Deel 26: Reizen bij Connexxion, NS en Arriva: totaal systeemloos, systeem total loss, en: Ultimatum voor ArrivaEen lange tijd niets over de chipkaart. Niet dat er niets gebeurt is, maar ik wou eens proberen een wat beknoptere pagina over meerdere gebeurtenissen te maken. In dit artikel een groot onoplosbaar probleem (of eigenlijk 2 grote onoplosbare problemen) bij NS, op slag falende lezers bij Connexxion, en een vervoersbedrijf dat dezelfde kant op gaat als Connexxion: Arriva. Meerdere malen heb ik ze een klachtenbrief gestuurd, maar tot nu toe is daar geen antwoord op gekomen. op 17 November heb ik de brief, voor de derde en laatste keer verstuurd, nu onder dreiging dat ik, als men niet antwoordt, de media inschakel. In dit artikel ook de indianenverhalen die in de media verschijnen, en dan vooral over mensen die bij NS 'spontaan' geld kwijtraken na het passeren van een OV-chippaal op station Zwolle. Allereerst de NS.
|
|
Na weinig bericht kwam er, enkele dagen voor het begin van de maand Oktober, zo nu en dan nieuws naar buiten dat de NS vanaf 1 Oktober reizen op saldo in zou schakelen voor hun trajecten. Op hun eigen website was geen informatie te vinden, al groef ik nog zo diep. Ik probeerde het een dag later bij het loket op station Zaandam, maar ook daar ving ik bot: langzaam maar zeker werd het mij duidelijk dat de NS ging slagen in iets wat ik tot dan toe bij alle andere vervoerders had verwacht: die chipkaart overhaast bruikbaar maken, zonder enige informatie richting de gebruiker. Aan visuele informatie op de stations ontbrak/ontbreekt het in ieder geval niet: felroze stippen rond de paaltjes, op elke lantaarnpaal op het perron een stickertje dat met een pijltje richting een OV-chipkaart logo wijst, en een bordje bij de lezer zelf, dat aangeeft dat je daar moet wezen om in of uit te checken bij NS.
Wat dan wel weer opvallend was: overal een stickertje dat je, als je voor het eerst bij NS ging chippen, je je eerst tot het loket moest verwenden: Lekker handig! Je zal maar tussen 2 stations pendelen waar geen loket te vinden is! (niet dat dat waarschijnlijk voorkomt, want de groep gebruikers is zo klein tot nu toe...)
In mijn herinnering een dag later, liet ik de kaart dan toch maar activeren voor reizen op saldo bij NS: Waarom moet dat nou weer bij het loket gebeuren!? In 'de tijd van de Hoekse Lijn' kon dat gewoon bij een automaat geregeld worden... |
Het begon sowieso al goed: de rechterbalie was bezet, maar de linker ook. Op goed geluk koos ik maar gewoon voor de linkerbalie. Na even gewacht te hebben, en mijn vraag voorgelegd te hebben, wees de vrouw naar de balie ernaast, voor chipkaartzaken moest ik de rechterbalie hebben: Wat is dat nu weer voor achterlijks... Ik kon in ieder geval nogmaals in de rij gaan staan, en was na een paar minuten aan de beurt. Toen begon het gerotzooi... hoe moest dat eigenlijk? Zo'n kaart activeren?
De medewerkster bij de OV-chip balie keek naar haar collega, die daarop haar handen in de lucht stak, en zei dat zij het niet wist: zij had er immers geen curcus voor gevolgd, en de ander wel. Het lag misschien wel aan het saldo op mijn kaart, dat niet de vereiste minimale 20 euro bedroeg: een belachelijk hoog bedrag, maar zeker niet de reden van het falen van het activeren: iets wat de medewerkster bij de OV-chip balie niet wist, maar haar collega, die geen cursus had gevolgd, heel zeker wist. Er werd naar een telefoon gegrepen, en gebeld. Terwijl ze daarmee bezig was stapte haar collega van haar kruk, en ging het zelf eens proberen: volgens mij heeft ze het voortijdig afgebroken, omdat er op een bepaald moment klanten voor haar balie binnenkwamen (ik hield de rechterbalie immers nog bezet)
Na nog een paar pogingen was m'n kaart dan toch echt geactiveerd: het probleem zat 'm in het feit dat de hele procedure afgesloten moest worden door op 'betalen' te klikken. Ik wou m'n kaart nog opladen bij het loket, maar zag al snel een bordje staan waarop stond dat er voor het opladen, geheel in stijl met gewone papieren kaartjes, 50 eurocent gerekend wordt: mooi niet dat ik daar op ga laden!
