rgb_1c
Veeel cijfertjes en vergelijkingen: Reizigers volledig genegeerd: 'klachten vallen wel mee' |
Jaar | Prijs 45-strippenkaart | Verhoging ten opzichte van jaar ervoor | Basistarief chipkaart | Verhoging ten opzichte van jaar ervoor |
2007 | 20,10 | 1,5% | 0,67 | - |
2008 | 20,40 | 1,5% | 0,70 | 4,5% |
2009 | 21,60 | 5,8% | 0,75 | 7,1% | 2010 | 22,50 | 4,2% | 0,78 | 4% |
Het is geen verrassing dat de prijzen van de chipkaart sterker zijn gestegen dan die van de strippenkaart. Opvallend is ook de stijging van 7,1% ten opzichte van 2008, toen er discussies ontstonden dat de chipkaart wel eens voor een reizigersdaling van 7% zou kunnen gaan zorgen, en dat er plannen waren die daling op de resterende reizigers te verhalen door de prijs ook maar te verhogen: die daling is zo te zien allang doorberekend aan de reiziger.
Ook opvallend is de prijs van de strippenkaart, die tijdenlang een jaarlijkse stijging van rond de 1,5% gekend heeft, maar sinds 2009 aardig wat duurder geworden is: de stijging ten opzichte van 2008 is het gevolg van de stakingen in dat jaar: de toen geëiste loonsverhoging is doorberekend aan de reiziger. Het jaar erop, is men echter vrolijk verder blijven verhogen, en is de verhoging van de strippenkaart zelfs hoger uitgevallen dan die van de chipkaart: zou het een bewuste verhoging zijn? Zodat mensen straks bij de verplichtstelling van de chipkaart het idee krijgen dat ze goedkoper uit zijn?
Het kilometertarief: Helaas is hier weinig vergelijkingsmateriaal voorhanden: de meeste vervoersbedrijven waren in 2008 nog niet bezig met de chipkaart.
Prijs p. strip 2009 | Prijs p. strip 2010 | verhoging | Prijs p. kilometer 2009 | Prijs p. kilometer 2010 | Verhoging |
0,48 | 0,50 | 4,2% | 0,10 | 0,104 | 4% |
Een vergelijking van een aantal ritten tussen strippenkaart en chipkaart.
Reizen zijn duurder tenzij anders vermeld. Prijzen op basis van constatering, tenzij gemerkt met *: in dat geval is de informatie afkomstig van 9292: Ik heb de maatschappijen expres niet vermeld: dan kunt u het, net zoals een gewone reiziger tenminste ook niet zomaar controleren...
Lijnnummer, en in- en uitstaphalte | Strippenkaart in 2009 | Chip in 2009 | Duurder/ goedkoper |
Strippenkaart in 2010 | Chip in 2010 | Duurder/ goedkoper |
67 Zaandam NS - Zaans Medisch Centrum | 0,96 | 1,07 | 11,5% | 1,00 | 1,11 | 11% |
102 Wijkcentrum - Beatrixplein | 0,96 | 1,14 | 29,2% | 1,00 | 1,18 | 18% |
102 Hoefsmidpad - Tramplein | 0,96 | 1,28 | 33,3% | 1,00 | 1,31 | 31% |
104 Wijkcentrum - A'dam CS | 2,88 | 2,69 | 6,25% goedkoper | 3,00 | 2,87 | 4,5% goedkoper |
104 A'dam CS - Hoefsmidpad | 2,88 | 2,70 | 6,6% goedkoper | 3,00 | 2,87 | 4,5% goedkoper |
105 Tramplein - Korenstraat | 0,96 | 1,89* | 96,9% | 1,00 | 1,97* | 97% |
113 Beatrixplein - Bunderstraat | 0,96 | 1,08 | 12,5% | 1,00 | 1,12 | 12% |
120 Tramplein - Oosthuizerweg Noordbeemster | 2,40 | 1,85 | 30,4% goedkoper | 2,50 | 1,92* | 30,2% goedkoper |
Tram 13 A'dam CS - Bilderdijkstraat | 0,96 | 1.00 | 4,2% | 1,00 | 1,02 | 2% |
Tram 13 Bilderdijkstraat - A'dam CS | 0,96 | 1.00 | 4,1% | 1,00 | 1,03 | 3% |
Tram 17 A'dam CS - Bilderdijkstraat | 0,96 | 1,02 | 6,25% | 1,00 | 1,07 | 7% |
Tram 17 A'dam CS - Osdorpplein | 1,44 | 1,61 | 11,8% | 1,50 | 1,68* | 12% |
Tram 17 Osdorpplein - A'dam CS | 1,44 | 1,62 | 12,5% | 1,50 | 1,69 | 12,6% |
Metro GVB A'dam CS - Amsterdam Amstel | 0,96 | 1,13 | 17,7% | 1,00 | 1,18* | 18% |
Voor de beeldvorming: Een vergelijking tussen een uitstapje naar de Bilderdijkstraat in Amsterdam.
