Connexxion
Connexxion Alliance die staat te wachten op de volgende dienst, Purmerend Tramplein, 29 Augustus 2006.

Connexxion Alliance


Connexxion bussen die een middagdutje houden op station Alkmaar, 6 September 2006.

Connexxion bussen op Station Alkmaar

Een Integro die klaarstaat als lijn 350 richting Harlingen.

Connexxion Integro


Utrecht CS, 24 Oktober 2006. De tram naar Nieuwegein op zijn beginpunt.

De Connexxion tram


Oude Berkhofjes bij de garage en wasstraat naast station Hoorn, 8 December 2006.

Connexxion Berkhofjes naast station Hoorn

Connexxion Berkhofjes naast station Hoorn


Vanuit de 127 (Alkmaar NS - Purmerend Tramplein):
Al snel nadat we de gemeentegrens van Alkmaar gepasseerd zijn krijgt de chauffeuse een
oproep van een collega, dat de weg bij Schermerhorn afgesloten is 'want er is een
biervrachtwagen in het water gereden'
(Hier volgt een citaat van het portoverkeer)
127: 128, worden we omgeleid via de parallelweg?
128: Bij de plaats van het ongeval staat een bord en word je inderdaad omgeleid via de parallelweg.
127: bedankt.
128: Astu.

Al vrij snel wordt de plek des onheils zichtbaar, een file van verkeer perst zich de
parallelweg op, waar in de chaos die het al is ook nog eens een bestelbusje met pech staat.

De chauffeuse van onze bus schatert van het lachen, en roept haar collega weer op:
127: 128 hier de 127.
128: 128 over.
127: het is een vrachtwagen van Amstel Bier, en hij heb een gigantisch remspoor
getrokken, zo te zien daarna naar rechts gestuurd en recht de plomp in gereden.
128: kan je iets zien van de bestuurder?
127: Nou volgens mij staat 'ie al op de kant.
128: Maareh, drijft er ook al wat naar boven?
127: Ja, OLIE! Whahaha.
128: He... verdikkeme... dat drink ik niet.
127: Maar goed, de 127 naar Alkmaar kan er gewoon door, de andere kant op moet je omrijden.
128: Ok begrepen, ik zal het ook even doorgeven.
127: Is goed.
Toen bleef het een tijdje stil, waarna de 128 ineens heel droog terugkwam op het gesprek:
128: Toch wel jammer dat ik m'n kerstpakket al binnen heb...

Amstel Bier vrachtwagen in de plomp

Amstel Bier vrachtwagen in de plomp

Nadat ook de chauffeuse een paar plaatjes geschoten had, werd er nog wat heen en
weer gekletst tussen de 2 buslijnen.
127: 128, de ruitenwissers en lampen doen het nog! (schaterlach)
128: Zozo, en dat terwijl hij er nu toch al wel een tijdje in ligt.

Nadat we de gewone route weer konden gebruiken waren we uiteraard wel flink vertraagd.
De chauffeuse riep de 128 op even te wachten bij het busstation in de Beemster, maar de
chauffeur was al vertrokken.
Er werd besloten de passagiers bij een rotonde ettelijke honderden meters voor het busstation over te laten stappen.
Maar ook daarvoor moest de chauffeuse er nog een flinke schep bovenop gooien om dat te halen.
Dus het gas ging er flink op, en met een gangetje van ruim honderd sjeesden we over het
landelijke weggetje.


Zaandam, busstation 5 Januari 2007, Connexxion Ambassador 8390 staat wat uit te rusten,
links ís nog een klein stukje van het bouwkeet achtige chauffeurs-onderkomen te
zien, dat - sinds de sluiting van het oude busstation op 30 oktober 2006 - de 'kantine'
voor het personeel vormt.

Connexxion Ambassador 8390 op busstation Zaandam


Zaandam, bushalte Sluispolderweg: Een voor mij (wat naam betreft) onbekend type bus:
heeft bij zowel voor als achterdeur een laagvloerse instap: maar heeft nog wel de 'oude'
Connexxion stoelen.

Bus 6415 staat te wachten op de halte Sluispolderweg: bus 8387 kijkt hem diep
aan, Zaandam Sluispolderweg 16 Januari 2007.

Bus 6415 en 8387 op halte Sluispolderweg


Vanuit een auto, 18 Januari 2007: in verband met de ontwrichtende storm is de dijk
tussen Lelystad en Enkhuizen gesloten: daarom moet ook bus 150 omrijden. Dat zal me een lange zit zijn...

De foto is vanuit een auto met beregende ramen gemaakt, dus het plaatje is kwalitatief geen hoogstandje...

