de halte waar ik eruit moet, en loop ik naar achteren. De bus is inmiddels aardig vol, door de vertraging van de omleiding die we eerder opgelopen hebben.
Een oudere dame, met een boodschappenwagentje gaat me voor, ik moet toch m'n kaart nog voor die lezer houden. Een irritante handeling, ook al raak ik er inmiddels aan gewend.
Maar dan gebeurt het. Ik houd de kaart voor de lezer, en een luide dubbele piep schalt door de bus. Daarna (het geeft nog net geen 'woesj-geluid') draait de hele bus zijn gezicht naar mij, en naar het mysterieuze geluid.

Ik probeer het nog een paar keer, maar keer op keer krijg ik 'saldo te laag AUB opladen'
De oudere dame voor me wenkt me dat ik echt niet hoef te wachten tot zij helemaal uit de weg gegaan is voordat ik uit kan stappen. Maar zij ziet niet wat ik probeer. Mijn pogingen om uit te checken geef ik na een keer of 6 op.

Uitchecken gaat dus niet. Overigens wordt ik dit keer niet de bus uitgewerkt, of worden de deuren al gesloten voordat ik uit kan stappen, want de chauffeur moet een behoorlijke hoeveelheid nieuwe pasagiers verwerken bij de voordeur.

'Saldo te laag AUB opladen' flitst het nog een paar keer door m'n hoofd. Dit is werkelijk absurd: uit alle foldertjes over de chipkaart heb ik tot nu toe begrepen dat je met slechts 1 cent (0,00 euro kan ook) in kan checken, al verreis je dan 30 euro, uitchecken is altijd mogelijk, al sta je nog zo ver in de min. Pas als je weer in wil checken krijg je de vriendelijke vermaning je kaart op te laden.

Maar de apparatuur in de Connexxionbus is het dus duidelijk niet eens met de stelling in de foldertjes en mijn redenatie. Even wil ik me helemaal als de domme reiziger voordoen, door een supermarkt of zo binnen te stappen, en te vragen of ze mijn chipkaart even op willen laden.
Dat doe ik maar niet, want ik wordt opgehaald vanaf de bushalte waar ik nu sta.

Ongeveer een uur later stap ik op de bus terug naar Uitgeest. Ik hang een smoesje op bij de chauffeur, dat het in de vorige bus hartstikke mis gegaan is. Eigenlijk is dat ook wel zo, maar ik had met een te laag saldo nu natuurlijk niet in kunnen checken: en omdat de dichtstbijzijnde oplaadautomaat hemelsbreed gezien een goede 23 km verderop ligt kan ik m'n kaart niet opladen, en dus probeer ik gewoon in te checken.
De lezer die dubbel piept doet de chauffeur zuchten: "Zal wel weer een computerstoring zijn."

Overgang Koog-bloemwijk

Halte Stadskantoor in Beverwijk

Defecte lezer In de bus terug naar Uitgeest trof ik bij de achterdeuren ook nog deze defecte lezer aan, zoals hiernaast te zien is: geen sinecure om in een rijdende bus een foto van zo'n ding te maken.

Bij Uitgeest stap ik uit, om terug naar Zaandam te gaan, om daar vervolgens weer op de bus te stappen naar Amsterdam. In Amsterdam ga ik mijn kaart opladen. Dat begint meteen al goed aan de Oosterdokskade, waar ik de metro-ingang betreed: de oplaad automaat en de saldolezer werken beide niet. Ik loop door een open poortje, en vraag aan het beveiligingsmannetje wat ik nu moet doen. "Even bovenlangs lopen," zegt hij simpel. Hoewel hij er ook niets aan kan doen dat de automaat het niet doet wordt ik enigszins kwaad. "Maar wat is dat voor dienstverlening?" De controleur maakt een gebaar van: 'Leer er maar mee leven'

Nu zullen er mensen zijn die zeggen dat hetzelfde probleem ook met de strippenkaart-automaat kan gebeuren. Het enige verschil tussen de chipkaart en de strippenkaart is dat je al kan zien voordat je de metro in wilt of je nog genoeg strippen hebt. Met mijn chipkaart moet ik gissen naar het nog aanwezige bedrag, en al helemaal omdat ik de apparatuur in de bus van Connexxion niet vertrouw.
Ik trek mijn strippenkaart, die ik heb moeten stempelen om van Zaandam naar Amsterdam te komen, en laat die zien, waarop ik door mag lopen.