Een dag later was het tijd om echt te gaan chippen: ik checkte in de ochtend in op station Purmerend, alle reizigers in de buurt van het paaltje verbaasd achterlatend: er kwam geluid uit dat ding! Twee keer niets Dat ging een aantal dagen goed, en ook het dagelijks opladen ging prima. Volgens mij heeft de NS het wel voor elkaar, was het eerste wat ik dacht na een week: die conclusie kon ik na die week intrekken, toen de hoop op een feilloos systeem de grond ingeboord werd: ik wou de kaart opladen, maar de automaat weigerde m'n kaart te lezen: niet in de zin dat de automaat zei dat er iets mis was, nee, de automaat deed helemaal niets bij het aanbieden van een chipkaart: de andere OV-chipkaart-gereedgemaakte automaat had precies hetzelfde euvel. Ik stapte het loket binnen om een bedrag bij te laden: iemand voor mij in de rij had zowaar ook een chipkaart die hij op wou laden, maar op dezelfde defecte automaten stuitte. |
|
Toen ik aan de beurt was en hetzelfde probleem voorlegde kreeg ik de vraag wat de automaten voor melding gaven: "Niets... ze doen gewoon niets als je je kaart ervoor houdt." Zei ik, waarop m'n kaart opgeladen ging worden: ik wachtte in spanning af. Zouden ze de toeslag van een halve euro gaan rekenen? Ze zouden het niet eens moeten proberen!
|
|
Maar nee, zonder toeslag werd mijn saldo verhoogd, en kon ik m'n weg vervolgen. Het beetje hoop dat zelfs deze zeer beperkte groep reizigers (ik heb tot nu toe niemand de kaart ook zien gebruiken, het opladen van de man voor mij niet meegeteld) zonder problemen aan de chip kon gaan werd 1 of 2 dagen later helemaal aan flarden geschoten. Ik checkte in op Purmerend: dat ging niet vlekkeloos, want ik moest de kaart uit m'n portemonnee halen om hem te laten lezen, terwijl ik al minstens een week m'n hele portemonnee voor het paaltje hield. Op Zaandam aangekomen ging het mis: ik hield m'n portemonnee voor het paaltje bij de sporen 1 en 2, maar het ding deed niets: er kwam geen enkele reactie uit. Ik probeerde het nog een keer: niets. De reizigersstroom bij het paaltje voor de sporen 4 en 5 was inmiddels opgelost, dus probeerde ik het daar maar: zelfde verhaal: NIETS.... helemaal NIETS...
Tijd om het loket binnen te stappen.
Minstens een keer of 3 werd mij via allerlei klantenservices (doorgespeeld via de medewerkster achter de balie) medegedeeld dat het wel eens aan mijn kaart zou kunnen liggen... ZUCHT! Daar gaan we weer! Na nog een andere klantendienst ging het op een hele andere manier verder: of mijn kaart wel geactiveerd was voor reizen op saldo bij NS! Nou kan ik me voorstellen dat zo'n afdelinkje ergens in Nederland niet op afstand mijn kaart kan lezen, maar je mag toch verwachten dat ze zo slim zijn dat, wanneer een medewerker het heeft over een passagier die niet UIT kan checken, die klantendienst dan ook wel begrijpt dat het reizen op saldo geactiveerd is.