Bus 4815 zwoegt onder een harde wind richting Enkhuizen:

Bus 4815 ploegt door weer en wind


Meetbus zoeft voorbij

Busstation Zaandam 24 Januari 2007: Nadat ik vanaf het perron voor spoor 4 en 5 deze bus
zich door het verkeer zag wringen, en ik na een uurtje door de stad te lopen weer terug
ging naar het busstation stond de betreffende bus er weer.

Na een tijdje de betreffende bus aan de buitenkant gefotografeerd te hebben (vooral voor
mijn broer, met het idee een bussimulator te maken) begon ik even te overdenken of ik
voor foto's zomaar naar binnen zou lopen of dat ik het eerst zou gaan vragen.
Zomaar naar binnenlopen vond ik iets te, want voor hetzelfde geld was er binnen
meetapparatuur te vinden die niet gefotografeerd mocht worden (dan moet je uiteraard de
deur niet zo open laten staan, maar ja, ik ben nou eenmaal een brave fotograaf)

Dus dan maar op naar het chauffeurs onderkomen, daar stap ik de kaartverkoop-ruimte
binnen, en leg uit 'dat er op het terrein een meetbus staat'
De man achter het glas verstaat mij eerst verkeerd en verstaat 'trein'
Nadat ik wat duidelijker heb uitgelegd dat er een Infoxx meetbus op het terrein staat, en
of ik daarvan 'een aantal' foto's van het interieur mag maken, kijkt de man door het raam
naar de 'kantine'

'Ik weet niet of de betreffende chauffeur er is...' Zegt de heer achter glas mij, 'maar
even kijken...' Zegt hij terwijl hij wat de kantine inkijkt.
Vrij snel daarna komt een simpele vraag: 'Staat de deur open?'
Ik antwoord van ja, waarna de man lachend antwoordt:'Dan moet je gewoon instappen'

Dat laat ik me geen 2 keer zeggen, en met mijn toch wat opmerkelijk ogende fototoestel stap ik de bus in.
Een heerlijke geur van oude banken, verwarmd door de zon, kringelt mijn neus binnen, en
temidden van al het laagvloerse busgeweld, ben ik even anderhalf jaar terug in de
tijd, voor de komst van Arriva in Waterland, hmm ja... geef mij maar een hoogvloerse Berkhof bus.

Meetbus 2291

Meetbus 2291

Terwijl ik de bus binnenin vanuit de meest mogelijke hoeken aan het vastleggen ben komen
er een paar chauffeurs uit hun Ambassadors lopen en blijven even staan, waarna ze mij
bezig zien, en hun duim opsteken.

Nadat ik bijna 90 foto's van exterieur en interieur gemaakt heb komt de chauffeur haastig
naar binnen lopen, en is het einde oefening, na kort uitgelegd te hebben dat ik
toestemming had gevraagd bedankt hij vriendelijk, en wenst me nog succes, waarna de deur
sluit en de bus 'ergens' heengaat.

Achterkant Meetbus 2291

Enig speurwerk op internet over Infoxx leverde op dat dit een systeem is dat de
halte-afroep en scherm informatie levert, en straks (zucht) de OV-chipkaart moet gaan
dienen, en niet (Zoals ik eerst dacht) een meetbus voor wegligging, waarvan de naam
InfoXX was, Info voor informatie, en de XX van ConneXXion.

Zo luncht de politie: wagen aan de kant, noodknipperlichten aan, en vreten maar, het was
een lollig gesprek aan de handgebaren te zien.

Zo eet de politie


Zaandam, 'busstation' Sluispolderweg 15 Februari 2007, wegens zeer noodzakelijke
wegwerkzaamheden is de Noorder Ij- en Zeedijk afgesloten.
De weg is op de plek van de werkzaamheden opgebouwd uit kleine bakstenen en
betonplaten: van een van de betonplaten was echter de metalen omlijsting voor bijna de
helft los komen te zitten, en vervaarlijk omhoog gaan steken: ik denk dat menig auto-
en vrachtwagenband niet bestand is tegen het scherpe stuk metaal dat omhoog stak.

De chauffeurs van Connexxion waren echter slecht geinformeerd over de afsluiting: in de
ochtend (wanneer ik naar stage moet) stopte onze bus voor de afsluithekken, kort daarna
zag de chauffeur dat we het terrein van een bedrijf op konden draaien, en door allerlei
straatjes en steegjes om konden rijden.
Toen ik eenmaal uitgestapt waren bleef de chauffeur nog een tijdje staan, niet wetende
waar hij wel heen kon.

De bussen rijden nu tijdelijk via de 'parallelwegen' direct langs de bedrijven, en de 87
en 91 rijden om via de Thorbeckeweg.

