Amsterdam Centraal Station

Tja, als Purmerender kom ik vaak in Amsterdam, en ook in mijn eerste levensjaren zijn
we vaak in dit station geweest. Uit m'n allereerste jaren kan ik me nog wat 'flitsen' van charmante Hondekoppen
herinneren, die daar klaarstonden.
Sinds de financieel compleet-uit-de-hand-gelopen Noord-Zuidlijn aangelegd wordt is het
station een zooitje en is het imposante vertrekbord, met al zijn klapperende bordjes
verdwenen, al doet de uitvoerder van de 'werkzaamheden' ons geloven dat dat weer terugkeert.
De laatste keer dat ik dat bord gezien heb was 'de tijd' dat de Thalys nog een 'twee-
keer-per-dag' dienst was, maar inmiddels zijn zowel de ICE als Thalys een vrij normale verschijning geworden.


Amsterdam CS, 16 Juni 2006: ik had een dag vrij, en ik kon de digitale camera van m'n
broer lenen. Eigenlijk wou ik richting Arnhem of een ander 'ver' station gaan, maar
ik besloot om op Amsterdam rond te blijven hangen.

Thalys 4342 is zojuist aangekomen en wordt onder handen genomen door de schoonmaakdienst.

Een van de Thalystreinen

Een Koploper stroomt langzaam vol met reizigers.
De nieuwe Koplopers hebben geen doorloopkop meer, ook al werd die de laatste jaren
vanwege 'storingsgevoeligheid' niet meer gebruikt.

Koploper op Amsterdam CS

De trein naar Zandvoort, bestaande uit 2 Plan V's: aan beide kanten waren de
sluitseinen blijven branden...

Dubbele plan V als trein naar Zandvoort aan Zee

Een leegmaterieeltrein, bestaande uit een Citypendel (2014) houd even halt voor een rood sein op A'dam CS.

Citypendel 2014 als trein 82148

Aan de meester van trein 4542 vroeg ik of ik een foto vanaf de bok mocht maken, dat
mocht, en dus resulteerde dat in dit plaatje, waar vanuit de cabine de westkant van
Amsterdam Centraal zichtbaar is.

Vanuit de cabine van trein 4542


Na de allerlaatste gele Sprinter in Den Haag op de foto gezet heb ben ik weer
teruggereisd naar Amsterdam, waar ik loc 1840 (Steenwijk) vereeuwigde. Amsterdam CS, 11 Juli 2006.

Loc 1840 op een warme dag in Amsterdam


Busplatform, Amsterdam CS, 14 Juli 2006. Ongeveer 8 minuten nadat er op het station
een persoon onder de trein gekomen is (over de toedracht daarvan is me niets bekend, en
dat wil ik niet weten ook) komt uit de verte de traumahelikopter aanvliegen.
Na een rondje gevlogen te hebben bleek dit de beste plek om een arts 'af te zetten' die
vervolgens meteen achter op een politiemotor sprong en met gillende sirene naar het
station gereden werd.
Let op de gigantische stofwolken ter hoogte van de bouwput waar ooit een 'Noord-Zuidlijn'
station komt te liggen.
Het bleek overigens ook dat de 'security' mannetjes van Arriva er voor jan met de korte
achternaam staan. Ze ogen heel interessant met hun gele hesjes en portofoons, maar dit
zagen ze op de een of andere manier niet aankomen. Foto's P. Voorloop (van m'n vaders hand dus)

Traumaheli doet poging tot landen

Traumaheli doet poging tot landen

De arts is afgezet, en de helikopter kiest het luchtruim weer.

Traumaheli vertrekt weer


Op 24 Oktober ga ik samen met mijn broer op weg om een dag door Nederland te gaan treinen.
Op het beginstation staat nog een stam rijtuigen van een van de nachttreinen te
wachten op aankoppeling van een locomotief.

Internationale treinstam


Amsterdam CS, 23 November 2006: Ik ben onderweg naar Hoogezand-Sappemeer, om de 'grote'
videocamera op te halen.

Het is somber, miezerend weer. Een blik op de overkappingen van Amsterdam CS, met op de
linkerkap het 'Gevleugeld wiel'

De kappen van Amsterdam CS

Ik ben vandaag eens niet alleen in het vastleggen van treinen, op een perron verderop
staan 2 heren wat te filmen.

Mede-treinfanaten

Een lege 'internationale' trein komt door Amsterdam zetten:

Lege internationale trein


Na een stage dag begeef ik mij naar Amsterdam CS, om daar de 766 ('museum Hondekop') eens
te fotograferen: want die heb ik tot nu toe alleen maar op foto's gezien.

