Staions Purmerend-Amsterdam Centraal-Enkhuizen. Vrijdag 16 Juni 2006

Tja, dan heb je een vrije dag, wat doe je dan als treinfanaat met een OV studentenkaart?
Juist, rondtreinen, en fotograferen waar je in zit, dat was het plan tenminste...
Ik ben naar Amsterdam gegaan en heb daar alles fotograferen wat ik leuk vond.

Maar... die dag had ook een doel, maar dat doel kom je vanzelf tegen als je de
foto's maar blijft volgen.

Goed: allereerst dus maar naar Amsterdam, geen geweldig eind vanaf Purmerend.
Hier DD-AR stam 7401, als trein 4543 van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal
Station, hier om 12.05 op station Purmerend.

trein 4543


Op Amsterdam aangekomen was het eigenlijk het plan om dus door te treinen en een
trein naar Arnhem o.i.d. te nemen, maar ik ben uitgestapt en heb gewoon veel lopen fotograferen.

Hier, op spoor 4, staat loc 1755 klaar om na een lange stop als trein 936 van
Heerlen naar Haarlem verder te rijden.

trein 936

Hier staat een DD-AR (geduwd of getrokken door een 1700) als trein 2251 klaar voor vertrek richting Breda.
Iets minder dan 20 minuten daarvoor is deze samenstelling als trein 2230 aangekomen vanuit Dordrecht.

trein 2251

Blijft wat raar staan, zo'n dubbeldeksrijtuig ertussenin 'geklemd'

Dubbeldeksrijtuig in intercity

Deze Koploper kwam ook in aanmerking om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden, let
ook op het deukje vlak naast de vouwbalg-opening.

Deukje in Koploper

Benelux stam en IRM (samenstelling is me niet bekend) naast elkaar.
De Benelux-stam is 3 minuten geleden als trein 609 aangekomen vanuit Brussel, en zal
spoedig worden afgerangeerd naar Watergraafsmeer.

Voormalige trein 609

En locomotief 1188 die de stam duwt. Waar het precies voor nodig was weet ik niet, maar
er werd duidelijk veel 'gas' gegeven, waarna de boel weer tot stilstand kwam.
Een paar seconden later werd wl weggereden, waarbij ik nog even halfdoof gemaakt werd
door het rails 'slijpen' geluid.

Op weg naar Watergraafsmeer onder nummer 70609.

trein 70609

En ja, ik had van te voren geen doorkomst staten afgedrukt van Somda.nl anders had ik
dit aan kunnen zien komen.
Was het alleen nog de vraag geweest natuurlijk of ik dan op de goede plek had gestaan,
aangezien er op Amsterdam centraal station nog wel eens 'wat' van spoor wil wisselen.
Dit was overigens een van de laatste foto's voordat de accu's van de camera het welletjes vonden.
Maar daar had ik natuurlijk op gerekend, dus snel andere accu's in de camera, en nog
snel een plaatje van de nummers gemaakt.

Ik had trouwens het idee alsof deze goederentrein aan de zeer vroege kant was, bij het
bekijken van de doorkomststaten kwam ik de eerste doorkomst van Railion pas om 13.59
tegen, en hier komt deze goederentrein al om kwart voor 1 door Amsterdam heenrijden.
Een tweespan 6400 (de 6426 en 6418) diesellocs doorkruist Amsterdam met een gigantische
sleep (zo te horen lege) goederenwagons, afkomstig van Emmerich.

Vroege goederentrein

Jep, het zijn cht de 6426 en 6418.

Loc's 6426 en 6418

De Thalys kwam flink te laat binnen, tenzij de informatie van somda niet klopte.

Vertraagde Thalys

Dit vond ik toch wel een leuke foto, al deze onveilige seinen (de onscherpte hoort erbij)

onveilige seinen

Ik heb ooit op m'n oude (analoge) camera een foto van de ICE gemaakt, dat filmpje
is echter nog nooit ontwikkeld (en of dat ook nog kan na een jaar of 3 is nog maar
de vraag)
Dus toen ik het omroepbericht hoorde dat de ICE, die eerst op spoor 11b binnen zou
komen, verplaatst werd naar spoor 7a, snelde ik uiteraard naar 7a.
In het omroepbericht werd vermeld dat die spoedig binnen zou komen, dus
ik bleef constant beide kanten op kijken.
Na een minuut of 5 keek ik weer eens naar het koersbord: leeg... heel erg leeg...
Net dat ik omkeek begonnen de flappertjes om te klappen: trein naar breda o.i.d....
He? niet kort daarna een omroepbericht: 'de ICE die eerder zou binnenkomen op
spoor 11b en verplaatst werd naar spoor 7a, zal binnenkomen op spoor 4b'
Dus weer naar beneden gesneld, en naar spoor 4b gelopen, en jawel, meteen dat ik naar
links keek was de kop te zien.
Snel naar het einde van het perron gelopen, en hopen dat de trein op tijd stil kwam te
staan (Ik denk vanwege Noord-zuidlijn rotzooi is een deel van het perron afgesloten
vanwege een of andere vage stellage)