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: onze 6 strippen van de busrit zijn nog geldig, en voor het stukje met de 13 hoeven we niet bij te stempelen.
De terugrit is wederom met lijn 13: de afstempelde strippen zijn nog geldig.
In de 104 moet opnieuw gestempeld worden, omdat de geldigheidsduur van de eerste 6 verstreken is.
Voor de chipkaart:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, een chip-rit kost 2,87.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
De terugrit is wederom met lijn 13: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
In de 104 terug checken we in: het betreft een overstap, dus geen basistarief.
Strip | Chip | ||||||||
Bus heen | Tram heen | Tram terug | Bus terug | Totaal | Bus heen | Tram heen | Tram terug | Bus terug | Totaal |
3,00 | - | - | 3,00 | 6,00 | 2,87 | 0,24 | 0,25 | 2,09 | 5,45 |
Chipkaart is 9,1 % goedkoper |
Hetzelfde overzicht nogmaals, maar dan iets anders:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, we stempelen 6 strippen af.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: onze 6 strippen van de busrit zijn nog geldig, en voor het stukje met de 13 hoeven we niet bij te stempelen.
De terugrit is wederom met lijn 13: de geldigheidsduur van de eerdere stempel is verstreken, en dus stempelen we 6 strippen.
In de 104 hoeft niet opnieuw gestempeld worden, de 6 strippen zijn nog geldig.
Voor de chipkaart:
Bus 104 vanaf halte Wijkcentrum Purmerend naar Amsterdam CS, een chip-rit kost 2,87.
Daar stappen we over op tram 13 richting Geuzenveld: omdat er binnen 35 minuten na uitchecken weer ingecheckt wordt, vervalt het basistarief.
De terugrit is wederom met lijn 13: de 35 minuten zijn verstreken, en dus wordt er wederom basistarief ingehouden.
In de 104 terug checken we in: het betreft een overstap, dus geen basistarief.
Strip | Chip | ||||||||
Bus heen | Tram heen | Tram terug | Bus terug | Totaal | Bus heen | Tram heen | Tram terug | Bus terug | Totaal |
3,00 | - | 3,00 | - | 6,00 | 2,87 | 0,24 | 1,03 | 2,09 | 6,23 |
Chipkaart is 3,8% duurder |
En een vergelijking ten opzichte van de chipkaart in 2009 en 2010:
Prijzen op basis van constatering, tenzij gemerkt met *: in dat geval is de informatie afkomstig van 9292:
Chipkaart in 2009 | Chipkaart in 2010 | Verhoging | |
104 Wijkcentrum - A'dam CS | 2,69 | 2,87 | 6,6% |
104 A'dam CS - Hoefsmidpad | 2,70 | 2,86 | 5,9% |
102 Wijkcentrum - Tramplein | 1,28 | 1,31* | 2,3% |
102 Tramplein - Hoefsmidpad | 1,30 | 1,35* | 3,8% |
102 Wijkcentrum - Beatrixplein | 1,14 | 1,18 | 3,5% |
102 Hoefsmidpad - Beatrixplein | 1,12 | 1,16* | 3,6% |
113 Beatrixplein - Bunderstraat | 1,08 | 1,12 | 3,5% |
Tram 17 A'dam CS - Bilderdijkstraat | 1,00 | 1,07* | 7% |
Onmogelijk tramwicht op lijn 17
Bijna op de grens van het oude en nieuwe jaar was ik nog even op stap naar Amsterdam, naar m'n grootouders. Die zijn beiden in het bezit van een persoonlijke chipkaart, maar omdat die duurder is dan de strippenkaart, gebruiken ze 'm (terecht) niet.