Noorder IJ- en Zeedijk afgesloten

Hoe informeer je reizigers over de stremming? Juist, je trekt wel een oranje hoes over
het bordje, maar je zet daar vervolgens niet op tot hoelang dat gaat duren, voor welke
lijnen het geld, en wat de vervangende halte is. (in dit geval hoeft de ingaande datum
niet vermeld te worden, want de halte is onbereikbaar voor bussen)

Halte opgeheven

Overigens heeft eenzelfde situatie zich ook voorgedaan op de haltes die voorbij de
bocht liggen (de halte Sluispolderweg heeft in totaal 4 haltes: en de bussen die er
stoppen zijn verdeeld over de haltes, en zo stoppen de 87 en 91 dus op een andere halte
dan bijvoorbeeld de 66 en 86.
Door werkzaamheden was de oorspronkelijke halte van de 87 en 91 echter onbruikbaar: op
de haltebordjes van de 66 86 en 94 was daarom een sticker geplakt met:
Vervangende halte lijnen 87 en 91, ingaande (die datum weet ik niet meer) duur:
plusminus 2 weken.
De werkzaamheden zijn uitgelopen, maar toen na 4 weken de normale halte weer vrij toegang-
kelijk was stopte de ene 87 wel op de normale halte, en de andere niet, hetzelfde
verhaal gold voor de 91: als ik het me goed herinner zit de betreffende sticker er nog steeds...


Amersfoort, busstation NS: Een Citaro van Connexxion staat gereed als lijn 52 naar Utrecht CS.
2 Maart 2007.

Citaro van Connexxion

Per 10 December 2006 is Amersfoort - Ede-Wageningen overgegaan in handen van Connexxion.
De Plan V's die er nu rijden zullen vervangen worden door nieuw materieel.
Een nummer heb ik onder de lelijke beplakking niet kunnen ontdekken.

Plan V voor de Kippenlijn

In Apeldoorn kom ik vrij toevallig deze geledebus tegen in dienst bij Connexxion Tours.
De bus is onderweg naar een garage die niet ver voorbij Apeldoorn NS ligt. Die garage
wordt gedeeld met BBA, de gewone dienstbussen van Connexxion, en ik heb er ook wat
'StadsbusPlus' materieel zien staan.

Geledebus in dienst bij Connexxion Tours


Hoorn busstation, 10 Augustus 2007: 2 Alliances in rust, zonder het belachelijke 'sorry,
geen dienst' maar gewoon 'geen dienst'

Alliances op station Hoorn

Station Heerhugowaard: het busstation valt me eerlijk gezegd nogal tegen voor het toch
redelijk grote treinstation. De A9 shuttlebus, vanwege de werkzaamheden aan deze weg, is
een heerlijk stuk ex-NZH comfort. Bus 2137 staat leeg te wachten op passagiers die niet zullen komen.

Oud-NZH alliance op busstation Heerhugowaard


Haarlem, omgeving busstation, 12 September 2007. Een ex-Hermes bus, nu in dienst bij Connexxion perst zich door een
van de nauwe Haarlemse straatjes, gevolgd door een brullende Zuidtangent-bus.

Ex-Hermes bus in dienst van Connexxion, Haarlem


In Zaandam worden de bussen (helaas) voorbereid voor de OV-chipkaart, en zodoende zijn er steeds een paar bussen uit de dienst. Om die gaten op te vangen wordt ouder (lees: comfortabeler) materieel ingezet. Vanuit de trein zag ik in de ochtend al een oudje staan bij het busstation, dus ben ik in de middag maar even naar het busstation gelopen.

Er zit niet veel verschil tussen zo'n Ambassador (voor) en een Alliance (achter) behalve dat de eerste laagvloers is en de ander hoogvloers. Rechts de Alliance in de scherpe draai naar de 'uitgang' van het busstaiton.

Ambassador en Alliance Alliance in scherpe bocht

Ook ander materieel is van stal gehaald, de typenaam hiervan is me onbekend.
Voor de bus op de rechterfoto stond ik al een tijdje te wachten. Toen ik het welletjes vond en terug liep naar het station kwam natuurlijk net de betreffende bus aan, hetzelfde type als links, maar dan nog in NZH kleuren.

Oud type bus Bus in NZH kleuren


Purmerend, 5 December 2008. Bus 2378, een der laatste mohikanen, staat te wachten als een van de laatste lijn 127 (Purmerend Tramplein - Alkmaar NS en vice-versa) in de oude uitvoering. Ondanks veel protest is deze lijn in de nieuwe dienstregeling gedegradeerd tot een spitsdienst.

Bus 2378 op Purmerend Tramplein