Bij een ander nummer kreeg ze te horen dat ze 'misschien' wat voor me konden betekenen 'als meneer over 3 uur maar even terugkwam, want dan waren de gegevens van de paaltjes binnen'
Tussendoor werd mij nog geadviseerd het toch nog eens te proberen: dat was duidelijk niet bedoeld om me af te schepen, maar omdat de lokettiste ook wel begreep dat het anders een dure enkele reis ging worden. Er werd door een zoveelste telefonische hulplijn gesuggereerd dat ik te vaak alleen ingecheckt had, en niet uitgecheckt had, waardoor mijn kaart geblokkeerd was: zelfde verhaal: dan had ik niet in kunnen checken op Purmerend. Theorie nummero zoveel ging dus ook niet op.
En temidden van de chaos die het inmiddels geworden was (de rij achter mij groeide natuurlijk ook gestaag verder)
Om maar te eindigen met het hele verhaal: ik heb 3 kwartier doorgebracht bij het loket, maar kon na die 45 minuten onverrichter zake op weg gaan naar datgene waarvoor ik naar Zaandam gekomen was.
"Anders probeer je het nog een keer..." Zei de lokettiste voorzichtig. Verbijsterd liep ik het loket weer binnen, waarop ik zei dat het nu wel gelukt was. Na een kort verhaal heb ik het loket weer verlaten. Iets minder dan 2 weken later was het raak bij Connexxion... Buiten dienst
Het inchecken op station Zaandam ging goed, maar 4 haltes later ging het mis: ik hoefde er nog niet uit, maar ineens zag ik in mijn ooghoek een rood lampje opflitsen. Ik keek even op het schermpje en kon constateren dat de lezer op 'buiten dienst' gesprongen was.
"Je moet maar even een briefje schrijven," zei hij erachteraan (ik hoop nog steeds op een chauffeur die op een gegeven moment doorslaat en de lezer bij de voordeur bij de eerste de beste halte van z'n stang trekt en naar buiten gooit) Daarom bekijken ze het bij Connexxion maar: ik stuur een uitdraai van de NS in en laat het ze verder zelf uitzoeken.
|
|
'In-/uitchecken onmogelijk'
Het tweede 'grote gezeik' bij NS kwam op dezelfde dag als het gezeik bij Connexxion om de hoek kijken: ik liep perron 1 van station Weidevenne op, recht op het paaltje af. Ik hield m'n portemonnee ervoor, maar kreeg daarop 'In/uitchecken onmogelijk': het grote rode scherm sprak boekdelen. Mooi. Ze bekijken het maar, ik stap gewoon de trein in. Ik ben de hele rit niet gecontroleerd, en dat vond ik eigenlijk jammer: ik verheugde me al op de discussie tussen mij en de conducteur.
Een dag later betrad ik het perron op Weidevenne wederom: bij het ervoor houden van m'n portemonnee schalde, net zoals de dag ervoor, de sirene uit het paaltje, waarop menig reiziger verbaasd omkeek. Mooi. Dat is weer een dag gratis reizen.
|
|
Dag 3 brak aan: nog steeds deed het paaltje het niet. Dit kon toch niet veel langer meer gaan duren... dacht ik bij mezelf. Het ontbreken van controle zou ook niet langer gaan duren: al snel nadat ik ingestapt was trof ik de conducteur. Ik hield m'n chipkaart omhoog, en zei dat het inchecken onmogelijk was op station Weidevenne. Hij wou m'n kaart echter toch uitlezen: volgens hem omdat de klantenservice dingen wil weten die hij alleen via zijn handcomputer kan zien. Het voelde niet prettig, zoals m'n chipkaart constant onder de handcomputer van de conducteur verborgen was, en hij wat met zijn pennetje tikte op het schermpje ervan. De betreffende conducteur was nog wel zo snugger om niet meteen te vragen of ik de kaart wel had laten activeren: hij het uitlezen met zijn handcomputer zag hij dat ik wel degelijk eerder in heb kunnen checken, en dat m'n kaart dus geactiveerd is. Volgens een collega van hem, die ik een paar dagen later een vraag stelde, kunnen ze dergelijke gegevens helemaal niet zien: ze kunnen (volgens hem) alleen maar aflezen of de kaart ingecheckt is of niet.