Gelukkig is de boel toch op tijd stil komen te staan, en staat hier te wachten om
afgerangeerd te worden (een van de redenen dat ik maar geen foto's binnenin maakte...)

ICE wachtende op afrangering

Het Plan v stel dat klaar staat om terug te gaan naar Zandvoort aan zee.

Plan V gereed voor vertrek richting Zandvoort

En de achterkant, dit viel me dus pas op bij het bekijken van de foto's: aan
beide kanten branden de sluitseinen, ook toen ik van dit perron af liep was de
situatie nog zoals nu.

Beide kanten tonen sluitseinen

Dan heb je eigenlijk alles wel een beetje gehad met het rondhollen van perron naar
perron, dus wat doe je dan: een lelijke sprinter op de foto zetten.

lelijke Vlaflip Sprinter

En hier had ik totaal niet op gerekend, na de foto's hierboven zag ik in de verte op
een van de doorkomstsporen een oude citypendel aan komen rijden.
Citypendel op spoor 3

Net dat ik een foto naar rechts wil maken wordt het zicht abrupt geblokkeerd door een
vlaflip Sprinter die binnen komt rijden... dat wordt dus hollen naar spoor 4, in de
hoop dat daar niets staat.
Snel de onderdoorgang opgezocht, en jawel, daar was vrij zicht, en dit lijkt er meer op:

Citypendel op spoor 3

De enige doorkomst van dit type kon ik vinden om 13.25 als trein 82148 van Rotterdam
Centraal station naar Amsterdam Centraal, waar het waarschijnlijk gestald werd.
Dit is trouwens Citypendel 2014.

Ik had het idee alsof de rangeerder/bestuurder van dit stel de tijd had, de foto's wilden
een paar keer niet, waardoor het wat langer duurde voordat ik een goeie gemaakt had.
Het treinstel bleef echter staan, en pas nadat ik wegliep werd de boel in gang gezet (kan
toeval geweest zijn natuurlijk)

Het doel voor die dag: rara wat is dit:
Juist, het cabine uitzicht naar de westkant van Amsterdam Centraal, gezien vanuit de
cabine van een DD-AR stam stuurstandrijtuig (van de 7407)
De warme geur van het leer (van de meester-stoel) en een ATB ping gaf de cabine iets gezelligs.

Cabine-uitzicht vanuit DD-AR stam 7407

Bij deze wil ik de meester van trein 4542 als stoptrein van Amsterdam naar Enkhuizen
van 13.36 nogmaals bedanken dat ik deze foto's (ik heb er nog 2, maar die hou
ik voor mezelf) mocht maken.


Dus de trein terug naar Enkhuizen genomen, en daar nog wat rondgehangen, waarna dezelfde
trein terug (maar dan tot station Purmerend) genomen werd, voor het zover was natuurlijk
nog wel even de 1712, de duwende locomtief van de 7407 stam, op station Enkhuizen.

Stam 7407 op Enkhuizen

Daarnaast zijn broer, de 1702, op het opstelspoor bij Enkhuizen wat bij mij eerder
overkomt als het spoor waar defect materieel geplaatst wordt.

Loc 1702

De 1702 aangekoppeld aan een sissende en ratelende ddm stam.

In 2005 heb ik op hetzelfde station een koploper zien staan waarvan de ruitenwisser geen zin had om zijn normale werk uit te voeren, en constant bleef 'hikken' (de ruitenwisser
sprong steeds iets omhoog) maar onder een sissend geluid geen steek verder kwam.
Daarbij stonden 2 mannetjes in gele jasjes een beetje te kijken van: 'hij doet 't niet'
En toen ik daar op vrijdag 19 juni stond, was er naast de trein uit Amsterdam die net
aangekomen een tweede stam gestald, waar een hard sissend geluid onder vandaan
kwam, vergezeld met een soort geratel, gezond klonk het in ieder geval niet.

En dat was een paar uur treinfotografie op 16 Juni 2006.