De heenweg ging zowaar helemaal goed, ook prijstechnisch gezien.
De terugweg was een heel ander verhaal: niet alleen prijstechnisch gezien, maar ook wat betreft de conductrice die ik in die tram zou treffen.
Ik liep een halte verder, naar de halte Ruimzicht. Daar stond ik inderdaad even te wachten, toen de tram aankwam: Een jongen voor mij pakte het zo karakteristieke mapje voor abonnementshouders erbij, en hield dat voor de lezer. Daarna deed ik datzelfde, maar tegelijkertijd werd m'n aandacht getrokken door de conductrice, die zenuwachtig op een van haar raampjes zat te tikken, om de aandacht van de jongen voor me te trekken.
Hmmm... wat had de conductrice gezien wat ik gemist heb? Is 'ie iets verloren? Ik wist het niet, dus wachtte ik op wat de conductrice te zeggen had. Wat volgde was een typisch 'rotte-appel' antwoord: "Ik wil je kaart zien!" Snauwde ze de jongen toe. "Waarom?" Stamelde de jongen, die zich uiteraard van geen kwaad bewust was. "Ik heb de kaart zelf niet gezien." Dit kan toch niet waar zijn? Dacht ik bij mezelf... Ik wierp de jongen een blik toe dat hij voet bij stuk moest houden en z'n kaart niet moest tonen: hij had immers ingecheckt.
"Maar ik heb net ingecheckt!" Zei hij, nog steeds hogelijk verbaasd.
De conductrice staakte haar verzet. Ik had haar verbaasd gadegeslagen en wou doorlopen, maar toen was ik aan de beurt: of ik m'n kaart maar even uit m'n portemonnee wou halen: 'Waarom!?" Vroeg ik geïrriteerd, en met een blik die duidelijk moest maken dat haar verstand nog op de vorige halte lag.
Nee inderdaad. Ze heeft de kaart zelf niet gezien. Dat krijg je als een betalingssysteem bedenkt 'waarbij je de kaart niet eens uit je portemonnee hoeft te halen om 'm te laten lezen' Ik liep hoofdschuddend op m'n zitplaats af, die, zoals ik altijd probeer, naar achter geplaatst is: bij een noodstop vlieg ik dan tenminste niet naar voren. In dit geval kon ik daardoor ook prima de verrichtingen van de conductrice volgen, die het presteerde om bij de volgende haltes gewoon door te gaan met haar controledrift, en elke chipper maande de kaart zelf te tonen: wat een achterlijk wijf! Ik heb hierover een klacht gestuurd richting het GVB: ze kunnen wat voor me doen, maar alleen als ik tijd, lijnnumer, richting, halte en het nummer van de tram zelf op zou schrijven: die eerste 4 gegevens kan ik ze zo leveren: maar als ik ergens niet op let, is het het nummer van de tram zelf wel: je begrijpt, ik kan helaas niets laten doen tegen de grote boze heks van lijn 17, die, als blikken hadden kunnen doden, op dat korte stukje van de halte Ruimzicht naar station Lelylaan minstens 5 keer overleden zou zijn. Op station Lelylaan ging het bijna mis: de tram was inmiddels aardig vol geworden, en ik moest eruit: officiëel mag je bij de deuren ter hoogte van de conducteur niet uitstappen, maar in dit geval had ik me dan door een mensenmassa heen moeten wurmen, met een flinke tas in m'n handen en een rugzak op: daar had ik geen zin in. Ondanks dat ik me enkele meters van de deuren bevond, moest ik mezelf toch nog tussen de andere passagiers door wurmen. Ik stond buiten, op station Lelylaan, en wou een automaat opzoeken, toen ik links van me ineens een piepje uit de tram hoorde komen. SHIT! Ik ben nog niet uitgecheckt! Ik trok een sprintje naar een van de deuren, stak m'n hand met portemonnee stevig vast naar binnen, en kon een verlossend piepje horen en was gelukkig nog uitgecheckt. Het zou wel blijken dat ik voor dat ritje 3 cent meer neer moest tellen dan de bedoeling was. Dat kwam omdat de lezers alvast een halte verder stonden: Derkinderenstraat in plaats van station Lelylaan: een euvel dat volgens een ex-werknemer van het GVB ligt aan het feit dat de halte station Lelylaan overdekt ligt. De tram raakt daarop zijn GPS verbinding kwijt, en daarmee ook de juiste halte: Daarna is het een kwestie 'waar het systeem maar zin in heeft' wat betreft de halte: de ene keer zal het systeem de laatst bekende halte pakken, waardoor je enkele centen goedkoper uit bent, maar de andere keer gebeurt er dus wat mij overkwam: naar de volgende halte springen, en daarmee enkele centen meer betalen.