Om een lang verhaal kort te maken: bijna de gehele rit Purmerend Weidevenne - Zaandam, heeft de conducteur lopen bellen met diverse helpdesken en weet ik veel wat, en vooral lopen disucssiëren met mij. Wat blijkt namelijk: een (zoals de conducteur zelf zei) 'zeikerd die z'n goede humeur thuis heeft gelaten staat helemaal in zijn recht u een boete te geven'
Meest lachwekkende van de situatie: de conducteur had een technische dienst gebeld rondom dat systeem, en vroeg of er bij hun iets bekend was over storingen op station Purmerend Weidevenne. Hij vroeg of ik het defect had gemeld: ik heb hem gezegd dat ik in die 2,5 jaar dat ik die kaart gebruik constant van het kastje naar de muur gestuurd ben, medewerkers trof die er zelf de ballen verstand van hadden, je bij klachten te horen kreeg dat jij het als gebruiker dan wel fout gedaan zou hebben, er op de meeste klachten nooit gereageerd werd, en ik dan ook geen illusies koesterde dat er met die ene chipreiziger (ik dus) die een klacht neer zou leggen via de servicezuil, ook daadwerkelijk wat aan het probleem zou gebeuren. Hij drukte me op het hart dat ik het toch moest blijven melden, iets wat ik dus niet meer ga doen, niet alleen vanwege bovenstaande redenen, maar ook vanwege de manier hoe ik later bij het loket op station Zaandam afgescheept werd.
Op station Zaandam liep ik het loket binnen: niet dat ik nou echt zin had om te doen wat meneer de conducteur mij opgedragen had, maar zodat ik nog eens wat had om over te schrijven.
|
Halte-aanduiding op Arriva-lezers blijkt wassen neus
Naast de Oostindische doofheid van Arriva, trof ik ook nog iets anders opmerkelijks aan bij deze maatschappij.
|
|
Een van de hoofdverkeersaders van de Purmer-Noord, de Overlanderstraat, wordt flink aangepakt en volledig overnieuw ingericht. De bussen wijken daarom na de halte Zichthof af van hun gebruikelijk route, om op de hoek van Garderenstraat/Overlanderstraat, weer hun gebruikelijke route op te draaien. De gevolgen voor de chipkaartapparatuur laten zich raden... Het systeem kan het niet aan: De lezers blijven hangen op de laatst bekende halte, en melden dat ook op het scherm. Voor degenen die denken dat ik dat concludeer aan de hand van de meldingen op de lezers, zonder het ooit uit te proberen: het systeem blijft echt bij de laatst bekende halte hangen: een moment van onoplettendheid was genoeg om mij in te checken op de halte Zichthof, terwijl de bus in werkelijkheid op de vervangende halte voor het Hoefsmidpad stond: een verschil van 700 meter, en daarmee 7 cent. Later zou echter blijken dat de haltevermelding op de lezers een wassen neus is: ik zat in de bus op weg naar het station, op de zitplaatsen vooraan. Nadat de halte-afroep begonnen was de halte Beatrixplein aan te kondigen (de halte van het station) checkte ik uit, maar bleef eens goed op de haltevermelding letten: de vorige halte, Veenweidestraat, stond nog vermeld. Later zou blijken dat ik, volgens de uitdraai van Arriva, toch op de halte Beatrixplein uitgecheckt had, maar daarvoor wel 1 cent minder verschuldigd was dan volgens internet de bedoeling is. Het zou daardoor dus ook best kunnen dat het onderstaande verhaal heeft kunnen gebeuren, zonder dat ik er erg in had: Eerder uitchecken = meer betalen
Een kennis van mij was met me mee, op weg naar Amsterdam. Omdat het ritje van het Tramplein naar Amsterdam goedkoper is met de chipkaart dan met de strippenkaart (zo'n 60 cent per persoon voor de heen- én terugweg) gaf ik die kennis een leenchipkaart.