Drie-zes-drie-acht

Aan de 'andere kant' van het metrostation loop ik naar de oplaad-automaten, waarvan er in het rijtje van 3 ook daar 1 stuk blijkt te zijn.
Ik print een bonnetje, en zoals ik eigenlijk wel had verwacht kan de GVB automaat niet achterhalen waar ik met Connexxion ben geweest: het enige dat er vermeld wordt op het bonnetje is een 'Vehicle-ID' een 4-cijferig nummer, in mijn geval 3638, waar ik natuurlijk niets mee kan. De halte is onbekend. Alleen de handeling (in/uitchecken of overstappen) is bekend, en of dat op saldo of een ander 'kaartje' gebeurd is of niet.

Nog een eigenaardigheidje dat ik ontdek bij het bekijken van het bonnetje: de eerste keer dat ik in Rotterdam aan het chippen sloeg (nu meer dan een jaar geleden) heb ik het reisproduct 'RailEasy' basis anoniem op m'n kaart laten zetten (iets wat kosteloos was, toen tenminste, misschien wil men nu geld zien)
Dat programmaatje geeft dan aan of je 1ste of 2de klas reist.
Het bewuste 'bestand' is op 27 Augustus 2007 opgeladen, en is een jaar geldig. Op 26 Augustus 2008, liep het dan ook af, en ik vermoedde dat het dan stilzwijgend uit het verleden van mijn kaart geschreven werd, maar het staat er nog gewoon!

Goed, thuisgekomen bel ik bijna meteen een klantendienst om te vragen naar het waarom van het te lage saldo. Eerst bel ik naar het bedrijf achter de OV-chipkaart, waar ik na een keuzemenu uiteindelijk een mevrouw aan de lijn krijg. Het gesprek zonder al te veel commentaar:

Ik: "Goedemiddag, ik heb vandaag in een bus van Connexxion met de chipkaart gereisd, maar het ging niet helemaal goed. Het inchecken ging goed, maar bij het uitchecken kreeg ik te zien dat m'n saldo te laag was, wat volgens mij niet kan." Mevrouw: "Dan heeft u misschien ingecheckt en per ongeluk de kaart een halve seconde te lang bij de lezer gehouden waardoor u weer uitgecheckt bent, hoevaak piepte de lezer?" Ik: "1 keer."
"Dat is goed, hoeveel saldo had u op uw kaart bij het inchecken?" Daar moet ik het antwoord schuldig op blijven, want dat weet ik niet: er zijn nergens oplaadautomaten te bekennen en de lezers geven de prijsinfo zo kort weer dat je die snel moet opschrijven voordat je ze vergeten bent.
Ik: "Bij mijn weten kun je desnoods met 1 cent saldo instappen, om vervolgens, ik zeg maar wat, een euro te verreizen, maar uitchecken is, ook al sta je in de min, altijd mogelijk." Mevrouw: "Nee, dat klopt niet." Ik: "Oh?" Mevrouw: Nee, u dient genoeg saldo op de kaart te hebben staan om de reis te maken, anders kunt u niet meer uitchecken."

Veel verder ben ik uiteindelijk niet gekomen, ik heb uiteindelijk toch maar bedankt, en kreeg nog het advies mee om connexxion zelf te bellen, dat heb ik dus ook gedaan. Het gesprek:

Ik: "Goedemiddag, ik heb vandaag gereisd in een bus van connexxion en heb betaald met de OV-chipkaart, dat ging echter niet helemaal goed, want het inchecken ging wel, maar bij het uitchecken kreeg ik te zien dat m'n saldo te laag was, maar bij mijn weten kan je desnoods met 1 cent saldo op de kaart inchecken, en onderweg bij wijze van spreke honderden euro's verreizen, maar is uitchecken altijd mogelijk."
Man: "Dat klopt, inchecken kan met minimaal 0 euro op de kaart: uitchecken in de min kan altijd, inchecken niet."
Ik: "Nou, daar dacht de apparatuur in de bus anders over."
Man: "O, dan ga ik even kijken, ehm, van welke maatschappij is de chipkaart?"
Ik: "Van het GVB, het is een anonieme kaart."
Man: "Aha, dus 3258 0121, en dan de resterende 8 cijfers graag."
Ik noem het kaartnummer op, en geef daarnaast ook m'n naam op, nadat het mannetje daarom vraagt (waarom dat nodig is weet ik niet, want ik heb een anonieme kaart)
"Even kijken, het is vandaag gebeurd he?" Zegt de man terwijl ik een duidelijk typen op een toetsenbord hoor.
"Ja." "Ai, nou, ik kan even kijken, want de data komt wat later binnen dan we misschien willen, maar ik kan altijd even kijken..." Zegt het mannetje terwijl ik een muis hoor klikken.
"Ik heb het door gegeven aan onze techneuten, en de eerstvolgende keer, morgen bijvoorbeeld, dat u weer in een bus van connexxion incheckt wordt er 4 euro bijgeschreven, want die is u natuurlijk per ongeluk afhandig gemaakt."
Ik bedank en wacht het af: ik moet de volgende dag wederom naar Beverwijk, en kan dus mooi kijken of dat klopt wat dat mannetje zegt.