Voordat de trein bijna stilstond heb ik 1 keer geflitst, (met opzetflitser) maar daar was
de machinist (terecht) niet van gediend. Daarna heb ik de camera maar op het perron
neergezet en de sluiter lang open laten staan. Amsterdam, 20 December 2006.

Hondekop 766 komt aan op station Amsterdam


Amsterdam Centraal, 1 Maart 2007: ik ben op weg naar Apeldoorn... of zoiets, ik weet nog
niet precies waar ik heen zal gaan. Loc 1748 zal de sleep wagons, die uit verschillende
Duitse en een enkel Nederlands rijtuig bestaan naar Amersfoort brengen.

Loc 1748 met trein 1535

Deze Benelux compositie is zojuist aangekomen, en de passagiers begeven zich naar de trappen.

Benelux compositie

Korte tijd hierna is het de bedoeling dat deze trein weer naar Brussel vertrekt, dat is
de bedoeling tenminste, terwijl ik op het uiteinde van de perrons 13a en 14a sta merk ik
op dat de trein naar Amersfoort op spoor 10b, die om 10 minuten over 10 zou vertrekken er
nog gewoon staat. Dat is niet de enige trein die ik niet zie rijden: er rijdt niets
weg, er komt niets aan, er gebeurt niets meer. Groot is mijn verbazing dan ook niet
wanneer het omroepdeuntje gevolgd wordt door de bijna hilarische melding dat 'door een
algehele computerstoring er van en naar Amsterdam geen treinverkeer mogelijk is.

Het verkeersleidingscentrum, waar zojuist heel waarschijnlijk, om het maar eens heel plat
en grof te zeggen, de pleuris is uitgebroken.

Verkeersleidingscentrum van PrutsRail
Grapjassen: er wordt niets anders omgeroepen dan dat we op onze eigendommen moeten
letten in verband met zakkenrollers, dat ProRail zo hard bezig is aan de vernieuwing en
onderhoud van het spoorwegnet (ik stel voor dat ze eerst eens bij zichzelf beginnen) en
dat er een computerstoring is.
Lege CTA's

Een onbekend Plan V'tje op spoor 9a: de machinist heb ik nergens gezien: niet in de
cabine, maar ook niet in de rest van het treinstel.

Onbekende Plan V

Ontzettend flauw grapje: met wat software maakte ik er een iets ander advies van dan
wat er van oorsprong opstond. Links van dit werkzaamheden blaadje hangt een schandalig
oude spoorkaart: die van September 2004: Veolia staat daar nog niet op, Connexxion
heeft het traject Amersfoort - Ede-Wageningen nog niet in handen en Dordrecht Geldermalsen is
nog in handen van NS.

Reis niet!

Na buiten wat rondgelopen te hebben wil ik wel eens weten welke chaos zich binnen
aan het vormen is: Overal staren reizigers naar de borden met de mededelingen.

Starende reizigers Starende reizigers Starende reizigers>

Vanzelfsprekend is er van een dagje treinen niets terecht gekomen.


Amsterdam Centraal Station, 8 Maart 2007: Gewone reizigers krijgen hiervoor een boete,
voor conducteurs en ander spoorwegpersoneel geldt de rookplicht natuurlijk niet. De
conductrice van trein 7427 neemt het ervan, samen met haar sigaret.

Rokende conductrice: rookpaal 30 meter verderop Rokende conductrice: rookpaal 30 meter verderop

Dat zal een mooi uitzicht zijn, op dit zonnige begin van de dag. Twee 'gele mannetjes'
maken foto's op het dak van 1 van de kappen van Amsterdam CS.

Gele mannetjes maken foto's

Gele mannetjes maken foto's


Amsterdam CS, 21 Maart 2007: een van de ingangen naar de metroperrons: Zo gaat dat met een nieuw
betaalsysteem: het enige poortje dat gesloten is, is buiten dienst.
Een automaat waar ik op een kille februari dag een kaart uit wilde 'trekken' weigerde dat.
Geen kaart, wel 8 euro van mijn rekening. Gaat lekker zo. Volgens mijn vader, die de
onderdoorgang altijd neemt om de drukte boven te mijden, is het enige 'dienstvaardige'
poortje al tijden buiten dienst. Blijkbaar zijn er zo weinig testers dat de testreizigers
met een chipkaart er niet over klagen, terwijl het GVB tegelijkertijd op behoorlijke
reclameposters schreeuwt dat het hoog tijd is voor de ov chipkaart.

