Zondag 17 September 2006

Dit was een van de twee dagen dat de NZH Hobbyclub open dag hield.

De trein naar Amsterdam en Haarlem heb ik maar niet gefotografeerd, zo interessant zijn die nu ook niet meer.


Het allereerste wat opviel op het terrein van de Hobbyclub van de NZH was de cabrio-
bus, waarmee voor 1 euro per persoon rondritten gereden werden door de Waarderpolder:

NZH cabriobus

Ik vind het jammer van de beschildering, en vooral het tot cabriobus ombouwen van dit model bus.
Ik zou graag nog eens een uur vertoeven in het comfortabele rode leer van deze stoelen.

Een van de grootste (totaal-afgewerkte) modelbanen die er te vinden waren: een Plan
V modeltreinstel staat uit te rusten op het rangeerterrein, links van hem komt een Thalys tot stilstand.

rangeerterrein op modelbaan

En toen wou ik een aankoop doen... ai! vergeten te pinnen!

Dat wordt dus zoeken naar een pin automaat, maar in Haarlem ben ik (uiteraard) niet
bekend dus zijn we (dat denk ik althans) een van de belangrijkste winkelstraten van
Haarlem ingelopen...
Maar dat valt nog niet mee, om in Haarlem een pin automaat te vinden, we zijn aan het
begin van de winkelstraat begonnen, en kwamen pas aan het einde een bank met maar
liefst 3 automaten tegen.
Tegen die tijd hadden we denk ik een kilometer gelopen, en we moesten ook nog
terug naar de hobbyclub!

Uiteraard hebben we dat rustig aan gedaan, en zijn we rustig door een zondags
Haarlem gelopen.
Het kan zijn dat we door de oude kern liepen (ook daar ben ik nou eenmaal niet bekend
mee) maar de mensen die we tegenkwamen waren heel vriendelijk, en groetten ons, waar-
na er natuurlijk terug gegroet werd.

En toen een leuke 'vondst' deze auto, van mijn moeder vernam ik dat dit vroeger
'het' autootje was als je als patatboer je brood verdiende, want bijna elke patatbakker
reed in een dergelijk wagentje wagen rond.

prettig oud autootje

Voor de zwart wit liefhebbers (ook al wordt de achtergrond door een moderne auto verpest)

prettig oud autootje


Trein 2261 als sneltrein richting Delft, hier een lange stop houdende op Haarlem.

Trein 2261

Terwijl de trein die ons terug naar Amsterdam zou brengen aan kwam rijden, ontwaarde
ik een 2de paar frontseinen...
Een goederentrein! Snel stond ik op en trok een sprintje naar het einde van het
perron (wat er voor de overige mensen op het perron waarschijnlijk nogal raar uitzag)

Hier ACTS loc 7101 met een containertrein.

ACTS loc 7101

Zo te zien wordt er nogal wat verlast aan de containers:

Verlaste containers

Terug op Amsterdam moesten we weer richting de pontveren... want het was weer zover: de
Week van de 'Vooruitgang' was natuurlijk weer gepland in onder andere het weekend van
de Dam tot Damloop.

Dus na de pont genomen te hebben was het aan de andere kant van 'het Ij' een zooitje: van
het GVB waren bussen genoeg, maar van Arriva was weinig te bekennen.

Na korte tijd kwam er toch een bus aan, die echter weer niet verder ging dan Buikslotermeerplein.
Op het Buikslotermeerplein was het zo mogelijk een nog grotere chaos: bussen genoeg die
aankwamen, maar geen enkele 104 of 107...

Een van de 'gele mannetjes' van Arriva, die zowaar nog wat werk te doen had ook, rende in
een behoorlijk onbedacht moment de gehele weg over, om een 108 aan te houden.
Onder het smoesje op de koersrol: sorry, deze bus is vol werd de bus de rotonde omgeleid
en werd daarna een bus terug, waar wij ook niet veel aan hadden.
Overigens was het een slecht excuus: want de bus was net helemaal leeg, omdat de mensen
uit die bus moesten wachten op een bus naar de pont.