Goed, de medewerker van de klantendienst van Connexxion was bijzonder behulpzaam, en (zo zou achteraf blijken) zijn toezegging, dat ik 4 euro bijgeschreven zou krijgen de eerstvolgende keer dat ik in zou checken bij een bus van connexxion, bleek geen leugen te zijn.
Wat de dame van OV-chipkaart mij vertelde was dus gewoon klink-klare onzin, om het maar niet over die halve seconde te hebben, die er misschien wel voor kan zorgen dat m'n kaart dubbel gelezen wordt: een halve seconde is niets! Je hoeft maar even afgeleid te worden en die halve seconde is voorbij, en je geld is weg als je later uit de bus stapt.

Op een zaterdagmorgen, vroeg in de ochtend, begeef ik me wederom naar Beverwijk. Eerst met de bus naar station Purmerend, vervolgens met de trein naar Zaandam, van daaruit met de bus naar Beverwijk, en vervolgens met een andere bus naar een halte in Beverwijk. Van al die vervoers-soorten is slechts bij de laatste de chipkaart te gebruiken, en dan ook nog op een plek waar nergens oplaad-automaten te bekennen zijn.

Beverwijkpanorama
Overigens zal ik door een foutje van mezelf ook nog in de verkeerde bus stappen, waar ik gelukkig na 2 haltes achterkom. Het bied me tevens een mooie gelegenheid te kijken of het overstappen goed gaat (bij het overstappen binnen 35 minuten hoort immers geen basistarief gerekend te worden)
Na in Velserbroek Centrum uitgestapt te zijn en wederom verwonderde gezichten te hebben mogen aanschouwen bij het uitchecken, loop ik direct naar de tegenoverliggende halte, om de bus terug te nemen.
Die komt al na een minuut of 6 aan, en ik stap in voor de rit naar de halte Stadskantoor in Beverwijk, de halte waar ik eigenlijk al bijna had kunnen zijn, als ik tenminste in lijn 73 richting Uitgeest was gestapt in plaats van in de 73 richting Haarlem winkelcentrum Schalkwijk.

De chauffeur in die betreffende bus verwondert zich enigzins over mijn chipkaart-gebruik. Net zoals de laatste keer in Amsterdam, waarbij ik een klembord met papier in mijn hand heb om de tijden van in en uitchecken en de daarbij getoonde kosten te noteren, heb ik de chipkaart ook onder de klem gelegd, om zo het klembord voor de lezer te houden.
"Zeg, ik zag jou nou die chipkaart tegen dat ding aanhouden, maar zo erg is het toch niet?"
"Wat bedoelt u precies?" Vraag ik 2 keer, nadat ik merk dat de chauffeur mij niet zo goed verstaat.
"Ik bedoel dat je die kaart echt tegen die lezer aan hield, ik dacht dat je zeg maar gewoon de bus in kon lopen en dat je dan betaalde met die kaart." "Nee, daar wordt mee gepocht, overal staat dat die lezers wel vanaf 10 centimeter afstand kunnen lezen, maar ik heb er nog nooit 1 gezien die dat haalt. Soms moet je de kaart er zelfs stevig tegen aandrukken wil 'ie 'm lezen."
"Het heb ook een ander probleem, want ik heb bijvoorbeeld nog 2 kaarten met zo'n chip, en daar reageren die lezers ook op, dus ik kan 'm niet in mijn portemonnee laten zitten, want dan snapt die lezer er niets van." "Oh, dan zal hij ook wel op mijn chipkaart reageren," zegt de chauffeur. We staan even stil voor een stoplicht, en de chauffeur toont z'n chipknip pas.
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat de lezers daar zeker niet op reageren, maar erg aangekomen is het geloof ik niet.
Ik hou mijn portemonnee voor de lezer om aan te tonen dat die lezers volledig op hol slaan als ze meerdere RFID kaarten zien. Maar de lezer geeft geen krimp.
"Oh wacht, misschien zit er een systeem in die ziet dat de bus rijdt, waardoor de lezer niet reageert," zeg ik nog, want er zal nogal wat electronica voor nodig zijn.
"Aha, dat zou kunnen." Inmiddels staan we weer voor een stoplicht, en opent de chauffeur midden op de weg de voordeuren. "Probeer het nou nog es." Maar nee, wederom geven de lezers geen krimp: geen dubbele piep, niets. Het zal toch niet waar zijn? Denk ik. Hebben ze die lezers eindelijk weten te vertellen op welke protocollen ze moeten reageren en op welke niet?

