Station Gerolstein. Jaar: 1997

De 3 weken zomervakantie in Duitsland, zeer nabij Gerolstein, (de camping lag net
niet in Gerolstein)

En ja, de treinen trokken al snel de aandacht.
Vanaf een konditorei had je vanachter het afgeschermde terras prachtig uitzicht op
het station, en de treinen die daar aankwamen.
Een perfecte combinatie dus.
Voor degenen die het niet kennen: een konditorei is een 'restaurant' gespecialiseerd
in (vooral) zoete lekkernijen.

Tijdens deze vakantie hebben we ook een uitstap gemaakt naar de Duitse stad Trier, al-
waar we het speelgoedmusuem bezochten.
De reis ging via een boemeltje van Gerolstein naar Trier, maar helaas heb ik daar
geen foto's van.
Van het boemeltje kan ik me herinneren dat de machinist geen afgesloten deur had, en
ter scheiding tussen passagiers en personeelsgedeelte alleen 2 glaspanelen had, dat
betekende een geweldig uitzicht!

Ik heb bijna de hele rit gestaan, en met een bijna constant gangetje van 80 km/u ging het
slingerend over - alleen maar enkelspoor - tussen de bomen door.

Als ik het goed heb waren we 'zeer laat' terug (voor mijn leeftijd toendertijd
was een hele dag Trier, en dan om 7 uur 's avonds aankomen erg vermoeiend)
Toen we de brug die over de sporen hing opliepen werd er door de machinist nog even op
de typhoon gedrukt, nadat we gezwaaid hadden naar de bestuurder van het boemeltje dat
alweer gereed stond richting Trier.

De foto's op deze pagina zijn gemaakt in de avond, wanneer er werd gerangeerd, als ik
het goed heb wist mijn vader dat, die eerder had geinformeerd naar de vertrektijden en
dergelijke, en waarschijnlijk toen achter het rangeerwerk kwam, we gingen in ieder geval
'voorbereid' naar het station, samen met een campingvriendje.

Een niet bepaald interessante foto, de 2 bakken van het boemeltje, dat alweer gereed-
stond om naar Trier te gaan.

het boemeltje naar Trier

Deze dieselloc was al druk aan het rondrijden en wisselen van spoor, het nummer (niet te
lezen op deze foto) is 290 051, verder is me niets over deze serie bekend.

dieselloc 290 051

Een van de andere boemeltjes:

Andere boemels

Even later kwam deze rode loc 251 134 helpen met het stallen en combineren van materieel.

Dieselloc 251 134

En rangeren maar...

Vlijtig gerangeer

En het aankoppelen van een - inmiddels flink gegroeide - sleep rijtuigen met
de locomotief.
Wat ik me hier nog van kan herinneren is dat de locomotief met een flinke vaart aan
kwam rijden, (ik denk toch wel 10-15 km/u) en met een luide knal tegen de wagons
geparkeerd werd, waarbij de rangeerder (duidelijk een ervaren man) resoluut tussen
de buffers bleef staan.

Vervolgens werd een koppeling stevig aangedraaid, (echt stevig, met een gigantische
sleutel werd er even alle mogelijke kracht op uitgeoefend) waarna de lucht en
electra leidingen aan de beurt waren.

Tja, en of het nou aan het feit lag dat deze vrouw in de leer was, of dat het door
ons vieren (m'n vader, broer ik en die jongen van de camping) kwam, die er allemaal zo
dicht mogelijk om heen stonden, tijdens een poging om een van de luchtslagen te
koppelen, ontsnapte er ergens lucht, wat met een oorverdovend
gesis gepaard ging, waarna de ouwe rot wat aanwijzingen gaf, en ze het nogmaals
probeerde, toen wel met succes.

Dit was de laatste foto voordat we weer 'huiswaarts keerden' want het was al laat, en
een foto vanaf de brug van het boemeltje kon ik helaas niet meer maken.

aankoppelen stam rijtuigen aan loc

De bovenstaande foto is overigens wat raar gemaakt, daar kan ik nu niets meer aan>
doen, roteren vind ik namelijk ook geen mooie oplossing.