Wat het claimen betreft ging het afhangen van wat de volgende tram zou presteren: als die bij het inchecken al op de halte Derkinderenstraat zou staan, zou ik bij elkaar het juiste bedrag kwijt zijn. Zoveelste keer 'niets' bij NS
Voordat ik aan dit verhaal begin, eerst eens een bonnetje zoals je dat kan krijgen bij de loketten en (als ik het goed begrijp) Servicebalies op stations.
Eens in de zoveel keer gaat dat wel eens mis: mijn ervaring is dat 1 op de 7 bonnetjes totaal de mist in gaat, maar soms gebeurt het ook 3 keer achter elkaar. |
|
Er wordt dan een bon met reishistorie geprint waar echt helemaal niets van klopt.
Hiernaast zie je er zo een, het enige wat wel 'klopt' is de ontbrekende check-uit van 27 Oktober: dat was weigerende apparatuur bij Connexxion. Knappe jongen die mij gaat vertellen wat ik ongeveer gedaan heb met m'n kaart...
|
Geen groen en geen rood: het echte niets bij NS Blanco scherm. Geen reactie van de paal, geen groen of rood lampje: en een stuk of 15 reizigers die mooi om mochten lopen. Bij het verlaten van station Purmerend op 9 Februari 2010, waarbij ook ik uit moest checken stuitte ik bij de uitcheck-poging op deze geweldige 'verrassing':
|
|
Hier kon je natuurlijk op wachten: als je op elk perron slechts 1 paaltje neerzet, kun je er de donder op op zeggen dat juist dat ene paaltje een keer de geest geeft. Waarom er überhaupt ook maar 1 paaltje staat snap ik niet: stempelautomaten staan vrijwel altijd als tweeling naast elkaar: staat er wel maar 1, dan is er altijd op hetzelfde perron nog wel 1 te vinden. Bij de chipkaart gaat men waarschijnlijk uit van een feilloze werking, wat met 1 paaltje wel erg link is. Wat zou de NS op een vraag daarover zegggen? Laten ze in ieder geval niet met het smoesje komen dat stempelautomaten zulke complexe dingen zijn, want dat roepen ze al jaren van die achterlijke chipkaart!
|
|
In ieder geval was ik niet de enige die nu niet uit kon checken: Al bij het uitstappen kreeg ik het idee dat er iets mis was, toen er ongeveer ter hoogte van de trap, en daarmee de chippaal, ineens een kluitje mensen bleef staan. Ik zag 2 mensen met hun kaart 'wapperen' (een gewoonte die de meeste mensen hebben) en eerst dacht ik dat de twee personen met een gewoon treinkaartje een reactie van de apparatuur probeerden te ontlokken: een jongen die aanwees waar de kaart gehouden moest worden kreeg te horen dat het scherm zwart was: Ook ik had nu zicht op het apparaat: geen groen lampje, geen rood lampje, een volledig zwart scherm: het ding was defect. GODSAMME! Kunnen ze nou zelfs die beperkte groep reizigers niet eens werkende apparatuur voorschotelen!? Ik kan nog steeds niet bevatten hoezeer de vervoersbedrijven victorie kraaien over het kaartje, maar er vervolgens niet voor kunnen zorgen dat de apparatuur werkt en ook BLIJFT werken.