Ik neem straks bij het uitstappen op de halte Stadskantoor dan ook de proef op de som, door m'n chipkaart in m'n portemonnee te stoppen, en die in zijn geheel voor de lezer te houden. Even schept dat wat vertraging, als ik vergeten ben dat ik mijn chipkaart in mijn portemonnee heb zitten, en niet op mijn klembord.

Overigens gebeurde er toch nog wat 'leuks' bij het stilstaan op Beverwijk NS. Er waren weinig passagiers te bekennen, en de chauffeur vroeg nog steeds door over de chipkaart, en onder andere wat die lezer zei bij het instappen. Dus ik leg dat uit, en wanneer de kosten dan getoond worden. Dat snapt de chauffeur, waarna hij opstaat, en zijn connexxion-werknemer-chipkaart uit zijn portemonnee haalt.

"Dan zou deze het ook moeten doen," Zegt hij nieuwsgierig, waarna hij, hangend over z'n stempeltafel zijn kaart voor de lezer houd.
Piep! 'Goede reis' Zegt de lezer, en de chauffeur gaat goedkeurend even zitten, waarna hij vraagt wat er dan bij het uitchecken gebeurt.
Dus een seconde of 10 later houd de chauffeur zijn kaart wederom voor de lezer. Piep! Zonder ook maar een meter gereisd te hebben is hem het basistarief van 70 cent afhandig gemaakt. Ik barst in lachen uit, zeker als daarna blijkt dat het saldo te laag is om nog in te kunnen checken. Het blijkt dus ook dat de apparatuur in de bus die ik gisteren nam van slag was: het saldo van de chauffeur is bij het inchecken in de min geraakt (er wordt immers 4 euro borg geheven) en ik mocht daardoor gisteren niet uitchecken: bij de chauffeur is het echter geen enkel probleem.

Trein op Beverwijk
De chauffeur lacht op een manier van 'oh god, wat een idioten die dit bedacht hebben' en stopt zijn kaart terug.
"Ach, dit kan helemaal niet, die kaart is gratis reizen."
Het verbaast me niets: ook op station Bijlmer Arena ben ik al een keer een medewerker tegengekomen die een gratis-reizen abbonnement op zijn chipkaart had, vanwege zijn werkzaamheden bij het GVB van Amsterdam. Zijn kaart werd toen ook geweigerd wegens een te laag saldo.

Overigens betekent dit niet veel goeds. In Amsterdam, waar de 104 en de 107 vertrekken, zijn veel mensen die beide buslijnen kunnen nemen, omdat ze in Purmerend vrijwel dezelfde route rijden. Het gebeurt dan ook wel dat mensen instappen in de 104, de 107 aan zien komen, en liever in de 107 stappen: de meeste mensen hebben echter een abbonnement, dus die stappen nu gewoon in. Straks moeten die mensen ook inchecken, maar het zou me niets verbazen als dat uitchecken binnen een minuut resulteert in het afdragen van het basistarief.

Maar goed, uitstappen bij de halte Stadskantoor in Beverwijk. Ik wil mijn klembord voor de lezer houden, maar m'n chipkaart heb ik inmiddels in m'n portemonnee zitten. Ik houd m'n jaszak me m'n portemonnee erin voor de lezer, en die wordt gelezen, zonder slag of stoot.