OV-chipkaart poortje buiten dienst


Amsterdam, 28 September 2007. Traxx locomotief 186 113 komt samen met een bescheiden sleep van 3 nieuw 'beschilderde' (stickeren schijnt gangbaarder te zijn tegenwoordig) ICR rijtuigen door Amsterdam CS rijden.

Traxx locomotief 186 113


Amsterdam CS, 24 Oktober 2008. Trein 4041 doet zijn naam bijzonder veel eer aan als er een stam dubbeldeks-rijtuigen klaarstaat voor vertrek richting Rotterdam.

Trein 4041 een Dubbeldekker waar een Sprinter op de CTA staat


Nadat de trein die ik zou nemen opgeheven bleek te zijn, en ik een groepje beteuterde Duitse toeristen tekst en uitleg
heb verschaft over de mededeling die alleen in het Nederlands omgeroepen werd, worstel ik me door hetzelfde
groepje beteuterde Duitse toeristen, omdat deze goederentrein voor mij natuurlijk als een volslagen verrassing kwam.
Op de gok afdrukkend (de camera stond nog op het LCD-scherm in plaats van de zoeker) kan ik nog net ACTS' 7110
met een elektrische lok (189 096) en goederentrein aan de haak, op de foto zetten. De 7110 is een vrij jonge telg in
de ACTS familie: de betreffende loc is pas begin januari 2010 in dienst gekomen bij ACTS, en is de voormalige Rail4Chemicals' 1203. 2 Oktober 2010.

ACTS 7110 kachelt door Amsterdam CS


NS Hispeed, onderdeel van het financiŽel wankelende HSA, exploiteert de Fyra: een van de meest
onderbezette verbindingen op dit moment. Het is te hopen dat de staat van de rijtuigen niet de huidige financiŽle
stand van zaken weergeeft, want op 2 Februari 2011 is achter de Fyra stam dit aardig afgetrapte ICRm rijtuig geplakt:
de buitenkant had op flink wat plekken schade aan de verf/stickers, een aantal deuken in de wand en binnenin waren
overal gips-afdrukken te zien, alsof werklui er druk in- en uitgebanjerd waren, en er geen tijd was geweest de rotzooi op te ruimen.

Afgetrapt ICRm rijtuig aan Fyra stam


Ik loop nu sinds een tijdje weer dagelijks onder het CS door van de bus naar de tram
(op weg naar m'n werk) en op de terugweg van tram naar bus.
Op een gegeven moment weet je dan precies hoe elke trein klinkt bij het remmen,
optrekken, deuren sluiten en valt een afwijkend geluid al snel op.

Op 16 Mei 2012 twijfel ik ook even als ik onder spoor 14 en 15 door loop en een
apart gezoem hoor: dat klinkt als de Fyra! Aan de snelheid te horen heeft het alleen
geen zin meer de trap op te rennen en een foto te maken, zoals ik al meerdere
malen vergeefs geprobeerd heb.
Elke keer was hij alleen nog in de verte te bewonderen of werd het zicht al geblokkeerd door een andere trein.

Als ik de roltrap richting busplatform opgelopen en naar mijn bus gelopen ben, die
nogal vol zit, zie ik door de bus heen ineens 'het ding' stilstaan op spoor 14.
Ik besluit mijn bus te missen, ren richting roltrap, ben binnen luttele seconden
weer beneden, storm de roltrap richting
spoor 15 op en kan nog net een foto maken van de kruimelzuiger: dat is naast
'vogelbekdier' en 'albatros' een van de bijnamen van dit schepsel.

De V250, zoals dit treinstel officieel heet had eigenlijk allang in dienst moeten
zijn: de problemen zijn, vrij typisch voor OV-nieuwigheden
in ons land, echter talrijk en de vertraging daardoor gigantisch.
Al maandenlang rijdt dit stel testritten, wat betrekkelijk lang genoemd kan
worden gezien het speciale stukje spoor (de HSL) wat straks het enige domein is van dit treinstel.

Fyra op spoor 14 te Amsterdam CS

Enkele seconden na het maken van deze foto blokkeerde de reguliere, wel
rijdende Fyra het zicht. Een minuut later was ik weer
op het busplatform en kon ik in de opvolgende bus naar huis stappen, wat bij
sommige reizigers, die me net ook al langs hadden
zien komen en me nog naar beneden hadden zien stormen, wat verbaasde blikken opleverde.