Ik liep naar het andere perron, en met mij nog een stuk of 15 anderen: in de hoop dat het paaltje het daar wel deed.
Toen ik zei dat er hoogstwaarschijnlijk niets aan het paaltje gedaan zou worden, antwoordde de man grinnikend: "Nou ja... ik heb een connectie bij NS Perronbeheer, en ik ben erg bang dat 1 zo'n telefoontje meer oplevert dan 15 klagende reizigers..." Het aantal storingen bij NS begint sowieso toe te nemen:
In 4 maanden tijd heb ik nu:
|
Bende bij 9292
In de klachtenbrief aan Arriva bij de derde keer ook weer de tarieven van lijn 120 aangehaald: of beter gezegd: het ontbreken daarvan. Maanden intensief mail-contact met 9292 leverde niets op, maar gaf me wel het idee dat ik begrepen werd: tot het contact overgenomen werd door een man, en men mijn vraagstelling ineens niet meer begreep. |
Het ging toen niet meer over de kosten, maar de beste man dacht dat ik niet wist hoe ik uit kon vinden welke buslijnen de Beemster aandeden: hij had het over vertrekstaten opvragen van de begin en eindpunten, iets dat wel vlekkeloos werkte, maar niet was wat ik vroeg. Sindsdien heb ik de betreffende organisatie geen mail meer gestuurd: het eerste contact dateert van 1 Oktober 2009, het laatste van 6 Januari 2010: blijkbaar krijgt men het in 3 maanden tijd niet voor elkaar 8 haltes juist toe te voegen.
|
|
Een ander probleem betrof de eindhalte Amsterdam CS: die is sinds de dienstregeling 2009-2010 verplaatst naar de achterzijde van het CS:
een lucratieve verplaatsing, want de chipkaartreizigers zijn daardoor een geschatte 5 tot 6 cent meer kwijt dan voorheen. Maar, controleren kan je dat (natuurlijk) niet: de eindhalte CS ontbreekt... in plaats daarvan is de tabel verworden tot 1 grote bende: 'OVReiland' en 'Loze zone', mij onbekende haltes, waren ineens te vinden in de tabel. Je kon zelfs uitstappen in de IJtunnel! (iets dat volgens de tabel, vanaf de halte wijkcentrum in Purmerend 2,12 had moeten kosten) |
1 dag voor de afschaffing van de strippenkaart in Rotterdam, besloot men het roer bij 9292 volledig om te gooien wat betreft de kosten-controle van de OV-chipkaart: de tabellen, die tot dan toe met enige redelijkheid 'gefunctioneerd' hadden, werden afgeschaft: je moest nu maar elke reis even door de reisplanner gooien om de chipkaart-prijs te krijgen: een zeer tijdrovende operatie, met 1 heel groot nadeel: de reisplanner van 9292 rekent de snelste route, en daarmee ook de goedkoopste (de keren niet meegerekend dat de reisplanner bijvoorbeeld een Qliner adviseert)
|
|
Het ontcijferen van de juiste prijs van de buslijn die jij wil hebben wordt daarmee tot een godsonmogelijke opgave gemaakt: de 102 en 113 in Purmerend,
zijn beide buslijnen die zowel het Tramplein als de Korenstraat aandoen: de 113 is echter sneller, en ook iets van 10 cent goedkoper. Probeer de reisplanner echter maar eens wijs te maken dat je niet in de 113 van het Tramplein naar de Korenstraat wilt, maar met de 102 (zie ook hiernaast)
|
|
Een nog veel erger voorbeeld is de 105, die ook het Tramplein en de Korenstraat aandoet: ik nodig iedereen uit eens te proberen om de prijs van de 105 van het Tramplein naar de Korenstraat te weten te komen: het is mij, na 3 kwartier ploeteren, gelukt: Dan waren zelfs die achterlijke tabelletjes nog handiger!