Goed. Na nog wat ritten besluit ik weer op huis aan te gaan, en stap op de Jan Ligthartstraat weer op de 73 richting Haarlem Schalkwijk, om op Beverwijk station weer uit te stappen. De chauffeur zet er de vaart in, en ik kan me net aan staande houden met 1 hand aan de stang waar ook een van de chipkaartlezers aan bevestigd is. De bus is redelijk leeg, en uiteraard betalen de mensen die ik wel in zie stappen gewoon met een strippenkaart, of vragen om een 2-euro-kaartje.
Bij aankomst op station Beverwijk loop ik vast naar de achterdeuren. Net dat die opengaan wil ik mijn kaart voor de rechterlezer houden, maar die is buiten werking. Iets dat ik eigenlijk pas zie als ik m'n kaart al bijna voor de lezer heb. Dan maar naar de andere, maar die doet het ook niet: sterker nog, daarvan is het scherm helemaal blanco.

"Chauffeur! Beide lezers bij de achterdeuren zijn defect!" Zeg ik hard, in de hoop dat ik het passagiersgemurmel bij de voordeuren overtref.
"Is dat zo?" Zegt de chauffeur ongeïnteresseerd.
"Dus ik ga er aan de voorkant uit." "Dat zou ik dan ook maar doen ja." Erg behulpzaam is hij niet.
Ik houd mijn kaart voor de lezer bij de voordeuren, die daar uiteraard door piept en zijn kosten toont. De rest van de passagiers maakt geen aanstalten om mij erdoor te laten, maar ik hoor wel veel gemompel: "Oh wat mooi; Oh wat handig," Hoor ik meerdere keren. Was het maar zo mooi, was het maar zo handig, dan hadden ze tenminste recht van spreken, want ook al gaat het hier eigenlijk best goed, de metro in Amsterdam, en de testen bij de NS in Rotterdam waren rampzalig: en het zal nog niet bepaald verbeterd zijn.

In ieder geval houd het hier op. Een overzicht:

Ik heb 9 ritten gemaakt, verspreid over 2 dagen: De 1ste dag heb ik eigenlijk maar 1 rit werkelijk kunnen maken: en zelfs die heb ik maar half kunnen voltooien, want uitchecken ging niet omdat de apparatuur mijn negatieve saldo niet accepteerde.
Van de 9 ritten zijn er dus kwa kosten tot zover bekend 8 goed gegaan. Gelet op fouten in de apparatuur blijft de teller wat mij betreft steken op 2: het negatieve saldo wat niet geaccepteerd werd, en de defecte lezers bij de achterdeur in de bus naar Beverwijk NS.
Eigenlijk zou ik de fouten in de apparatuur op 3 kunnen zetten: waarom mocht die chauffeur bij het wachten op Beverwijk NS wel uitchecken met een negatief saldo en ik de dag ervoor niet?

Kosten

Wat betreft de kosten kan ik heel kort zijn: nergens op internet is tot nu toe een rekentabelletje te vinden zoals de RET voor de metro kent op 9292ov.nl
Zelfs Connexxion heeft geen rekenprogrammaatje op zijn website staan om de kosten te controleren.
Uit mijn eigen administratie is wel gebleken dat het systeem nooit ook maar 1 cent in het niets heeft laten verdwijnen (je weet het maar nooit met die nieuwerwetse rotzooi)

Hier slaat men bij Connexxion, of de overheid die verantwoordelijk is voor de concessie Haarlem/Ijmond, dan ook een hele belangrijke stap over. Op de verschillende websites over de OV-chipkaart wordt volop geschreeuwd dat de OV-chipkaart 'live' gegaan is in de regio Haarlem/IJmond. Beste Connexxion of overheid: Zorg EERST voor oplaadautomaten voordat je dit ding invoert, want zo is de bruikbaarheid van die kaart naar een erg laag niveau gezakt (niet dat dat niveau al erg hoog lag, maar goed)

Bij een GVB kantoortje in Amsterdam laat ik ook nog door een medewerkster een bonnetje printen, in de hoop dat zij wel kan zien wat ik precies gedaan heb bij Connexxion. Maar ook de apparatuur daar moet het antwoord op mijn bestemmingen schuldig blijven.

Eindconclusie: OV-chipkaart regio Haarlem/IJmond: een hele belangrijke stap overgeslagen...

Misschien is dit een goeie oplossing voor de OV-chipkaart?
Spoor eindigt