Daarna kwam een lege bus aan die direct de rotonde mocht nemen en kon keren, maar wéér geen 104 of 107.
Omdat ik ook nog naar station Hoorn wou om daar een historisch treinstel te zien werd
het nu wat nijpend.
Uiteindelijk zijn we een 108 ingestapt, die ging dan wel naar het Tramplein, maar daar
moest een 102 zijn die naar onze thuisbestemming zou leiden.

Mevrouw de chauffeur liet haar bus behoorlijk vol stromen, en net nadat ze weg wou rijden
kwam er nog iemand aanrennen die wou weten of ze écht naar het Tramplein ging, de
chauffeuse riep nijdig: 'dat staat er toch!?' het verweer van de potentiële
passagiers, dat het een chaos was, accepteerde ze maar half, ze sloot de deur en
riep hen nijdig een goedemiddag toe, waarna ze vertrok.

Toen we na een enigszins vermoeiende rit door half Weidevenne aankwamen bij het
Tramplein stond onze bus terug naar huis al te wachten:
Helaas moest er voor ons toch nog een Arriva chauffeur roet in het eten gooien: er stond
een bus bijna half in de berm, met 2 man er buiten.
Eromheen rijden kon niet, want de stroom auto's van de tegenovergestelde richting was onuitputtelijk.

De chauffeuse van onze bus zuchtte, en hoopte er spoedig door te kunnen.
Maar er kwam geen beweging in het 4 wielige gevaarte voor ons.
Ze besloot haar collega op te roepen, maar daar kwam geen reactie op, na nog eens nijdig
een oproep gedaan te hebben of meneer door wou rijden kwam er wederom geen antwoord, en
bleef ze een tijdje op de toeter drukken.

De bus voor ons reed een paar meter vooruit, en wij konden eindelijk het Tramplein
op: maar onze 102 was toen net weg.
Ik rekende snel even uit dat wachten op de volgende 102 me te weinig tijd gaf om nog
naar Hoorn te kunnen.
Dat werd dus lopen, en stevig ook... maar het centrum van Purmerend was ook afgezet: een
of andere wielerwedstrijd had de meest belangrijke wegen afgesloten voor verkeer.

Goed... toen ik uiteindelijk thuis was snel wat brood klaargemaakt en richting Station Hoorn getogen.
Ik was al niet erg vroeg op het station, en ik moest nog een kaartje hebben.
Bij de eerste automaat heb ik het 2 keer geprobeerd: die accepteert natuurlijk mijn
doodnormale postbank-pas niet, en spuugt die vriendelijk een meter ver uit.

Ik ren snel naar de andere kant van het spoor, en haal daar mijn kaartje, en net als
ik weer het juiste perron op ben sluiten de spoorbomen en komt mijn trein aan.

Het allereerste wat me opvalt als ik naar het einde van het perron loop zijn de rare
slangetjes en extra 'rails' die bij deze wissel te vinden zijn.

De site van Nico Spilt gaf mij (zoals al zovaak)
het antwoord: het betreft hier wisselverwarming, om vastvriezen te voorkomen.

Wisselverwarming op station Hoorn

Het scheelt niet veel: maar deze bijna compleet vergane treinwagon gaat bijna op in de omgeving.

Oud treinstel op terrein van SHM

De stoptrein richting Haarlem/Beverwijk staat klaar op spoor 3.

Twee Plan V's voor de stoptrein naar Haarlem

Zeer kort hierna werd er achter mij dieselgedreun hoorbaar: en daar kwam de DE-1 41 bijna
een uur te laat over de spoorwegovergang rollen, het L-sein vind ik iets imposants hebben.

En helaas... na het bekijken van de foto's op de computer kwam ik er achter dat ik de
digitale focus aan heb laten staan: alle foto's dus verpest... flink balen, maar ik kan
er nu toch niets meer aan doen.

DE-1 41 komt aan op Hoorn

Het treinstel kwam langsrijden, en reed daarna een klein stuk terug om op het hoofdnet
zijn weg terug naar het Spoorwegmuseum te kunnen vervolgen.
En dat leverde (ondanks de digitale zoom) dan misschien nog wel het mooiste plaatje op:

DE-1 41 klaar voor terugrit

Na een laatste fotostop keerde het treinstel dan toch echt huiswaarts:

DE-1 41 terug naar Utrecht Maliebaan