Een ander tariefprobleem betrof de prijsstijging per 2010: een ritje naar Amsterdam koste nu ineens 2,87: die 3 cent van het basistarief was nog te verklaren in die prijs, en de verplaatsing van het busplatform (lucratief, een eindpunt verplaatsen!) ook nog wel: dan bleef er zo'n 10 cent over (hoeveel de verplaatsing van het busplatform kost weet ik niet)
Ten einde raad stuurde ik daarom een mailtje naar postbus 51, betreffende de tarieven: het antwoord was kort maar krachtig, en kwam, kort gezegd, op het volgende neer: 'We weten het niet' Zucht... Kan er nou nergens 1 website, waarop gewoon alle tarieven per regio OFFICIËEL vermeld worden, gemaakt worden? Oh... pardon, maken we het de reiziger dan té makkelijk? Ophaal- en oplaadpunten totaal ondermaats Dit verhaal gaat over de studentenchipkaart: Voordat ik overga tot het verhaal eromheen eerst wat uitleg over wat een student zou moeten (kunnen) doen. In dit verhaal sluit ik de studenten die aangegeven hebben helemaal geen 'OV' te willen, uit. Omdat ze ingeschreven staan als student, ontvangt iedere student (als het goed is) een studenten-OV-chipkaart. Die is echter geladen met een tijdelijk reisproduct, waarmee je overal kan reizen: dat tijdelijke reisproduct is, zoals de naam zegt tijdelijk: de verloopdatum is niet op de pas aangegeven, maar wordt geregeld door het achterliggende systeem: dat maakt een einddatum van dit product instellen een stuk makkelijker.
Als je na het eindigen van het tijdelijke product ook nog gratis en/of met korting wil reizen, dien je je reisproduct op te halen bij een 'ophaalpunt'
Afhankelijk van wat de student van tevoren aangegeven heeft, is het ene een kortings-product, en ander het vrij-reizen product. Na het ophalen van de bestelling ben je klaar om weer gratis en/of met korting te kunnen reizen.
Per 2010 bestaat er geen papieren kaart meer, terwijl je nog lang niet bij alle vervoerders kan chippen: reken maar dat daarmee gefraudeerd wordt.
Geheel in stijl met de chipkaart, liep het ophalen van het studentenreisrecht uit op een totale chaos: het grootste deel van de ophaal-automaten deed het vaker niet dan wel, of lag na een paar opgehaalde bestellingen in de digitale vernieling. Als nieuwe termijn werd de hele maand Januari ingesteld: toen na de kerstvakantie het studentenverkeer in 1 klap weer op gang kwam, kwamen de eerder genoemde problemen met het ophalen naar boven: het haalde meermalen het nieuws, waarin enorme rijen studenten te zien waren die het blijkbaar geen enkel probleem vonden minutenlang in de rij te staan: het verbaast me nog dat er geen OV-medewerkers of iets dergelijks in elkaar geslagen zijn door doordraaiende wachtenden...
Het ergste van alles: de vervoersbedrijven gaven de studenten natuurlijk de schuld: die waren allemaal veel te laat met het ophalen, waardoor er nu zo'n enorme drukte ontstond.
Wat een student in het laatste geval moest doen was niet geheel duidelijk: het doorgeven van wijzigingen was de theorie, maar ook daar bleek de praktijk dat wijzigingen soms helemaal niet doorgegeven werden.
Langzaamaan kwam de aap uit de mouw: het systeem was eigenlijk helemaal niet gebouwd op zoveel transacties: het netwerk kon dat helemaal niet aan.
Wat nog erger is: op de NS-stations werd minstens 4 keer per uur omgeroepen dat je als student niet moest vergeten je reisproduct voor 2010 op te halen: dat hielden ze ook nog een tijdje vol toen de datum al voor onbepaalde tijd vooruitgeschoven was. Na een software-aanpassing schijnen de zaken in ieder geval verbeterd te zijn, al wordt nog steeds geadviseerd om niet tussen 1 en 4 uur 's middags of iets dergelijks te gaan proberen je reisrecht op te halen, want dan is het het drukst op het netwerk: degene die aan die apparatuur heeft gewerkt, moeten ze onmiddelijk ontslaan.
|