De heenweg ging goed, en was met 2,50 voor ons beiden juist berekend: de terugweg was een heel ander verhaal: nadat we een winkel op de Prins Hendrikkade hadden bezocht, besloten we ook op die halte op de bus terug te stappen.
Ik checkte als eerste in, m'n kennis een seconde of 4 na mij: op het Tramplein was hij echter 20 seconden na mij uitgecheckt, omdat hij 2 medechippers voor zich had (ja ja, er waren nog TWEE mensen die ook met de chipkaart betaalden)
Op het station van Purmerend wou ik beide kaarten even nakijken, maar de automaat daar was defect. Maar ja, om een claim in te kunnen sturen moet je dat idiote bewijs kunnen overhandigen... iets wat alleen op het Tramplein kan... dus ik was weer veroordeeld tot de rij die daar sinds het begin van de chip-onzin dagelijks ontstaat: na een half uur wachten was ik 2 uitdraaien rijker, en evenzoveel claimformulieren en enveloppen. Terwijl ik stond te wachten kwam ik wat te praten met de mensen achter me: die waren nog redelijk positief, maar toen ik de geconstateerde moeilijkheden en problemen begon op te lepelen zagen ze het al niet meer zo zitten. Terwijl ik het over het extra betalen bij omleidingen had, merkte ik dat ik steeds meer toehoorders kreeg: steeds meer mensen die ook in de rij stonden bogen zich tussen de andere hoofden door, om vooral mijn verhaal niet te missen: een goede zaak lijkt me, in plaats van de rooskleurige rotzooi die de media ons voorschotelt, en door de vervoerders zelf gekraaid wordt.
Terug echter naar de uitdraaien: ik kreeg eerst meteen te horen dat als het fout gegaan was bij het GVB, ik ook daar moest wezen: ik zei lichtelijk geïrriteerd dat het daar niet gebeurd was, en de schuld voor de volle honderd procent bij Arriva lag. Al snel werd duidelijk waar de fout zat: bij mij stond de halteherkenning al een halte verder, namelijk bij de Gedempte Singelgracht, in plaats van het Tramplein: nu vraag ik mij dus af hoe ze willen bewijzen dat ik ook daadwerkelijk uitgestapt ben op het Tramplein: ik denk dat ze dat niet kunnen, en de klant het voordeel van de twijfel geven (iets wat ook helemaal niet eerlijk is, want het systeem heeft gewoon de verkeerde halte voor zich gehad, dus van twijfel is gewoon geen sprake) Wat ik alleen niet snap: waarom blijft zo'n routecomputer niet bij z'n halte staan, in plaats van het te corrigeren... ik kreeg nu dus het idee dat mijn kennis ook teveel betaald had, maar die had weer de juiste prijs betaald. Wat jammer is is het feit dat ik de reizigers tussen mij en m'n reisgenoot in niet heb gesproken: dan hadden we uit kunnen zoeken waar het misgegaan was, of, misschien nog wel erger, of de halteherkenning het nog veel verder in zijn bol had gekregen, en misschien nog wel een paar haltes verder was gegaan. Ultimatum voor Arriva Op 15 November 2009 verstuurde ik voor de derde en laatste keer een klachtenbrief naar Arriva over de chipkaart. Daarin stelde ik twee maal duidelijk dat er bij het verstek laten gaan consequenties zouden volgen. Ik gaf ze 15 werkdagen (!) de tijd een antwoord te verzinnen, en derhalve had ik op 4 December 2009 een schrijven moeten ontvangen van het betreffende bedrijf: Het heeft niet mogen baten: er kwam geen enkele reactie, ook niet met de dreiging dat ik de media inschakel. Dat gaat nu dus gebeuren: Sp!ts en Metro acht ik goede kanshebbers om nu eens de ECHTE problemen rond die chipkaart aan het licht te brengen, in plaats van dat eeuwige gezeik over de privacy en de kraakbaarheid van die kaart: Nog leuker is dat de Sp!ts in elke Waterlandse Arriva bus ligt... WORDT VERVOLGD! |